Mia Brygger
-
-
- Inside Job
- "...uden tvivl er årets bedste og nok mest relevante dokumentarfilm."
6
- Red Riding Hood
- "Formålsløst. Red Riding Hood er et fantasiløst og spændingsforladt gab."
1
- Hop
- "Børn vil blive hjerteligt underholdt i denne fest af en film, som hylder påskeharens farvestrålende verden..."
4
- The Roommate
- "...en ulidelig lang række gyserklicheer bundet sammen af tåbelige scenarier og udhulede figurer. Aldeles tåbeligt."
1
- Carmen 3D
- "...en forventet overvældende oplevelse. Opsætningen er slående smuk i kontrasten mellem de enkle kulisser og de fantastiske kostumer..."
4
- Rango - org. version
- "...en fuldblods dyrkelse af ikke blot de ypperste westernfilm, men de mest markante og betydningsfulde værker i filmhistorien. "
4
- Rango
- "...en fuldblods dyrkelse af ikke blot de ypperste westernfilm, men de mest markante og betydningsfulde værker i filmhistorien. "
4
- Mr. Nice
- "...et fladt og glansløst stykke britisk narkohistorie, der, på bekostning af sin modige insisteren på ikke at tage stilling til Marks’ lovløse liv, ender i et fortælle- og genremæssigt tomrum, hvor filmiske klichéer tager over."
2
- Yogi Bear
- "...trods det mikroskopiske format slipper den ganske nydeligt fra det med en simpel historie, der vil appellere til de helt små og underholde alle..."
3
- Easy A
- "Easy A er et klippefast bevis på, at man sagtens kan ryste posen og få noget helt nyt ud af et gammelt nummer."
4
- The Parking Lot Movie
- "Meghan Eckman har med bravur flettet interviews og scener fra parkeringspladsen sammen til en dokumentar, hvis gakkede emne set i en større helhed er en meningsfuld, intellektuel, tankevækkende og vidunderlig underholdende film..."
5
- Devil
- "Er man dog lidt for snedig anlagt, vil plottvistet nok ikke komme som en større overraskelse, men underholdningsværdien på vejen derhen i næsten helt i top. Devil er da ikke nær på højde med Shyamalans første værker, men en klar forbedring af hans seneste."
3
- Waiting for Superman
- "Guggenheims udlægning af skolesystemets mange mangler og de rystende konsekvenser er ikke blot en lussing til den amerikanske socialpolitik, men et råb om hjælp fra skyttegravene..."
4
- Due Date
- "Enkelte gange griner man akavet med, og følescenerne hvor duoen skal komme hinanden nærmere er fint parret op mod det absurde, så filmen i det mindste ikke føles helt forslidt."
3
- Winter's Bone
- "...et uafrysteligt kompakt drama om ikke blot viljestyrke og rå overlevelsesinstinkt, men i lige så høj grad om familiesammenhold, der i Graniks sikre hænder rammer én så uforventet og flinthårdt mellem øjnene, at man ikke længere er i tvivl om dennes umådelige talent som filmskaber."
5
- Cyrus
- "Cyrus ender i et mudret ingenmandsland, hvor hverken humoren eller alvoren synger."
3
- Mr. Nobody
- "Det er vældig ambitiøse spørgsmål, som Dormael ufortrødent kaster sig over, og det lykkes ham såmænd at vække interessen på et intellektuelt plan; det er på det emotionelle at han falder fladt på maven."
3
- Rare Exports: A Christmas Tale
- "Det er en sært optimistisk fortælling om menneskehedens sande ånd i hårde tider og en syngende lussing til juleprofitmaskinen."
5
- Fair Game
- "...et ligegyldigt portræt af en kvindelig agent, der kom i problemer og blev nødt til at tage nogle store beslutninger. Kedeligt skåret, middelmådigt skrevet og ganske enkel forglemmelig."
3
- Howl
- "...et sært miskmask af sobert retssalsdrama, jazzy tidsbillede af 50’ernes ungdom og en anmassende psykedelisk visualisering af digtet selv. Uden et egentligt narrativ til at drive filmen fremad, føler man ofte hensat til digtets eget lyriske univers..."
3
- Kevin Lewis' The Kid
- "Filmen er trods alt seværdig; hvis man er til hårdtslående britiske dramaer uden den store sans for emotionel spidsfindighed."
4
- Life During Wartime
- "...et orgie af usømmelig adfærd og formåede fornemt at udstille det portrætterede middelklasseliv som en glaseret løgn bundet op på illusioner om sunde familieværdier og ægteskabelige dyder."
3
- Twilight: Eclipse
- "Kort opsummeret har engelske Slade fået vendt den synkende skude og bragt den på ret køl igen og lige i rette tid til den todelte afslutning på sagaen, der forventes at ramme de danske biografer til næste år."
3
- The Last Station
- "Trods dens solide spillere føles The Last Station som et gevaldigt spild af kræfter og efterlader en med en vag fornemmelse i maven. For kedelig og forglemmelig."
3
- Remember Me
- "Usmageligt at begrave et så lovende par som Tyler og Ally i en dynge overflødige karakterer og et svulstigt budskab om at gribe dagen og tilgive fortidens synd og syndere. Det kunne vi sagtens have sagt os selv."
2
- The Lovely Bones
- "falder til jorden ved at have for mange udgangspunkter og derigennem et mudret overblik, der i sidste ende koster filmen dens i bund og grund hjertegribende historie, storslåede ensemble og et troværdigt 70’er-univers."
3
- Sin Nombre
- "Sin Nombre er slående i sin enkle og uhøjtidelige skildring af menneskeskæbner balancerende på en hårfin grænse mellem overlevelse og undergang. Smukt."
4
- Paranormal Activity
- "Filmens styrke ligger dog i oplevelsen selv uden en omfattende præsentation og omtale, så mere skal ikke ytres her. Kun en stille opfordring til at springe med på hysteriet og skynde sig hen i sin nærmeste biograf."
4
- Twilight: New Moon
- "I nærved halvanden time fyldes filmen med en halvhjertet indlevelse i Bellas afgrundsdybe smerte; mangfoldige handlingsstrenge, der aldrig bliver fulgt til dørs og en slap hånd om hele foretagendet."
2
- 500 Days Of Summer
- "Lovprisningerne over denne ægte filmperle kunne fortsætte i det uendelige. Og så er jeg end ikke kommet ind på historiens humoristiske gen, der på alle måder komplimenterer et helt igennem underfundigt vidunder af en film. Forbered dig på at blive forelsket. Det blev jeg. Smaskforelsket."
6
- Departures
- "Kan man tilgive filmen dens til tider stillestående handling og de mikroskopiske emotionelle udsving undervejs, er belønningen enorm i sidste ende..."
4
- Simon & Malou
- "Resultatet er en noget forkrampet, men forunderligt nok til tider hysterisk morsom, 'livskomedie', der vil lidt af det hele, men kun lykkes med omtrent halvdelen. Hyggelig, sød og dræbende ambitiøs."
3
- Soraya M
- "Filmens budskab er hovedrystende åbenlyst og alligevel føles det på intet tidspunkt forceret eller belærende."
5
- Solisten
- "Robert Downey Jr. er aldrig til at kimse af, og det er han bestemt heller ikke i rollen som den emotionelle enspænder, Lopez. Jamie Foxx overbeviser i lige så stor stil, men alligevel føles filmen ofte tømt for hjerte."
4
- Paris
- "Evnen til at sætte sig helhjertet ind i hvert enkelt menneskeliv og prioritere øjeblikket frem for noget andet, giver filmen dens helstøbte form, hvori delene er eksponentielt større end føromtalte helhed."
4
- Dance Flick
- "...de alt for få grinagtige indslag i halvanden times hovedløst spas er bare ikke nok til at få handlingen eller komikken til at flyde."
2
- La Boheme
- "Netrebko og Villazón river i hver eneste scene opmærksomheden væk fra den overivrige instruktion, og får hurtigt gjort klart hvorfor de betragtes som operakunstens drømmepar."
4
- The September Issue
- "...en delvis uengageret, overfladisk og tam rundtur i en nærved kompromisløs verden styret af et fåtal af talentfulde mennesker."
3
- G-Force
- "Ros til Bruckheimer for at have smidt tilstrækkelig mange penge i nakken på de rigtige mennesker; effekterne redder utallige gange denne film fra at være pinagtig."
3
- My Bloody Valentine
- "Effekterne er sublime, især på grund af minelandskabet, hvis svagt oplyste gange og skarpe hjørner sætter sved på panden, når det føles som om man selv kravler hjælpeløst rundt i mørket. Det eneste minus ved effekterne er, at der ikke er nok af det. Halvanden time og så sprøjter blodet kun en enkelt gang?"
3
- The Proposal
- "I en genre, der efter sigende skulle tale til kvinder, har den egentlig ikke særlig pæne eller opmuntrende ting at sige dem..."
2
- L. A. Gigolo
- "Hvad vil man egentlig gøre for at opnå sin vildeste drøm? Og hvad risikerer man at miste i processen? L.A. Gigolo sætter sig for at svare på ovenstående og serverer oven i købet en skarp og hensynsløs komedie, der spiller på alle vores fordomme om englenes by..."
4
- Tømmermænd I Vegas
- "...filmen går aldrig i tomgang, den forfalder ej heller til de slidte latrinære klichéer, og den undgår at gentage sig selv. I steder får vi serveret en række komiske, ømme, kiksede, og paniske situationer på fandenivoldsk maner og med masser af overskud."
4
- Sidste Chance Harvey
- "Thompson og Hoffman glimrer (...) Filmen har dog ikke tiltro til egne evner og fylder på af irrelevante sidehistorier, der kvæler kærlighedens magi."
3
- The Last House on the Left
- "The Last House on the Left anno 1972 er en forståelig social reaktion på urolige tider; filmen anno 2009 giver ingen mening og fremstår derfor endnu mere pervers i dens udlægning..."
3
- Peter Pedal på nye eventyr
- "Filmen bevæger sig fra start til slut i et hæsblæsende tempo, der burde være garanti nok til at få de små til at holde koncentrationen i samtlige 80 minutter."
3
- Away We Go
- "Resultatet bliver en løjerlig hybrid af satirisk portrættering af USA's nedre og øvre middelklasse og dramatisk dannelsesrejse for to forvirrede sjæle, der aldeles fortabte må kæmpe sig frem i en følelsesmæssig jungle for at finde hjem. Afskyelig komisk, skærende tragisk og meget, meget menneskelig."
5
- Public Enemies
- "Det er muligvis ikke hans bedste til dato, men overraskende glimrende som rendyrket underholdning."
4
- Hjemsøgt - The Haunting in Connecticut
- "Potentialet for at skille sig ud fra de mere fjollede og tomhjernede hjemsøgte huse-fortællinger som eksempelvis House on Haunted Hill eller The Haunting er bestemt til stede, men udnyttes ikke til fulde..."
3