Katrine Sommer Boysen
-
-
- Paddington 2
- "Filmen fortæller en sød og opbyggelig historie om at tro på det gode i mennesket og kan samtidig ses som en skarprettet kommentar til selvtilstrækkelighed og angst for det fremmede. En vidunderlig familiefilm!"
4
- The Square
- "...er ikke et minut for lang, ikke et minut for kort og i det hele taget en helt og aldeles perfekt film."
6
- Mumitroldenes vinter - Bliver det jul i år?
- "Dukkeanimationen er fin og lige, som den skal være, og passer til den særlige nostalgiske stemning, som også præger de opdaterede versioner af Janssons fortællinger, og "Mumitroldenes vinter" minder om, at julefilm for de yngste ikke behøver at være syntetisk tomgang à la sidste års falskklingende fadæse med "Peddersen og Findus: Den bedste jul nogensinde"."
4
- Lumière!
- "Frémaux væver med sin klare og kloge stemme filmen sammen og har skabt en dokumentarfilm for alle, der er bare den mindste smule interesseret i film. Og hvem er ikke det?"
5
- QEDA
- "En ufatteligt flot og æstetisk gennemført film og en virkelig dårligt fortalt historie, der stritter i alle og ingen retninger."
4
- The Killing of a Sacred Deer
- "Lanthimos' faste fotograf, Thimios Bakatakis, står for de svimlende flotte billeder, der i deres overfladiske lækkerhed er med til at understrege, hvor grusomt det hele er. Sat sammen med en lydside af foruroligende toner er vi tæt på et ultimativt gys. Den skøre græske instruktør har gjort det igen."
5
- Fantasten
- "...filmen som helhed virker mere som en generisk midtvejskrise-film end en originalt tænkt filmfortælling om den fantast, der har lagt navn til titlen. Selvom Claus har alt på spil, fornemmer man det ikke som publikum."
3
- Kære far
- "... en rørende, morsom og sand film."
5
- Darling
- "Der er noget både parfumeret og fortænkt over Birgitte Stærmoses undergangsfortælling, der dog reddes af uhyre smukt skuespil af vidunderlige Danica Curcic."
4
- Den utrolige historie om den kæmpestore pære
- "Filmen er vidunderligt renset for de platte replikker og den bananskrælskomik, der ellers er blevet standard i dansk børnefilm, og som forælder, læser og film-og litteraturanmelder er det lykkeligt at vide, at Strids stemme sagtens kan overføres til det store lærred."
5
- Gensynet
- "Deneuve er forrygende som den kokette livsnyder, og Frot er lige så fremragende som den tilbageholdte Claire, der langsomt bryder fri af sin fortid."
4
- A Modern Man
- "... betagende dokumentarfilm, der specifikt handler om violinisten Charlie Siem og generelt tegner et portræt af en tid, hvor succes dyrkes, og udnyttelsen af det individuelle potentiale dyrkes ad absurdum."
4
- The Beguiled
- "... et afdæmpet kammerspil, der er filmet som en gyser. I deres tilknappede, lange hvide kjoler ligner kvinderne da også nærmest spøgelser, hvilket understreges af den inciterende lydside."
4
- Sikke et cirkus
- "Vel er det morsomt, når Onkel Reje (Mads Geertsen) har skrevet "Aflys bryllup med Camilla Plum" på sin huskeseddel, men det er ikke nok. Mest ærgerligt er det, at man næsten ikke fornemmer Lotte Svendsens gakkede ildhu fra "Max Pinlig"-serien, for i "Sikke et cirkus" er vanviddet helt kontrolleret og aldrig bare lidt sprængfarligt."
3
- I Am Not Your Negro
- "...er en æstetisk nydelse, som dokumentarfilm enestående og et hovedværk i filmfortællingerne om det sorte Amerika."
5
- Lego Ninjago filmen - Org.vers.
- "Som de andre Lego-film er også "Ninjago" båret af et enormt godt manuskript, og det selvrefleksive lag med konstante påmindelser om, at det er en leg, fungerer stadig godt. "
4
- Lego Ninjago filmen - 3 D
- "Som de andre Lego-film er også "Ninjago" båret af et enormt godt manuskript, og det selvrefleksive lag med konstante påmindelser om, at det er en leg, fungerer stadig godt. "
4
- LEGO NINJAGO Filmen - 2 D
- "Som de andre Lego-film er også "Ninjago" båret af et enormt godt manuskript, og det selvrefleksive lag med konstante påmindelser om, at det er en leg, fungerer stadig godt."
4
- Nye tider
- "Den tyske skuespillerinde Marie Leuenberger er fremragende som Nora, og hun sandsynliggør den unge kvindes dramatiske forandring på fornem vis. "Nye tider" er en lille film, men den foregiver ikke at være andet, og netop derfor rammer den så klart."
4
- Borg
- "...på trods af godt skuespil fra særligt en umanerligt godt castet LaBeouf og Gudnasons smukke blå øjne, som det er svært ikke at svømme væk i, er "Borg" et blodfattigt drama."
3
- Barndom
- "...Olins dokumentaristiske metode, hvor hun lader kameraet være observerende uden selv at blande sig i skildringerne, spiller fallit, og "Barndom" fremstår tværtimod som et ekstremt iscenesat portræt af en børnegruppe."
2
- Biler 3 - org.vers.
- "...er præcis, som man forudser, og derfor skuffer den heller ikke. Den overrasker bare heller ikke med sine generiske floskler og småmuntre afstikkere om merchandise og mentorhjælp."
3
- Biler 3 - 3 D
- "...er præcis, som man forudser, og derfor skuffer den heller ikke. Den overrasker bare heller ikke med sine generiske floskler og småmuntre afstikkere om merchandise og mentorhjælp."
3
- Biler 3 - 2 D
- "...er præcis, som man forudser, og derfor skuffer den heller ikke. Den overrasker bare heller ikke med sine generiske floskler og småmuntre afstikkere om merchandise og mentorhjælp."
3
- Aldrig mere i morgen
- "...selv nogle af landets dygtigste skuespillere som Jørgensen, Jankovich og Bro kan ikke få noget vitalt ud af den dødssejler af en svanesang, som måske, måske ikke er Clausens sidste film. Alice og Vincent får lov til at fyre ligegyldigheder af, og de lyder ikke det fjerneste som troværdige replikker, men snarere nedskrevne manifester."
2
- Souvenir
- "Der er ikke én falsk tone, og selv om den er både forudsigelig og banal, bliver man både underholdt og grebet af historien om Jean og Liliane, der forsøger at finde deres ståsted mellem spirende og knuste drømme."
4
- Manifesto
- "Dette er altså spillefilmsversionen af et konceptkunstværk, men overgangen fra kunstprojekt til spillefilm føles ikke spor fortænkt, for de løsrevne monologer fungerer overraskende godt sammen."
4
- Patriarken
- "...er en smuk og betagende film, og Tamahoris viden om og interesse i Maori-folkets historie skinner tydeligt igennem. Måske derfor kommer den underliggende allegori om Simeons undertrykkelse som metafor for Maori-folkets undertrykkelse også til at virke en smule bastant."
4
- Fortiden foran os
- "...der er ingen smutveje og ingen nemme løsninger hos Tierlinck, og det er det, der gør "Fortiden foran os" til så interessant en film."
5
- Danserinden
- "...bæres af de utrolig smukke dansescener, der er som skabt til filmmediet. De er filmet med dragende overskud og er i sig selv grund til at indløse billet til "Danserinden". Det er dramaet i sig selv desværre ikke."
3
- Annabelle 2: Skabelsen
- "Det forrygende ved "Annabelle 2" er, ud over den lydefri scenografi og et underlægningsscore, der hamrer løs på alle forhåndenværende rædselstangenter, at Sandberg ikke, som det er tilfældet med mange billigere gyserproduktioner, nøjes med at antyde tilstedeværelsen af den fremmede ondskab. Den gøres helt konkret og får selv en garvet gyserkigger til at holde ekstra godt fast i biografsædet."
4
- Bigfoot Junior
- "Det må være vanskeligt at ville lave inspirerende og inspirerede animationsfilm til et filmlandskab, der er så domineret af giganter som Disney, Pixar, Dreamworks og japanske Studio Ghibli. Det lykkes da heller ikke den belgisk/franske co-produktion ”Bigfoot Junior” at nå konkurrenterne til sokkeholderne."
3
- Girls Night Out
- "Scarlett Johansson er aldrig uinteressant på det store lærred, men her har selv hun vanskeligt ved at gøre Jess til en interessant figur."
2
- Kidnapning
- "... Nørgaard får både spændende og rørende elementer ind i sit meget fine bud på en dansk familiefilm anno 2017."
4
- Sieranevada
- "At påstå, at den knap tre timer lange "Sieranevada" ikke er for lang, vil være at lyve, men spilletiden har en pointe i det rumænske drama om familielivets ulidelige klaustrofobi."
4
- It Comes at Night
- "Groft sagt er det eneste, der indikerer, at vi befinder os i gysergenren de enormt mange tunge åndedrag og deciderede støn i løbet af filmen."
2
- Den bedste mand
- "En stille, men fin fortælling om at rejse sig, selvom man er blevet knockoutet, og Følsgaard, der forlener rollen som den bedste mand med både sårbarhed og styrke, står som et rørende centrum."
4
- Heartstone
- "Det er så smukt, ægte og ubønhørligt et sceneri, der drives frem af de unges boblende følelser, der antager form som naturkræfter i hænderne på Guðmundsson."
4
- Wolf and Sheep
- "Nogle gange åbner filmkunsten vitterligt vinduer til ukendte universer, om det er fjerne galakser, virtuelle fortidsscenarier eller en skrabet hverdag i Afghanistan."
5
- Jacques - en mand af havet
- "...indstiller man forventningerne til ugebladsfnidder med storslåede billeder, bliver man ikke skuffet."
3
- Filmen om Kaptajn Underhyler
- "...selv om den ikke når samme højder som de bedste "Shrek"-film eller "Kung Fu Panda", så er den stadig enormt underholdende."
4
- Free Fire
- "... et potentielt interessant eksperiment. Men det holder ikke, og derfor føles den ellers relativt korte film som en langtrukken affære ..."
3
- Efter stormen
- "I hænderne på Kore-eda bliver historien om Ryotas trængsler et voldsomt menneskeligt drama."
5
- Alt eller intet
- "Glat amerikansk sick flick kradser kun nydeligt i overfladen og bliver aldrig hverken spændende, rørende eller relevant."
2
- Alien: Covenant
- "...er blændende flot, men det er ikke det, der imponerer mest i 2017, hvor computeranimation for længst har gjort det meste muligt. Det, der overbeviser, er Scotts trofasthed over for sit eget univers."
4
- Springtur i Toscana
- "Når "Springtur i Toscana" alligevel både er vellykket og underholdende, skyldes det Tedechi og Ramazzotti, der formår at gøre hele mennesker ud af deres figurer i en grad, så vi får lyst til at følge dem, helt til rejsen slutter."
4