Kristian Lindberg
-
-
- Krummerne - det er svært at være 11 år
- "...selvom der helt sikkert er nogle børnefamilier, der hellere vil se den kommende superkomplekse, postmoderne »Spiderman« -film, er jeg ikke i tvivl om, at der stadig er et stort publikum til Krummernes enkle eventyr."
4
- Don't Look Up
- "Politisk korrekthed er en gift for både dramaturgi og for at få fremelsket det udefinerbare kildrende vanvid, der får dig til at grine. Tværtimod mærker man den slet skjulte hensigt - og fortvivles."
1
- Den Næstsidste
- "En film om livets meningsløshed skal jo ikke i sig selv være meningsløs. En film om lidelse skal ikke i sig selv være en lidelse at se."
2
- Alt gik godt
- "Dette er ikke en feel-good film, for nu at sige det mildt. Men en feel-death film med dette høje niveau af alvor har også en berettigelse. Om ikke andet bliver du tilskyndet til bringe orden i dine familiesager, og booke den store kulturrejse med ægtefællen, mens du stadig har muligheden for det."
- Skyggen i mit øje
- "Der er gedigen spænding i sidste del, da de britiske piloter sendes i en lavtflyvende bombeeskadrille til København for at gøre kål på Gestapos hovedkvarter. Ligesom i »Titanic« ved vi jo nogenlunde, hvordan det slutter, og netop derfor overrasker filmen med sin voldsomme spænding og følelsesintensitet."
5
- Margrete den Første
- "Charlotte Sieling og et suverænt cast af skuespillere vækker danmarkshistorien til live med få mislyde, forceret modernitet eller baglæns moraliseren."
6
- Candyman
- "Som en tidsåndens artefakt er det ikke uinteressant, men det modvirker ikke, at man glider gabende ned i biografstolen under den identitetspolitiske belæring."
3
- Supernova
- "...først og fremmest appellere til det publikum, der foretrækker en skånsom skildring, mens andre, som undertegnede, har det sværere med at goutere denne films cello-brummende smagfuldhed."
3
- My Salinger Year
- "Om grebet med at lade brevskriverne optræde som personer i Joannas virkelighed fungerer, handler meget om, hvorvidt man i det hele taget lader sig forføre af filmens idé og handling. Når det ikke sker for mig, hænger det sammen med filmens besynderligt distante og blufærdige forhold til litteratur i det hele taget."
3
- Flugt
- "Bedst er den nærgående psykologiske skildring af Amins sindelag, der trods en succesfuld akademisk karriere stadig er præget af flygtningelivets fortielser og halve sandheder."
4
- The Father
- "Skuespil i verdensklasse. Det er en ældgammel reklamekliché, 83-årige Anthony Hopkins' præstation i Florian Zellers »The Father« bliver markedsført med, men mesterskuespillerens Oscar for denne film er en fuldt ud fortjent arbejdssejr."
6
- Marco effekten
- "Ulrich Thomsen slår neurotiske knuder på sig selv i kampen for at bemægtige sig rollen, men får til syvende og sidst ikke nok spillerum i en film, som for ofte nøjes med en legen røvere og soldater."
3
- The United States vs. Billie Holiday
- "Det er nærmest et chok at høre, hvor tæt det lykkes Andra Day at ramme Billie Holidays dope-splattede slæbt-over-en-grusvej-stemme og hendes overnaturligt sikre leg med sangens rytme. Det er næsten frygtindgydende."
5
- Retfærdighedens ryttere
- "Hvert slag og hver geværkugle rammer, så man kan mærke det helt ud i biografsædet. Det højner vores følelser for de medvirkende."
5
- Hillbilly Elegy
- "Stærke skuespillere som Amy Adams, der spiller J. D. s stofafhængige mor, Bev, og Glenn Close, der spiller hans hårdtprøvede mormor, Mamaw, gør en stor indsats i filmens gråmelerede miljø, men lykkes ikke med at gøre filmen helt så følelsesmæssigt sønderrivende, som historien lægger op til."
3
- Druk
- "Det kan ikke udelukkes, at »Druk« i fremtiden vil blive set som en hyldest til den danske nationalsjæl med frisind, storsind, frihed og dybe kig i den blotlagte eksistens."
6
- Wendy
- " Instruktøren har ladet børneskuespillerne instrueret nænsomt og ladet dem boltre sig vildt i »Wendy«. Det er dejlige unger af alle etniciteter, der dog i midterste tredjedel bliver en kende ensformige at høre på med deres kroniske begejstringshyl."
4
- Tenet
- "Fans vil sikkert bruge flere gennemsyn til at dissikere, hvad de rent faktisk ser i filmens mange actionscener, men for mig, der kun har tålmodighed til en enkelt biograftur, virker frem-og-tilbage-tiden håbløs at hitte rede i."
3
- Summerland
- "Jeg ville egentlig gerne kunne li' »Summerland«, idet krydsningen af sagn og krigsvirkelighed før har givet så stor gevinst, som i førnævnte Guillermo del Toros mesterligt magiske »Pans Labyrint«, men denne instruktørs vision og de følelser, den skulle fremkalde, forbliver en simrende luftspejling i skyerne."
2
- Proxima
- "I »Proxima« leverer den kvindelige synsvinkel for alvor en interessant gevinst, og jeg håber, at mange kvindelige biografgængere vil trodse den gamle - og forkerte - kønsstereotyp om, at science fiction kun er for mænd."
4
- Undtagelsen
- "Jesper W. Nielsen og de fintmærkende skuespillere får et mere end hæderligt resultat ud af Christian Torpes manuskript, hvor de giftdryppende replikker svider ofrene, som blev de pisket med brændenælder."
4
- Blokhavn
- "Den skingre tone og og de halvbagte jokes fungerer fint i Gigis gamle You-Tube-format med episoder på et par minutter, men i det lange spillefilmsformat og med en buldrende og braldrende lydside bliver universet et udmattende bekendtskab."
2
- Unge Ahmed
- "Deres (Dardennes-brødrene) enkle film om de uønskede og udstødte er ikke altid førstevalget til en afslappet aften i biografen, men man bliver som oftest suget i ind i deres stramt orkestrerede forløb."
4
- Kød & blod
- "Totalt set er »Kød & Blod« en imponerende holdpræstation fra instruktør og skuespillere, der giver nordic noir-genren flere farver at lege med."
4
- Fremad
- "Det ligner en fabel med større perspektiver, men i praksis fiser det ud."
2
- En helt almindelig familie
- "Det er instruktørens egne erfaringer med en far der skiftede køn, der ligger til grund for Malou Reymanns fine familiedrama »En helt almindelig familie«, og det mærkes i hvert minut af filmens autentiske, usensationelle beskrivelse af transkønnethed."
5
- A Hidden Life
- "Man kan vælge at se filmen om Franz Jägerstätters valg som en moralsk opsang til en alarmistisk nutid, der også synes at kræve det umulige af den enkelte. Eller man kan vælge at se »A Hidden Life« som en hyldest til en verden, hvis blotte eksistens er så ufattelig, at den i sidste ende unddrager sig fornuften, og hvor en uendelig skønhed er det eneste svar."
5
- Klovn The Final
- "Filmen holder lige akkurat festen gående med nogle svage gags, men til sidst føles »Klovn -The Final« lige så anstrengende som en aldrende rødvinsfordrukken klike, der stadig synes, at armhuleprutter er the shit."
2
- The Cave
- "...er en overvældende film, hvor følelser som tristhed og vrede spædes op med små øjeblikke af håb."
5
- Parasite
- "... rig på overraskelser, spænding a la Hitchcock og barok, kropslig humor."
6
- Star Wars: The Rise of Skywalker - 3D
- "Kernefans vil blinke anerkendende med deres lyssværd, mens denne anmelder har en følelse af, at Kraften i filmserien har taget et dyk som følge af instruktørens alt for ortodokse tilgang til materialet."
3
- Star Wars: The Rise of Skywalker
- "Kernefans vil blinke anerkendende med deres lyssværd, mens denne anmelder har en følelse af, at Kraften i filmserien har taget et dyk som følge af instruktørens alt for ortodokse tilgang til materialet."
3
- Sorry We Missed You
- "Man føler vrede, men Ken Loach er så vedholdende pessimistisk, at filmen kommer faretruende tæt på at fremme magtesløsheden."
3
- Harpiks
- "Instruktøren Daniel Borgman og filmfotografen Louise McLaughlin fremmaner et visuelt dvælende drama, hvor kameraet i lange passager får lov at undersøge lysets spil i spindelvæv og skovbunde, men også får registreret de fine nuancer i skuespillet."
4
- Gud være lovet
- "Som helhed er »Gud være lovet« en lidt udmattende, repetitiv rejse, men historien fortjener den omhu som Ozon behandler den med."
4
- Terminator: Dark Fate
- "...fortsætter handlingen fra toeren, »Terminator 2, Judgment Day«, men kommer til at efterabe så mange nøgleelementer fra denne film, at man selv føler sig på en tidsrejse tilbage til James Camerons ikoniske dommedagsbrag fra 1991."
3
- Valhalla
- "Måske har Fenar Ahmad frygtet en vikinge-fatwa, men hans alt for ærbødige beskrivelse af Thor og Odin passer faktisk dårligt til forlægget. I de gamle fortællinger kan man mærke kimen til den danske nationalironi i forhold til det opstyltede og skidtvigtige, og den hidsige Thor er altid lidt til grin."
3
- Joker
- "Alt i skuespillerens nærmest selvdestruktive mestring af rollen, fra hans hærgede skeletale fremtoning til hans medynkvækkende tvangsneurotiske latter, hver detalje skaber et menneske, der får Heath Ledgers oscarbelønnede Joker til at ligne et harmløst indslag til en børnefødselsdag."
5
- Ad Astra
- "...svinger i uskønne ryk fra rumramasjang til panderynkende kosmisk meditation og tilbage igen."
2
- Once Upon a Time... in Hollywood
- "De lange visuelle sekvenser skal ikke opfattes som et problem for filmen, men snarere som en pointe. Med sin sanseligt behagelige og stærkt billedbårne film hylder Tarantino sin kunstarts sværmeriske sensualitet og det Hollywood, der fik rendyrket netop den kvalitet."
5
- The Sisters Brothers
- "Vi er tæt på at opleve samme allegoriske Amerika-fødsel som i Paul Thomas Andersons »There Will Be Blood« (2007), men »The Sisters Brothers« har ikke denne films dystre noirtone."
5
- De frivillige
- "Det er karakteristisk for filmens kloge menneskelighed, at man i hovedparten af den selv må gætte sig til, hvad de »frivillige« har på samvittigheden, men da de alle bliver en del af handlingens komiske optrin, sætter man sin fordømmelse på standby."
5
- Hotel Mumbai
- "...er skånselsløs i sin skildring af henrettelserne og er derfor svær at se på. Man kan ikke helt afvise den kritik, der har været af filmen for spekulation, men jeg synes, at den rammer balancen hår-fint og uden at gribe til alt for kunstneriske greb. Det er også en form for respekt."
4
- Stalker
- "Filmens hæderlige, men moderate ambition om at levere underholdning med et auteur light-twist bringer mindelser om 1980ernes thrillere, som de blev skruet sammen af Brian de Palma og Roman Polanski i dennes mere retlinede periode. Det er ikke panderynkende kunst, men gysene er tilstrækkeligt afrundede til at slappe af med..."
4
- Dronningen
- "... et komplekst værk, der vil vække diskussion i mange år fremover. At det samtidig er lykkedes May el-Toukhy at gøre »Dronningen« til meget mere end en debatfilm, er ganske enkelt imponerende..."
6
- Cutterhead
- "...som tilskuere slipper vi ikke visuelt fri fra de trange rum, hvor panikken stiger mellem væggene af tilboltet, armeret stål. I ringere film ville det have været kedeligt, her griber man sig selv i at holde vejret for at spare på ilten."
5
- Selvhenter
- "Der er flere moderat skægge konfrontationer mellem den kyniske Magnus og hans troskyldige bror Emil, men det er et grundlæggende problem for historien, at dens meget forudsigelige forsøg på at lade de to brødre blive bittersødt genforenet ovenpå trængslerne, kommer alt for sent."
2
- Dogman
- "»Dogman« opnår sine bedste øjeblikke i dens komiske modstillinger af stor og lille, af hunde og mennesker, og af råhed og ømhed..."
5
- Kapernaum
- "Der er mange scener i filmen, der med stor indfølelse skildrer gadebørnenes og de illegale flygtninges verden."
4