Sophie Engberg Sonne

    • Film
    • Tekst
    • Score
    • Dom over død mandDom over død mand
    • "...Troells evne til at trække tilskueren med sig til en anden tid er forbilledlig."
    • 4
    • Thanks for SharingThanks for Sharing
    • "...er faretruende tæt på at være en reklamekampagne for 12-trins programmet, og i modsætning til Steve McQueens ' Shame', hvor Michael Fassbender kæmpede med samme lidelse, stikker følelsen af weltschmerz ikke så dybt her i det mere puritanske feelgoodland, hvor alvoren lidt for let bliver til ufarlig farce."
    • 3
    • The Fifth EstateThe Fifth Estate
    • "Derfor føles det næsten utilgiveligt, at instruktør Bill Condon ikke har fået en bedre film ud af sit materiale."
    • 3
    • Mine helteMine helte
    • "En fransk film fuld af gode mennesker med hjertet på rette sted, med hjertevarme og medmenneskelighed nok til at holde hver en frankofil filmseer varm frem til juleaften. Alligevel er der noget ved Éric Besnards lune dramakomedie, der irriterer."
    • 3
    • The Broken Circle BreakdownThe Broken Circle Breakdown
    • "...når først filmen har slået sine akkorder an i tilskueren, fortsætter de med at klinge længe, smukt og smertefuldt."
    • 6
    • TarokTarok
    • "Den er ikke bare (meget) for lang, den er også teknisk uskarp og ufokuseret fortalt."
    • 2
    • Farvel til mafiaenFarvel til mafiaen
    • "Undervejs er der gode scener, især når De Niro og en veloplagt Michelle Pfeiffer slår gnister sammen, men filmen er underligt vægtløs i sin blanding af humor og vold, som får tilskueren til at holde figurerne ud på afstand frem for at interessere sig for deres skæbne."
    • 3
    • The Escape PlanThe Escape Plan
    • "Handlingen i ' Escape Plan' er forrygende udtænkt og en fornøjelse at følge, men selv om den lyder som en klassisk røverhistorie, er der en alvor bag løjerne."
    • 4
    • Fill the VoidFill the Void
    • "...en enestående blanding af et Jane Austen'sk drama om giftelystne unge kvinder i et traditionalistisk samfund og et fascinerende indblik i et lukket univers: de hasidiske jøder i Tel Aviv."
    • 5
    • Betties turBetties tur
    • "Var det ikke for Catherine Deneuve, ville der ikke være ret meget godt at sige om Emmanuelle Bercots langtrukne drama om en 60-årig kvinde i livskrise."
    • 3
    • Perfect MothersPerfect Mothers
    • "...med en bedre dialog og en stærkere virkelighedsforankring kunne 'Perfect Mothers' være blevet andet end en damebladsnovelle, der leger Ødipus."
    • 3
    • AntboyAntboy
    • "Det er simpelt, men det virker, og der er noget befriende ved den enkle og uimponerede stil, der er gennemført til punkt og prikke i 'Antboy' ..."
    • 4
    • Runner, RunnerRunner, Runner
    • "...er rutineret fortalt, og både Timberlake og Affleck er fremragende skuespillere, der sikrer, at man føler sig i godt selskab filmen igennem. De får dog ikke så meget at arbejde med i deres relativt skematiske roller..."
    • 3
    • DianaDiana
    • "Det er svært at finde på noget pænt at sige om Oliver Hirschbiegels biopic ' Diana'. Ud over at den da er netop pæn. Hvis pæn betyder artig, intetsigende og inderligt ligegyldig, vel at mærke."
    • 2
    • Spise sove døSpise sove dø
    • "Det er befriende, så mange fordomme man må smide over bord i mødet med svenske ' Spise sove dø'."
    • 4
    • White House DownWhite House Down
    • "... det overraskende består i, at den til trods for sin skematiske enkelthed er en vellykket, overraskende nuanceret og faktisk også ret morsom film."
    • 3
    • Håbets landHåbets land
    • "Det er skolebogsskematisk som en overtydelig oplysningsfilm fra 1970' erne, og skuespillet er tilsvarende skingert, undtagen hos Natsuyagi, hvis fine spil over for den intetanende hustru i glimt kan minde om til-døden-os-skiller-kærligheden i Michael Hanekes ' Amour'."
    • 3
    • Pain & GainPain & Gain
    • "...komikken udebliver hos Michael Bay, og i stedet hænger man på over to timers hysterisk vold, dum dialog og dårligt spil pakket ind i en skamløst selvforherligende hyldest til den amerikanske drøm i yderste potens."
    • 1
    • Den store skønhedDen store skønhed
    • "...ganske vist serveres det generøse billedbombardement med en vis syrlighed over for vor tids overfladiske celebritydyrkelse men altid med stort æstetisk overskud og barok humor, så man forlader filmens imaginære rejse let mystificeret, men med et smil på læben."
    • 5
    • The HeatThe Heat
    • "Plottet er tyndt, der er unødvendig meget vold, og enkelte jokes trækkes udi det groteske, men alene spillet mellem Bullock og McCarthy er billetprisen værd."
    • 4
    • Red 2Red 2
    • "Det er en film, der er hurtigt glemt, men sætter sig i kroppen som et skævt smil..."
    • 3
    • What Maisie KnewWhat Maisie Knew
    • "...på elegant vis lykkes det Siegel og McGehee at dosere følelserne, så tårerne først for alvor presser sig på i filmens sidste scene, hvor filmen med et længe tilbageholdt åndedrag endelig vejrer morgenluft med Maisie."
    • 5
    • Monsters University - Org. Vers. - 3 DMonsters University - Org. Vers. - 3 D
    • "Det er helt utroligt, så meget animationsfolkene hos Pixar kan få ud af den enøjede grønskolling Mike og hans fjogede grin, og kontrasten mellem stor og lille, slidsom og sløv, giver en forfriskende energi til filmen."
    • 4
    • Monsters University - Org. Vers. - 2 DMonsters University - Org. Vers. - 2 D
    • "Det er helt utroligt, så meget animationsfolkene hos Pixar kan få ud af den enøjede grønskolling Mike og hans fjogede grin, og kontrasten mellem stor og lille, slidsom og sløv, giver en forfriskende energi til filmen."
    • 4
    • Monsters University - 3 DMonsters University - 3 D
    • "Det er helt utroligt, så meget animationsfolkene hos Pixar kan få ud af den enøjede grønskolling Mike og hans fjogede grin, og kontrasten mellem stor og lille, slidsom og sløv, giver en forfriskende energi til filmen."
    • 4
    • Monsters University - 2 DMonsters University - 2 D
    • "Det er helt utroligt, så meget animationsfolkene hos Pixar kan få ud af den enøjede grønskolling Mike og hans fjogede grin, og kontrasten mellem stor og lille, slidsom og sløv, giver en forfriskende energi til filmen."
    • 4
    • Drengerøve 2Drengerøve 2
    • "Der er ingen reel handling i ' Drengerøve 2', som driver retningsløst rundt fra den ene platte scene til den næste."
    • 1
    • The Wolverine - 3 DThe Wolverine - 3 D
    • "...selv om Mangolds forsøg på at holde fokus på figuren Wolverine sådan set virker fornuftigt på papiret, lykkes det ham ikke at få et stærkt psykologisk portræt af den martrede helt ala Christopher Nolans nuancerige Batman-skikkelse ud af forsøge..."
    • 3
    • The Wolverine - 2 DThe Wolverine - 2 D
    • "...selv om Mangolds forsøg på at holde fokus på figuren Wolverine sådan set virker fornuftigt på papiret, lykkes det ham ikke at få et stærkt psykologisk portræt af den martrede helt ala Christopher Nolans nuancerige Batman-skikkelse ud af forsøge..."
    • 3
    • 3096 dage3096 dage
    • "...skæmmes af uregelmæssig klipning, og filmens production designer har muntret sig rigeligt med indretningen af det hjem, der lidt for tydeligt signalerer afstumpethed, men til gengæld har Sherry Hormann valgt ikke at overdramatisere fortællingen, og det skal hun have tak for."
    • 3
    • Lys efter mørkeLys efter mørke
    • "Den er enestående, sær og helt sin egen på samme måde, som Leos Carax' 'Holy Motors' var det, og akkurat lige så irriterende og vidunderligt overrumplende med sin hallucinatoriske skønhed."
    • 5
    • Stumper og stykkerStumper og stykker
    • "'Stumper og stykker' er smuk, men bliver for indlysende i sin kritik."
    • 4
    • The InternshipThe Internship
    • "Til gengæld knokler makkerparret Vaughn og Wilson med at få skabt komik ud af de ringe omstændigheder, og selv om de aldrig når op på de højderne fra ’Wedding Crashers’, får de skabt nogle lyspunkter i en i øvrigt intetsigende film."
    • 3
    • To the WonderTo the Wonder
    • "...når billedernes overjordiske skønhed er skrællet af, står der en ganske simpel historie tilbage om kærligheden, der kommer og går i ' To the Wonder'. Det er lidt skuffende, al filmens kunstneriske vilje taget i betragtning, og derfor føles filmen som et postulat, en smuk skal uden nævneværdigt indhold."
    • 3
    • Safe HavenSafe Haven
    • "...er ikke avanceret filmkunst, og det behøver den heller ikke at være, men intet i filmen føles ægte, og når alt er som set gennem en fuldfed, gylden sirup, bliver selv filmens thrillerelementer underligt uvirkelige og komiske."
    • 2
    • De elskende passagererDe elskende passagerer
    • "... selv om man aldrig for alvor keder sig i selskab med Almodóvars kulørte persongalleri, er rejsen for fjollet og frugtesløs til at være billetten værd."
    • 3
    • Spring BreakersSpring Breakers
    • "...en film, der på godt og ondt fremstår mere som en stemning end som en sammenhængende fortælling."
    • 4
    • I Lossens TimeI Lossens Time
    • "Det er en film, der kræver en form for overvindelse - eller tro, om man vil - men overgiver man sig til dens stemning og mystik, tilbyder den til gengæld en usædvanlig filmoplevelse."
    • 4
    • BonsaiBonsai
    • "Det er et kompliceret plot, der folder sig ud som en fortælling i en fortælling, og ' Bonsái' er en begavet film, der leger kispus med sin egen konstruktion på overraskende og original vis, så både Julio og tilskueren mister fodfæstet i fortællingen."
    • 3
    • En sang for MarionEn sang for Marion
    • "... alt i alt spiller 'En sang for Marion' sine beskedne kort med stor sikkerhed."
    • 4
    • Side EffectsSide Effects
    • "Den er hverken helstøbt eller troværdig, men man kan ikke tage det gode håndværk fra Steven Soderbergh."
    • 4
    • Anna KareninaAnna Karenina
    • "... en anderledes modig og befriende ikke-litterær version af Tolstojs roman. Joe Wright tager sig ikke så få friheder i måden at fortælle den på."
    • 5
    • Efter revolutionenEfter revolutionen
    • "...til trods for, at den kunne have haft godt af et stærkere manus, og at den på godt og ondt går i ét med sin følsomme, flagrende hovedperson, er det dog også en dejlig film, der er gennemsyret af et befriende ikkenostalgisk og bittersødt blik på en ganske særlig tid."
    • 4
    • I Give It A YearI Give It A Year
    • "...har med andre ord ofret den elskelighed, der plejer at kendetegne britiske kærlighedsfilm for den grænseoverskridende humor, og af samme grund er den skæg, men ikke spor rørende."
    • 3
    • War WitchWar Witch
    • "Hendes historie er så barsk, at det i lange perioder af filmen kan føles ubærligt at være vidne til, men filmen har et æstetisk overskud, der planter et håb midt i alt det håbløse."
    • 5
    • Olympus Has FallenOlympus Has Fallen
    • "...grotesk gammeldags og uelegant patriotisk film, der sætter nye, lave standarder for meningsløs action."
    • 2
    • The Place Beyond the PinesThe Place Beyond the Pines
    • "Den ambitiøse fortælling imponerer, men det er mindst lige så meget filmens mørke, rugende stemning, der gør indtryk ..."
    • 5
    • Les MisérablesLes Misérables
    • "Man mærker dårligt, det er film, og selv om man får store følelser for sine biografpenge i Tom Hoopers storladne saga, er den som film betragtet en sang for i går, ikke i morgen."
    • 3
    • Smagen af rust og benSmagen af rust og ben
    • "Der er ikke tale om nogen feelgood-film, men alligevel formår ' Smagen af rust og ben' at efterlade et opløftende indtryk, både på sin fortællings og på filmkunstens vegne."
    • 6
< 1 2 3 4 5 6 >