I Fear the Aliens, Even When they Bear Gifts
6.0
Villeneuve har gjort det igen. Efter et hattrick + 1 med Incendies, Enemy, Prisoners og Sicario, står vi nu med Arrival. En film, der tager en noget mere sober og cerebral tillgang til vores kontakt med liv fra rummet. Hvor en film som Interstellar var et flot, men også lidt for insisterende og påståeligt, stykke hard sci-fi, er Arrival mere i kontakt med vores (læs; mine) følelser og udfolder et plot, hvor universelle temaer som den menneskelige natur, kærlighed og eksistentialisme er pakket ind i en gennemtænkt og fascinerende historie om vores møde med det fremmede og de lingvistiske udfordringer dette medfører.
Sammen med klipper Joe Walker, holder Villeneuve en noget nær perfekt balance mellem tankevækkende filosofi og hardcore suspense, når vores hovedpersoner (og verden) konfronteres med de 12 UFO'er. Der bruges, med andre ord, ikke for lang tid på det lingvistiske eller paranoiaen, der langsomt, men sikkert, sniger sig ind på verdens nationer og ledere, men blandes perfekt sammen i en genre-grød, der smager forbandet godt.
Vi ved allerede, at Villeneuve er lidt af en visuel begavelse, men her overgår han sig selv. Filmen er fyldt med memorable sekvenser, hvor et svimlende 360-graders aerial shot og den første, klaustrofobiske tur ind i kapslen er blandt noget af det bedste, brilliant vakt til live Bradford Youngs fotografering. Også soundtracket skal nævnes i denne sammenhæng. Jóhan Jóhanssons score er et surrealistisk misk--mask af mærkelige lyde og sære, orkestrale kompositioner, der tilsammen danner et stimulerende lydbillede til de betagende begivenheder på skærmen. Dette er uden konkurrence det bedste soundtrack i år.
I hovedrollen er Amy Adams fantastisk og sårbar som den lidt tilbagetrukkede lingvist, der uforvarende skal ende med at spille en stor rolle i at få grunden til væsnernes besøg klarlagt. Jeremy Renner er også solid som den mere matematisk anlagte Ian og sammen udgør de en herlig karakterdynamik, også selv om Renners karakter nogle gange blot virker som lidt af en pauseklovn, der skal skabe lidt humoristiske huller i historien.
Alt i alt er Arrival en fejende flot, tankevækkende og helt igennem velspillet omgang sci-fi, hvis tilgang til liv i rummet, efter min mening, ikke er set bedre siden Close Encounters samtidig med at den er en film der åbner vores øjne for hvor stort og omfattende et univers og, undskyld klichéen, hvor små vi i virkeligheden er i det store hele.
6/6 til en af årets bedste film!
Sammen med klipper Joe Walker, holder Villeneuve en noget nær perfekt balance mellem tankevækkende filosofi og hardcore suspense, når vores hovedpersoner (og verden) konfronteres med de 12 UFO'er. Der bruges, med andre ord, ikke for lang tid på det lingvistiske eller paranoiaen, der langsomt, men sikkert, sniger sig ind på verdens nationer og ledere, men blandes perfekt sammen i en genre-grød, der smager forbandet godt.
Vi ved allerede, at Villeneuve er lidt af en visuel begavelse, men her overgår han sig selv. Filmen er fyldt med memorable sekvenser, hvor et svimlende 360-graders aerial shot og den første, klaustrofobiske tur ind i kapslen er blandt noget af det bedste, brilliant vakt til live Bradford Youngs fotografering. Også soundtracket skal nævnes i denne sammenhæng. Jóhan Jóhanssons score er et surrealistisk misk--mask af mærkelige lyde og sære, orkestrale kompositioner, der tilsammen danner et stimulerende lydbillede til de betagende begivenheder på skærmen. Dette er uden konkurrence det bedste soundtrack i år.
I hovedrollen er Amy Adams fantastisk og sårbar som den lidt tilbagetrukkede lingvist, der uforvarende skal ende med at spille en stor rolle i at få grunden til væsnernes besøg klarlagt. Jeremy Renner er også solid som den mere matematisk anlagte Ian og sammen udgør de en herlig karakterdynamik, også selv om Renners karakter nogle gange blot virker som lidt af en pauseklovn, der skal skabe lidt humoristiske huller i historien.
Alt i alt er Arrival en fejende flot, tankevækkende og helt igennem velspillet omgang sci-fi, hvis tilgang til liv i rummet, efter min mening, ikke er set bedre siden Close Encounters samtidig med at den er en film der åbner vores øjne for hvor stort og omfattende et univers og, undskyld klichéen, hvor små vi i virkeligheden er i det store hele.
6/6 til en af årets bedste film!
07/12-2016