Ralf Christensen
-
-
- Sange fra skoven
- "...fortæller sin historie roligt registrerende. Kameraet lever et forsigtigt nysgerrigt liv og formår at være blind passager i et teknologiløst samfund såvel som i intime far-sønrelationer."
- The Selfish Giant
- "Det er Clio Barnards mesterskab, at hun har formået at give disse knægte plads til at udvikle så utvungent et skuespil. Og at hun samtidig har begået en så både magisk og realistisk fortælling om at finde ro og retning. Dét gør The Selfish Giant til en skelsættende film i nyere britisk socialrealisme."
- Guld
- "...udfoldes med en overtydelig skæbnedyrkelse, der simpelthen er for tør, for forudsigelig, for blottet for temperament. Akkurat som den farvefattige fotografering naturligvis har et formål, det virker bare enfoldigt opportunt."
- The Grand Budapest Hotel
- "Andersons værk er måske tematisk set stadig det samme, men han har bevæget sig i retning af de kunstfærdige konditorværker, som Zeros udkårne mestrer: Fulde af farver, intrikate former, overvældende sødme, men ingen dybere næring. Det er der ikke noget galt med – hvem vil afvise en sanselig nydelse af denne karat? – kun når filmen mister pusten. Og det gør den sjældent."
- Monica Z
- "Det er et fund af dimensioner at give sangeren, pianisten og sangskriveren Edda Magnason sin spillefilmsdebut i hovedrollen. Ikke nok med at hun spiller forrygende, men hun er også en formidabel sanger."
- Out of the Furnace
- "Når en film begynder med, at en mand næsten kvæler en kvinde ved at tvinge en hotdogpølse ned i hendes hals, så ved man godt, at det ikke bliver en nem film at sidde igennem. Men 'Out of the Furnace' er det værd."
- Fortiden
- "Iranske Asghar Farhadi udfolder smukt sit tætvævede familiedrama, der nægter at forenkle noget så bøvlet som kærlighed, familie, skyld og sorg."
- Bluebird
- "...Lance Edmands definerer således allerede her i sin debut sin egen form for sublimt kortfattede, roligt udfoldede, gribende socialrealisme, der er sært opløftende, fordi den behandler sine karakterer med så åbenbar kærlighed - ofte i form af tilgivelse."
- Nebraska
- "...hviler en kende for sikkert i sin underspillede melankoli i perioder, hvor den bliver for lang og for triviel. Men den vinder på sin smukt komponerede fotografering, på strålende skuespil..."
- Dallas Buyers Club
- "... det er miljøet og McConaughey, der for alvor stråler og gør 'Dallas Buyers Club' vildt engagerende."
- Anchorman 2: Fortsat flimmer på skærmen
- "Burgundys kamp med flere former for symbolsk kastrering har både noget anfægtet og noget absurdkomisk over sig i de bedste sekvenser. Men ofte ender McKay & Ferrell med at malke udtørrede ideer"
- Jack Ryan: Shadow Recruit
- "Publikums puls bankes rutinemæssigt i vejret med hurtig klipning, smældende lydeffekter, dynamiske skift mellem panisk sejlende og nervøst håndholdt fotografering. Vi befinder os i divisionen under Bourne-filmene, men det er stadig solid sensorisk manipulation."
- Fruitvale Station
- "... der bliver også balanceret ret så fint mellem fortællemæssige friheder og den tydelige ansvarsfølelse over for at tegne et nuanceret billede af en ung 22-årig afroamerikaners brat afsluttede liv."
- Borgman
- "Det er bemærkelsesværdigt, hvordan Borgmans betydninger og referencer og symboler og minihistorier fletter sig sammen i et stensikkert absurd-teater. Og hvor godt filmen holder sig tilbage i placeringen af solidaritet."
- Prince Avalanche
- "Dualismerne er unødvendigt groft tegnede, og det virker oplagt, at de to herrer kan lære noget af hinanden."
- Gloria
- "Filmen Gloria tydeliggør, at blodet aldrig holder op med at rulle hidsigt i vores årer. At kampene, nederlagene og glæderne kan bestå livet igennem."
- This Is Not a Film
- "Hvad der på overfladen og i begyndelsen føles som en ulideligt langsom dokumentar viser sig at være en dybt begavet nedsænkning i en sindstilstand, i fornemmelsen af husarrest og politisk undertrykkelse."
- Carrie
- "Peirces film er visuelt langt mindre stilfuld end De Palmas forlæg, men til gengæld rammer den en mere ren tone i ensemblet omkring hovedpersonerne, hvor en solid trup formulerer teenagelivets drømme og dæmoner i en ondt forvrænget form og med nådesløs sandsynlighed."
- Mit liv med Liberace
- "Der er en genremæssig polyfoni på spil, og den er interessant, men den ender desværre som en ubeslutsom slagside, som ikke kun skaber distance, men også kedsommelighed."
- This Is the End
- "En stor intelligent/idiotisk ejakulation direkte i undergangens fjæs."
- Perfect Mothers
- "Og det hele går op i en subtil enhed, som laver snigeren på sit publikum: Fontaines instruktion, der opdyrker tavshed og fortrængning i et drivhus af begær. Og Christopher Hamptons manuskript, der lader skuespillerne smække med døre i den skarpe dialog, længe før de gør det i virkeligheden - og sørger for at historien skrider åndeløst fremad med en nådesløs logik."
- Olsen Banden på dybt vand
- "...på dybt vand dét er den. Fanget i en dødsejler befolket med Pink Panther, The Naked Gun, Claus Deleuran, James Bond og eget ophav går trioen Egon, Kjeld og Benny til bunds i en marianergrav af folkelighed fortolket fortabt fjollet."
- About Time
- "Der er ganske enkelt ikke plads til at være et helt menneske med alle de skavanker, det indebærer, i så monomant romantisk en film som About Time. Hvilket gør den til en deprimerende oplevelse."
- Diana
- "Den egentlige synd er, at Diana er så kandiseret kedelig og flovt fladbundet."
- Headhunter
- "Plottet i Hammerichs erhvervs-thriller er formentlig mere inspireret af amerikanske og engelske konspirations-, spion- og gangsterfilm end af virkeligheden i den danske jernindustri. Men det holder alligevel vand, fordi det er logisk og rent faktisk overraskende..."
- Screaming Masterpiece
- "...velresearchet, fint fotograferet, benådet med overvældende live-klip og fyldt med interessante skikkelser..."