Mads Kastrup
-
-
- Vejen til Betlehem
- "Men »Vejen til Betlehem« yder desværre ikke dramaet filmisk ret. Billedklichéerne hober sig op i nøje udtænkte tableauer på lærredet."
3
- A Bittersweet Life
- "Det er i det hele taget ret underholdende. Til gengæld er det ikke ligefrem originalt, bortset fra at det sker i Seoul."
4
- C.R.A.Z.Y.
- "...ikke en film, der lægger op til nemme udgange. Det er ikke målet, men vejen. Og denne er alene fire store stjerner værd."
4
- Habana Blues
- "...svajer fra kravet om at få udspillet dramaet over til at være besnæret af at få fyret noget god musik af og derpå tilbage igen. Resultat: Ingen af delene lykkes fuldt ud."
3
- World Trade Center
- "Man er imidlertid ikke i tvivl om, at flere vil flæbe tilbageholdt over »World Trade Centers« den-dag-godheden-trodsede-ondskaben-patos. Den er direkte kynisk i sin trykken på sentimentalitets-knapperne."
3
- La Moustache
- "...en seværdig, ja, ligefrem en foruroligende film."
4
- BZ
- "Her er paroler i luften mod »magthaverne« og ikke mindst daværende overborgmester Weidekamp. Men her er ikke en eneste klar formulering, der får den uhildede tilskuer til at forstå, hvad drømmen egentlig gik ud på."
3
- Lys i tusmørket
- "I en sparsom handling, der egentlig ikke strækker til mere end en novellefilm, trættes man lige lovlig meget med personer, der ikke kan føre samtaler uden indtagelse af alkohol."
3
- Gå og bliv den du er
- "Prisvinderen 'Gå og bliv den du er' er en lang film. Til gengæld er den realistisk, god og vigtig."
4
- Tsotsi
- "Men man får en god, vedkommende historie og dertil et besøg i en af klodens mest fascinerende og skræmmende geografier, Soweto."
5
- Svigermor(d)
- "Største bonus i »Svigermor(d)« vil for nogle være, at Patrick Swayze optræder i cyklamefarvede tangatrusser."
2
- Factotum
- "Det er i det hele taget nedtursmytologi af mest forudsigelige skuffe, man står overfor i »Factotum«..."
2
- Capote
- "...en fremragende film om elitens kyniske udnyttelse af en folkelig historie. Den er dertil et af de bedste filmportrætter af et litterært hovedværk og dets forfatter."
6
- Jorden set fra himlen
- "En flot huskekage om, at intet har kontrakt med evigheden. Mindst af alt mennesket."
4
- The Weatherman
- "...et forsøg på at skabe en film med independent-stemning, men umiskendeligt et Hollywood-forsøg herpå."
2
- Tilgivelse
- "...dens fine spil og effektive klipning godtgør dramaets nederdrægtige dilemma med stor troværdighed."
4
- Wolf Creek
- "...uhyggen langt mere frastødende end rædselsvækkende."
2
- My Date with Drew
- "Et Simpelt, originalt og nogenlunde effektivt plot. Det holder dog ikke helt i halvanden time."
3
- Bambi II
- " »Bambi 2« er en god tegnefilm. Kun bagstræbere, der hæger om den oprindelige fra 1942 som muslimer om en profet, vil påstå andet."
4
- Me and You and Everyone We Know
- "Der er gyldne øjeblikke i denne film. Der er mageløse momenter, der gør den en biografbillet-udskrivning værd for ethvert voksent menneske."
4
- Syriana
- "Men uanset hvor ædelt Gaghans projekt er, så har vejen til at skabe dårlige thrillers - hvilket vil sige politiske spændingsfilm med for lidt spænding og for meget politik - altid været brolagt med højt opsadlede intentioner."
3
- München
- "hvornår har man sidst set en gigantisk Hollywood-produktion beskæftige sig kvalificeret og nogenlunde fordomsfrit med samtidens største spørgsmål uden at give et firkantet svar?"
5
- At skrive eller dø
- "...hverken udforsker eller piller ved myten om den store kunstner med det vanskelige sind. Snarere tværtimod. Se den, når den kommer i TV."
3
- Domino
- "Scott er en ferm filmmager. Og han har sat tempoet så højt, at man end ikke overvejer muligheden af at springe af i farten."
4
- Bad News Bears
- "...er formentlig tænkt som en familiefilm. Men mor vil finde den profan, far vil finde den ligegyldig, og ungerne vil kede sig."
2
- Four Brothers
- "Singleton mister grebet om en historie, der kunne have udviklet sig til et rigtigt og vægtigt drama om synd og tilgivelse."
3
- Brønden
- "...mager kun at konkludere, at det nok er bedst at bevare tryllestøvet omkring Orson Welles..."
2
- A History of Violence
- "...en blanding af kæk pulp fiction-vold og hyldest til den amerikanske kernefamilie..."
5
- The Big White
- "Hvad der på papiret ser mere end almindelig godt ud, tværes dog hurtigt ud af halve motiver og hele overdrivelser. Trods en idelig stræben efter den klassiske Coen-tone, står blot en skinger og alt for tjenstivrig kopi tilbage."
- Flightplan
- "Vi er oppe i den klassiske thriller-genre (...) Men i stedet for høj skræk bliver Jodie Foster i 'Fligthplan' til jævn kedsomhed."
3
- Wedding Crashers
- "En smart og kynisk forfører nedlægger kvinder på stribe, men så forelsker han sig for alvor, uha! Den historie er unægtelig fortalt før..."
3
- Melancholia
- "Det er grumt, rystende og fortvivlende. Det er også poetisk, overvældende og smukt i alt kameraarbejdet."
5
- Madagascar
- "Der er meget snak, meget pep-dialog og lige lovlig lidt action til, at det bliver rigtig sjovt."
4
- Madagascar (org. version)
- "Der er meget snak, meget pep-dialog og lige lovlig lidt action til, at det bliver rigtig sjovt."
4
- Land of the Dead
- "Den er rimelig effektiv, sine steder endog underholdende i al sin blodstrintende, indvoldsgnaskende og hjernesugende effektmani. Men det rækker ikke."
3
- The Yes Men
- "...i sidste ende siger deres dokumentar langt mere om dem selv og en selvcentreret og forherligende form for journalistik, end den siger noget om det emne, de angriber."
2
- Svampebob Firkant
- "Det er et eventyr for hurtigt læsende børn eller langsomt opfattende voksne."
- A Love Song for Bobby Long
- "et besnærende soundtrack, original prosalitteratur og en indtagende by som kulisse, virker filmen som en skabelon."
2
- Som i himlen
- "Mange vil gå grådkvalte hjem fra denne film. Med en følelse af at være delagtiggjort i evigyldige sandheder om livet og kærligheden."
- Et Hul i Mit Hjerte
- "...uden konkurrence den mest foruroligende skandinaviske film i årevis."
5
- Bag det stille ydre
- "...gør en ihærdig og troværdig indsats i sin persontegninger, men savner i sidste ende det, der er afgørende - virkelig og jævnt stigende uhygge."
3
- In Good Company
- "...filmen fungerer. Måske ikke mindst fordi den har tre hovedrollespillere, der hver især kan bære."
- Shall We Dance?
- "Problemet er, at plottet kan destilleres til følgende enkle spørgsmål: Kan et godt, solidt ægteskab holde til, at husbond i al hemmelighed går til standarddans? Ikke ligefrem en spændingsmotor, der driver biografgængere med i åndeløshed, vel?"
3