Jeppe Krogsgaard Christensen
-
-
- The Witch
- "...en af den slags film, det både er en pine og nydelse at se, fordi den er så gennemført, så smuk og så uhyre velspillet, samtidig med at den ikke viger tilbage for blodsilende og hårrejsende gru."
6
- The Edge of Seventeen
- "Det er forudsigeligt, men garneret med en velgørende ramsaltet humor, ligesom Hailee Steinfeld er helt igennem overbevisende som den skiftevist lede, dejlige, hårde og sarte Nadine."
4
- David Lynch - The Art Life
- "Resultatet er en dragende og skiftevis smuk og sælsom fortælling om årene, før det hele løftede sig. Inden nogen tog hans snak om the art life for andet end ungdommeligt sværmeri."
5
- Dengang i maj
- "Der kunne være kommet en stærk film ud af »Dengang i maj«. Hvis bare den blev løftet op af feel good-flødesovsen."
2
- Get Out
- "Vel er afviklingen af historiens sidste kapitel lovlig hurtig og banal, men det er ikke desto mindre en film, der går til racespørgsmålet fra en ny, ukonventionel vinkel. Velgørende."
4
- Frantz
- "...leger med forventninger, tiltrækning og historiers evne til at skabe troværdighed. Meget ozonsk."
5
- Patriots Day
- "Filmen giver ikke enkle svar. I stedet rekonstruerer den de faktiske hændelser - med overbevisende skuespil af blandt andet Mark Wahlberg - og ikke mindst den menneskejagt, der blev sat i gang. Det er hæsblæsende, rørende og ofte spændende."
4
- Gimme Danger
- "Det er ret kedsommeligt, og så lider filmen under den begrænsede mængde levende billeder fra bandets tidlige år. I stedet benyttes små illustrative animationsfilm med lille effekt, og det bliver i høj grad op til Iggy Pops fortælleevner at redde filmen."
3
- Aminas breve
- "Når »Aminas breve« alligevel ikke helt fungerer, skyldes det dramaturgien. Det er, som om filmen aldrig rigtig kommer i gang, ligesom der er for få virkelig gode scener."
3
- T2: Trainspotting
- "Fuld af velklingende og morsomme dialoger, leg med kamera og klip, pakket med musik. Som etteren. Historien, der gentager sig. Og gerne for min skyld."
4
- Fist Fight
- "...en lidt blodfattig variant af college-komedien, der nok indeholder sjofelt elevfis og en række let genkendelige karikaturer, men alligevel er mere nånå end haha."
3
- The Great Wall - 3 D
- "Der er måske ikke helt så meget i dybde i »The Great Wall«, som den gerne vil give udtryk af - mødet mellem Øst og Vest, frygten for det fremmede, kampen mod grådigheden - men det gør ikke det store. Ikke når Yimou står bag billederne. Der bør ses på det størst mulige lærred."
4
- The Great Wall - 2 D
- "Der er måske ikke helt så meget i dybde i »The Great Wall«, som den gerne vil give udtryk af - mødet mellem Øst og Vest, frygten for det fremmede, kampen mod grådigheden - men det gør ikke det store. Ikke når Yimou står bag billederne. Der bør ses på det størst mulige lærred."
4
- A Cure for Wellness
- "Det kunne der måske være kommet en god film ud af. Bare ikke her hvor det udarter sig til en klodset blanding af gotik og psykologisk thriller med en stadig større og kedeligere ophobning af bøh-, åh-og uh-effekter."
2
- Lion
- "...får dog meget forærende at sit vilde, virkelige og ret eventyrlige forlæg, og Davis forstår med sit kamera at skabe en stimulerende kontrast mellem det farvestrålende, farlige og beskidte Indien og det rene og i sammenstillingen både kliniske og paradisiske Australien."
4
- LEGO Batman Filmen - Org.vers.
- "Er sjov uden at være plat, venlig uden at være kedelig, og så er der også lidt til forældrene i kraft af de mange referencer til superheltefilm i almindelighed og Batmanfilm i særdeleshed. Det er ret velgørende."
4
- LEGO Batman Filmen - 3 D
- "Er sjov uden at være plat, venlig uden at være kedelig, og så er der også lidt til forældrene i kraft af de mange referencer til superheltefilm i almindelighed og Batmanfilm i særdeleshed. Det er ret velgørende."
4
- LEGO Batman Filmen - 2 D
- "Er sjov uden at være plat, venlig uden at være kedelig, og så er der også lidt til forældrene i kraft af de mange referencer til superheltefilm i almindelighed og Batmanfilm i særdeleshed. Det er ret velgørende."
4
- Fifty Shades - I mørket
- "For mig er den bare dårlig, ja, faktisk en af de dårligste film, jeg har set, og giver ikke mening på hverken den ene, den anden eller den tredje måde."
1
- Split
- "...et nogenlunde intenst og klaustrofobisk, men også pseudo-dybt forløb..."
3
- American Honey
- "Når »American Honey« alligevel ikke er 100 procent vellykket, skyldes det længden - 163 minutter - og at flere scener synes at være gentagelser at tidligere scener. Samt at snart sagt hvert eneste af dem er belagt med musik."
4
- Bleed for This
- "...det meste fungerer godt her. Interiøret, træningstøjet og Pazienzas lille fedtede overskæg kunne virkelig være Rhode Island i 1980erne, og den veldoserede brug af grynede VHS-optagelser føjer yderligere autenticitet til. Miles Teller er også overbevisende som Pazienza og portrætterer ham, så følsomheden glimtvist får plads i hans stædige, tykhudede gemyt."
4
- Nocturnal Animals - Natdyr
- "Nogle gange fremstår »Natdyr« måske dybere, end den reelt er, men det tjener til Fords ære, at han har tillid til sit publikum og aldrig overforklarer forbindelsen mellem de to meget forskellige fortællespor."
4
- The Untamed
- "At genfortælle 'The Untamed' giver ikke meget mening, men ses filmen som et signalement af seksualiteten – primært den uforløste – forvandler filmen sig til et sammenhængende, suverænt værk, der benytter sig af grimm’sk voldsomhed, grimet realisme og triersk billedkraft."
5
- Why Him?
- "... det pinagtige fusioneres med fysisk komik. To timer er dog lovlig lang tid i selskab med optrin, der ofte ligner hinanden, og med en historie, der virker lidt for velkendt."
3
- Jeg, Daniel Blake
- "At se Daniel kæmpe med skemaer på en computer - han har aldrig siddet foran sådan en før - er hjerteskærende, ligesom det er uendelig trist at se, hvordan han langsomt nedbrydes."
4
- Den alvorsfulde leg
- "Den havde måske haft godt af et markant kunstnerisk temperament, der ikke kun dyrker den nordiske tone, men også vrider historien bare en smule af led, så den ikke bare kan mærkes, men også kan gøre ondt. Så kunne en god film uden tvivl have været endnu bedre."
4
- Syv minutter over midnat
- "...selvom filmen indimellem fremstår lidt kynisk i sin jagt på publikums tårer og bævende læber, fungerer den helt overordnet. Om ikke andet skal den ses for de smukke animationer af grimm'ske fortællinger, der ligger som tre brutalt-poetiske vignetter i historien."
4
- Office Christmas Party
- "...åbningen er ganske veloplagt, men taber højde, da der tages hul på selve historien..."
2
- Hell or High Water
- "Når »Hell Or High Water« er en god film og ikke en fortrinlig film, skyldes det en vis fornemmelse af deja-vu: Scener og karaktertyper virker bekendte fra andre film. Men der er ikke desto mindre meget godt at skrive om dramaet og ikke mindst om skuespilpræstationerne."
4
- Hunt for the Wilderpeople
- "...en fortælling om mennesker, der ikke passer ind, men paradoksalt nok passer sammen, og det kunne der komme en klæg, patos-osende historie ud af. Men altså ikke i Taika Waititis film, hvor Julian Dennisson er fortrinlig som Ricky, hvor Sam Neill indgyder troværdighed i Hec, og hvor replikkerne klinger rent og er fulde af morsomheder..."
5
- Arrival
- "...er i det hele taget smuk, tænksom, bevægende og i grunden det sci fi-drama, jeg altid har drømt om at se, og demonstrerer desuden det vilde spænd, der er i Villeneuves filmiske begavelse."
6
- Indignation
- "...en skæbnefortælling og rummer samtidig en ubærlig, Mefisto-lignende pagt, der ikke skal røbes her, men opleves i det vemodige, lavmælte drama, hvor Logan Lerman er brillant som den fortvivlende unge Marcus, og Tracy Letts spiller dekanen med patriarkens velmenende, altødelæggende ignorance."
5
- Allied
- "...er ofte som en Disney-film, der leger voksen og alvorlig og gerne vil vække de store følelser. Had, kærlighed, mistro, begær. Den eneste følelse, det for alvor lykkes at fremkalde, er imidlertid irritation."
2
- Dagen i morgen
- "Huppert er dybt troværdig i rollen som Nathalie, og instruktør Mia Hansen-Løve - der trods navnets nordiske klang er fransk - dyrker en lavmælt stil i en moden og nuanceret film med Huppert i centrum, naturligvis."
4
- 37
- "Filmen har sine øjeblikke, men karaktererne er trods et stærkt cast af skuespillere for stereotype, ligesom filmens fortællemosaik, dens klip mellem lejlighederne, aldrig bliver større end sine enkeltdele og efterlader et lidt prætentiøst indtryk."
2
- Rosemarie og gartnerens hemmelighed
- "...en usandsynlig og enkelte steder overfortalt historie, men fremstår alligevel oprigtig. Hvilket naturligvis skyldes instruktion og replikarbejde."
4
- Tini: Violettas nye liv
- "...er Disney-glat, kandiseret og værst af alt kynisk. Det her skal nok lokke unge til billetlugen, synes at være tanken bag. Den holder sikkert stik."
2
- The Girl with All the Gifts
- "...rejser ... diskussioner om, hvad der er humant, og om hvorfor vi mennesker skulle nyde nogen forrang, og filmen er ikke bare godt skruet sammen, men byder også på et par nye tvist i den efterhånden slidte zombiegenre."
4
- The Accountant
- "Det turde stå klart, at det er en utroværdig historie, og den hjælpes ved Gud ikke af tungkæbede Ben Affleck, der enten er blevet svigtet i personinstruktionen eller kun har ét ansigtsudtryk tilbage. Eller endnu værre: At han og instruktør Gavin O'Connor tror, at autister ser sådan ud; at de er døde i ansigterne."
2
- Jack Reacher: Never Go Back
- "...to timer med popcornsvold og en Tom Cruise, der demonstrerer en mikroskopisk del af sit skuespilregister og som i mange andre film kun røber følelser med en sitrende kæbemuskel."
2
- Sunset Song
- "Hvert billede er et maleri, og Agyness Deyn går som Chris gennem dem med stor troværdighed. Når »Sunset Song« alligevel ikke er et mesterstykke, er det fordi fortællingen skal gennem for langt et tidsstræk."
4
- Peter og dragen - 2 D - org.vers.
- "Sorg, legesyge, savn, det hele ses i Eliots store øjne, og er efterårsferien ved at sætte sine spor, er »Peter og dragen« ikke noget dumt sted at søge hen med børnene."
4
- Peter og dragen - 2 D - med dansk tale
- "Sorg, legesyge, savn, det hele ses i Eliots store øjne, og er efterårsferien ved at sætte sine spor, er »Peter og dragen« ikke noget dumt sted at søge hen med børnene."
4
- Storkene - 2 D - org.vers.
- "Vel taber manuskriptet pusten mod finalen, men der er der dog allerede så meget fremdrift i filmen, at forældre - både de åbne og de blufærdige - roligt kan tage børnene med ind i mørket.
4
- Storkene - 3 D - dansk tale
- "Vel taber manuskriptet pusten mod finalen, men der er der dog allerede så meget fremdrift i filmen, at forældre - både de åbne og de blufærdige - roligt kan tage børnene med ind i mørket.
4
- Storkene - 2 D - dansk tale
- "Vel taber manuskriptet pusten mod finalen, men der er der dog allerede så meget fremdrift i filmen, at forældre - både de åbne og de blufærdige - roligt kan tage børnene med ind i mørket.
4
- Déjà Vu
- "... en smuk, original film med glimt på glimt fra hans omfattende værk, hvor lyset, ansigterne og ordene gør virkeligheden til et suggestivt sted."
4
- Swinger
- "...vel kan Munch-Fals sødligt-misantropiske stemme høres i dialogerne, men replikkerne bliver sine steder for skrevne; for formfuldendte og pointerede i munden på det, der skulle forestille at være almindelige mennesker."
4
- Sidste nat i Caracas
- "Ud af det vokser en ofte suggestiv fornemmelse midt i den grå, urbane realisme, hvor ikke mindst Luis Silva overbeviser i rollen som den vildfarne og vitale dreng. Indimellem slår den stemningsfulde stilstand over i kedsomhed, men ikke så ofte, at det ødelægger den atmosfære, »Sidste nat i Caracas« bygger op med sine diskrete, ganske vovede greb."
3