En sær og smuk historie

4.0
På et ungarsk slagteri bliver økonomichefen fascineret af den nye kvalitetskontrollant, som stedet har fået tildelt. Der kommer stor opstandelse og en politisag ud af, at nogle stjæler medikamenter fra stedet, men det giver samtidig de to hovedpersoner en besynderlig omvej til at mødes.

Forfatter-instruktør Ildikó Enyedi har lavet en virkelig aparte kærlighedshistorie i en usædvanlig setting. Den systematiske slagtning af kvæget er selvsagt en særpræget ramme for en romantisk historie, og "Med krop og sjæl" slår da også undertemaer an om kønsroller og empati, hvor de industrielle baggrunde markerer følelseskulde og distance. Der er fx en nøglescene, hvor økonomichefen fortæller en ny medarbejder, at man ikke kan holde arbejdet ud i længden, hvis man ikke har en vis medfølelse med dyrene.

Efterhånden som handlingen skrider frem, bliver filmen dog mere og mere fokuseret på den centrale kærlighedshistorie, som handler om at finde hinanden på trods af frygt og mangler. Det udtrykker Enyedi helt bogstaveligt ved at lade de to hovedpersoner bære rundt på hver sin lidelse. Han er noget ældre, har egentlig lagt kærlighedslivet bag sig og er lammet i den ene arm. Hun har derimod aldrig været i et forhold og må konstant arbejde på at tackle sin autisme, som hendes nye kollegaer generelt ikke forstår - de synes bare, hun er enormt mærkelig.

Det er altså ikke nogen nem vej til kærligheden, vi ser her - ikke mindst fordi de to begge er bange for at blive såret, hvis de åbner sig, så begge er klar til bakke ud. Men den sårbarhed betyder også, at "Med krop og sjæl" bliver en virkelig rørende film. Det er simpelt hen umuligt at lade være med at heppe på de her to skrøbelige sjæle, som man under at få den lykke, de forsigtigt cirkler omkring.

Særligt Alexandra Bórbely gør det fremragende og vandt en European Film Award for rollen som den kontrollerede, vagtsomme kvalitetskontrollant, hvis følelser Bórbely udtrykker gennem øjenbevægelser og diskret mimik. Plus nogle charmerende scener, hvor hun nærmest øver sig på at vise følelser. Men hun får også fint modspil af dramatikeren Géza Mórcsanyi, der faktisk har sin første filmrolle nogensinde som økonomichefen.

"Med krop og sjæl" er ikke nogen 100% helstøbt film, for jeg synes ikke, Enyedi får fulgt alle de temaer helt til dørs, som filmen anslår i den indledende opbygning af slagteriet som baggrundsmiljø. Nogle steder kradser den blot lidt i overfladen, fx omkring de meget traditionelle kønsroller, som man ser i de ansattes dagligdag. Men til gengæld har den én af de mest charmerende kærlighedshistorier, jeg har set i et godt stykke tid. Man kan kun blive betaget og rørt af den halvumulige kærlighed i den her skæve lille fortælling, som kommer op på fire store stjerner hos mig.
Med krop og sjæl