Powermor på kanten
4.0
Da Marlo får sit tredje barn, bliver ansvaret hurtigt overvældende for hende, og hun tager modvilligt imod sin brors tilbud om at betale for en nattebarnepige. Hun hedder Tully og viser sig at være et lille mirakel, for hun er både enormt god til børnene og hjælper gerne med andre ting i huset.
"Tully" genforener det trekløver, som i 2011 stod bag den fremragende "Young Adult" - nemlig manuskriptforfatter Diablo Cody, instruktør Jason Reitman og hovedrolleindehaver Charlize Theron. Og igen har Cody i vanlig stil skrevet en skæv, skarpt observant fortælling, som Theron flot løfter i en ekstremt gennemført rolle som Marlo.
Fra den succesfulde debut med "Juno" har Diablo Cody konsekvent stået for historier, der ikke er polerede og pæne på klassisk Hollywood-maner. Hun skriver om mennesker, der kan være grimme og trælse og ofte er langt ude i tovene. Det er absolut også tilfældet i "Tully", hvor Theron netop portrætterer en mor, der har svært ved at kapere de mange krav, når hun skal holde styr på logistikken og alt det praktiske med en nyfødt og to større børn, samtidig være en powermor, der bager kager til sønnens klasse - og vist også skal passe et job ind imellem.
Som i "Young Adult" lægger Theron sin modelpæne side væk og leverer et overbevisende portræt af en kvinde på kanten, set med medfølelse og skarp tør humor i Reitmans solide instruktion. Og med flot modspil fra Mackenzie Davis som alle tiders perfekte barnepige, der bare kan det hele og tilsyneladende er i zen hele tiden. Efterhånden som Marlo og Tully nærmer sig hinanden, bliver det hurtigt til et venskab med både overraskende indslag og tiltrængte skuldre at læne sig opad, inden filmen til sidst drejer rundt om sig selv med en afgørende bytur.
"Tully" er ekstremt gennemtænkt i den historie, Cody har konstrueret over temaet om de krav, omgivelserne og kvinder selv stiller til den moderne moderrolle. Den bliver leveret præcist og professionelt af alle involverede, men er netop også baseret på en ret konstrueret ramme, og trods mange kvaliteter kommer den derfor ikke helt op og ringe på samme niveau som de tidligere samarbejder mellem Reitman og Cody - hvor jeg især holder virkelig meget af "Young Adult".
Men "Tully" er stadig en glimrende sag med en masse på hjerte. Og hvis nogen skulle være i tvivl, er det en feministisk film med to tykke streger under feministisk.
"Tully" genforener det trekløver, som i 2011 stod bag den fremragende "Young Adult" - nemlig manuskriptforfatter Diablo Cody, instruktør Jason Reitman og hovedrolleindehaver Charlize Theron. Og igen har Cody i vanlig stil skrevet en skæv, skarpt observant fortælling, som Theron flot løfter i en ekstremt gennemført rolle som Marlo.
Fra den succesfulde debut med "Juno" har Diablo Cody konsekvent stået for historier, der ikke er polerede og pæne på klassisk Hollywood-maner. Hun skriver om mennesker, der kan være grimme og trælse og ofte er langt ude i tovene. Det er absolut også tilfældet i "Tully", hvor Theron netop portrætterer en mor, der har svært ved at kapere de mange krav, når hun skal holde styr på logistikken og alt det praktiske med en nyfødt og to større børn, samtidig være en powermor, der bager kager til sønnens klasse - og vist også skal passe et job ind imellem.
Som i "Young Adult" lægger Theron sin modelpæne side væk og leverer et overbevisende portræt af en kvinde på kanten, set med medfølelse og skarp tør humor i Reitmans solide instruktion. Og med flot modspil fra Mackenzie Davis som alle tiders perfekte barnepige, der bare kan det hele og tilsyneladende er i zen hele tiden. Efterhånden som Marlo og Tully nærmer sig hinanden, bliver det hurtigt til et venskab med både overraskende indslag og tiltrængte skuldre at læne sig opad, inden filmen til sidst drejer rundt om sig selv med en afgørende bytur.
"Tully" er ekstremt gennemtænkt i den historie, Cody har konstrueret over temaet om de krav, omgivelserne og kvinder selv stiller til den moderne moderrolle. Den bliver leveret præcist og professionelt af alle involverede, men er netop også baseret på en ret konstrueret ramme, og trods mange kvaliteter kommer den derfor ikke helt op og ringe på samme niveau som de tidligere samarbejder mellem Reitman og Cody - hvor jeg især holder virkelig meget af "Young Adult".
Men "Tully" er stadig en glimrende sag med en masse på hjerte. Og hvis nogen skulle være i tvivl, er det en feministisk film med to tykke streger under feministisk.
01/08-2018