Nanna Frank Rasmussen
-
-
Cézanne og Zola
- "Det mest fascinerende ved Thompsons film er det smukke og gennemført scenograferede tidsbillede, hun tegner. Der er en poetisk kvalitet over den visuelle side af filmen, som giver lidt luftighed til den ellers taletunge film, der henvender sig til et kultur-indforstået publikum med en hang til det franske."
3
Safari
- "Der er umuligt at komme uden om det skæve magtforhold, der er mellem rig, hvid mand og tjenende sort i "Safari", men som altid hos Seidl knytter han ingen kommentarer til de racistiske bemærkninger, der falder."
3
Wonder Woman - 3 D
- "Desværre er Wonder Woman ikke en specielt god film. Med mindre man altså elsker alenlange og øregangsgungrende actionscener, hvor alt muligt andet end glasloftet smadres, og som alt for tydeligt er lavet på green screen-baggrund og i computeren. Filmen er ujævn og ufokuseret, tydeligt delt op i tre akter."
3
Wonder Woman - 2 D
- "Desværre er Wonder Woman ikke en specielt god film. Med mindre man altså elsker alenlange og øregangsgungrende actionscener, hvor alt muligt andet end glasloftet smadres, og som alt for tydeligt er lavet på green screen-baggrund og i computeren. Filmen er ujævn og ufokuseret, tydeligt delt op i tre akter."
3
All Eyez on Me
- "...er så opsat på at følge kronologiens slagne vej, at den med sine 2 timer og 19 minutter bliver alt, alt for lang og opremsende - filmen mangler simpelthen den skarpe, hårdtslående præcision, som netop Tupacs musik havde."
3
At elske Pia
- "Den noget enstrengede historie har svært ved at bære sin spillefilmslængde og kunne snildt have være en halv time kortere, hvilket dog så ville have gjort formatet næsten usælgeligt til biografdistribution. Men samtidig er alt dette helt anarkistiske skabelonoprør netop det, der gør Daniel Borgmans film så fascinerende."
3
Tulipanfeber
- "Vikander er som bekendt næsten overjordisk smuk, men det er mildest talt trist, at man har ladet hende forblive et glansbillede, en udsmykningsgenstand."
3
Hjemme i verden
- "Forhåbentlig inspirerer filmen flere end mig til at dykke ned i Kirsten Thorups litterære paralleluniverser."
3
Lys i mørket
- "Der er ingen tvivl om, at instruktøren har hjertet på rette humanistiske sted, og han har heller ikke mistet sit blik for knivskarp, nostalgisk scenografi, såvel som deadpan-humor og Chaplinske optrin. Men den finske gnavpot er blevet lige lovlig sentimental og forudsigelig til min smag..."
3
The Dark Tower
- "... en middelvare, som de fleste har glemt i morgen."
3
Neruda
- "Stilistisk minder "Neruda" om Paolo Sorrentinos film "Il Divo" fra 2008, der handler om den tidligere italienske premierminister Giulio Andreotti, men i modsætning til denne føles Pablo Larraíns film alt for knudret og alt for simpel på en og samme tid. Kender man ikke noget til Pablo Neruda, skal man ikke begynde her."
3
Det store nøddekup 2
- "Det er ikke dårligt, hvis det altså ikke havde været så pjanket og speedet. Den søde joke om de nuttede mus, der slet ikke og aldrig nogensinde igen gider at høre, at de er nuttede, bliver skamreddet, mens også hovedfiguren Vilfred tenderer det skamløst selvforherligende og usympatiske."
3
12 Strong
- "Hemsworth er en alvorlig og troværdig leder af en gruppe mænd, der efterlader deres hustruer og børn (vildt underudviklede karakterer i øvrigt) hjemme for at drage i krig; og sammenspillet, ikke mindst med Peña, giver filmen en dynamik, den ellers ofte mangler. Det redder dog ikke filmen fra at blive en forglemmelig mellemvare."
3
Django: The King of Swing
- "Djangos musik giver livslyst og byder op til sorgløs dans, men filmen er lige så uengageret som en frivillig bænkevarmer."
3
Askedrengen - i troldkongens sal
- "Manuskriptet er for sløjt, komikken aldrig rigtig morsom, plottet for gennemskueligt og computereffekterne ikke gode nok. Selv ikke Griegs musik "Dovregubbens hal" kan løfte filmen ud af middelmådigheden."
3
Pacific Rim: Uprising
- "...selv om det virkelig er flot og imponerende, så stempler jeg personligt ud og begynder at tænke på helt andre ting."
3
Ready Player One - 3 D
- "Gæsteoptrædener fra King Kong og T-Rex hjælper ikke. ”Ready Player One” mangler ånd og retning."
3
Den of Thieves
- "...er ikke helt ueffen, og de sidste 20 minutter er effektivt overraskende. Man ville bare ønske, man ikke skulle vente hele to timer på, at de kom."
3
Midnight Sun
- "Nok er filmen skingrende sentimental, men den fungerer på sine egne præmisser."
3
Sig det' løgn, Luis!
- "...gør omsorgssvigt til en grundpræmis for sjov og ballade, hvilket ærligt talt er svært at sluge."
3
Violinisten
- "... i stedet for at blive en psykologisk nyskabende fortælling om ambitioner og egocentrisme, ender 'Violinisten' i skuffen med de pæne mellemvarer."
3
I Kill Giants
- "Filmen er altså ikke rent spild af tid, men bliver nok først og fremmest et visitkort for Anders Walter, der beviser, at han faktisk kan jonglere med et stort budget på amerikansk jord. Forhåbentlig får han mere frie hænder til at forme en film efter sit helt eget hoved næste gang."
3
Book Club
- "...er pæn og overklassestilig og utroligt hvidvinsrislende, men den mangler rigtigt bid, rigtig sårbarhed og uskønhed for at få en realistisk klangbund, og filmen bliver derfor en noget tandløs udgave af "Sex and the City" for 65+ segmentet."
3
The Spy Who Dumped Me
- "...en fin turistbrochure for amerikanere, der søger inspiration til næste ferietur. "The Spy Who Dumped Me" er samtidig en del af den Europa-eksotisering, der er en trend i amerikanske actionfilm med enten komisk eller thrillerfortegn."
3
Mod solnedgangen
- "Håndholdt kamera og nærbilleder illustrerer først præcist karakterernes udvikling, men senere kammer det over i klæg og åbenbar sentimentalitet."
3
Iqbal & den indiske juvel
- "...der er en diskrepans mellem graden af uhygge og det småbørnsplot, som manuskriptet byder på."
3
Team Albert
- "Med alle umulighederne, så er filmen mærkværdigt charmende og naiv."
3
The Wild Boys
- "Filmen er derimod meget tæt på at dyrke en klam fascination af voldtægt og overgreb, der selvfølgelig ligger i tråd med mareridtsformen, men som stadig er svært kvalmende."
3
Brakland
- "...er først og fremmest en ret så fin fortælling om venskab. Om sorg og overgangsperioder og om kærlighed, der ikke havde behøvet hverken spillefilmslængde eller de mange stilistiske abekattestreger for at vise, at Martin Skovbjerg har et kreativt talent."
3
Min italienske familie
- "...der er en naturlighed over "Min italienske familie", som man kan nyde, når man lige får fordøjet sin nordiske blufærdighed over de mange, eksplosive og kompromisløse følelser."
3
Maria Stuart, Dronning af Skotland
- "Instruktøren fremmaner en feministisk solidaritetshistorie mellem to kvinder, der ellers var kendt for at have et særligt fjendskab, og det fungerer særligt godt som symbolsk magtkritik, ligesom det også bliver en hård skildring af magtfulde kvinders vilkår."
3
Britt-Marie var her
- "Man har været varsom med at læne sig op ad karikaturen, men vil heller ikke det rene, realistiske drama. Det bliver fint og sødt, men også lidt for forsigtigt."
3
Transit
- "...på grænsen til det prætentiøse, som så ofte i Petzolds film forsøg på at fremhæve filosofiske idéer frem for at vække følelser (som jo altså også kan blive til tanker og idéer) i filmen."
3
Stalker
- "...ender med at være en borderline B-film, der benytter sig af udsultede klichéer fra 90'ernes psykologiske thriller-bølge."
3
Usynligt hjerte
- "Det er tydeligvis mere dokumentar end fiktion, og så skal man pludselig også sidde og forholde sig til de etiske kvababbelser, man bøvser op efter sådan en gimmick. Det er mere forstyrrende end tankevækkende. Og det ender med at blive overskridelser for overskridelsernes skyld."
3
Piazzolla - The Years of the Shark
- "...en ærgerligt forvirrende og springende dokumentar, der kunne have været så meget bedre, hvis man havde turdet holde materialet lidt mere ud i strakt arm."
3
Fisherman's Friends
- "...er desværre pinligt forudsigelig og mangler den skæve charme, der kendetegner de bedste britiske komediedramaer."
3
Felix på vilde eventyr
- "...kløjes i sin egen morale og lægger sig farligt tæt op ad amerikanske nyklassiske forbilleder. Derfor er den halelængder fra at få publikum til at spinde af begejstring."
3
Underworld: Rise of the Lycans
- "Men han har fortabt sig i en gang uhyre-onani og glemt, at en interessant historie er altafgørende for, at publikums tålmodighed ikke sættes unødigt på prøve."
2
17 Again
- "Der har ud over en film som ”Big” fra 1988 simpelthen ikke været mange rigtig gode af slagsen, og man kan ikke lade være med at spørge: »Hvad nu, hvis denne film ikke var blevet lavet?« Ingenting, kære læser, ingen verdens ting."
2
Modstand
- "Instruktøren vil så gerne fortælle en meningsfuld historie, at han glemmer, at måden, man fortæller på, er lige så vigtig som det, man fortæller. Og derfor bliver historien mere en påstand end en følelse."
2
Terminator Salvation
- "...det er i allerhøjeste grad eksplosioner af alverdens ting og sager, der spiller den største rolle i ”Terminator Salvation”."
2
Transformers: De Faldnes Hævn
- "...man skal være udstyret med en overordentlig stor portion tålmodighed, hvis man ikke skal kede sig gudsjammerligt i de to en halv time, som den varer."
2
Winnie og Karina - The Movie
- "Forudsigeligheden er stor. Men er det så i det mindste ikke morsomt? Det er i hvert fald plat, og de to ophavskvinder udforsker de politisk korrekte grænser og sætter fokus på normalitetens grænser på en måde, der kan være prisværdig."
2
Sommertid
- "... en narcissistisk snakkefilm, der er dybt kedsommelig og uvedkommende på alt andet end et lommefilosofisk niveau."
2
Dance Flick
- "Et par enkelte fnis over den overgjorte, outrerede og vulgære komik holder sig ikke tilbage, men de små smil stivner hurtigt i en kæbevridende grimasse."
2
Kærlighedens Krigere
- "Det ophidsede engagement i projektet, som han havde på papiret, afspejler sig bare ikke på det store lærred, og man ville ønske, at Staho selv havde slået koldt vand i blodet, inden han drog i kamp som en anden kærlighedsmusketer."
2
Parterapi i Paradis
- "Filmen er et bedaget miskmask af skøre (læs: forudsigelige) indfald og sjove (læs: platte) ideer, og den mangler bare en talende delfin og Rob Schneider for at blive en katastrofe."
2