del Toros Hammer-hyldest rammer ikke helt hovedet på sømmet

3.0
Omkring år 1900 bliver en ung amerikansk arving besnæret af en engelsk adelsmand, der sammen med sin søster rejser rundt for at finde investorer. Han tager sin brud med hjem til det afsides gods, der viser sig at være et faldefærdigt, hjemsøgt landsted fyldt med skumle hemmeligheder.

Guillermo del Toros seneste film er en åbenlys hyldest til den særlige subgenre Hammer-horror - opkaldt efter det britiske produktionsselskab Hammer Films, som fra midten af 50'erne til starten af 70'erne havde stor succes med gothic horror med et særligt snit. Det ses allerede, ved at heltinden bærer efternavnet Cushing - en klar reference til Peter Cushing, der var én af Hammers mest benyttede skuespillere (bl.a. i flere film som Baron von Frankenstein og Dr. Van Helsing). Men også i filmens visuelle stil, hvor markante farveflader i bedste Hammer-stil bliver afløst af blodige splattereffekter.

Billedsiden er klart det bedste ved "Crimson Peak". Der er virkelig gjort noget ud af kulisser, kostumer og production design, og det er jo ikke nogen nyhed, at del Toro er god til at skabe mystiske universer - her også med glimrende computeranimerede spøgelser. Som nævnt jagter han også Hammer-filmenes udtryk med kødelige, blodrøde, farvemættede billedflader, men del Toro har naturligvis større visuel klasse end forbillederne, for Hammer stod trods alt for horrorfilm på mindre budgetter.

Desværre bliver alt det visuelle overskud ikke helt matchet af manuskriptet. For godt nok har del Toro og Matthew Robbins skrevet en klassisk omgang gothic horror med alt, hvad det indebærer af gale planer og dystre hemmeligheder. Men det er på mange måder også 'bare' en klassisk omgang gothic horror, hvor man ikke rigtig bliver overrasket af noget, og hvor en tung, langtrukken afvikling af handlingen får hele filmen til at føles temmelig stiv i koderne.

Det noget tunge manuskript lægger tydeligvis også en dæmper på skuespillerne, som ellers er fint valgt til rollerne. Mia Wasikowska er god som heltinden, der drømmer om at blive forfatter og nok er lidt naiv, men alligevel viser sig at være langt mere snarrådig end blodfattig. Tom Hiddleston er fin som den sensitive adelsmand, der kæmper med familiens mudrede arv, og Jessica Chastain overspiller lystigt som hans bidske søster.

Men der er altså heller ikke plads, til at nogen af hovedrollerne kan hæve "Crimson Peak" til at være mere end en genoplivning af gammel type genrefilm. Den er tydeligvis lavet med stor kærlighed af del Toro, men selv om jeg deler hans kærlighed til Hammer-stilen, har "Crimson Peak" ikke det ekstra pift, der kunne hæve den over det jævne niveau.
Crimson Peak