Mere tamkat end løve
2.0
En 5-årig indisk dreng kommer væk fra sin familie og ender med at blive bortadopteret til Australien. 20 år senere begynder han at lede efter sin mor og søskende hjemme i Indien. Men eftersøgningen bliver kompliceret af, at han ikke aner, hvor i det store land han kommer fra.
"Lion" er baseret på en virkelig historie om en ung mand, der søgte tilbage for at få svar på, hvad der var sket med hans familie, efter et samspil af tilfældigheder betød, at han en nat blev kørt langt væk i et tomt tog. Det er en historie, som handler om at søge sin sande identitet, men den er stærkest i den passage, som viser, hvor farligt det er at leve som gadebarn i Indien. Det er et tema, der er behandlet mere intensivt før, fx i prisvindende film som "Salaam Bombay!" og "Slumdog Millionaire", men "Lion" får også lige kradset i overfladen af problemet.
Filmen har dog primært fokus på hovedpersonens søgen efter sin familie, og der får den debuterende instruktør Garth Davis hevet hele symfoniorkestret frem. "Lion" lefler virkelig for de nemme følelser, og det er tåreperser og feelgood på et niveau, hvor jeg ikke kan være med. Jo, det er da en rørende historie fra det virkelige liv, og det er slående, hvor stor forskel der er på dagligdagen i hjembyens fattige kvarter og det australske middelklasseliv, som hovedpersonen lander i. Men instruktør Davis benytter alle de nemme tricks til at give publikum en følelsesmæssig forløsning, som ét eller andet sted er lidt falsk, fordi hovedpersonens historie er så usædvanlig.
"Lion" har i øvrigt det til fælles med "Slumdog Millionaire", at Dev Patel spiller hovedrollen. Nu som en voksen mand, der tydeligvis har været i fitnesscentret, siden han blev castet af Danny Boyle. Patel gør det o.k. i en rolle, der basalt kun kræver, at man skal synes, han er sympatisk, men generelt synes jeg heller ikke, at skuespillet i filmen klikker helt. Det gælder fx også for Nicole Kidman som adoptivmoderen - hun spiller teknisk præcist, men uden den power, som Kidman ellers ofte kan levere.
Jeg var ikke imponeret af "Lion", der godt nok er en ganske nydelig produktion, men overordnet bare virker for letkøbt på mig. Det er lidt som at se et ekstra langt afsnit af "Sporløs", hvor man fra start godt ved, hvordan eftersøgningen vil ende.
"Lion" er baseret på en virkelig historie om en ung mand, der søgte tilbage for at få svar på, hvad der var sket med hans familie, efter et samspil af tilfældigheder betød, at han en nat blev kørt langt væk i et tomt tog. Det er en historie, som handler om at søge sin sande identitet, men den er stærkest i den passage, som viser, hvor farligt det er at leve som gadebarn i Indien. Det er et tema, der er behandlet mere intensivt før, fx i prisvindende film som "Salaam Bombay!" og "Slumdog Millionaire", men "Lion" får også lige kradset i overfladen af problemet.
Filmen har dog primært fokus på hovedpersonens søgen efter sin familie, og der får den debuterende instruktør Garth Davis hevet hele symfoniorkestret frem. "Lion" lefler virkelig for de nemme følelser, og det er tåreperser og feelgood på et niveau, hvor jeg ikke kan være med. Jo, det er da en rørende historie fra det virkelige liv, og det er slående, hvor stor forskel der er på dagligdagen i hjembyens fattige kvarter og det australske middelklasseliv, som hovedpersonen lander i. Men instruktør Davis benytter alle de nemme tricks til at give publikum en følelsesmæssig forløsning, som ét eller andet sted er lidt falsk, fordi hovedpersonens historie er så usædvanlig.
"Lion" har i øvrigt det til fælles med "Slumdog Millionaire", at Dev Patel spiller hovedrollen. Nu som en voksen mand, der tydeligvis har været i fitnesscentret, siden han blev castet af Danny Boyle. Patel gør det o.k. i en rolle, der basalt kun kræver, at man skal synes, han er sympatisk, men generelt synes jeg heller ikke, at skuespillet i filmen klikker helt. Det gælder fx også for Nicole Kidman som adoptivmoderen - hun spiller teknisk præcist, men uden den power, som Kidman ellers ofte kan levere.
Jeg var ikke imponeret af "Lion", der godt nok er en ganske nydelig produktion, men overordnet bare virker for letkøbt på mig. Det er lidt som at se et ekstra langt afsnit af "Sporløs", hvor man fra start godt ved, hvordan eftersøgningen vil ende.
28/04-2017