Nervepirrende, men i sidste ende også for søgt
3.0
En teenagepige fra New York bliver provokeret til at melde sig til onlinespillet Nerve, hvor man konkurrerer om en pengepræmie ved at gennemføre de udfordringer, som spillets tilskuere finder på. I starten virker Nerve ret harmløst, men det bliver mere og mere alvorligt, efterhånden som udfordringerne bliver vildere og vildere, og deltagerne reelt er fanget i spillet.
"Nerve" er en technothriller, der rammer højaktuelle emner med sit fokus på snitfladen mellem det virkelige liv og onlineverdenen, og hvordan der kan være social kapital i at udstille sig selv på nettet. Og det gør den forholdsvis begavet - ikke kun med en løftet pegefinger om det farlige internet, men også med en pointe, om at man har et ansvar for, hvad man foretager sig online, selv om man bekvemt kan gemme sig bag sin skærm.
Det bliver ganske effektivt pakket ind i en thriller-handling, hvor vi i højt tempo kommer igennem en nat i New York, kompetent styret af instruktør-makkerparret Henry Joost og Ariel Schulman. De har senest lavet to film i Paranormal Activity-serien, men viser her god flair for at drive handlingen fremad, samtidig med at kameraføring og integration af iPhone-detaljer skaber en semi-dokumentarisk stil, der gør spændingen troværdig. Der er i hvert fald et par scener, som giver nervøse trækninger, når man som jeg har tendens til højdeskræk.
Til gengæld er troværdigheden ikke helt på plads omkring selve Nerve-spillet, hvor bl.a. det økonomiske element er løst i kanterne, når man tænker efter. Det endelige opgør med spillet kommer derudover et par hak ud over min suspension of disbelief, og så kommer der en løftet moralsk pegefinger i filmens klimaks, som er temmelig klodset udført.
Men som nævnt driver Joost og Schulman handlingen fremad i højt tempo, så man har sjældent tid til at tænke over de mindre velfungerende ting. Det hjælper også, at filmen er udstyret med et par charmerende helte - både Emma Roberts i hovedrollen og Dave Franco som den fyr, hun slår følge med i natten, gør det udmærket. "Nerve" ender derfor som en jævnt o.k. thriller, der bestemt har mere på hjerte end blot spænding, men især bliver skæmmet af en lidt for søgt slutsekvens.
"Nerve" er en technothriller, der rammer højaktuelle emner med sit fokus på snitfladen mellem det virkelige liv og onlineverdenen, og hvordan der kan være social kapital i at udstille sig selv på nettet. Og det gør den forholdsvis begavet - ikke kun med en løftet pegefinger om det farlige internet, men også med en pointe, om at man har et ansvar for, hvad man foretager sig online, selv om man bekvemt kan gemme sig bag sin skærm.
Det bliver ganske effektivt pakket ind i en thriller-handling, hvor vi i højt tempo kommer igennem en nat i New York, kompetent styret af instruktør-makkerparret Henry Joost og Ariel Schulman. De har senest lavet to film i Paranormal Activity-serien, men viser her god flair for at drive handlingen fremad, samtidig med at kameraføring og integration af iPhone-detaljer skaber en semi-dokumentarisk stil, der gør spændingen troværdig. Der er i hvert fald et par scener, som giver nervøse trækninger, når man som jeg har tendens til højdeskræk.
Til gengæld er troværdigheden ikke helt på plads omkring selve Nerve-spillet, hvor bl.a. det økonomiske element er løst i kanterne, når man tænker efter. Det endelige opgør med spillet kommer derudover et par hak ud over min suspension of disbelief, og så kommer der en løftet moralsk pegefinger i filmens klimaks, som er temmelig klodset udført.
Men som nævnt driver Joost og Schulman handlingen fremad i højt tempo, så man har sjældent tid til at tænke over de mindre velfungerende ting. Det hjælper også, at filmen er udstyret med et par charmerende helte - både Emma Roberts i hovedrollen og Dave Franco som den fyr, hun slår følge med i natten, gør det udmærket. "Nerve" ender derfor som en jævnt o.k. thriller, der bestemt har mere på hjerte end blot spænding, men især bliver skæmmet af en lidt for søgt slutsekvens.
05/09-2016