Nanna Frank Rasmussen
-
-
Call Me by Your Name
- "...er den flydende, elegante, men også på grænsen til det kælent dasende udvikling af forelskelsen mellem den 17-årige dreng Elio og den 24-årige Oliver."
4
Roman J. Israel, Esq.
- "...der er vel ikke den scene, som Washington ikke medvirker i og - for det meste - lyser op i."
4
Molly's Game
- "Aaron Sorkin insisterer på grundighed, og han er en begavet fortæller, der tager sit publikum alvorligt, og han behandler sine karakterer med stor loyalitet og ømhed."
4
Loving Vincent
- "Filmen bliver en slags detektivhistorie om den martrede kunstner og hans tragiske endeligt. Men det er den visuelle og håndværksmæssigt imponerende præstation, der gør "Loving Vincent" til noget særligt."
4
Vores livs ferie
- "Det er Helen Mirren og Donald Sutherland, der lægger krop til hovedkaraktererne, og det er en udsøgt fornøjelse at være i selskab med to så intelligente skuespillere."
4
Den 12. mand
- "...åndeløst spændende og eksekveret med stor professionalisme."
4
Ud af intet
- "Fatih Akin vil simpelthen for meget rent æstetisk, men han er bedst, når han holder sig til en rå realisme. Samtidig er hans symbolik tung som en ufordøjet durumrulle."
4
Den ukendte soldat
- "Når "Den ukendte soldat" alligevel bliver en stærk oplevelse, skyldes det ikke mindst skuespilleren Ero Aho, der giver en fremragende præstation som den antiautoritære og selvstændige Rokka."
4
Nahid
- "...et medrivende portræt af den moderne iranske samfundsudvikling."
4
Sankt Bernhard Syndikatet
- "... man kan mærke manuskriptforfatter Lærke Sanderhoffs sans for skæve eksistenser, som hun også fremviste i Vesterhavsromancen 'Klumpfisken'."
4
Tully
- "Det er, fordi Diablo Cody og Jason Reitman giver plads til kompleksiteterne og de knap så billedskønne dele af (forældre)tilværelsen, at 'Tully' bliver så elskelig en film."
4
Charmøren
- "Med "Charmøren" beviser Alami, at han bestemt har noget på hjerte, at han vil noget med sit virke som instruktør."
4
Breathe
- "...nok smøres der tykt på med flashbacks til lykkelig solnedgangsromantik i Afrika, da sygdommen bliver for svær at klare for familien Cavendish, men kan man overgive sig til det, får man et katarsisøjeblik og våde øjenkroge og forhåbentlig også mere end et glimt af forståelse for mennesker, der må leve med et handicap."
4
I Feel Pretty
- "Amy Schumer er voldsomt behageligt selskab i "I Feel Pretty", en velbalanceret komedie om usund fiksering på udseende."
4
Den skyldige
- "...forbandet godt håndværk med en fabelagtig Jakob Cedergren i hovedrollen, og alene for hans præstation bør man gå i biografen."
4
Ocean's 8
- "Selvom det især bliver underholdende i filmens anden akt, når banden går i gang med diamantkuppet, så mangler filmen den funky dynamik og det frække glimt i øjet, som prægede særligt Soderberghs film."
4
Du er den
- "...en herligt barnlig komedie, der inspirerer til mere leg i hverdagen."
4
Huset ved havet
- "Nostalgien bliver dog aldrig sentimental, men sætter nutiden i perspektiv, og kan man holde til et tungt tempo og nyder et snakkedrama, så er der noget at komme efter i "Huset ved havet"."
4
Under træet
- "...er en morbid islandsk komedie, der ikke bare er tåkrummende morsom, men som også er en absurd sorgsatire, der behandler brud og afskeder med surrealistisk intelligens."
4
Hotel Transylvania 3: Monsterferie - 3 D
- "Det er er både hæsblæsende, morsomt og dybt professionelt udført, og der er ingen tvivl om, at tredje gang altså virkelig er lykkens gang, for både karaktertegning, skøre monsterindfald og fortællerytme går op i en højere enhed."
4
Hotel Transylvania 3: Monsterferie - 2 D
- "Det er er både hæsblæsende, morsomt og dybt professionelt udført, og der er ingen tvivl om, at tredje gang altså virkelig er lykkens gang, for både karaktertegning, skøre monsterindfald og fortællerytme går op i en højere enhed."
4
The Place
- "I "The Place" flettes de enkelte karakterers skæbner ikke lige så elegant og humoristisk sammen som i den forrige film, men instruktøren viser, at han mestrer det sprudlende og underfundige, det onde og det glade på én og samme tid."
4
Maria by Callas
- "Det handler mest om musikken, selv om der ikke bliver talt meget om den i Tom Volfs imponerende, tungtresearchede dokumentar om Maria Callas, det 20. århundredes største dramasopran og operadiva."
4
Whitney
- "...der er ikke meget nyt at hente i Kevin Macdonalds ellers researchtunge og omhyggeligt konstruerede film, der blot bærer navnet "Whitney". Alligevel er det en oplevelse at se megastjernens liv udfolde sig på det store lærred endnu engang..."
4
Bare Juliet
- "Kan man holde ud, at filmen tenderer endnu en kulturel helgenkåring af manden, der efterlader kede kvinder og svigtede børn i sit kølvand, fordi han har for travlt med at rotere blindt om sin egen navle, så kan man få en hyggeromantisk feel-good-oplevelse ud af "Bare Juliet"."
4
Den tid på året
- "Paprika Steen formår at forholde sig nysgerrigt, kærligt og absolut også satirisk skarpt til den tid på året, som jeg nu helt glæder mig til."
4
To minutters stilhed
- "Kraumes film er forholdsvis konventionelle periode-film, men de diskuterer ikke alene den historiske, politiske virkelighed, men undersøger også den menneskelige moral eller mangel på samme. Man bliver ganske enkelt klogere af hans film."
4
Fantastiske skabninger: Grindelwalds forbrydelser - 2 D
- "Den anden film om de fantastiske skabninger, der er fostret af Harry Pottermor J. K. Rowlings fantasi, fungerer utrolig flot som computerskabt, visuelt blær. Den er også i den grad for de indviede, der er i besiddelse af fotografisk hukommelse."
4
Fantastiske skabninger: Grindelwalds forbrydelser - 3 D
- ""Den anden film om de fantastiske skabninger, der er fostret af Harry Pottermor J. K. Rowlings fantasi, fungerer utrolig flot som computerskabt, visuelt blær. Den er også i den grad for de indviede, der er i besiddelse af fotografisk hukommelse.""
4
Widows
- "Bedst er Elizabeth Debicki i rollen som enken Alice. Men allerbedst er alligevel, at Steve McQueen igen overrasker med sin særegne stil."
4
Fahrenheit 11/9
- "Og om man så er enig med ham eller ej, så er hans både bevægende og oprørende film altså en fremragende diskussionsstarter."
4
Grinchen
- "Selskabet bag "Grusomme mig" og de populære minions har taget opgaven på sig, som de har udført med stor loyalitet og kærlighed til forlægget, børnebogen fra 1957, og de har givet filmen en større hyggeindsprøjtning."
4
Grinchen - org.vers.
- "Selskabet bag "Grusomme mig" og de populære minions har taget opgaven på sig, som de har udført med stor loyalitet og kærlighed til forlægget, børnebogen fra 1957, og de har givet filmen en større hyggeindsprøjtning."
4
Rekonstruktion Utøya
- "Det stærkeste ved filmen er at se de unge overlevende, disse helt almindelige, elskelige og absolut uskyldige mennesker, der blev stemplet som fremtidsfjender af en galning. Det kunne være dig, mig, dine børn eller børnebørn, disse unge mennesker."
4
Christian IV - Den sidste rejse
- "...dansk fihar ikke set noget lignende før, og selv om "Christian IV" ikke er en fuldstændigt vellykket fier det både forfriskende og glædeligt at se en ambitiøs, original tænker..."
4
Kaptajnen
- "Det er ambivalensen, f. eks. i volden (hvornår er den fortjent, og hvornår er den grundløs), der gør "Kaptajnen" til en grusom, men også frygtelig interessant film."
4
Før frosten
- "... det er svært at få øje på mere end en idé og så en fænomenal hovedrollepræstation af Jesper Christensen i det vejrbidte 1850' er-drama om en sulten bondemand. Det føles som de spildte muligheder og moralers film, hvor plovfurerne bliver stærkere aftegnet i Christensens ansigt, end de gør i eftertanken."
4
Arctic
- "Hans beherskede, vejrbidte mimik og kropslige styrke gør en ellers noget endimensional karakter til én, som man håber vil overleve. Også selv om det egentlig er Mads Mikkelsen, som man ender med at heppe på."
4
Ben is Back
- "Halvvejs i filmen forvandler dramaet sig altså til en thriller, og her mister filmen desværre noget af sin eksistentielle tyngde, men det er stadig helt umuligt ikke at holde vejret og øjnene klistret til lærredet, mens Ben forsøger at vende tilbage til livet."
4
RBG
- "Det er altså på alle måder et helt ekstraordinært menneske, som er emnet for denne dokumentarfilm, der er lige så afdæmpet og ordentligt lavet, som Ruth Bader Ginsburg selv."
4
Green Book
- "Den er fortalt lige ud af landevejen og i en kronologisk orden, og det er med til at gøre den til den bredt appellerende og fornøjelige oplevelse, som den også er."
4
Løfte ved daggry
- "... lægger sig meget tæt op af den klassiske biografi-filmatisering med punktnedslag i et livsforløb bundet sammen af en voiceover. Den form er langtfra original, men filmen er professionelt velturneret og så rig på underholdende øjeblikke, at man gerne tilgiver den skematiske fremgangsmåde."
4
Western Arabs
- "Når filmen er bedst, er den en ærlig undersøgelse af alt det grimme, ukontrollerede og sorte, som vi mennesker kan bære rundt på, men som i dette tilfælde også handler om at være barn af en krig."
4
Danmarks sønner
- "Salim har selv skrevet manuskriptet, og man kunne godt ønske, at andre havde været inde over for at hæve repliktroværdigheden. Jeg elsker dog samtidig, at Salim har lavet en stafetfilm, der giver ikke bare en, men to røvsparkende gode skuespillere mulighed for at vise, hvad de kan på det store lærred."
4
Værk uden skaber
- "...er en stærk påmindelse om, hvor farligt det bliver, når politikere føler sig kaldet til at diktere, hvordan kunsten skal udforme eller udfolde sig."
4
Til vi falder
- "Med "Til vi falder" går Acheche Sahlstrøm filmstilistisk mere radikalt til værks end tidligere, for han ikke bare leger, men bryder med mainstreamfortællingens regler."
4
Ava
- "30-årige Léa Mysius er uddannet manuskriptforfatter og vandt en SACD Award (manuskriptpris) på sidste års Cannes filmfestival, hvor "Ava" var udtaget til Critic's Week-konkurrencen. Hun er en instruktør, der bliver meget interessant at følge fremover."
4
Sunset
- "Forvent ikke et periodekrimidrama i traditionel forstand a la Sherlock Homes eller "Den tredje mand". Det gådefulde spiller en langt større rolle. Det kan godt være på grænsen til det frustrerende for den mere narrativt løsningsorienterede type."
4