To skridt frem og to tilbage
2.0
Kevin Kline og Co. spiller på alle farce-tangenterne i en tandløs og kun momentvis morsom komedie
Udgangspunktet for "In & Out" er "outing" - en tvivlsom beskæftigelse, der går ud på offentligt at udråbe personer som homoseksuelle, og dermed tvinge dem ud af de skabe, de måske befinder sig i. Det er altid godt stof i medierne, og nu er det også blevet tid for Hollywood til at udnytte de komiske muligheder ved udhængsskabet. Filmen er blandt andet inspireret af den takketale Tom Hanks leverede, da han modtog en Oscar for hovedrollen i "Philadelphia".
Til Oscaren os skiller
Howard er gymnasielærer i den idylliske lilleby Greenleaf. Efter tre års forlovelse med kollegaen Emily (Joan Cusack) er den store dag ved at være på trapperne, og bryllupsforberedelserne er oppe i fulde omdrejninger. Det er Howards mor (Debbie Reynolds), som bestemt og indædt fører an i bestræbelserne på at arrangere beviset på de to menneskers højeste lykke (?). Greenleafs stolthed er den unge krukkede skuespiller, Cameron Drake (Matt Dillon), der også er en af Howards tidligere elever. Han vinder en Oscar for en rolle som homoseksuel soldat og udråber i sin takketale på landsdækkende tv, Howard som bøsse. Til alle Greenleaf-borgeres store overraskelse - inklusiv Emily og Howard.
Resten af filmen prøver Howard desperat at overbevise sig selv, sine omgivelser og medierne om, at han absolut gerne vil dele hus og seng med sin forlovede. Og det lykkes med gode argumenter også at forvisse publikum om, at en stor Barbra Streisand-pladesamling, gestikulerende hænder og en pertentlig tøjsmag ikke nødvendigvis karakteriserer en homoseksuel mandsperson. Men "In & Out" har ingen intentioner om at være nytænkende eller progressiv, så selvfølgelig er der noget om snakken. Howard skal bare lige spores ind på erkendelsens rette vej, og han får mere end rigelig hjælp af en påtrængende sladderjournalist (Tom Selleck).
Kevin kæk
Komikken har suveræn første prioritet, og instruktøren Frank Oz har omhyggeligt drænet de enkelte scener for latterfremkaldende materiale. Det påvirker til tider handlingens logik, men levner plads til hysteriske optrin og en absurd dialog i bedste farce-stil. Især Kevin Kline udnytter muligheden for at spille med store armbevægelser og små benspjæt. Rollen som indebrændt bøsse er ikke en af hans bedste, men at han kan spille komedie, er der ingen tvivl om.
Det har Kline før givet overbevisende prøver på i "Fisken de kaldte Wanda", "Dave" og "French Kiss". Derudover har han en veludviklet rytmisk sans, som kommer til udtryk i en scene, hvor Howard forgæves kæmper mod diskonummeret "I Will Survive"s forførende toner. Mage til ud-af-kroppen-oplevelse skal man kigge længe efter.
Det er først og fremmest Klines udfoldelser på lærredet, der gør "In & Out" seværdig, mens Tom Selleck i mindre skala bidrager med sin atypiske machomand. Filmen svinger meget i tempo og intensitet og formår aldrig at gøre sine personer rigtig interessante på det menneskelige plan. Selvom man aldrig overraskes af de store træk i handlingen, er der alligevel flere mindre udsagn, som har en vis gennemslagskraft. "Min mand har tre testikler" hører til de mere eksotiske. Det er dog det ordinære, som præger helhedsopfattelsen af dette bidrag til gruppen af "forlad din forlovede ved alteret" film.
Udgangspunktet for "In & Out" er "outing" - en tvivlsom beskæftigelse, der går ud på offentligt at udråbe personer som homoseksuelle, og dermed tvinge dem ud af de skabe, de måske befinder sig i. Det er altid godt stof i medierne, og nu er det også blevet tid for Hollywood til at udnytte de komiske muligheder ved udhængsskabet. Filmen er blandt andet inspireret af den takketale Tom Hanks leverede, da han modtog en Oscar for hovedrollen i "Philadelphia".
Til Oscaren os skiller
Howard er gymnasielærer i den idylliske lilleby Greenleaf. Efter tre års forlovelse med kollegaen Emily (Joan Cusack) er den store dag ved at være på trapperne, og bryllupsforberedelserne er oppe i fulde omdrejninger. Det er Howards mor (Debbie Reynolds), som bestemt og indædt fører an i bestræbelserne på at arrangere beviset på de to menneskers højeste lykke (?). Greenleafs stolthed er den unge krukkede skuespiller, Cameron Drake (Matt Dillon), der også er en af Howards tidligere elever. Han vinder en Oscar for en rolle som homoseksuel soldat og udråber i sin takketale på landsdækkende tv, Howard som bøsse. Til alle Greenleaf-borgeres store overraskelse - inklusiv Emily og Howard.
Resten af filmen prøver Howard desperat at overbevise sig selv, sine omgivelser og medierne om, at han absolut gerne vil dele hus og seng med sin forlovede. Og det lykkes med gode argumenter også at forvisse publikum om, at en stor Barbra Streisand-pladesamling, gestikulerende hænder og en pertentlig tøjsmag ikke nødvendigvis karakteriserer en homoseksuel mandsperson. Men "In & Out" har ingen intentioner om at være nytænkende eller progressiv, så selvfølgelig er der noget om snakken. Howard skal bare lige spores ind på erkendelsens rette vej, og han får mere end rigelig hjælp af en påtrængende sladderjournalist (Tom Selleck).
Kevin kæk
Komikken har suveræn første prioritet, og instruktøren Frank Oz har omhyggeligt drænet de enkelte scener for latterfremkaldende materiale. Det påvirker til tider handlingens logik, men levner plads til hysteriske optrin og en absurd dialog i bedste farce-stil. Især Kevin Kline udnytter muligheden for at spille med store armbevægelser og små benspjæt. Rollen som indebrændt bøsse er ikke en af hans bedste, men at han kan spille komedie, er der ingen tvivl om.
Det har Kline før givet overbevisende prøver på i "Fisken de kaldte Wanda", "Dave" og "French Kiss". Derudover har han en veludviklet rytmisk sans, som kommer til udtryk i en scene, hvor Howard forgæves kæmper mod diskonummeret "I Will Survive"s forførende toner. Mage til ud-af-kroppen-oplevelse skal man kigge længe efter.
Det er først og fremmest Klines udfoldelser på lærredet, der gør "In & Out" seværdig, mens Tom Selleck i mindre skala bidrager med sin atypiske machomand. Filmen svinger meget i tempo og intensitet og formår aldrig at gøre sine personer rigtig interessante på det menneskelige plan. Selvom man aldrig overraskes af de store træk i handlingen, er der alligevel flere mindre udsagn, som har en vis gennemslagskraft. "Min mand har tre testikler" hører til de mere eksotiske. Det er dog det ordinære, som præger helhedsopfattelsen af dette bidrag til gruppen af "forlad din forlovede ved alteret" film.
19/11-2018