Jonas Varsted Kirkegaard

    • Film
    • Tekst
    • Score
    • InceptionInception
    • "...i lighed med alle instruktørens seks tidligere værker formår Inception i lange stræk at brænde sig fast på nethinden. Og i sidste ende er et tårnhøjt ambitionsniveau ikke det værste, man kan gøre sig skyldig i."
    • Knight and DayKnight and Day
    • "Et udmærket stykke kulørt ramasjang hvis altså du kan tåle lugten i blæreriet."
    • ThirstThirst
    • "Man kunne klandre Park for at gabe over vel rigeligt i den over to timer lange og ikke just stramt komponerede film, men især fordi der er (alt for) langt mellem, at man oplever en sådan vildskab på det store lærred, skal lyde en klar anbefaling herfra."
    • A Nightmare on Elm StreetA Nightmare on Elm Street
    • "Dialogen er oftest funktionel og intet andet, og der er forstemmende få glimt af sort humor undervejs. A Nightmare on Elm Street anno 2010 er med andre ord en ret så personlighedsforladt ombæring."
    • Pas på pelsdyrenePas på pelsdyrene
    • "...så primitiv og charmeforladt, at den får en bøvsekonkurrence til at lyde som en af Shakespeares mest sublime passager."
    • KillersKillers
    • "Om så jeg skal stå mutters alene med det, vil jeg hævde, at Katherine og Catherines fine komiske fodarbejde og en generel ‘sømmet-i-bund’-mentalitet gør Killers til en lille knaldperle."
    • Min bedste fjendeMin bedste fjende
    • "...ender som lidt af et fjernt og fremmed væsen, der er svær at blive klog på."
    • Nowhere BoyNowhere Boy
    • "Filmens tragikomiske fortælletone står fint til dens hovedperson, og instruktørens sikre forvaltning af den er særligt imponerende, hendes debutantstatus taget i betragtning."
    • Harry BrownHarry Brown
    • "Ud over Caines aldrig svigtende skærmtække og karisma har
      Harry Browndog enkelte facetter, som hæver sig over dens uelegante plotafvikling og primitive budskab."
    • LibanonLibanon
    • "...et kryds mellem et kammerspil og et krigsdrama, og det er et både effektivt og kløgtigt greb..."
    • RR
    • "...Noer og Lindholms persontegning er helt igennem sober..."
    • BroderskabBroderskab
    • "...det er en stærk og seværdig film, som i sidste ende rækker langt ud over spørgsmål om seksuelle præferencer."
    • Sådan træner du din drageSådan træner du din drage
    • "...har, hvad en vellykket underholdningsfilm skal have: Tempo (masser af det!), kulør (navnlig dragerne er skæppeæstetiske skabninger) og begavede detaljer i såvel figurernes mimik som på replikplan."
    • WelcomeWelcome
    • "Welcome er en budskabsfilm, der har meget andet at byde på end sit humanistiske budskab. Et stærkt og sobert psykologisk drama befolket af helt igennem troværdige karakterer."
    • In the LoopIn the Loop
    • "...er måske nok en film om optakten til en krigserklæring, men den er samtidig en kærlighedserklæring til det engelske sprog, der er lige så brutal, som den er uforbeholden. Det sidste gælder ligeledes anbefalingen herfra."
    • The RoadThe Road
    • "...det allerstærkeste ved The Road er netop dens håndfaste måde at anskueliggøre, hvordan verdens næsten-undergang har vendt op og ned på familielivets psykologiske love..."
    • 0
    • Mary and MaxMary and Max
    • "Selvom Mary og Max altså ligner en forspildt mulighed, er de inspirerede øjeblikke på både billed- og lydside mange en anbefaling værd."
    • Det' indvikletDet' indviklet
    • "...hvis Det’ indviklet ikke kan sige at være en sprælsk visuel oplevelse, har den til gengæld en del øvrige andre kvaliteter..."
    • Det Hvide BåndDet Hvide Bånd
    • "En fuldendt vinterfilm til den seriøse filmelsker fra en uforbederlig og rasende talentfuld pessimist."
    • OldboysOldboys
    • "Oldboys har sine (begynder) fejl, eksempelvis er dialogens kvalitet ret svingende ... Men der er også mange vittige og vellykkede scener og stunder..."
    • CaminoCamino
    • "Camino lyder måske som en ubærlig omgang, men det er den slet ikke, især fordi Fesser bruger et væld af overrumplende fortællegreb såsom visuelt bomstærke drømme- og mareridtssekvenser."
    • The Imaginarium of Dr. ParnassusThe Imaginarium of Dr. Parnassus
    • "Når Gilliam formår at blande sine ingredienser så godt som her, er det færdige resultat unægtelig noget, som gør det klart, hvordan begrebet filmmagi opstod. Så småfejlene ser vi stort på."
    • Arthur og Maltazars hævnArthur og Maltazars hævn
    • "Masser af visuel ramasjang og et spinkelt plot. Hvad enten Luc Besson laver film for børn eller voksne, er hans styrker og svagheder de samme."
    • Luftkastellet der blev sprængtLuftkastellet der blev sprængt
    • "Selv om der siden film nr. to, der også blev instrueret af Alfredsson, er kommet bedre styr på dramaturgi og billeder, føles det stadig, som om man ser tv-serie på det store lærred."
    • JulefrokostenJulefrokosten
    • "Plottet er forudsigeligheden selv, og persongalleriet indbegrebet af bredde frem for dybde, kvantitet frem for kvalitet."
    • Æblet og ormenÆblet og ormen
    • "Æblet og ormen har altså noget for de fleste, men peger i lidt for mange retninger til at udløse mere end en forbeholden anbefaling herfra."
    • Simon & MalouSimon & Malou
    • "Tilbage i den positive vægtskål finder vi en række lækre luftfotos af København, i alt en håndfuld virkelig morsomme replikker samt – som rosinen i korv-enden – en ganske inspireret visuel vits."
    • ProfetiaProfetia
    • "Ambitionsniveauet fejler ikke noget hos 30-årige Melin, og der er næppe nogen tvivl om, at intentionerne er gode."
    • A Serious ManA Serious Man
    • "Traditionen tro holder brødrene sikker afstand til enhver antydning af sentimentalitet, og eventuelle beskyldninger om jødisk selvhad skal tages med det fuldvoksne forbehold, at varme personskildringer aldrig har været duoens varemærke."
    • Looking for EricLooking for Eric
    • "Skuespillet er generelt fornemt med en blændende birollepræstation fra Lucy-Jo Hudson i rollen som Bishops mønsterbrydende datter Sam."
    • Zaïna - Rytteren fra AtlasbjergeneZaïna - Rytteren fra Atlasbjergene
    • "I mangt og meget fremstår denne visuelt storladne film yderst traditionel (hvis ikke ligefrem antikveret), navnlig på grund af dens ret så svulstige og selvhøjtidelige tone."
    • Taking WoodstockTaking Woodstock
    • "Med sine to timer er Taking Woodstock mindst et kvarter for lang, og altså hverken tykt trip eller knæhøj karse. Men som tidsfordriv går den akkurat an, man."
    • Somers TownSomers Town
    • "Somers Towns kosmopolitiske kerne er venskabet mellem engelske Tomo og polske Marek, spillet af en perfekt castet Thomas Turgoose (hovedrolleindehaveren fra Meadows’ This is England) og en ditto Piotr Jagiello."
    • Winnie og Karina - The MovieWinnie og Karina - The Movie
    • "Filmens største mangler er et tyndt plot, fraværende personudvikling tilsat dialogmæssig tomgang og en præmis, det ville være håbløst utilstrækkeligt at kalde 'letkøbt'..."
    • JCVDJCVD
    • "Det giver udmærket mening, at Van Damme leverer karrierens - uden sidsestykke - bedste præstation, når han sættes til at spille en mand, hvis liv til forveksling minder om hans eget."
    • 0
    • Tømmermænd I VegasTømmermænd I Vegas
    • "Underholdningsværdien er høj, fordi tempoet også er det, og fordi manuskriptforfatterne har sørget for at stoppe tilpas mange twists og overraskelser op i ærmet."
    • Se min kjoleSe min kjole
    • "...med Se min kjole har Joof så lavet sit første virkelig imponerende - og virkelig gribende - værk."
    • Drag Me to HellDrag Me to Hell
    • "Selvom Raimi ... nok tager udgangspunkt i B-filmen, med alt hvad det indebærer af bombastiske effekter på både lyd- og billedside, forlener han med held løjerne med et vist mål af psykologisk troværdighed. Der er med andre ord sørget for noget til både øjet, kroppen og knoppen."
    • I Love You, ManI Love You, Man
    • "I modsætning til så mange andre romantiske komedier fremstår I Love You, Man ikke konstrueret og følelsesmæssigt manipulerende, men næsten spontan og improviseret."
    • Synecdoche, New YorkSynecdoche, New York
    • "Det er da også de første fem kvarters tid af den to timer lange Synecdoche, New York, som er bedst – men de er så også en sublim og i ordets mest positive forstand desorienterende blanding af komedie og tragedie. Til slut snævrer filmen sig ind..."
    • State of PlayState of Play
    • "Instruktør MacDonald forstår virkelig at bevæge sit kamera, men han burde have styret uden om så klichépræget et optrin som en forfølgelsesscene i en parkeringskælder. Til gengæld er dialogen ofte fremragende..."
    • The UninvitedThe Uninvited
    • "The Uninvited har dog en stærk primær location i et knockout af et landsted i New England, og det lykkes da også instruktørbrødrene Guard at fremtrylle imponerende visuelle indslag nu og da. Men det ændrer ikke ved, at det hele virker udvendigt og upersonligt."
    • 0
    • CitronlundenCitronlunden
    • "Det raske tempo gør, at man konstant er underholdt, men samtidig forstår Riklis at dvæle, hvor og når det er nødvendigt."
    • Public Enemy No. 1Public Enemy No. 1
    • "Selv et talent af Vincent Cassels kaliber kan ikke tage en mand som Mesrine i forsvar, men hans præstation er ikke desto mindre et af filmens få aktiver."
    • KnowingKnowing
    • "Den sjoveste selvhøjtidelige og humorforladte film længe."
    • Johnny Mad DogJohnny Mad Dog
    • "Johnny Mad Dog er en filmteknisk bedrift, men en moralsk tvivlsom affære, fordi den konsekvent prioriterer det ydre over det indre."
< 1 2 3 4 5 6 7 >