Katrine Hornstrup Yde
-
-
- Trøffeljægerne fra Piemonte
- "De ømme portrætter af de gamle mænd, der synger for og håndfodrer og møsser med deres dygtige hunde, som de betragter som deres børn, sat overfor dekadente auktionshuse og restauranter, hvor de brune klumper behandles som ædelstene, er en meget, lad os sige, klar illustration."
- Flugt
- "Man går fra biografen opfyldt af taknemmelighed over, at et menneske kan fortælle en andens historie så dygtigt, indlevet og kærligt."
- Erna i krig
- "Der er mange tonearter i gang i Henrik Ruben Genz' Erling Jepsen-filmatisering ' Erna i krig', der handler om en kvindes kamp under Første Verdenskrig: Den er morbidt-komisk distanceret, men så pludseligt inderlig."
- Antebellum
- "...efterlader os i stedet med flad forvirring og følelsen af, at filmens sorte lidelse og vrede mere bruges som filmeffekt end til at undersøge verden og mennesket dybere."
- Forført
- "I jagten på twists og lag, overraskelser og mørke, dæmoniseres kvinden på en overfladisk bøhmåde. Ideen er at garantere, at vi går perplekse ud af biografen. Men i virkeligheden går vi bare ud af biografen uden at vide, hvad vi skulle forføres til at tænke over."
- En helt almindelig familie
- "At der kan komme noget så ægte rørende ud af sådan en dramakønskomedie gør Maloy Reymann til en ny dansk instruktørstjerne."
- Den største lille gård
- "...der tages ikke stilling til, om selvrealisering eller klima er vigtigst for dem. På et følelsesmæssigt niveau er den dog stadig et stærkt argument for biodiversitet, kærlighed til dyr og basal naturforståelse."
- Jagtsæson
- "...ægte groft og ergo forløsende bliver det aldrig. Alt det betyder dog ikke, at Jagtsæson er blottet for charme og humor."
- Krigsfotografen
- "Men den føles ikke som et 360-gradersportræt af sin hovedperson, hvis mørke sider og liv uden for lejligheden og arbejdszonerne, vi aldrig får at se."
- Late Night
- "Late Night er således en helt igennem typisk film for tiden, der med selvironi og overdrivelse tager pis på en ældre generation, der bliver nødt til at forny sig selv og hoppe ned fra piedestalen..."
- Løvernes konge - 3D (org. version)
- "Disney og Favreau gør egentligt ikke noget særligt for at få os til at se deres store epos med nye briller. Men de minder os dog om, at dyr ikke har Bambi-øjne. Og giver anledning til igen at diskutere et af vestlig kulturs mest populære værker om natur og kultur. Allerede dér er vi nået et stykke."
- Løvernes konge - 3D
- "Disney og Favreau gør egentligt ikke noget særligt for at få os til at se deres store epos med nye briller. Men de minder os dog om, at dyr ikke har Bambi-øjne. Og giver anledning til igen at diskutere et af vestlig kulturs mest populære værker om natur og kultur. Allerede dér er vi nået et stykke."
- Løvernes konge - 2D (org. version)
- "Disney og Favreau gør egentligt ikke noget særligt for at få os til at se deres store epos med nye briller. Men de minder os dog om, at dyr ikke har Bambi-øjne. Og giver anledning til igen at diskutere et af vestlig kulturs mest populære værker om natur og kultur. Allerede dér er vi nået et stykke."
- Løvernes konge - 2D
- "Disney og Favreau gør egentligt ikke noget særligt for at få os til at se deres store epos med nye briller. Men de minder os dog om, at dyr ikke har Bambi-øjne. Og giver anledning til igen at diskutere et af vestlig kulturs mest populære værker om natur og kultur. Allerede dér er vi nået et stykke."
- De frivillige
- "Midt i alt det sjove og grove bliver fængslet og filmen en slags vanskelig og nødvendig zone for den mellemmenneskelige viljeshandling, det er fuldt ud at rumme nogen, der har sider, man aldrig ville kunne rumme."
- Usynligt hjerte
- "...ærgerligt nok også en film, som man hele tiden forventer vil hænge lidt bedre sammen, løfte sig lidt mere. Man føler masser af ting undervejs, men ikke noget specielt til sidst."
- Til vi falder
- "Og samlet set efterlader filmen os atter med følelsen af at blive halvt opslugt af de mange stærke passager, men også halvt distraheret af de skiftende stilistiske greb, der sender hjernen i quizmode: Hvor har jeg set det før? Bergman? De Sica? Dogme 95? Zvjagintsev?"
- Danmarks sønner
- "Effekten af alle de effekter udebliver samlet set, fordi stimuleringen er for intens, og fordi det aldrig rigtigt bliver klart, hvad filmen for alvor vil gøre os klogere på og komplicere for os."
- Girl
- "Victor Polster gør os klogere på Laras historie og kamp med og mod kroppen. Han inkarnerer hende med perfekt skrøbelig, selvudslettende underspillethed. Og han spiller ikke bare en person, der danser ballet. Han danser ballet - med en balletkrop, der er det store lærred for Laras eksistentielle kamp."
- Dronningen
- "...At blive suppet ind i det lækre og det dystre på den måde er filmens store genistreg. Og Trine Dyrholm er vor tids mest geniale skuespiller, fordi hun balancerer det menneskelige og monstrøse, det overgivende og kompromisløse."
- Dogman
- "At sidde intimt tæt på nogen, der bliver mast helt flad af en hensynsløs overmagt - lidt sådan føles det at se den fremragende, neglebidende ' Dogman' om en alfahan og en betahan og alt det moralske rod mellem dem."
- The Favourite
- "Når man smører absurd ud over noget, der i forvejen er absurd, punkterer det almindeligvis det sjove og det indsigtsfulde. Men smører man den græske mestergakker Yorgos Lanthimos ud over Englands hof anno 1705 i den netop oscarnominerede ’The Favourite‘, bliver det til dybfølt vanvid."
- A Star Is Born
- "...først og fremmest er det en gigantiske styrke, at han har arbejdet så hårdt og følsomt for at skabe en både romantisk og magthierarkisk troværdig fortælling anno 2018."
- Gina Jaqueline - Midt i en drøm
- "...materialet er ikke helt nok til en film. Historien er ikke tydelig nok. Det er mest bare 80 minutter. Og de kunne lige så vel have været to tilføjede afsnit til den øvrige serie på DR3."
- Grænse
- "...er så fængslende, skuespillet så smukt balanceret, stemningen - medskabt af Nadim Carlsens kamera - så helt igennem sit eget dystre eventyr, at Grænse står for sig selv som en vigtig, dyb, rørende og troldet erfaring af at skulle vælge sin bedste måde at være til stede i den grumme, smukke verden på."
- Ditte & Louise
- "Ditte og Louise demonstrerer altså med deres spillefilm, at de stadig er gode til at sætte scener og replikker på noget, der burde være selvfølgeligt, men ikke altid er det: At også kvinder kan være sjove, at kvinder også kan være grove..."
- Love, Simon
- "Den første store amerikanske ungdomsfilm med en homoseksuel teenager i hovedrollen, ’Love, Simon’, er et underligt fænomen. Den er progressiv som mainstreamprodukt, men føles med sin svulstigt dramatiske spring ud-historie også umiddelbart tilbageskuende i sin egen samtid."
- Den skyldige
- "At stirre på Jakob Cedergren, der taler i telefon i halvanden time, er som at stirre sig selv ind i hjernen - ængsteligt og panisk tryllebundet. Svenske Gustav Möllers debut som spillefilminstruktør er et lille dansk filmmirakel."
- I Feel Pretty
- "...hvis det her er mainstreamfeminismens og Hollywoods opgør med skønhedsidealer anno nu, så er det mest af alt latterligt."
- Sankt Bernhard Syndikatet
- "Takket være rutineret manuskriptstyring og et dryp af faktisk inderlighed bliver det mere end impro-blær fra klassens frække drenge, men også en ensomhedsfortælling om aldrig nogensinde at passe ind."
- Hvad vil folk sige
- "Norsk-pakistanske Iram Haqs selvbiografisk inspirerede drama ’Hvad vil folk sige’ er en ulykkelig kærlighedshistorie mellem far og datter og viser os på voldsom vis, hvordan en familie kan kvæle en teenagepiges frihed. Men den lader os ikke forstå, hvordan familiens ære kan veje tungere end familiens kærlighed til deres datter."
- Happy End
- "Michael Haneke stikker lidt her og lidt der i ’Happy End’, faktisk stikker filmen så mange steder hen, at intet rammer rigtig dybt. Med sin lidt dystre, lidt triste, lidt kolde, lidt sjove, lidt ubehagelige familiefortælling savner man den kuldegysende præcision fra bagkataloget af mesterværker."
- You Were Never Really Here
- "’You Were Never Really Here’ er helt sin egen. Det er en brutal og kærlig film om fortrængt smerte, fortalt med fuld, blodsprøjtende hammer."
- Darling
- "Skal man lave en film med balletkunsten som ramme, som metaforisk sidekammerat, som en fascinerende klichéfabrik at spille op imod, så skal man fandeme have noget særligt at sige om eller gennem balletten. I Birgitte Stærmoses ’Darling’ lægger hun derimod al dramatisk ansvar over på sine gode skuespillere. De bærer kun akkurat vægten."
- Team Hurricane
- "Annika Bergs film ’Team Hurricane’ er nærmest tåkrummende, men på den gode måde. Man krummer tæerne af genkendelsen fra unge år i de overdrevne følelsers berusende vold."
- Short Term 12
- "Destin Daniel Crettons charmerende indiefilm 'Short Term 12' om utilpassede unge og deres tilsynsførende er en inderlig hyldest til det tålmodige favntag."
- Citizenfour
- "... et stemningsfyldt spiondrama, men også en kritisk politisk dokumentarfilm om baggrunden og konteksten for – samt perspektiverne i – Edward Snowdens læk."
- Encounters
- "Men hvor filmen starter ud som en lun hilsen til The Blair Witch Project, så ender den i sine lange underjordiske kamerajagerier og trods et fikst science fiction-twist med at føles som et forholdsvist fint bud på en bedaget genre..."
- Min lejlighed i Paris
- "...det er tiltrængt at se et drama, der udspiller sig mellem 50+ personer og deres 90+-forældre, uden at det fremstilles komisk, men blot udfolder, hvordan fortiden kan være en ordentlig spandfuld lort, som man må slæbe rundt på hele livet. "
- If I Stay
- "...udmunder ... i en klassisk romantisk drøm om prinsens kys (nå ja, og optagelse på et prestigefyldt musikkonservatorium). Det er teenageeksistentialisme light."
- To dage, en nat
- "...er ingen fest at se. Den er lige så hård og slidsom og langsomt nedbrydende som den overlevelseskamp, den skildrer. Men dens insisteren på at vise et menneskes grundlæggende situation og eksistentielle vaklen er desto mere effektiv."
- En to tresomt
- "...det er komisk veltimet, sjovt spillet, men altså også aldeles mystificerende."
- Kapgang
- "...et beundringsværdigt portræt af en pubertetsdrengs raskt vraltende overlevelse i en lidt latterlig verden, som han overhaler indenom med sit kække mod. Den slags kapgang længe leve."
- What if?
- "Der er nærmest intet overraskende ved Michael Dowses What If, en romantisk (og sjov fordi monsterrap i replikken) indiekomedie om det ulidelige og berusende ved at være to mere-end-bedste-venner fanget i ’the friend zone’."
- First Cousin Once Removed
- "First Cousin Once Removed er et ømt og intimt portræt af Edwin, men det er også arkiveringen af en livsfilosofisk erkendelsesjagt, som dokumentaristen måske ellers en dag ikke vil kunne genkalde sig længere."
- Don Fabijans bekendelser
- "... udmunder i en gravalvorlig kritik af kirkens hierarkier og af bekendelseshykleri. For at nå dertil påkræves stor kærlighed for letbenet fis med hyggelig hø-hø’ende balkanmusik."
- Bad Neighbours
- "Den føles frisk i sin aldersdiagnose, den er plat og larmende og hysterisk og velspillet. Kan den anbefales? JA!"
- Sommersøndag
- "'Sommersøndag' tjener sit formål som et behageligt lille udflugtsdrama, hvis to karakterers mørkere sider kompenseres noget så mageligt af deres smukke, varmesøgende kroppe."
- Ung og smuk
- "... en stærk film, der fascinerer i mangetydige forførelser."