Antipunket Samlebåndsprodukt!
2.0
Hvad ønsket eller motivationen har været, for at bringe hackeren, den outreret Lisbeth Salander tilbage på lærredet, kan jeg vitterligt ikke regne ud. I hvert fald ikke, når ambitionen lader til at skabe en så sjæleløs, strømlinet og samlebåndsagtig og halvrodet actionthriller.
Jovist, teknisk svinger det som i de bedste amerikanske actionfilm. Men som historie med personer man føler for, involverer sig i og alt andet der skal løfte, der glider det dødt forbi ens øjne, som Kandis’ musik gør for ens ører.
Desuden er Salander slet ikke skarpt nok skrevet og stakkels Claire Foy. Hun virker nærmest gennemført kedelig og anonym i en rolle der ellers burde være så sprælsk, rebelsk og fyldt med sublim girlpower.
Jeg har læst de tre første bøger af Stig Larsson og de var solidt spændende og tiden værd. Men efter hans død, har David Lagercrantz forsat serien og det er en bog han står bag, der danner baggrund for denne metervare filmatisering. En bog jeg kun kom få sider ind i, da jeg mistede interessen. Så måske har udgangspunktet heller ikke været så givende.
Det fører mig tilbage til starten, hvorfor så gide lave den?
Jovist, teknisk svinger det som i de bedste amerikanske actionfilm. Men som historie med personer man føler for, involverer sig i og alt andet der skal løfte, der glider det dødt forbi ens øjne, som Kandis’ musik gør for ens ører.
Desuden er Salander slet ikke skarpt nok skrevet og stakkels Claire Foy. Hun virker nærmest gennemført kedelig og anonym i en rolle der ellers burde være så sprælsk, rebelsk og fyldt med sublim girlpower.
Jeg har læst de tre første bøger af Stig Larsson og de var solidt spændende og tiden værd. Men efter hans død, har David Lagercrantz forsat serien og det er en bog han står bag, der danner baggrund for denne metervare filmatisering. En bog jeg kun kom få sider ind i, da jeg mistede interessen. Så måske har udgangspunktet heller ikke været så givende.
Det fører mig tilbage til starten, hvorfor så gide lave den?
13/06-2020