Virkelighedens spøgelse
4.0
En ung amerikansk kvinde arbejder som personlig shopper i Paris, men bliver reelt kun i byen, fordi hun venter på et tegn fra sin nyligt afdøde tvillingebror, der ligesom hende selv var et spiritistisk medium. Da hun begynder at modtage mystiske sms'er, er spørgsmålet så, om det faktisk er broderen, der taler til hende.
"Personal Shopper" er en meget særegen blanding af spøgelseshistorie, krimi og sorgdrama, skrevet og instrueret af Olivier Assayas, der dermed fortsætter den leg med metafysiske elementer, som også var til stede i hans forrige film. Det er nemlig meget oplagt at drage paralleller til "Clouds of Sils Maria", der ligeledes havde Kristen Stewart i en bærende rolle.
I "Personal Shopper" har Stewart den absolutte hovedrolle, og hun har ingen problemer med at bære hele filmen som den introverte hovedperson, der kæmper med usikkerhed omkring sin brors død, sine egne evner, og hvad hun egentlig vil med sig selv midt i en tilstand af tilsyneladende tomhed. Stewart er en strålende skuespiller, når hun får noget ordentligt at arbejde med, og det gør hun netop i denne type rolle, hvor hun med små detaljer kan svinge mellem brysk og sårbar.
Hendes rolles udvikling er givetvis nøglen til Assayas' historie, som i øvrigt er bevidst mystisk og uforløst. Der sker mærkelige ting, som både kan forklares og ikke forklares. Der er et krimiplot her, men i modsætning til "Clouds of Sils Maria", hvor det kun blev antydet, er det overnaturlige også helt konkret til stede i filmens fortælling. "Personal Shopper" accepterer grundlæggende, at ånderne spiller med, men uden at levere den form for banal fortolkning af åndeverdenen, som man oftest ser i spøgelseshistorier.
Ånderne er med til at markere Stewarts rolle som en person, der er et skridt ved siden af verden, måske fordi hun ikke tror nok på sig selv til at turde engagere sig. I sin rolle som personlig shopper er hun sekundær, en usynlig skygge, der klæder en rig kvinde på og drømmer om selv at bære de dyre looks, som hun i øvrigt udvælger med stor sikkerhed, nærmest helt ubesværet. I sin rolle som medium er hun også sekundær, overskygget af den afdøde tvillingebror og usikker på, om hun selv har evnerne, hvis hun ikke får et signal fra broderen.
Så filmen kan i høj grad ses som hovedpersonens kamp for at finde sig selv og ikke kun leve gennem andre. Men samtidig er der altså lige et krimielement, som faktisk spiller på det farlige i at sætte sig selv på spil. Og Assayas lader som nævnt helt bevidst historien være uforløst, så man kan såmænd også diskutere, om nogen dele af filmen skal ses som fiktion i fiktionen - fantasier eller vrangforestillinger. "Personal Shopper" er i hvert fald fascinerende og pirrende nok, til at man godt gider bruge den ekstra tankekraft på at forsøge at finde ud af, hvad den egentlig handler om.
"Personal Shopper" er en meget særegen blanding af spøgelseshistorie, krimi og sorgdrama, skrevet og instrueret af Olivier Assayas, der dermed fortsætter den leg med metafysiske elementer, som også var til stede i hans forrige film. Det er nemlig meget oplagt at drage paralleller til "Clouds of Sils Maria", der ligeledes havde Kristen Stewart i en bærende rolle.
I "Personal Shopper" har Stewart den absolutte hovedrolle, og hun har ingen problemer med at bære hele filmen som den introverte hovedperson, der kæmper med usikkerhed omkring sin brors død, sine egne evner, og hvad hun egentlig vil med sig selv midt i en tilstand af tilsyneladende tomhed. Stewart er en strålende skuespiller, når hun får noget ordentligt at arbejde med, og det gør hun netop i denne type rolle, hvor hun med små detaljer kan svinge mellem brysk og sårbar.
Hendes rolles udvikling er givetvis nøglen til Assayas' historie, som i øvrigt er bevidst mystisk og uforløst. Der sker mærkelige ting, som både kan forklares og ikke forklares. Der er et krimiplot her, men i modsætning til "Clouds of Sils Maria", hvor det kun blev antydet, er det overnaturlige også helt konkret til stede i filmens fortælling. "Personal Shopper" accepterer grundlæggende, at ånderne spiller med, men uden at levere den form for banal fortolkning af åndeverdenen, som man oftest ser i spøgelseshistorier.
Ånderne er med til at markere Stewarts rolle som en person, der er et skridt ved siden af verden, måske fordi hun ikke tror nok på sig selv til at turde engagere sig. I sin rolle som personlig shopper er hun sekundær, en usynlig skygge, der klæder en rig kvinde på og drømmer om selv at bære de dyre looks, som hun i øvrigt udvælger med stor sikkerhed, nærmest helt ubesværet. I sin rolle som medium er hun også sekundær, overskygget af den afdøde tvillingebror og usikker på, om hun selv har evnerne, hvis hun ikke får et signal fra broderen.
Så filmen kan i høj grad ses som hovedpersonens kamp for at finde sig selv og ikke kun leve gennem andre. Men samtidig er der altså lige et krimielement, som faktisk spiller på det farlige i at sætte sig selv på spil. Og Assayas lader som nævnt helt bevidst historien være uforløst, så man kan såmænd også diskutere, om nogen dele af filmen skal ses som fiktion i fiktionen - fantasier eller vrangforestillinger. "Personal Shopper" er i hvert fald fascinerende og pirrende nok, til at man godt gider bruge den ekstra tankekraft på at forsøge at finde ud af, hvad den egentlig handler om.
18/07-2017