Kollektiv tur-retur
3.0
"Jeg synes der en enormt fed stemning her"
Tidspunktet er midt i 70'erne. Bombemanden fra Høje Gladsaxe hærger Danmark og et sted i Nordsjælland beslutter Maria (Ditte Gråbøl) sig for at realisere sig selv og flytte i kollektiv. Hendes mand Nisse (Niels Olsen) flytter pligskyldigt med. Med sig bringer de deres søn Cristoffer (Sixten Tobias Kai Nielsen). Han er alt andet end begejstret for at flytte i kollektiv. Christoffer er 16 år og lige i den alder, hvor man synes ens forældre bare er så pinlige, men i Cristoffers tilfælde er det ikke bare noget han bilder sig ind. Hans forældre er faktisk pinlige, meget pinlige. Hans mor starter en aktionsteatergruppe og indleder et forhold til Tine (Andrea Vagn Jensen - kendt fra "Strisser på Samsø"). Hans far opsiger sit job og bygger et kuppelhus i baghaven. I kollektivet anses Cristoffer - med rette - ikke for at have fællesskabets ånd. Han bliver derfor sendt på Den Maoistiske Lørdagsskole for at lære den sande revolutionære ånd. Under en aktion i lørdagsskolens regi bliver Christoffer forvekslet med den berygtede bombemand, og det får store konsekvenser.
Den svære pubertet
Ud over alt dette skal Christoffer også kæmpe med alle de sædvanlige pubertetsproblemer, så som den første kærlighed og almindelig generthed og utilpassethed. Og egentlig er dét det filmen handler om: En dreng, der er ved at blive voksen. Den historie fortæller filmen følsomt og indlevende, godt hjulpet af fine skuespilpræstationer. Det er en kvalitet ved filmen, at den holder fast i Christoffers historie.
Som Peter Bays "Fede tider" viste, er der endeløse muligheder for at udlevere 70'ernes flippere til latter. Det gør "Det store flip" også. Den er en morsom og underholdende film, men på en relativ afdæmpet måde.
For os der tilhører samme generation som instruktøren Niels Gråbøl, er det selvfølgelig sjovt at se vores forældres generation - og egen barndom behandlet på film.
Men set i et bredere filmisk perspektiv er der ikke tale om et markant generationsskifte i dansk film. "Det store flip" indskriver sig - iøvrigt fint- i den tradition af coming-of-age-film, som bl.a. Søren Kragh-Jacobsen og Bille August har dyrket med så stor flid i dansk film.
Tidspunktet er midt i 70'erne. Bombemanden fra Høje Gladsaxe hærger Danmark og et sted i Nordsjælland beslutter Maria (Ditte Gråbøl) sig for at realisere sig selv og flytte i kollektiv. Hendes mand Nisse (Niels Olsen) flytter pligskyldigt med. Med sig bringer de deres søn Cristoffer (Sixten Tobias Kai Nielsen). Han er alt andet end begejstret for at flytte i kollektiv. Christoffer er 16 år og lige i den alder, hvor man synes ens forældre bare er så pinlige, men i Cristoffers tilfælde er det ikke bare noget han bilder sig ind. Hans forældre er faktisk pinlige, meget pinlige. Hans mor starter en aktionsteatergruppe og indleder et forhold til Tine (Andrea Vagn Jensen - kendt fra "Strisser på Samsø"). Hans far opsiger sit job og bygger et kuppelhus i baghaven. I kollektivet anses Cristoffer - med rette - ikke for at have fællesskabets ånd. Han bliver derfor sendt på Den Maoistiske Lørdagsskole for at lære den sande revolutionære ånd. Under en aktion i lørdagsskolens regi bliver Christoffer forvekslet med den berygtede bombemand, og det får store konsekvenser.
Den svære pubertet
Ud over alt dette skal Christoffer også kæmpe med alle de sædvanlige pubertetsproblemer, så som den første kærlighed og almindelig generthed og utilpassethed. Og egentlig er dét det filmen handler om: En dreng, der er ved at blive voksen. Den historie fortæller filmen følsomt og indlevende, godt hjulpet af fine skuespilpræstationer. Det er en kvalitet ved filmen, at den holder fast i Christoffers historie.
Som Peter Bays "Fede tider" viste, er der endeløse muligheder for at udlevere 70'ernes flippere til latter. Det gør "Det store flip" også. Den er en morsom og underholdende film, men på en relativ afdæmpet måde.
For os der tilhører samme generation som instruktøren Niels Gråbøl, er det selvfølgelig sjovt at se vores forældres generation - og egen barndom behandlet på film.
Men set i et bredere filmisk perspektiv er der ikke tale om et markant generationsskifte i dansk film. "Det store flip" indskriver sig - iøvrigt fint- i den tradition af coming-of-age-film, som bl.a. Søren Kragh-Jacobsen og Bille August har dyrket med så stor flid i dansk film.
19/11-2018