Ralf Christensen
-
-
- Gett
- "Vi befinder os i en koncist fortalt og koldt brændende udmattelseskamp. Ja, til sidst har man som tilskuer lyst til at løbe skrigende ud af lokalet. Men samtidig er indignationen så stor, at man forbliver limet til stolen."
- Chappie
- "Interessekonflikterne er klare og troværdige og driver handlingen nådesløst frem. Musikken er jerneffektiv, af og til med klare retro-referencer til Vangelis' Blade Runner-soundtrack. Og Chappie er i perioder ganske fremragende."
4
- The Green Prince
- "...modarbejdes en kende af sin lige lovlig actionprægede Enemy of The State-æstetik, der hele tiden betoner det nervepirrende dobbeltspil og den brutale politik."
- Mennesker bliver spist
- "Vi overværer et drama om at hænge i livet med det yderste af fingerspidserne. Men det foregår selvfølgelig med et clausensk lune, hvor der uddeles kærlige lussinger til pæredanskerne."
- Steppeulven
- "Hovedrollerne fremmanes fremragende af Joachim Fjelstrup og Marie Tourell Søderberg. Dialogerne er når de bedst - og som så ofte med Hr. Hansen ved tastaturet - præcist skruet uden om banaliteterne uden at virke opstyltede."
- Nattergalen
- "Li Baotian og Yang Xin Yi spiller fint sammen som henholdsvis bedstefar og barnebarn, men 'Nattergalen' er først og fremmest en forudsigelig feelgood-film fortalt i stereotyper og tænkt i overdrevne kontraster."
- Mænd og høns
- "Leet har man da lejlighedsvis, men mest af alt har man haft en dårlig smag i munden og kløet sig i nakken over denne mærkværdigt groteske fortælling, der hylder alle individers uantastelige ret til et liv. Men samtidig hævder alle normale menneskers ret til at pege fingre ad og skrupgrine over artens mest vanartede skabninger."
- The Imitation Game
- "...præsterer en sikker balancegang mellem det rørende overspil og den præcise emotionelle skitsetegning. The Imitation Game formidler også sin vilde historie uden at galopere ud på melodramaets overdrev."
- Party Girl
- "... et tankevækkende, indfølt, smukt lavmælt og kærkomment alternativt portræt af den aldrende kvinde. Den slags har vi også brug for."
- Sange fra en sigøjner
- "...er en messe for et mast folk, en undersøgelse af en usundt lukket folklore, men også et festdigt for en fantastisk kultur."
- Birdman
- "Magien i Birdman ligger i dens sublime flow og hidsige tempo. Og i dens kynisme, men samtidig loyalitet over for hovedpersonen."
- Foxcatcher
- "Det tjener til Bennett Millers ære at de samfundspolitiske implikationer og angrebene på USA's ene procent - eller promille - aldrig bliver propagandistiske eller voldsomt eksplicitte, at Foxcatcher mere end noget andet er et psykologisk raffineret kammerspil."
- En chance til
- "Fortællingens absolutte problemstilling bliver overhældt med forceret æstetik."
- I Am Here
- "Med I Am Here udforsker Anders Morgenthaler en magisk socialrealisme, men han finder ikke balancen - ja, han skulle måske i stedet have troet på magien i en mere jordbunden historie og i de to hovedrollers solide skuespillerpræstationer."
- Leviathan
- "Leviathan er en desillusioneret film. En tung vals gennem et gudsforladt land. En nådesløs bevægelse gennem dét, som er det russiske mismods essens: at de onde ler, og de gode græder. Det sker med en tung hånd, som indgyder respekt og giver Leviathan en uimodsigelig konsekvens, men også udstyrer den med en lige lovlig træg dynamik frem mod altings endeligt."
- Mr. Turner
- "... holder sig i et nøgternt toneleje uden afgørende spændingskurver. I stedet får vi et dybt blik ind i et komplekst menneske på godt og ondt."
- Vintersøvn
- "...i den tre timer og 16 minutter lange film sætter Nuri Bilge Ceylan og hustruen nye standarder i deres værk."
- Bag fjendens linjer
- "Og så formår Yann Demange og manuskriptforfatter Gregory Burkes - ikke mindst gennem knivskarpe dialoger - at give konfliktens kompleksiteter en del nuancer. Noget af en bedrift, når man samtidig som tilskuer snapper efter vejret under den hæsblæsende action."
- Force Majeure
- "... en nådesløs og ekstremt velspillet kortlægning af den vestlige kernefamilies lettere bedøvede emotionelle tilstand."
- Girlhood
- "Marieme stråler som en diamant i betonen. Men det er også Girlhoods force, at den fortæller, hvor store omkostninger det kan have for en ung kvinde at gøre lige netop dét. Og dermed viser Céline Sciamma sig også som en fremragende og respektfuld udforsker af teenagerens krigzone mellem barn og voksen."
- Ida
- "Ja, Ida og Wanda bliver vitterlig tredimensionelle mennesker, fordi hver eneste sætning, hver eneste øjekast eller gestikulation kaster et nyt lys ind gennem deres væsener. Ida er en forunderlig film."
- The Turning
- "Historierne er altid interessante, og man skærer sig ofte på de knivskarpe, kirurgisk præcise og tungt ladede dialoger."
- Fury
- "Elementært spændende i passager, men først og fremmest en nådesløs skildring af krigens ekstreme vold. Det er én lang desillusion, demoralisering, dehumanisering."
- Stille hjerte
- "Sobert og nuanceret diskuteres det, så den dybe sorg og den aktive dødshjælps berettigelse langsomt skyller tilskueren i møde."
- The Good Lie
- "The Good Lie er ikke dårlig eller usympatisk eller ødelæggende, men den vælger at være for lille til sit store emne. Det er velmenende feel good underholdning. Hjertelunende."
3
- The Tribe
- "...er et i perioder et ekstatisk vellykket eksperiment, hvor man vitterlig føler, at - bum! - her er en ny mulighed for den moderne lydfilm."
- Før vinterkulden
- "I den franske film ' Før vinterkulden' gemmer der sig en gribende og grum historie om de marginaliseredes desperation i det vestlige samfund. Men den fortælles - desværre - fra det bedre borgerskabs synspunkt."
- Kvinden der forsvandt
- "Ikke sindsoprivende overrumplende tænkt, men utrolig stilfuldt velfortalt og stemningsfuldt visualiseret, ikke mindst takket være Jeff Cronenweths mesterligt snigende fotografering."
- Sume - lyden af en revolution
- "... solid underholdning i sin berusende formidling af en svunden tid, af en ung generations frihedsdrømme, deres nyligt frisatte kroppe i rørende grovkornede optagelser - ofte klippet til sociologiske og ekstatiske musikvideoer, der fortæller om en tid, en nation, en kultur på smukkeste vis."
- Once Upon a Time in Anatolia
- "... et lydefrit mesterværk, som man ånder langsomt i takt til. Og det er svært at forlade den sørgmodighed og de dybe konflikter, som den fortæller sublimt."
- Den usynlige kvinde
- "...fortæller smukt om at forlise med sin drøm - og om kunsten at give slip og forlade vraget, inden man går ned med det."
- Fasandræberne
- "Plottet er forudsigeligt, men det taler til manuskriptets - og filmens - ære, at man stadig er revet med hele vejen igennem. For personerne er begyndt at betyde noget i denne ombæring. Og de har mere på spil."
- Svinene
- "Desværre taber Svinene grebet om tilskueren - eller i hvert fald denne anmelder - et sted i anden akt, fordi karaktererne er for statiske. De udvikler sig simpelthen for lidt i deres kriser, og deres tavshed bliver pletvis til søvndyssende manér."
- Alphabet
- "Det er velkomponeret dokumentarisme fuld af talende hoveder, der advokerer for friheden til at gøre, hvad man har lyst til. Når man er barn, men så sandelig også når man er voksen. Fordi det skaber frit tænkende individer med en enorm indlæringsevne."
- Nymphomaniac: Director's Cut
- "Lettere overbefolket af instruktørens luner. Nogle steder fortænkt. Lidt umage i sin polyfoniske komposition og langstrakte fortælling, men også af samme grund et ekstremt mangfoldigt og kompromisløst værk. Frydefuldt, morsomt, gruopvækkende."
- Blind
- "Vogt dykker dybt i sit persongalleri. Med en nøgtern accept af hvor ensom og famlende eksistensen er. Med en nærmest Karl Ove Knausgårdsk undren over det moderne nordiske menneskes vilkår, med en lignende minutiøs undersøgelse af dagligdagens gerninger og banaliteter - ekstraordinært fortalt gennem Ingrids nyerhvervede sanseligheder."
- Det andet liv
- "...et sympatisk, men kun pletvist vellykket forsøg på at fortælle os, hvad der gemmer sig bag (internet)-drømmen om lykke og liderlighed."
- Stratos
- "'Stratos' er en personlig moralsk fortælling forankret i et amoralsk ocean. En konsekvent fortælling fjernt fra Hollywood, ganske tæt på den afdøde landsmand Theo Angelopoulos og hans sans for langsomhedens tyngde og landskabsbilledernes potentiale for historiefortælling."
- Chinese Puzzle
- "Den romantiske komedie ’Chinese Puzzle’ er for glad for sin egen charme, men tegner til gengæld en fin mulighed for moderne familiemønstre hinsides kernefamilien."
- Enough Said
- "Den romantiske komedies ambition er at gøre sig lystig over kærligheden, hvilket ikke helt lykkes i Enough Said. Men det er også dens styrke: At der rent faktisk er noget dybere på spil."
- Labor Day
- "Filmsproget er dvælende, stærkt visuelt fortalt og båret igennem af et langsomt sugende anelsesfuldt soundtrack."
- Frank
- "'Frank' nyder godt af et begavet manuskript, der kun sjældent vælger de billige punchlines, og af en fint afdæmpet personinstruktion. Men balancegangen mellem komedie og tragedie er ikke altid frugtbar."
- Miraklet
- "Store følelser bliver ligegyldige i Miraklet, fordi man som tilskuer ikke føler for hovedpersonerne. Det er de simpelthen for konstruerede og stramt instruerede til."
- Edge of Tomorrow
- "...et spændende og indimellem endda overraskende actiondrama, som menneskeligt stikker uventet dybt."
- Stranger by the Lake
- "Stranger by the Lake skifter undervejs fra drama til thriller, og krattet omkring kneppelunden lover ikke kun nye numser, munde og pikke, men forvandler sig til et moralsk morads, som cruisingkulturen viser sig at kunne fare vild i."
- Ækte Vare
- "'Ækte Vare' lykkes fremragende med at fortælle om en ung mands kamp for at realisere sit potentiale og om den pris, han risikerer at betale for det."