Det må vi sige godt til
4.0
Motello rimer på Othello, og det er der en grund til. Wikke og Rasmussens film er tydeligvis inspireret af Shakespeares tre udødelige dramaer, "Othello", "Hamlet" og "MacBeth" fint krydret med film noir, latinamerikansk tango og et ekstra nip dansk humor. Og lille William. Det bedste, der er hændt dem.
Mord på Motello
Kongen findes myrdet, frosset ihjel, og hans yngre bror ligger i med Dronningen. Kongens hjemvendte søn er ved at blive vanvittig, og beslutter sig for ikke at gifte sig med sin kusine, fordi han tror, at hendes far, hans farbror, har myrdet kongen. Farbroderens kone har rengøringsvanvid, og resten af motellets personale har lignende unormale træk. De to politibetjente, der sættes på sagen finder hurtigt ud af, at de har hænderne fulde. De ankommer en stormfuld aften til gerningsstedet, medbringende den enes søn, eftersom moderen er skredet, arrig over at hendes husbond viser sig at være bigamist. Han er ikke alene gift med hende, men også med sit arbejde. Trods børnepasningsproblemer er mordet opklaret inden 24 timer.
I rollerne som kongen, sønnen, kokken, tyven, konen og hendes elsker kan ses en række af dansk underholdnings kendte ansigter: Bent Warburg spiller den afdøde bokserkonge Ford Fordson, og har endda trænet hårdt til rollen (se Rå.Film.dk's, mens Solbjørg Højfeldt spiller hans noget utro kone Gertrud. Sønnen Willy spilles af Allan Olsen, der her fyrer godt op under et comeback til dansk film, og hans kæreste, Julie, ageres af Sidse Babett Knudsen. Willys søster, Mona, spilles af Ditte Karina Nielsen, mens hendes spansktalende kokkekæreste Victor Othello i virkeligheden hedder Victor Hugo Diaz. Sidst, men ikke mindst er der Pia Vieth som den blinde og synske bartender(heks) og Bjarne Henriksen og Charlotte Toft som kongens bror Mac og hans kone Beth. Selv spiller Steen Rasmussen og Michael Wikke kriminalassistenten Bent Rosenkrans og kriminalteknikkeren Bendt Gyldenstjerne, mens Bendts lille søn William meget professionelt og talentfuldt kravles og pludres af William Tang Lærke. Hans kameratække er fabelagtig. Forældrefornemmelser vælter i stride strømme ned fra lærredet, og når Bent faktisk får lov til at se sin søns første skridt, der ovenikøbet redder den stolte fader og hans kollega fra den sikre dybfrostdød, så er der ikke et øje tørt. Shakespearereferencer over hele linien. Hvor er det smukt.
Tabt kærlighed og vundet arbejde
Kærligheden er det centrale tema filmen igennem, og forældrekærligheden sættes gang på gang under lup. Både "Hamlet", "Othello" og "MacBeth" handler om kærlighed, jalousi og magtbegær, og Wikke & Rasmussen har formået at give et godt bud på, hvad de mener, er det vigtigste her i livet ...... kærligheden. Men det er ikke en film, man kun kan forstå, hvis man har læst Shakespeares samlede værker, den bliver blot lidt sjovere og når et niveau højere op, når de intelligente replikker kan spores tilbage til den gamle dramatiker. Budskabet i filmen er meget klart, og der skal ikke lægges skjul på, at hvor Shakespeare ofte har en tragisk slutning, så har Wikke & Rasmussen tilføjet deres egen happy end.
Intet er som det ser ud til
Faktisk er "Motello" årets danske filmkomedie, der forener en lang række genrer uden slinger i valsen. Der er lidt amerikansk film-noir, lidt klassisk Shakespearelyrik, lidt glad dansk sarkasme, lidt bokserfilm og en lille smule "Twin Peaks" over hele scenen (et motel i ødemarken, hvor kun store lastbiler stopper for at få tanket op). Ja, og så de latinamerikanske tangorytmer, så der er også lidt dansefilm á la "Strictly Ballroom" over den. Tangomusik er nemlig det gennemgående lydtapet i filmen, spillet af et oplagt "Tango Orkesteret".
Når tango og Shakespeare følges så vel ad, skyldes det noget meget elementært: et godt legehjerte, og det kan man kun tage hatten af for. Og smutte hjem og finde Shakespeares samlede værker frem, for han kunne jo underholde som ingen andre. Det skulle da lige være Wikke & Rasmussen.
"Motello" kan så absolut stå alene som en lysende stjerne (med hjerne) på den danske filmhimmel.
Mord på Motello
Kongen findes myrdet, frosset ihjel, og hans yngre bror ligger i med Dronningen. Kongens hjemvendte søn er ved at blive vanvittig, og beslutter sig for ikke at gifte sig med sin kusine, fordi han tror, at hendes far, hans farbror, har myrdet kongen. Farbroderens kone har rengøringsvanvid, og resten af motellets personale har lignende unormale træk. De to politibetjente, der sættes på sagen finder hurtigt ud af, at de har hænderne fulde. De ankommer en stormfuld aften til gerningsstedet, medbringende den enes søn, eftersom moderen er skredet, arrig over at hendes husbond viser sig at være bigamist. Han er ikke alene gift med hende, men også med sit arbejde. Trods børnepasningsproblemer er mordet opklaret inden 24 timer.
I rollerne som kongen, sønnen, kokken, tyven, konen og hendes elsker kan ses en række af dansk underholdnings kendte ansigter: Bent Warburg spiller den afdøde bokserkonge Ford Fordson, og har endda trænet hårdt til rollen (se Rå.Film.dk's, mens Solbjørg Højfeldt spiller hans noget utro kone Gertrud. Sønnen Willy spilles af Allan Olsen, der her fyrer godt op under et comeback til dansk film, og hans kæreste, Julie, ageres af Sidse Babett Knudsen. Willys søster, Mona, spilles af Ditte Karina Nielsen, mens hendes spansktalende kokkekæreste Victor Othello i virkeligheden hedder Victor Hugo Diaz. Sidst, men ikke mindst er der Pia Vieth som den blinde og synske bartender(heks) og Bjarne Henriksen og Charlotte Toft som kongens bror Mac og hans kone Beth. Selv spiller Steen Rasmussen og Michael Wikke kriminalassistenten Bent Rosenkrans og kriminalteknikkeren Bendt Gyldenstjerne, mens Bendts lille søn William meget professionelt og talentfuldt kravles og pludres af William Tang Lærke. Hans kameratække er fabelagtig. Forældrefornemmelser vælter i stride strømme ned fra lærredet, og når Bent faktisk får lov til at se sin søns første skridt, der ovenikøbet redder den stolte fader og hans kollega fra den sikre dybfrostdød, så er der ikke et øje tørt. Shakespearereferencer over hele linien. Hvor er det smukt.
Tabt kærlighed og vundet arbejde
Kærligheden er det centrale tema filmen igennem, og forældrekærligheden sættes gang på gang under lup. Både "Hamlet", "Othello" og "MacBeth" handler om kærlighed, jalousi og magtbegær, og Wikke & Rasmussen har formået at give et godt bud på, hvad de mener, er det vigtigste her i livet ...... kærligheden. Men det er ikke en film, man kun kan forstå, hvis man har læst Shakespeares samlede værker, den bliver blot lidt sjovere og når et niveau højere op, når de intelligente replikker kan spores tilbage til den gamle dramatiker. Budskabet i filmen er meget klart, og der skal ikke lægges skjul på, at hvor Shakespeare ofte har en tragisk slutning, så har Wikke & Rasmussen tilføjet deres egen happy end.
Intet er som det ser ud til
Faktisk er "Motello" årets danske filmkomedie, der forener en lang række genrer uden slinger i valsen. Der er lidt amerikansk film-noir, lidt klassisk Shakespearelyrik, lidt glad dansk sarkasme, lidt bokserfilm og en lille smule "Twin Peaks" over hele scenen (et motel i ødemarken, hvor kun store lastbiler stopper for at få tanket op). Ja, og så de latinamerikanske tangorytmer, så der er også lidt dansefilm á la "Strictly Ballroom" over den. Tangomusik er nemlig det gennemgående lydtapet i filmen, spillet af et oplagt "Tango Orkesteret".
Når tango og Shakespeare følges så vel ad, skyldes det noget meget elementært: et godt legehjerte, og det kan man kun tage hatten af for. Og smutte hjem og finde Shakespeares samlede værker frem, for han kunne jo underholde som ingen andre. Det skulle da lige være Wikke & Rasmussen.
"Motello" kan så absolut stå alene som en lysende stjerne (med hjerne) på den danske filmhimmel.
19/11-2018