Ralf Christensen
-
-
- Black Panther - 3 D
- "Som kulturelt fænomen er ’Black Panther’ en kærkommen og længe savnet afrikansk/afroamerikansk superhelte-blockbuster. Det er en jublende fejring af især sydafrikansk kultur. Men et værk, der er godt for en kultur, er ikke nødvendigvis godt i sin egen ret. I hvert fald ikke i dette tilfælde."
- Black Panther - 2 D
- "Som kulturelt fænomen er ’Black Panther’ en kærkommen og længe savnet afrikansk/afroamerikansk superhelte-blockbuster. Det er en jublende fejring af især sydafrikansk kultur. Men et værk, der er godt for en kultur, er ikke nødvendigvis godt i sin egen ret. I hvert fald ikke i dette tilfælde."
- Brylluppet
- "... et fornemt portræt af en ung kvinde fanget i krydsfeltet mellem to kulturer og to aldre. En klemme, som viser sig at have en kønslig slagside."
- The Lost City of Z
- "’The Lost City of Z’ tegner et fascinerende billede af en virkelig, britisk opdagelsesrejsende, der skræller de uvedkommende lag af modernitet af sig under rejsen ind i regnskovens hemmeligheder. Det kniber bare lidt smule med nuancerne og fordybelsen."
- The Handmaiden
- "Alt ved Park Chan-wooks nye film The Handmaiden er en visuel nydelse, der nærmest nagler tilskueren til sædet i en dekadent rus, man næsten skammer sig over. Men også kun næsten. For den sydkoreanske instruktørs nye film er så meget mere end æstetik."
- Jackie
- "Intim, uvant sanselig, lyrisk, grænsende til det klaustrofobiske i sin undersøgelse af enkens første uge efter mordet på ægtemanden."
- Paterson
- "... 'Paterson' er triviel, og det vil den også gerne være. Men det afholder den ikke fra at blive for triviel."
- The Lobster
- "Den græske instruktør Yorgos Lanthimos har med 'The Lobster' skabt en uforudsigelig fabel, der er lige så trodsig i sin dissekering af kærlighedens tyranni og tvetydighed, som den er opmærksom på den sorte komik i den menneskelige eksistens og ensomhed."
- Wiener-Dog
- "'Wiener-Dog' er Todd Solondz' måske mest desillusionerede film til dato. Næsten kynisk i sine portrætter af voksne mennesker, men også isprængt glimt af håb og muligheder for nogle få af menneskekaraktererne."
- Evolution
- "Film som 'Eraserhead', 'Alien', 'De fortabte børns by', von Triers 'Riget' og J.G. Ballards roman 'The Drowned World' popper op i sindet, når man ser det langsomme - og ikke synderligt uhyggelige - franske gyserdrama."
- Månen over kirsebærtræerne
- "... langsomt dirkes man som tilskuer op af den fortryllende historie om en verden, hvor alt er levende. Og hvor man kan få en chance til."
- Dheepan
- "I Dheepan føles det, som om alle slør er revet væk."
- A Bigger Splash
- "... et forførende firkantsdrama om kampen mellem kaos og logos – og en nekrolog over rock’n’roll-mytologiens grænseoverskridelser."
- Theeb
- "I Jacir Eid Al-Hwietat, der spiller Theeb, kan man nyde en stærk og utvungen tilstedeværelse på lærredet."
- James White
- "... et overvældende, hyperintimt, nådesløst klart portræt af en ung mand konstant fra koncepterne."
- Tordenskjold & Kold
- "Det er et spekulativt stykke arbejde, duoen begiver sig ud på med deres film. Naturligvis. Men det resulterer heldigvis i et interessant – og utrolig morsomt – kontrafej af en historisk skikkelse."
- Krop og sjæl
- "... en fin, bevægende skildring af en anklager og hans anorektiske datter, der knuses af en stor sorg."
- Perlemorsknappen
- "I Kurt Vonneguts roman Cat's Cradle opfinder en videnskabsmand et stof, der får alt vand på jorden til at størkne. En fortælling om videnskabelig hybris og om et menneskets totale afkobling fra naturen. Den fortælling lykkes Perlemorsknappen også smukt med at fortælle - endda i et sindsoprivende prisme af etnologiske, politiske, filosofiske, sociale, psykologiske og astronomiske refleksioner."
- Beasts of No Nation
- "... en undersøgelse af uskyldstab, der desværre bliver en lidt udvendig dissektion."
- Spectre
- "... en film, der får dig til at drømme om en enklere verden. En form for high tech-nostalgitrip med indlagt erotik, traumer og tjubang. Og som sådan yderst vellykket."
- El Club
- "Lovens bogstav og virkelighedens verden kan godt være svært forenelige, og i chilenske Pablo Larraíns strålende El Club bliver diskussionen om det gode og det onde til et tungt gråvejr af tågede nuancer. Ja, filmen er faktisk ofte fotograferet i et nærmest diset lys, i en grågrumset billedkvalitet."
- The Martian - 3D
- "En hyldest til den menneskelige mulighed. Hvis altså vi kan finde ud af at samarbejde og ofre os for hinanden. Det er værd at huske på i denne på så mange måder kolde tid."
- The Martian - 2D
- "En hyldest til den menneskelige mulighed. Hvis altså vi kan finde ud af at samarbejde og ofre os for hinanden. Det er værd at huske på i denne på så mange måder kolde tid."
- Straight Outta Compton
- "Selv om 'Straight Outta Compton' om den legendariske gangstarap-gruppe N.W.A. knækker over cirka på midten, så formår den alligevel ganske udmærket at kvalificere den harme over racisme og politibrutalitet, som var gruppens brændstof. En harme som - desværre - stadig er relevant."
- Eden
- "... forførende og med genuin kærlighed til musikken. Men den trækker sin syndefaldsfortælling unødigt i langdrag."
- Saint Laurent
- "... et ambitiøst og til tider vellykket portræt af modemesteren med fornavnet Yves. Men den slår også for stort et brød op."
- Sommeren '92
- "'Sommeren 92' er én del folkekomedie, én del kritik af en nådesløs fodboldkultur, én del personlig udviklingshistorie og én del melodrama. Musikken er noget rod. Skuespillet er strålende. Og historieskrivningen? Den er klaustrofobisk."
- Omar
- "... et actionpræget drama, der smukt kortlægger de politiske, voldelige, venskabelige og romantiske forviklinger for et helt almindeligt forelsket menneske fanget på den forkerte side af muren på Vestbredden."
- Miraklerne
- "'Miraklerne' er en sanselig nydelse, en fornemmelse af at inhalere landlig luft. Der er ingen soundtrackmusik, men en rig kulisse af naturlyde. Men samtidig trækker man også vejret anstrengt under familiens kvælende konflikter. Det bidrager dialogens hverdagsrealisme til."
- Guldkysten
- "... trods dens smukke, fuldyrdede æstetik mangler der heller ikke harsk realisme l 'Guldkysten'. Udstillingen af en perverteret og magtfordrukken adel med tropefeber og delirium er ubehagelig i al sin brutalitet og sadisme. Men det er en nødvendig gru."
- Bridgend
- "... ikke bare en fremragende film om en virkelig ung selvmordskult i en walisisk minearbejderby, den er også et æstetisk spring i dansk filmkunst. Det er ’Den Unge Werthers Lidelser’ som moderne film, et værk svangert med Sturm und Drang."
- Jauja
- "Jodorowskys El Topo, Coppolas Apocalypse Now, Tarkovskijs Stalker kunne være pejlepunkter, men man kan også vælge at smide kompasset helt væk og lade sig flyde med gennem fabelens langsomme opløsning af rationaliteten. Det er en langsom, i perioder næsten ordløs film, fuld af lange sekvenser med Dinesens bevægelser gennem det stadig mere ugæstfri landskab."
- Flugten til frihed
- "Selv om man måske kan kalde 'Flugten Til Frihed' en eksistentiel western, og selvom den er fuld af voldelig død, så bliver den aldrig tom action."
- The Salt of the Earth
- "Den brasilianske fotograf Sebastião Salgado er en mester i dokumentationen af de fattige og forfulgtes lidelser med sit kamera. Dét formidler dokumentaren ’The Salt of The Earth’. Men den smører også Salgados værk ind i banaliteter og irriterende musik."
- I dine hænder
- "Peter Plaugborg er fænomenal som sarkastisk selvmorder, helt igennem frygtløs i sin nedbrydning af den sociale omgangstone. Et mesterligt portræt af en sidste rasende slingrevals inden det er farvel og tak for ingenting."
- The Duke of Burgundy
- "Filmen er måske lidt stivbenet i sin romantik, lidt for kontrolleret, men det er så også fortællingens præmis. At dette er en umage kærlighed, og at de forsøger at sætte den fri ved at dyrke bondage. Og så har den også sin egen humor ..."
- McFarland, USA
- "'McFarland, USA' ønsker at være god, sund familieunderholdning, som du kan stole på. Og det er et problem, når man samtidig vil levere social kritik."
- Jimmy's Hall
- "Denne anmelder gennemgik et betragteligt følelsesregister under filmen, fra det indignerede og rasende under scenerne med de nådesløse godsejere og gejstliges selvgode spasmer. Til det rørte og optimistiske under scenerne, der viser hvordan en præfigurativ politik og dét først at realisere sin store politiske utopi i lille lokal skala spreder sin lykke og sit sammenhold gennem det aktivistiske fællesskab. Det er helt enkelt gribende."
0
- Timbuktu
- "Den lette og komiske tone i den tragiske fortælling giver Timbuktu en sær vægtløs tyngde. Filmen snor sig adstadigt af sted som livet selv. Der er sten i skoene, manuskriptet tager alle de omveje, det finder nødvendigt, en tilfældig fremmed får ting til at ske."
- Far from the Madding Crowd
- "Thomas Vinterberg er stilsikker i sit første periodedrama 'Far from the Madding Crowd' om fighteren Bathsheba Everdene. Ja, han formår endda at give æstetikken en nutidig nerve og fortællingen en høj puls uden at det virker forceret. Og så er der fuld gas på sanseligheden."
- Northern Soul
- "...er ren dansevirus, umulig at sidde stille til, ikke mindst takket være den muskuløst spirituelle musikarv, der gennemdunker den."
- Idealisten
- "...det, der gør Idealisten så medrivende, er, at indignationen - over magtens skalten og valten med individers liv og demokratiets førlighed - kan mærkes i hver en fiber og detalje af filmen."
- I kælderen
- "Det er et offer, disse mennesker har bragt, for at vi andre kan erkende verden og menneskeheden i al dens mærkværdige mangfoldighed - på godt og på ondt. Tak for dét."
- Mommy
- "Der er fuld smadder på følelserne, ja, Mommy har på mange måder selv ADHD. Med løs og alligevel sikker hånd sprøjter Dolan ideerne på lærredet, klipper abrupt mellem stemninger, ja, formidler i hele sin stilistik en dyb entusiasme og en flamboyant omgang med filmmediet."
- Mod naturen
- "Mod Naturen er kort, lige under 77 minutter, men formår alligevel at dvæle. Den er konsekvent nøgen, Ole Giæver optræder tit og ofte nøgen."
- Korsvejen
- "... det er portrættet af en pige, der brænder op i kampen for at værne om sin tro, der er 'Korsvejen's motor. Jeg kom uvilkårligt til at tænke på 'Breaking the Waves' og Bess' offer i von Triers historie. For Maria ofrer sig også, men det sker i en helt anden og langt mere underspillet sammenhæng."