Som dug for solen
4.0
Nordaustralien i 1920'erne. En aborigin landbrugsarbejder skyder i selvforsvar en fordrukken landmand, som tror, han skjuler en bortløben dreng. Drabsmanden flygter med sin kone ud i vildmarken, og politiet indleder straks en menneskejagt.
Racisme, fordomme og forholdet mellem kolonister og den oprindelige befolkning er de åbenlyse temaer i denne australske western, der ruller en barsk og trøstesløs historie ud i roligt tempo.
Vi er i én af de mest ugæstfrie afkroge af Australien, hvor nogle få hvide mennesker forsøger at etablere sig som landmænd, men uden at resultaterne ser voldsomt imponerende ud. Filmens centrale begivenheder bliver udløst af en ny tilflytter - en krigsveteran fra 1. Verdenskrig, der forsøger at drukne sin PTSD i alkohol og behandler aboriginerne som skidt. Det gælder også for de arbejdere, han får lov til at låne fra nabofarmen, og derfra går det skridt for skridt galt.
Forholdet mellem sorte og hvide er klart i fokus for instruktør Warwick Thornton, som viser, hvordan selv banal kommunikation går skævt, mens tingene glider mere og mere ud af kontrol. De hvide er mestendels nogle halv- eller helracistiske idioter, mens aboriginerne omvendt dukker hovedet og forsøger at lade være med at provokere, hvilket betyder, at sandheden hurtigt forsvinder under den bagende sol. Og når det kommer til at handle om retfærdighed, betragter man selvfølgelig også nærmest sagen som afgjort på forhånd.
Thornton afvikler historien roligt og metodisk og etablerer en gennemgående trykket stemning, hvor tavshed og nedslåede blikke ofte understreger tragedien, og fornemmelsen af støvet varme også bidrager til den generelle trykkethed.
Hamilton Morris er god som den jagede mand, der både forsøger at overleve og bevare sin værdighed, og "Sweet Country" har også et par australske veteraner i to glimrende biroller, der understreger kontrasterne. På den ene side Bryan Brown som områdets hårde overbetjent, der stædigt leder jagten - på den anden side Sam Neill som den gudsfrygtige landmand, der står for medmenneskeligheden i fortællingen.
"Sweet Country" udvikler sig ikke helt så forudsigeligt, som man tror, men overordnet overrasker den ikke i sit perspektiv på de centrale temaer. Det handler om Australiens grimme arv i behandlingen af den aborigine befolkning, og med udgangspunkt i en symbolsk drabssag får Thornton skabt en solid film om overgreb og uretfærdighed.
Racisme, fordomme og forholdet mellem kolonister og den oprindelige befolkning er de åbenlyse temaer i denne australske western, der ruller en barsk og trøstesløs historie ud i roligt tempo.
Vi er i én af de mest ugæstfrie afkroge af Australien, hvor nogle få hvide mennesker forsøger at etablere sig som landmænd, men uden at resultaterne ser voldsomt imponerende ud. Filmens centrale begivenheder bliver udløst af en ny tilflytter - en krigsveteran fra 1. Verdenskrig, der forsøger at drukne sin PTSD i alkohol og behandler aboriginerne som skidt. Det gælder også for de arbejdere, han får lov til at låne fra nabofarmen, og derfra går det skridt for skridt galt.
Forholdet mellem sorte og hvide er klart i fokus for instruktør Warwick Thornton, som viser, hvordan selv banal kommunikation går skævt, mens tingene glider mere og mere ud af kontrol. De hvide er mestendels nogle halv- eller helracistiske idioter, mens aboriginerne omvendt dukker hovedet og forsøger at lade være med at provokere, hvilket betyder, at sandheden hurtigt forsvinder under den bagende sol. Og når det kommer til at handle om retfærdighed, betragter man selvfølgelig også nærmest sagen som afgjort på forhånd.
Thornton afvikler historien roligt og metodisk og etablerer en gennemgående trykket stemning, hvor tavshed og nedslåede blikke ofte understreger tragedien, og fornemmelsen af støvet varme også bidrager til den generelle trykkethed.
Hamilton Morris er god som den jagede mand, der både forsøger at overleve og bevare sin værdighed, og "Sweet Country" har også et par australske veteraner i to glimrende biroller, der understreger kontrasterne. På den ene side Bryan Brown som områdets hårde overbetjent, der stædigt leder jagten - på den anden side Sam Neill som den gudsfrygtige landmand, der står for medmenneskeligheden i fortællingen.
"Sweet Country" udvikler sig ikke helt så forudsigeligt, som man tror, men overordnet overrasker den ikke i sit perspektiv på de centrale temaer. Det handler om Australiens grimme arv i behandlingen af den aborigine befolkning, og med udgangspunkt i en symbolsk drabssag får Thornton skabt en solid film om overgreb og uretfærdighed.
21/10-2018