Klaus Lynggaard
-
-
- Miles Ahead
- "... en overraskende morsom filmatisering af et par fiktive døgn i det musikalske ikon Miles Davis’ liv (spillet med gejst og intensitet af Don Cheadle) i det herrens år 1979, hvor han havde været ude af offentlighedens søgelys i fem år."
- I Saw the Light
- "Det er svært at finde på noget positivt at sige om ’I Saw the Light’, der ligner en række artige tableauer."
- Nick Cave: 20.000 dage på Jorden
- "Var det ikke for de mange begavede ting han får sagt undervejs, ville det næsten ikke være til at holde ud. Men selv om det måske ikke har stort med virkeligheden at gøre, føles det alligevel ægte, paradoksalt nok. Fans af manden vil glædes, alle andre undres. Print the legend."
- Jersey Boys
- "...interesserer man sig for 1960' ernes musikscene, er den et must, idet den langt hen ad vejen faktisk formår at overbevise om, at The Four Seasons var en af årtiets helt store vokalensembler. Hvis ikke De tror mig, så er der jo altid musikken."
- A Hard Day's Night
- "I det hele taget vælter filmen sig i pragtfulde optrin og en hæsblæsende dialog, man aldrig bliver træt af at citere."
- Den store Gatsby - 3 D
- "Al dens glitter og glamour kan bare stadig ikke skjule, at i Luhrmanns hænder er en stor amerikansk tragedie endt som en overproduceret sæbeopera, hvor de mange, mange lag af rungende tomhed tilsammen munder ud i det rene ingenting."
- Den store Gatsby - 2 D
- "Al dens glitter og glamour kan bare stadig ikke skjule, at i Luhrmanns hænder er en stor amerikansk tragedie endt som en overproduceret sæbeopera, hvor de mange, mange lag af rungende tomhed tilsammen munder ud i det rene ingenting."
- Les Misérables
- "Har man ikke appetit på en flødeskumskage af opulente følelser, bør der nok ikke løses billet til Tom Hoopers filmatisering af musicalen Les Misérables. For her får den fra første billede på alle tangenter..."
- Searching for Sugar Man
- "Det er en livgivende og livsbekræftende fortælling om musikkens universelle kraft. Og det faktum, at det aldrig er for sent. Prøv De blot at holde tårerne tilbage, når filmen runder af."
- Bird on a Wire
- "Hvordan man end vender og drejer det, et fuldstændig uomgængeligt dokument for den Cohen-tossede."
- When You're Strange
- "Som landet ligger egner When You’re Strange sig bedst som en høflig introduktion for den uindviede. Vi andre må nøjes med at glæde os over en velredigeret billedside og en håndfuld af verdens bedste sange."
- Control
- "...en bevægende, sober og magtfuld fortælling..."
- I'm Not There
- "En af de bedste musikfilm længe set? Ja, for pokker da. Og tilmed helt på niveau med sit emne."
- Dreamgirls
- "Er man fascineret af Motown, sort musik, USA i 60'erne og så videre, er filmen selvfølgelig værd at se. Men som et bud på en moderne, tidssvarende musical er der sgu langt til mål her. Desværre."
- What the Bleep Do We Know!?
- "...såvel i æstetik som i sit pædagogiske projekt er amerikansk på den mest ufede måde, og som ikke alene i længde, men i snart sagt alle henseender fremstår som eklatant overkill."
- Gasolin'
- "En vinder og den til dato bedste danske rockdokumentar."
- Walk the Line
- "Intet mesterværk, men qua sine fantastiske skuespillerpræstationer, sit fabelagtige tidsbillede og en eminent billedredigering så absolut både en messe og en brandert værd."
- Chicago
- "...en frygtindgydende underholdende og herligt amoralsk fabel, man skal være et surt, umusikalsk røvhul for ikke at værdsætte."
- 8 Mile
- "En parameter i hip-hop-miljøet hedder keeping it real. Det gør Hanson, så det plasker. Respekt!"