Sophie Engberg Sonne
-
-
- To dage, en nat
- "Som hos Dardennernes åndelige forfader, fransk films humanist Jean Renoir, er der ingen skurke; alle har grunde til at gøre, som de gør. Men alene gennemsigtigheden og bevidstheden om solidaritetens grænser skiller mørket fra lyset og gør en ende på natten, uanset udfaldet af Sandras kamp."
5
- Living is easy with eyes closed
- "...handler om rejsen snarere end endemålet, om at turde tage chancer og tro på sig selv. Ikke store pointer, men enkle, sande og evigt sangbare."
4
- Det er aldrig for sent
- "...er en forbløffende ucharmerende film, der skøjter uelegant omkring tunge emner som racisme, fremmedgjorte børn og sorg efter tabte ægtefæller og fryser i et stivnet smil, som det er for sent at redde."
2
- Flyvemaskiner 2: Redningsaktionen - 3D
- "...et tæt sammenrend af bombastiske bagtanker og højstemt heroisering på spil i filmen, der virker som et resultat af kold kalkulation snarere end af kreativ virkelyst, men det vil filmens kernepublikum heldigvis ikke få øje på."
4
- Flyvemaskiner 2: Redningsaktionen - 2D
- "...et tæt sammenrend af bombastiske bagtanker og højstemt heroisering på spil i filmen, der virker som et resultat af kold kalkulation snarere end af kreativ virkelyst, men det vil filmens kernepublikum heldigvis ikke få øje på."
4
- Unforgiven
- "Ikke mindst takket være Ken Watanabes præstation fortjener ' Unforgiven' et - også vestligt og western-venligt! - publikum."
4
- Sex Tape
- "...skal forestille at være fræk, frisindet og morsom. Den er desværre ingen af delene, og kun den gode kemi mellem Segel og Diaz holder liv i komedien."
2
- Joe
- "Tyngden i det rørende samspil mellem Cage og Sheridan (og det forrygende modspil fra den oprindelig hjemløse Gary Poulter som Garys voldelige og alkoholiserede far) holder filmens metaforik i ave."
4
- Step Up: All In - 3 D
- "Men selv ikke de mest storslåede shownumre kan skjule, at filmen mangler et menneskeligt centrum for sit ufarlige, plottynde drama."
2
- Tracks
- "...er en fortælling om en vandring, der er geografisk udstrakt og fysisk imponerende, men dens egentlige rejsemål er et indre anliggende, der handler om mere end at sætte sig et mål og nå det."
5
- Forelsket i New York
- "... en sød og smittende film, som vinder ved ikke at overgøre sine pointer."
4
- Guardians of the Galaxy - 2D
- "Den farverige flora af rumvæsener og intergalaktiske rumskibsjagter pumper filmen til bristepunktet, så øjnene er på overarbejde, men hovedet kobles fra."
3
- Guardians of the Galaxy - 3 D
- "Den farverige flora af rumvæsener og intergalaktiske rumskibsjagter pumper filmen til bristepunktet, så øjnene er på overarbejde, men hovedet kobles fra."
3
- Bad Neighbours
- "... selv om der er overraskende mange lag og nuancer i filmen, placerer det paradoksalt nok ’Bad Neighbors’ et uartikuleret sted mellem drengerøvshumor og maskulin grundangst for livet efter ølbong og blowjobs."
3
- Enough Said
- "Det er magien i det skæve og specifikke, der hyldes i 'Enough Said'."
4
- 22 Jump Street
- "Når forventningerne er lave, er chancen for succes så meget desto større, og selv om man er taknemmelig for kreativiteten, kan man jo ikke beskylde filmen for at bedrive egentlig nytænkning. ' Jump Street' malker maskinen og gør det med et smittende smil."
4
- Walesa - Håbets mand
- "... en smuk film. Ikke radikal eller moderne i sin fortællemåde, men elementært velfortalt og visuelt vellykket på en helt upåfaldende måde."
4
- Miraklet
- "selv om filmen er teknisk overbevisende, føles den tam og næsten komisk i sin anakronisme..."
3
- Locke
- "Når filmen føles som et stort drama, selv om den størrelsesmæssigt er næsten klaustrofobisk lille, er det ikke mindst hans fortjeneste. Filmen er en skuespilsmæssig tour de force, som han forcerer med en energi, som skulle han løbe et maraton."
5
- Min søns familie
- "Erkendelsen af det kontroltab, livet som forælder medfører, er smerteligt, men smukt formidlet i Kore-edas stille, antydningsvise stil, hvor det som sædvanlig ikke er i dialogen eller handlingen, betydningerne findes."
5
- Kolbøttefabrikken
- "...en legestue af improvisation mellem rutinerede komikere - morsomt, men uden den helt store mening bag."
3
- Stranger by the Lake
- "...har sine svagheder; pludselige spring i tid og en lattervækkende politimand truer med at punktere filmens stærke spænding, men den er alligevel en fascinerende oplevelse med en Hitchcock'sk intrige og en visuel ligefremhed, der er overvældende."
4
- Ækte Vare
- "... en smittende musikalsk energiudladning og et stærkt dokumentarisk portræt, men ikke nogen helstøbt spillefilm."
3
- Fading Gigolo
- "Grundlæggende er filmens historie urealistisk og dens præmis absurd. Men den er også først og fremmest en fantasi, ligesom hans foregående film, 'Romance and Cigarettes', var det; og Turturros forestillingsverden er et muntert og underfundigt sted at være."
4
- About Last Night
- "...en unødvendig genindspilning, men den fungerer glimrende som kærlighedserklæring tilLos Angeles' Downtown-distrikt."
3
- Ta' mig
- "Der er simpelthen længere til grænsen for, hvad der må siges, end i tilsvarende amerikanske film – og det er netop filmens kontroversielle emne og frihed i tonefald, der gør den så enestående. Kunne man nogensinde forestille sig en amerikansk ungdomsfilm, hvor et pikprikkeri er omdrejningspunkt for dramaet?"
4
- My Sweet Pepper Land
- "...en smuk film om fædrelandskærlighed, om at tro på sit lands fremtid trods fortiden, og selv om Hiner Saleem ikke gør noget for at minimere de problemer, den barske og uciviliserede udørk står over for, vinder skønheden over mørket i filmens tonebillede."
5
- The Amazing Spider-Man 2 - 3 D
- "Så længe filmen holder sig til det overbevisende samspil mellem Garfield og Stone og de flotte kampscener mellem Spider-Man og den strømførende Elektro, er ' The Amazing Spider-Man 2' formidabel underholdning."
4
- The Amazing Spider-Man 2 - 2 D
- "Så længe filmen holder sig til det overbevisende samspil mellem Garfield og Stone og de flotte kampscener mellem Spider-Man og den strømførende Elektro, er ' The Amazing Spider-Man 2' formidabel underholdning."
4
- Divergent
- "Den burde have gode chancer for at lykkes med sit projekt - Shailene Woodley er befriende ordinær og elskelig som uventet actionheltinde, Theo James har sexappeal som den hemmelighedsfulde Four, og universet byder på muligheder for fremtidige sequels."
4
- Yves Saint Laurent
- "I forhold til, hvor usædvanlig Yves Saint Laurent var, er filmen om hans liv og modemæssige embedsperiode en særdeles traditionel affære."
3
- The Lunchbox
- "...en film med en genial præmis - enkel som i en italiensk neorealistisk film, men uhyre præcis som billede på forholdet mellem rutine og afvigelse i en millionby som Mumbai."
4
- Fortiden
- "Farhadi udfolder dramaet, som var det en krimithriller, hvor det, der i første omgang virker som et pligtvisit fra Ahmads side, udvikler sig til et ufrivilligt hovedspring ned i et hvepsebo fuldt af hemmeligheder, fortrængninger og usagte sandheder."
5
- Bullhead
- "'Bullhead' er lige så sensationel, som den er voldsom, men den er fortalt uden sensationalisme eller unødig voldsdyrkelse."
5
- Inside Llewyn Davis
- "Selvom 'Inside Llewyn Davis' taber sin fortællemæssige tråd undervejs, er den en smittende dejlig filmoplevelse."
4
- Klumpfisken
- "... en sødmefyldt og sympatisk film, men den lider under en trods alt temmelig lille fortælling og en overtydelig symbolik, der går igen i både filmens univers, titel og titelsang."
3
- Kartellet
- "...bevæger sig et sted mellem velkendt dansk socialrealisme og thriller. Det er ikke ligefrem dybt filmisk vand, men Bostrup leger med antydningen af noget farligt og uhyggeligt."
4
- Far til fire - Onkel Sofus vender tilbage
- "Det er farligt nemt at gøre nar af en film som 'Far til fire', der har tyngde som et marengskys. Dog skal Campeotto have den ros, at han har tilført netop den smule selvironi, som gør filmen tålelig - selv for det voksne publikum."
3
- Familien
- "Scenerne mellem Streep, Roberts og Margot Martindale som Violets rabiate søster er filmens bravurnumre. Der spilles på alle tangenter, hver en ansigtsmuskel og betoning har betydning, og man er eminent underholdt."
5
- Den grønne cykel
- "...er slet og ret en velfortalt og fint balanceret film, som stiller aldeles rimelige spørgsmål til de religiøse, kønsspecifikke regelsæt, der gælder i Saudi-Arabien, men som gør det uden at pege fingre."
4
- Mandela: Vejen til frihed
- "Biografiske dramaer har det med at være pligtopfyldende, og det gælder også for Justin Chadwicks udgave, der lidt rutinepræget slår ned på alle de centrale begivenheder i Mandelas liv. Men filmen har en stor styrke i Idris Elba, der inkarnerer Mandela på den lange vej fra ung til gammel."
4
- One Chance
- "Man kan beundre den grundlæggende uduelige tyksak, der trodser den ene forhindring efter den anden for at få sine drømme opfyldt, men det er lidt kedeligt at være vidne til alle de gange, tilløbet ikke giver pote. Hvad der er værre endnu, er filmens forsøg på at romantisere Potts' liv."
3
- The Secret Life Of Walter Mitty
- "I glimt truer 'The Secret Life of Walter Mitty' med at drukne i romantisk sødsuppe og en oversentimental ' Forrest Gump'-lignende hyldest til 'den lille mand', men filmen reddes gang på gang af Stillers tegneserie-absurde humor og gode timing på en måde, der sender tankerne tilbage til Chaplins elegante stumfilmskomedier."
5
- Den hundredårige der kravlede ud ad vinduet og forsvandt
- "Der er for meget plat folkekomedie og teatersminke involveret, og selv om alle, ikke mindst de gode og velvalgte birolleskuespillere, gør, hvad de kan, føles filmen som en tung klump ubagt dej, hvor den burde føles legende let."
3
- Borgman
- "...står stærkere i sit idémæssige anslag end i sin faktiske udførelse og derfor taber pusten undervejs."
3
- Prince Avalanche
- "Nok er widescreenbillederne smukke, og soundtracket har den helt rigtige, melankolske indiefølelse, men dramaet er for småt og utydeligt og filmen for uartikuleret, for upræcis og for opfyldt af sin egen selvtilfredshed til at række ud til tilskueren."
3
- Adèles liv - kapitel 1 & 2
- "...ikke en ' lesbisk' film, men en dannelseshistorie, hvor kærligheden hænger sømløst sammen med sorgen, og filmens tre timer flyver af sted."
5
- Philomena
- "Alt ved 'Philomena' føles velkendt, men alligevel er filmen fuld af overraskelser. Det er den største fornøjelse ved filmen; at den gør en traditionel historie om en kvinde, der blev tvunget til at bortadoptere sin lille søn, forfriskende ny."
4