Bettina Heltberg
-
-
- The International
- "...jeg er slet ikke sikker på, at jeg forstår intrigernes dybere mening og sammenhæng. Det synes heller ikke at være nødvendigt."
3
- Pride and Glory
- "Det er en utrolig voldelig og uskøn film, som imidlertid lever af instruktøren Gavin O’Connors visuelle begavelse og evne til at få New York til at syde og sprutte i levende billeder af vold og desperation."
3
- Frost/Nixon
- "Selv om vi kender resultatet, er det spændende og navnlig rystende velspillet."
5
- Changeling
- "Man må indrømme, at det er en knaldgod historie..."
4
- Lad den rette komme ind
- "Den er først og fremmest en velberegnet sum af hæslige gys og en uro, der nager, selv når den er slut. Tag ikke børn med!"
5
- Stille kaos
- "Uden Nanni Moretti i hovedrollen ville man hurtigt komme med visse indvendinger mod filmens plot."
4
- Towelhead
- "For meget bliver krystalklart blæst ud af trompeten."
4
- Et juleeventyr
- "Jeg erkender, at hun [Catherine Deneuve] er uovertruffen, men hun er også sin egen, fast besluttet på at gennemføre sin egen kølige stjernerolle."
3
- Burn After Reading
- "...en god lille aperitif at smaske over. Men skal vi ikke engang se en Coen-film med lige så meget vedkommende hjerte som intelligens?"
4
- Gensyn med Brideshead
- "Der findes flere slags fred, hævder historien. Med filmen kan man sagtens finde behagelig fred i rum tid, men historiens subtilere anlæg forsvinder."
3
- Bølgen
- "Der er noget tumpet over hele den pædagogiske skoleforestilling, noget uoverbevisende, noget skævt i forhold til de fascistiske problemer, som europæiske lande, Tyskland ikke mindst, selvfølgelig rummer."
3
- Vidunderlig og elsket af alle
- "Noget – en hel del faktisk – er for langstrakt, ikke mindst glæderne og skuffelsen med Nicolaj Coster Waldau, som fører handlingen helt til Wien og tilbage igen, og værre endnu, de lange overflødige scener med den mere jordbundne veninde med baby. Men der er også vittige indslag."
3
- Den anden søster
- "Filmen er flot, men omstændeligt fortalt uden raffinementer af psykologisk art."
4
- MollyCam
- "Instruktøren Aage Rais-Nordentoft har skabt en usædvanlig, men stærk og provokerende film, som åbner for det ubesvarlige i den sidste scene."
4
- Mamma Mia! - The Movie
- "...egner sig ikke som biograffilm og selvom skuespillerne anstrenger sig hæmningsløst, falder de i flere tilfælde igennem."
2
- Angel
- "’Angel’ er dygtigt lavet og inviterer til debat."
4
- How She Move
- "Koreografien er af en dame, der hedder Hi-Hat, formentlig anerkendt, men ikke så fantasifuld, synes jeg."
3
- Spillets regler
- "Det opløftende ved filmen er instruktørens glimrende evne til at instruere sine medvirkende, så at de i alle detaljer demonstrerer den snigende angst, som hensigtsmæssigt skjules."
4
- Karamel
- "Det ender lidt for hyggeligt, for dramaet skal være komedie."
3
- Funny Games
- "Har man lyst til at blive virkelig skræmt, klam og forknyt, er ’Funny Games’ sagen."
4
- Lust, Caution
- "Fortællingen er grundig og en anelse firkantet, for meget af en underholdende film-film, med mange højdepunkter, absolut seværdig..."
4
- Forældre
- "Diagnosen er let at stille: psykologisk ensomhed. Behandlingen er sværere. Filmen er værd at se."
4
- Vantage Point
- "Det kunne have været en spændende film, men den er usandsynlig uvedkommende..."
2
- Delirious
- "Tilbage bliver en begavet instruktørindsats, et originalt manuskript – og den sædvanlige udgang på en trods alt seværdig independent-film."
4
- Den man elsker
- "...det er i al for høj grad blevet en intim samtalefilm i stedet for et drama."
3
- Cassandra's Dream
- "Woody Allens tragedier plejer at være ironiske, her er ironien blevet lunken."
3
- De unge år
- "...en insider-historie, en af dem der måske kan klukkes lidt kultiveret over – på cineasternes få rækker i biografen."
3
- Lady Chatterley
- "Filmen er smuk og langsom og har en helt fremragende Marina Hands som Lady Chatterley."
4
- Michael Clayton
- "Mere end cool, mere end voksen, mere end ærlig. Her må der så endnu en gang være Oscarpotentiale."
5
- A Mighty Heart
- "Filmen rører ikke, for Angelina Jolies portræt er perfekt, men uinteressant. Til gengæld har instruktøren, Michael Winterbottom, held med at fremstille hele efterforskningen i byen Karachi så tæt og så næsten dokumentarisk i stilen, at man sidder yderst på biografstolen..."
4
- Kærlighed & krydderier
- "...en film, som mest handler om mad, som jeg ikke forstår mig på og heller ikke er videre interesseret i."
3
- Farvel Bafana
- "Filmen skrider lidt blegt og langsomt, men den er et pænt og regulært vindue ind til sjælen – vel at mærke Gregorys sjæl."
4
- Mr. Brooks
- "Der er en tomhed i scenariet, som gør filmen træg. People do strange things, hedder det. Men helheden er overhovedet ikke sær og stram nok."
3
- Black Book
- "Manuskriptet er hamrende naivt, personerne tror man ikke på for fem flade øre. Til gengæld er filmen lang."
2
- Time
- "Men filmen fænger, trods det eksperimenterende anliggende..."
3
- Goya's Ghosts
- "Hvad Milos Forman mener om politikkens og historiens ismer, katolicisme, revolutionisme, totalitarisme og mest af alt sadisme, er tydeligt – men langt mere i filmens billedsprog end i det talte."
4
- Becoming Jane
- "Den rører kun ved overfladen af forfatterinden og tilskueren, men bevares – med en blid, smuk og omhyggelig ... ført hånd."
4
- Tryllefløjten
- "Jeg har givet Mozart fem stjerner, men trukket én fra. Ikke fordi jeg er utilbøjelig til at bøje mig for Kenneth Branaghs virtuose energi og hans vilje til at gennemføre det største og bedste på film ... men fordi ’Tryllefløjten’ unddrager sig Branaghs genre."
4
- Ocean's Thirteen
- "Det er intelligent, Pitt og Clooney er smukke, Al Pacino er god, filmen er underholdende, selv uden at man begriber alle de små inside jokes og punchlines."
4
- Cecilie
- "Wullenweber har drejet en meget effektiv gyser, som man ikke skal kimse ad."
5
- Venus
- "...det er kun, fordi Peter O’Toole har en gennemført ironisk og hånlig attitude til sin rolle og til manus (af Hanif Kureishi), at filmen bliver til at holde ud. Den er hans."
4
- Freedom Writers
- "Filmen var aldrig gået herhjemme, men i USA går den rent hjem, fordi forholdene er så ekstremt forskellige fra vores."
3
- Because I Said So
- "Diane Keaton i fælt overspil – men filmen ’Because I Said So’ er dog fælere."
2
- Next
- "Visse personer skal man ikke sende til sci-fi, og jeg er en af dem. Jeg har ikke den ulogiske tilfredshed ved det logisk tåbelige."
3
- Hjemve
- "Filmen er en fuser og en fejltagelse, et dvd-tilbud, som røg i biografen. En beklagelig overgang for Lone Scherfig."
2
- Berygtet
- "Det er Toby Jones’ film – uden ham var den blevet skrinlagt. Han er ikke ’med i en film’ – filmen er med ham og kun værd at se på grund af ham."
4
- Kærlighedens slør
- "...de to skuespillere giver ualmindelig smukt udtryk for en sjælden og sen kærlighed, der får sin passion af alt det, der kunne have skilt dem for evigt."
4
- Vinden der ryster kornet
- "...en trofast, meget saglig og deprimerende skildring af den tidlige irske undergrundsbevægelse..."
4