Model på ret ligegyldige afveje
2.0
Mads Matthiesen debuterede for fire år siden med den fine, men noget oversete "10 timer til Paradis", som handlede om en bodybuilder, der tog til Thailand for at finde kærligheden. I sin anden film følger Matthiesen igen en dansker, der rejser ud - nemlig 16-årige Emma, der tager til Paris i håb om at gøre karriere som model.
Emma får en skidt start hos det franske bureau, men modeverdenen begynder at åbne sig for hende, da hun scorer en feteret fotograf. Der er bare lige den detalje, at hun også har en kæreste hjemme i Danmark, og samtidig er den verden, fotografen lukker hende ind i, noget helt andet, end hun har prøvet før. Og i takt med at hun oplever den farligere voksenverden, begynder Emma også selv at komme mere og mere ud af kontrol.
"The Model" udspiller sig som en blanding af erotisk thriller og socialrealisme om unge kvinder på egen hånd i en fremmed verden. Det sidste bliver bl.a. understreget af Petrus Sjöviks dystert naturtro fotostil. Jeg tror såmænd også nok, at filmen giver et ganske realistisk billede af en potentielt forræderisk modebranche og de farer, som kan lure på de teenagere, som hvert år bliver hentet ind som nye ansigter. Men det er bare også noget, man i høj grad har hørt og set før, og "The Model" tilfører ikke rigtig noget til den fortælling, hverken i form eller indhold.
Instruktør Matthiesen og hans kompetente forfattermakkere, Anders Frithiof August og Martin Zandvliet, skal dog have ros for, at de ikke bare har lavet en historie om, hvor ond og farlig modeverdenen er for uskyldige teenagere, men også forsøger at give deres hovedperson noget kompleksitet. Vi forstår, at Emma brændende ønsker at få succes, fordi hun har været en outsider hjemme i den lille by, hun kommer fra. Det er i høj grad brændstoffet til filmens thrillerelementer, hvor Emma stadig mere forvirret skifter mellem varm og kold, indtil der tydeligvis er noget, der kortslutter. Men også der er vi på meget velkendt grund, og Matthiesen får ikke hævet hendes historie over de basale filmklicheer.
Modellen Maria Palm gør det ellers o.k. i sin debutrolle som Emma, som hun lykkes med at give et indre liv bag en introvert facade. Som fotografen har Ed Skrein også en overbevisende karisma, og han er i øvrigt lidt af et scoop at have fået med i en mindre dansk produktion - Skrein er også aktuel som hovedskurken i "Deadpool".
Men skuespillerne kan heller ikke gøre fra eller til, når filmen som helhed ikke har mere at byde på. "The Model" virker i høj grad som en formelfilm af en thriller tilsat noget lige så formularisk nordisk socialrealisme, og instruktør Matthiesen får ikke løftet sit materiale ud over det forudsigelige og dermed ret uinteressante.
Emma får en skidt start hos det franske bureau, men modeverdenen begynder at åbne sig for hende, da hun scorer en feteret fotograf. Der er bare lige den detalje, at hun også har en kæreste hjemme i Danmark, og samtidig er den verden, fotografen lukker hende ind i, noget helt andet, end hun har prøvet før. Og i takt med at hun oplever den farligere voksenverden, begynder Emma også selv at komme mere og mere ud af kontrol.
"The Model" udspiller sig som en blanding af erotisk thriller og socialrealisme om unge kvinder på egen hånd i en fremmed verden. Det sidste bliver bl.a. understreget af Petrus Sjöviks dystert naturtro fotostil. Jeg tror såmænd også nok, at filmen giver et ganske realistisk billede af en potentielt forræderisk modebranche og de farer, som kan lure på de teenagere, som hvert år bliver hentet ind som nye ansigter. Men det er bare også noget, man i høj grad har hørt og set før, og "The Model" tilfører ikke rigtig noget til den fortælling, hverken i form eller indhold.
Instruktør Matthiesen og hans kompetente forfattermakkere, Anders Frithiof August og Martin Zandvliet, skal dog have ros for, at de ikke bare har lavet en historie om, hvor ond og farlig modeverdenen er for uskyldige teenagere, men også forsøger at give deres hovedperson noget kompleksitet. Vi forstår, at Emma brændende ønsker at få succes, fordi hun har været en outsider hjemme i den lille by, hun kommer fra. Det er i høj grad brændstoffet til filmens thrillerelementer, hvor Emma stadig mere forvirret skifter mellem varm og kold, indtil der tydeligvis er noget, der kortslutter. Men også der er vi på meget velkendt grund, og Matthiesen får ikke hævet hendes historie over de basale filmklicheer.
Modellen Maria Palm gør det ellers o.k. i sin debutrolle som Emma, som hun lykkes med at give et indre liv bag en introvert facade. Som fotografen har Ed Skrein også en overbevisende karisma, og han er i øvrigt lidt af et scoop at have fået med i en mindre dansk produktion - Skrein er også aktuel som hovedskurken i "Deadpool".
Men skuespillerne kan heller ikke gøre fra eller til, når filmen som helhed ikke har mere at byde på. "The Model" virker i høj grad som en formelfilm af en thriller tilsat noget lige så formularisk nordisk socialrealisme, og instruktør Matthiesen får ikke løftet sit materiale ud over det forudsigelige og dermed ret uinteressante.
25/02-2016