Hanks er god i en ellers forvildet ørkenodyssé
3.0
En amerikansk sælger ankommer til Saudi-Arabien for at lede det team, som skal overbevise den saudiske konge om at købe et smart telekonferencesystem til en ny by, som er ved at blive opført i ørkenen. Men en formodet kort salgstur bliver til en længere odyssé i et meget fremmed land.
"A Hologram for the King" er baseret på Dave Eggers' roste roman med samme titel, og det er en aparte fortælling, der ikke følger normale strukturer, men i stedet næsten kan splittes op i to adskilte dele.
I filmens første halvdel følger vi hovedpersonen, der ankommer til Saudi-Arabien og med stereotypisk store amerikanske armbevægelser tror, han bare skal have en handel i hus. Men han bliver fanget i et bizart bureaukrati i en ikke-eksisterende by midt ude i ørkenen, hvor det nærmest er umuligt at få nogen i tale, og ingen aner, hvornår kongen har tænkt sig at dukke op. Det er nærmest et kafkask mareridt, og der er flere velfungerende indslag af kulsort humor, når hovedpersonen pendler frem og tilbage mellem sit hotel og et sted, hvor der virkelig ingenting sker. Mens vi samtidig får foldet hans baggrund ud og forstår, at han har det svært i både arbejds- og familielivet.
Stilstanden bliver så brudt, da han må en tur på hospitalet og der møder en spændende kvinde. Derfra forvandler historien sig til en romantisk fortælling om en spirende forelskelse, der må udleves under yderst restriktive forhold - for det foregår jo i Saudi-Arabien. Og der kører filmen efter min mening også af sporet, for den bliver til en voldsomt klichéfyldt historie om at rejse ud i verden og finde meningen med livet i mødet med fremmede kulturer. Helt som at se Julia Roberts realisere sig selv i "Eat Pray Love".
Jeg har ikke læst romanen bag filmen, men jeg antager, at den har noget mere at byde på. Det får forfatter-instruktør Tom Tykwer i så fald bare ikke overført til film, for den ender i en form for naiv orientalisme, som pænt sagt er ligegyldig. Desværre, for dens indledende skildring af et kæmpestort kultursammenstød virker ellers en del mere potent.
Når filmen så alligevel ikke falder helt igennem til sidst, skyldes det i høj grad Tom Hanks i hovedrollen. Fordi han har den der imponerende udstråling af menneskelighed og integritet, som får os til at heppe på ham som en almindelig, uperfekt mand, der slås med almindelige menneskelige problemer. Britisk-indiske Sarita Choudhury er omvendt ret tandløs som hans saudiske kærlighed, og Sidse Babett Knudsen tilfører heller ikke meget som festglad dansk expat. Som dansker kan man dog more sig over, at den danske ambassade skildres som et sted, hvor der holdes vilde, fordrukne fester midt i det konservative Saudi-Arabien.
Dette Saudi-Arabien er i øvrigt heller ikke det rigtige Saudi-Arabien, for naturligvis har det ikke kunnet lade sig gøre at optage en så vovet film on location. Så det meste er filmet i Marokko, hvilket der næsten er en satirisk pointe i. Men det understreger bare, at det ikke lykkes Tykwer at samle "A Hologram for the King" til en helhed, der ved, hvad den vil. Der er mange velfungerende detaljer, men mikset af kafkask satire og romantisk sødme spiller aldrig 100%.
"A Hologram for the King" er baseret på Dave Eggers' roste roman med samme titel, og det er en aparte fortælling, der ikke følger normale strukturer, men i stedet næsten kan splittes op i to adskilte dele.
I filmens første halvdel følger vi hovedpersonen, der ankommer til Saudi-Arabien og med stereotypisk store amerikanske armbevægelser tror, han bare skal have en handel i hus. Men han bliver fanget i et bizart bureaukrati i en ikke-eksisterende by midt ude i ørkenen, hvor det nærmest er umuligt at få nogen i tale, og ingen aner, hvornår kongen har tænkt sig at dukke op. Det er nærmest et kafkask mareridt, og der er flere velfungerende indslag af kulsort humor, når hovedpersonen pendler frem og tilbage mellem sit hotel og et sted, hvor der virkelig ingenting sker. Mens vi samtidig får foldet hans baggrund ud og forstår, at han har det svært i både arbejds- og familielivet.
Stilstanden bliver så brudt, da han må en tur på hospitalet og der møder en spændende kvinde. Derfra forvandler historien sig til en romantisk fortælling om en spirende forelskelse, der må udleves under yderst restriktive forhold - for det foregår jo i Saudi-Arabien. Og der kører filmen efter min mening også af sporet, for den bliver til en voldsomt klichéfyldt historie om at rejse ud i verden og finde meningen med livet i mødet med fremmede kulturer. Helt som at se Julia Roberts realisere sig selv i "Eat Pray Love".
Jeg har ikke læst romanen bag filmen, men jeg antager, at den har noget mere at byde på. Det får forfatter-instruktør Tom Tykwer i så fald bare ikke overført til film, for den ender i en form for naiv orientalisme, som pænt sagt er ligegyldig. Desværre, for dens indledende skildring af et kæmpestort kultursammenstød virker ellers en del mere potent.
Når filmen så alligevel ikke falder helt igennem til sidst, skyldes det i høj grad Tom Hanks i hovedrollen. Fordi han har den der imponerende udstråling af menneskelighed og integritet, som får os til at heppe på ham som en almindelig, uperfekt mand, der slås med almindelige menneskelige problemer. Britisk-indiske Sarita Choudhury er omvendt ret tandløs som hans saudiske kærlighed, og Sidse Babett Knudsen tilfører heller ikke meget som festglad dansk expat. Som dansker kan man dog more sig over, at den danske ambassade skildres som et sted, hvor der holdes vilde, fordrukne fester midt i det konservative Saudi-Arabien.
Dette Saudi-Arabien er i øvrigt heller ikke det rigtige Saudi-Arabien, for naturligvis har det ikke kunnet lade sig gøre at optage en så vovet film on location. Så det meste er filmet i Marokko, hvilket der næsten er en satirisk pointe i. Men det understreger bare, at det ikke lykkes Tykwer at samle "A Hologram for the King" til en helhed, der ved, hvad den vil. Der er mange velfungerende detaljer, men mikset af kafkask satire og romantisk sødme spiller aldrig 100%.
08/06-2016