Nanna Frank Rasmussen
-
-
Camper 303
- "Man ender med at være med i et hvert åndedrag, enhver duft og tilfældig berøring. Det er en hjertevarmer af en film, der rykker i tårekanalerne, hvis man er den sentimentale type."
5
Smerte og ære
- "Alt smelter altså sammen i "Smerte og ære", fiktion og virkelighed blander sig, også i tilskueroplevelsen. For filmen er, selv om der også er mange tydeligt biografisk afvigende fortællespor, auto-fiktion. Samtidig leger den nærmest postmodernistisk med begrebet og kommenterer selve genren."
5
Mumitroldene: Farlig midsommer
- "Det er altså virkelig et spørgsmål om temperament, om man kan lade sig charmere af det nostalgiske tilbageblik til 1970'erne eller ej. Hos denne anmelder faldt filmen i god jord."
4
Fanboys
- "Filmens styrke er, at den udvikler sig fra at være en plat teenage-komedie til en øm, om end stadig komisk, road movie, der handler om de fire drenges søgen efter identitet..."
4
Nat på museet 2
- "Det er halvt spas, halvt historieundervisning i hæsblæsende tempo. Der er sandsynligvis noget pædagogisk velvilje at hente i USA, hvor Hollywood nu kan underbyde mere sagligt undervisningsmateriale."
4
State of Play
- "Mest af alt er ”State of Play” god underholdning med gode skuespillere."
4
Synecdoche, New York
- "...det er en frugtbar forvirring, der forhåbentlig fører til inspiration snarere end irritation. For dette er en film, der vil noget."
4
Public Enemies
- "...optaget med håndholdt kamera, og det giver en fænomenal rå fornemmelse af tilstedeværelse - man føler næsten, man er der selv. Og dermed bliver det intens og ikke mindst seværdig historieskrivning."
4
Tømmermænd I Vegas
- "...det, der redder 'Tømmermænd i Vegas' fra at blive en irriterende kliché, er den lette tone, det morsomme spil og de velserverede jokes, der falder ofte nok til, at man glemmer den fordomsfulde understrøm."
4
Brudte favntag
- "Det er svært at blive rigtig træt af legebarnet i filminstruktøren."
4
Bottle Shock
- "...en sød og dybt underholdende film, der levende formidler passionen for vinen."
4
Somers Town
- "...selv om den måske kan kaldes en detalje i Shane Meadows filmografi, så er den et eksempel på kvalitetsmættet, forfinet og ukrukket realisme – en genre, som stadig bliver produceret allerbedst i England."
4
Gamer
- "...når så spillet i filmen afbrydes af nærmest surreale indslag som Castles sangnummer ”I've Got You Under My Skin”, hvor soldater går fra musicaldans til voldskoreografi, så overrumples man alligevel af den genre-nytænkning, som instruktørerne Nevaldine og Taylor ufortrødent og originalt udsætter filmen for."
4
Storm
- "...god, gammeldags børne/familieunderholdning, der er så rigtigt skruet sammen, at den er svær at klage over."
4
The Informant!
- "Matt Damon udfylder rollen som Whitacre til perfektion, og det er på grund af hans præstation, at filmen bliver intens og underfundigt seværdig."
4
500 Days Of Summer
- "...at kunne transformere den velkendte genre, den romantiske komedie, selvom handlingselementerne er de samme som altid, til noget overraskende og fiffigt, er godt filmhåndværk."
4
Frozen River
- "Melissa Leo, der spiller den handlekraftige, men forbandede Ray, er intet mindre end formidabel. Hun blev retfærdigvis nomineret til en Oscar for rollen."
4
Koncerten
- "Filmens største force er dog ikke de humanistiske budskaber, der her på papiret hurtigt kan lyde for politisk korrekte, men de komiske gevandter, som de er pakket ind i."
4
Sherlock Holmes
- "Det er imponerende, nørdet detaljerigdom, men i stedet for blidt at vende alle ingredienserne sammen til en ny Holmes-delikatesse har Guy Ritchie rystet gryden voldsomt og krydret med mange, lange actionscener i ekstremt slow motion, klassisk Ritchie-style."
4
Prinsessen og frøen
- "Uden at miste den gammelkendte ånd og forkærligheden for den gode historie er fortælle-universet blevet moderniseret. Disney har ingen grund til at hænge med fedtmulen længere."
4
Man tænker sit
- "...et hypnotisk betagende og kunstnerisk skævt portræt af bagsiden af modernitetens medalje, men de gør det så langsommeligt, at filmen til tider bliver kedelig."
4
A Single Man
- "For en debutant er det dog alligevel en fejende flot film, og ikke mindst fordi Ford har formået at få den ellers så stive Colin Firth til at folde sig ud i sin mest imponerende og rystende intense præstation nogensinde."
4
Karla og Jonas
- "Det er befriende, at hovedkaraktererne er fra den store pulje af gennemsnitsteenagere, der hverken er unge mødre eller veninder på første klasse, og dermed bliver reelle identifikationsmuligheder."
4
Sådan træner du din drage
- "Der udspiller sig rørende scener mellem dreng og drage, men man kan godt savne mere af den fandenivoldske humor, som man finder i nogle af Dream Works' andre produktioner."
4
The Shock Doctrine
- "Det er filmens svage punkt, at den så ensidigt gør Friedman til skurk og ikke har nogen modstandere af Kleins udlægning af den økonomiske chokterapi repræsenteret.
Ikke desto mindre skal Kleins forsøg på at genoplade den kollektive hukommelse hyldes."
4
Alle andre
- "Enten rejser man sig fra sædet og råber frustreret efter de vattede karakterer og smækker med døren, eller også lader man sig indfange og hypnotisere af den intense uforklarlighed i de let genkendelige situationer."
4
The Blind Side
- "Filmen kunne nemt lyde som en Sarah Palin-hyldende brækpose fyldt med klicheer, men alt det styrer den uden om og bliver i stedet en ret rørende historie om uselvisk næstekærlighed."
4
Séraphine
- "...for enhver, der interesserer sig for malerkunst og kunstnertemperamenter, må ”Séraphine” stærkt anbefales."
4
Fantastic Mr. Fox
- "Man kan ikke lade være med at blive imponeret over den ildhu og dedikation, der er lagt i arbejdet, men når alt kommer til alt er det vigtigtigere, hvad der bliver fortalt. Heldigvis er også det charmerende og ihærdigt lunt."
4
Rød som himlen
- "...den trykker på alle de rigtige knapper, så det er svært at forblive uberørt af historien om drengen, der har et øre på hver en finger."
4
Metropia
- "Fotos af ægte mennesker sat sammen med tegnede kroppe udgør figurer, der bliver uhyggeligt levende for publikum. På én gang kunstige og virkelige virker de i sig selv som symbolske aflejringer af den fremmedgørelse, der ligger som et tykt væg til væg-tæppe under fortællingen."
4
London River
- "Dog formår instruktøren at gøre Elisabeths søgen efter sin datter så stærk, at man lader sig hengive til historien om mistet uskyld."
4
Shrek Den Lykkelige
- "...sætter formfuldendt og besnærende punktum for eventyret, der må genvinde publikums hjerter."
4
Thirst
- "Det er ikke ubetinget dejligt. Det er til gengæld Parks billeder - dejlige. Og vil man udfordres og have en lidt anderledes bid af Sydkorea, så er ”Thirst” ikke et dårligt sted at starte."
4
Den gyldne tid
- "Det er de morsomt absurde og bizarre optrin i 'Den gyldne tid', der holder publikum fanget undervejs, men det er de horrible historier om et undertrykt folk, der følger med én ud af biografen."
4
Troldmandens Lærling
- "Mangler Disney-koncernen, der står bag filmen, tryllestøv, så har man til gengæld både professionalisme og lydefri produktionsværdi i store mængder."
4
Louise-Michel
- "Det er svært at være utilfreds. Faktisk er det skæppeskønt, at danskerne nu kan gå i biografen og stifte bekendtskab med endnu et par dybt originale, europæiske indieinstruktører."
4
Salt
- "Lade sig fornøje af den overnaturligt smukke Angelina Jolie, der er bedst uden for mange replikker som her, og nyde den urealistiske action, den cool kvinde og den tempofyldte fortælling."
4
Sammys store eventyr
- "Undertegnede havde den store fornøjelse at se filmen med en biografsal unger, og det var svært at modstå trangen til at række ud og røre ved Sammy og hans eventyrlige venner i undervandsverdenen..."
4
Going The Distance
- "De to hovedpersoner bliver faktisk virkelige mennesker af kød og blod. Måske er de ikke så dybe eller interessante, men de er søde at se på og ofte sjove at lytte til."
4
The Kids are All Right
- "Filmens absolutte forcer er den vidunderligt afstemte dialog, og de to unge, absolut fremragende skuespillere, der befinder sig i en teenageidentitetskrise ud over det sædvanlige."
4
Bright Star
- "Hun er også en sublim filmskaber, der kan lave åndeløs, erotisk billedpoesi. I ”Bright Star” dvæler hun lidt for længe i den simple historie, der selvfølgelig løftes af Keats’ ord, men som også er ved at miste sit filmiske fodfæste, når digtoplæsningerne bliver for lange."
4
Io sono l'amore
- "...et poetisk møde med passionen, en film, der er lige ved at ramle ind i melodramaet, men aldrig gør det."
4
Det gode hjerte
- "Men det vigtigste er dog den sprogligt sprudlende og syrligt ætsende dialog, som sprinter af sted fra især Jacques' mund. Det er ikke platte one liners, men sorte, absurde, humoristiske fiffigheder..."
4
Mr. Nobody
- "Filmen er en nydelsesfuld karruseltur rundt i livets uendelige muligheder og uforudsigeligheder og kan på det varmeste anbefales til det mere kræsne biografpublikum."
4
Waiting for Superman
- "Filmen er et sympatisk udtryk for en utrættelig kamp for at ruske op i stagnerede politikere og vække en folkebevægelse."
4