Dorte Hygum Sørensen
-
-
- Western Arabs
- "Under alle omstændigheder inspirerer Western Arabs til at stille spørgsmål, der ikke kun handler om Omar Shargawi. Den handler også om mange familiers historier."
4
- Human Flow
- "Den store forskel på ’Human Flow’ og andre film om samme tema er kvantiteten. Ved at filme fra 23 lande viser Ai WeiWei flygtningekrisens kolossale omfang."
5
- Dunkirk
- "Sceneskiftene er sammen med brugen af langsomme panoreringer og tavshed med til at skabe uro og spænding i et værk, hvor man sjældent tænker over, hvem skuespillerne er."
5
- Bugs
- "Ligesom hans tidligere værker er ' Bugs' både aktuel og overraskende, og så er den flottere filmet, spektakulært fascinerende og bredt internationalt appellerende."
4
- Bolshoi Babylon
- "Med sin film om forholdene bag scenen i Moskvas verdensberømte Bolsjoj-ballet sætter Nick Read sig halvt på to stolesæder samtidig. Alligevel falder hans billedfortælling ikke helt igennem."
4
- My Name Is Salt
- "Optagelserne af samværet mellem børn og forældre er uforskønnede og smukke. Og som tilskuer falder man ind i familiens liv, holder op med at fokusere på fattigdommen og begynder at spørge sig selv, hvad meningen mon er. Med det hele."
5
- I morgen
- "Hvor visionen er både relevant og spændende, er kollageformen mere traditionel, og i modsætning til propagandisten og holdningsmennesket Michael Moore har Laurent og Dion ikke et karismatisk snakkehoved inde i billedet til at binde fortællingen sammen."
3
- Paco de Lucía: Flamencoens mester
- "... selv om man ikke aner en tone om flamenco, er den fabulerende, komplekse, rytmiske musiks ordløse beretninger lige til at blive decideret lykkelig af et øjeblik."
4
- Mapplethorpe: Look at the Pictures
- "...filmens historie om fotografen og hans egne billeder viser snarere, at han rummede modsætningerne og levede dem ud, når han fra slutningen af 1960' erne og igennem 1970' erne var en del af New Yorks udforskende, normbrydende kunstner-og natteliv."
5
- Lampedusa in Winter
- "Ukommenteret og ureflekteret vises scener af mere og også mindre interessant dagligliv. Det sker før og efter klip med udmattede, sultne, fortvivlede flygtninge. Et fokus, en voiceover og længere tid på stedet kunne have gjort underværker for filmen. Nu er den mest kedelig."
3
- Heart of a Dog
- "... på mange andre måder en gribende og original billedfortælling om tab, om længsel, om hengivenhed og om at bakspejlets længere og længere, til stadighed både forbløffende nådige og barske horisont."
4
- Boom Bust Boom
- "Finansverdenen gentager sine fejl, lyder det saglige budskab, som desværre repeteres igen og igen af kedsommeligt ens filmede talende mandehoveder, hvoraf cirka halvdelen er levende. De andre - afdøde mænd med magt - er af animationsfolk rekonstrueret, så de ligner grimme bugtalerdukker med kødfyldte ansigter."
2
- Dem vi var
- "En del af både Kristian Boserups og Mette Line Boserups reaktioner er almenmenneskelige følelser: vrede, selvmedlidenhed, afmagt, medfølelse og frygt. Alle de følelser, som i filmen afspejles lige så meget i de medvirkendes kroppe som i ord, kan under alvorlig sygdom i glimt vokse sig vanvittig store."
4
- Where to Invade Next
- "Vist er han stadig vred. Men når han denne gang trasker europæiske og tunesiske gader tynde for at give udvalgt viden videre, fornemmes også både rørende vemod og en visionær inspiration. Michael Moore er så relevant som nogensinde."
5
- Vores sidste tango
- "...fornemmer man hos Nieves en smerte og en snert af bitterhed, så er de følelser bare en del af hele paletten, der hører med til tilværelsen, som den her afspejles i en velkoreograferet teatralsk og inderlig tango."
4
- Alive!
- "I det hele taget formidler ' Alive!' efterhånden i en stille og rolig tone den samtidige tilstedeværelse af angst og livsmod i de fem mænd. Men det kunne være fortalt bedre vinklet og redigeret, uden at det var gået ud over stemningen."
3
- Thy Father's Chair
- "Uden at gribe ind med spørgsmål til brødrenes liv og karakter får instruktørerne imens vist det bemærkelsesværdige ved de to gamle brødre i film så gribende, at den næppe efterlader nogen uberørt."
5
- Brødre
- "Det er den glæde og det tab, der ligger i stemningen i Aslaug Holms film ’Brødre’ om hendes egne drenge. Det er alt det, der sker i drengene mellem størrelse 26 og 41, vi får lov til at se gennem deres mors optik i en film, der er meget personlig, men slet ikke føles for privat."
5
- Motley's Law
- "Både når Kimberley Motley taler om sine motiver og andre steder er Nicole Horanyi og resten af holdet på filmen rigtig gode til at fremhæve det sammensatte og uforudsigelige ved Motley."
5
- Hugland
- "Scenerne fra studiet – og i det hele taget fra arbejdsprocessen – lider under at være visuelt uambitiøse."
3
- The Wolfpack
- "...en af årets vildeste og mest velfortalte dokumentarer."
5
- Lysets nostalgi
- "Gennem Guzmáns kamera afsløres nogle af fortidens hemmeligheder og verdensrummets gåder. Guzmán er en af Chiles store politiske og poetiske filmskabere."
5
- Ejersbo
- "To venner af Jakob Ejersbo vil kaste den afdøde forfatters aske ud fra toppen af Kilimanjaro. Filmisk er der meget langt til den tinde. Men undervejs tegnes et portræt af Ejersbos komplekse personlighed."
4
- Perlemorsknappen
- "...med knapperne som symbol, med sin egen stemme og med billeder af naturen før og nu skaber Guzmán en uforglemmelig smuk og sørgelig historie."
5
- He Named Me Malala
- "Når instruktøren har manglet billedmateriale til at illustrere hændelser og visioner, overtages lærredet af banale folkloristiske animationer. Og det episke flow i fortællingen har meget synlige mangler. Alligevel er filmen værd at se."
3
- Elaine Stritch: Shoot Me
- "Stritch døde som 89-årig i 2014. I Europa var hun ikke særlig kendt, men det gør ikke Karasawas hjertelige portræt af denne ærlige, farverige dame med Broadways længste ben mindre vedkommende."
4
- Naturens uorden
- "Også i ’Naturens uorden’ skiller hovedkarakteren sig ud fra mængden og skildres med Sønderby Jepsens både fintmærkende og grove humor, der gør, at man for hans hovedpersoner føler empati, men ikke medlidenhed."
4
- Kajaki
- "Det er en spillefilm - instruktøren Paul Katis' første. Men den er skabt ved hjælp af krigsveteraner uden at gå på kompromis med at gengive rædslen, da nogle britiske soldater på rutinemæssig patrulje blev spærret inde i et tætpakket minefelt. Her er ingen entydige helte, ingen Talebanskurke og heller ingen kendte skuespilleransigter til at pege på, at der er tale om fiktion."
5
- Straight Outta Compton
- "Filmen bliver i sin samtid og undgår at referere til nutidens mange aktuelle sager om racefunderet politivold. Det ville også være overflødigt, for de associationer skaber man uvilkårligt af sig selv."
4
- Amy
- "Asif Kapadia udnævner ingen skurke. Det klarer folk omkring Amy selv."
5
- Beatles
- "... en sød og nostalgisk film om Kim Karlsens første store forelskelse og om hans famlende vej til at finde sin egen stemme i livet."
3
- Skyggen af en helt
- "... en kun stedvis bevægende subjektiv dokumentar, som måske ville være faldet bedre ud, hvis den var skabt som en spillefilm inspireret af virkelige begivenheder."
3
- The Salt of the Earth
- "...er ikke bare en film om Salgado. Det er også et etisk, eksistentielt og politisk værk, der bærer aftryk af Wenders' verdensblik."
6
- Red Army
- "...kan overbevise ishockeyfornægtere om, at kommunismens førende spillere gjorde sporten til smuk kunst. Og slutningen er en forbløffende øjenåbner."
4
- I kælderen
- "...er grim og smuk, smagløs og sjov, ikke til at få øjnene fra og ikke hele vejen til at holde ud at se på. Så sammensat og uforglemmelig er kun få film."
4
- Our Man in Tehran
- "... en aktuel fortælling om verden, som den var for ikke ret længe siden."
4
- Misfits
- "Der er i forvejen fortalt mange historier om unge og homoseksualitet. Den her er sin egen."
4
- The Green Prince
- "Det kunne være blevet kedeligt, fordi den israelske efterretningsmand Gonen Ben Yitzhak og historiens hovedperson, palæstinensiske Mosab Hassan Yousef, interviewes, mens de bare taler til kameraet. Imidlertid er Yousefs fortid som spion for Israel så usædvanlig og spændende, at den rigeligt krydrer instruktørens stramme form."
4
- Det store museum
- "... når kuratorer, kommunikationsfolk og medarbejdere holder møder, trænger virkeligheden sig på med sine enerverende konflikter. Uden dem og i beskåret spilletid havde fortællingen om museet været lydefri."
3
- Björn Afzelius: Tusen bitar
- "Filmen om ham viser, både hvorfor han var udskældt, og hvorfor han var populær og nok så væsentligt: Hvorfor det er fascinerende at se et portræt af ham nu, hvor han har været død i 15 år."
5
- The 50 Year Argument
- "I den stadig ekstraordinært skarpe Silvers og i tidsskriftets historie havde han ingredienserne til en god film lige ved hånden, men skabte i stedet noget, der ligner en fans festskrift til en intellektuel amerikansk institution."
2
- The Look of Silence
- "Bortset fra disse greb og de indimellem svimlende flotte billeder er ' The Look of Silence' mindre formbrydende som dokumentar, end ' The Act of Killing' var. Til gengæld står pointerne tydeligere i del 2 af Oppenheimers projekt."
5
- 1989
- "Både som reflekteret mindesmærke om Muren og som imponerende velklippet formbryder inden for dokumentarisme er ' 1989' et monument, der vil nå et internationalt publikum."
6
- Finding Vivian Maier
- "I sin film om hende opklarer den ihærdige og noget selvsmagende instruktør medrivende hendes liv og kunst, som var det et mysterium.
Man æder gåden råt. Og nyder alle Maiers fantastiske billeder imens."
4
- Ekstra Bladet uden for citat
- "...er på sin egen måde lige så spændende som en amerikansk eller dansk tv-film om det redaktionelle miljø på et nyhedsmedie."
5
- Optimisterne
- "Det interessante er ikke spillet med boldene, men samværet og samtalerne mellem kvinderne både på og uden for banen. Det er der, ' Optimisterne' bliver en rørende film om at være værdigt og godt gammel med den uafvendelige død i synsfeltets krans."
4