Katrine Hornstrup Yde
-
-
- Lev stærkt
- "...når den danske ungdomsfilm gerne være problemfilm, så ser den sine karakterer i øjnene. Der er derinde, at det virkelige drama foregår. Og det sker altså i Lev Stærkt."
- Når dyrene drømmer
- "Og filmen skifter intensitet som en ubeslutsom vejrtrækning, ind og ud, mens Mikkel Hess’ dundrende intense lydbillede smøres ud over det hele. Det er ærgerligt. For der er vildt meget mod og poesi på færde i Arnbys debutfilm ..."
- Vi er de bedste
- "'Vi er de bedste!' er betitlet med et udråbstegn og med et udråbstegns-energisk soundtrack, der giver lyst til at hoppe dumt ud af biografen med løse skuldre og uglet hår. Den er rebelsk i den mest pjattende, børnepowerpunkede og ad den vej progressive forstand."
- Godzilla - 3D
- "For folk, der er nogenlunde vant til at se monstre, eller for den sags skyld andre katastrofer, råsmadre vores civilisations vartegn (Eiffeltårnet, inklusivt - om end i Las Vegas' minimodel), er der heller ikke meget at blive forbløffet eller særligt fascineret over."
- Godzilla - 2D
- "For folk, der er nogenlunde vant til at se monstre, eller for den sags skyld andre katastrofer, råsmadre vores civilisations vartegn (Eiffeltårnet, inklusivt - om end i Las Vegas' minimodel), er der heller ikke meget at blive forbløffet eller særligt fascineret over."
- Venus i pels
- "... fremragende, helt hypnotiserende teaterkammerspil ..."
- Heli
- "... en deprimerende, spiddende samfundskritisk historie om uvidenhedens vold – vist i billeder, som man aldrig har set helt sådan før."
- The Other Woman
- "Filmen er småsadistisk, helt stereotyp i sin fremstilling af lortemænd, der fortjener alle verdens ulykker, og skønne mænd, der til gengæld fortjener ens skønhed. Men netop hustruen, spillet forrygende sjovt og nuanceret af Leslie Mann, tillader sig både at være fjollet, stenet, desperat tunge-i-kind-agtigt plat, men også sårbar midt i alle armhuleprutterne."
- Gensynet
- "Men måske udstiller denne mildt triumferende hævnlyst, denne demonstrative uafhængighedserklæring, blot instruktørens ekstreme sårbarhed, den, man får efter at have siddet alene, mobbet og hånet og ignoreret i kantinen hver eneste dag gennem hele sin barndom."
- About Last Night
- "Det skift fylder ikke noget videre, men føles påfaldende forfriskende i et land, hvor vi - ifølge filmbranchen - interesserer os en del mere for hvide amerikaneres humoristiske kærlighedskvababbelser end sortes."
- En du elsker
- "Det er svært ikke at finde temaet en smule konventionelt og forløbet aldeles forudsigeligt. Men der bliver også sagt noget her. Ikke i scenerne, men i sammenstykningen af dem..."
- Vådområder
- "Det interessante forbliver ærlighedens sprog, ikke plottet, ikke forklaringen."
- Noa - 3 D
- "Til tider er Noa helteepisk og rørstrømsk, vi ser dyrene strømme i overvældende horder til arken, filmet fra helikopter (eller set fra Guds synsvinkel?). Til tider er Noa underligt Hollywood-humoristisk med grotesk selvretfærdig uskyld."
- Noa
- "Til tider er Noa helteepisk og rørstrømsk, vi ser dyrene strømme i overvældende horder til arken, filmet fra helikopter (eller set fra Guds synsvinkel?). Til tider er Noa underligt Hollywood-humoristisk med grotesk selvretfærdig uskyld."
- Only Lovers Left Alive
- "...er Jarmusch, når alt lykkes - superelitær og indelukket i sit passionerede univers men aldrig prætentiøs."
- Winter's Tale
- "Den er en ujævn blanding af virkelig fine og sjove dialoger, effektivt skuespil, kitsch..."
- Pinocchio
- "Den nye italienske, biografaktuelle tegnefilmfortolkning af italienske Enzo D'Alò har det personlige som nerve, det intime autoritetsforhold. Instruktøren investerer følelsesmæssigt gods i relationen mellem fader og søn."
- Sorg og glæde
- " Jeg ved ikke, om man kan lave et mesterværk på sådan en erfaring. Eller om man for alvor kan gøre den historie til en fælles erfaring om det at lære at elske. Malmros har lavet den film, han kunne. Og jo klarere, den erkendelse bundfæster sig, jo stærkere opleves instruktørens ærlige distance til sin private rædsel."
- Mine helte
- "Men det aldrende ægtepars excentriske særegenhed og politiske engagement bliver desuden så fransk og pussenuttet og muntert musikakkompagneret som en spandfuld karameliseret tarte tatin i ganen. Klægt er det."
- Don Jon
- "...er så indlevet og ufordømmende fortalt, at det er opløftende og sjovt at se en cool kat lære noget helt oplagt, men væsentligt."
- The Broken Circle Breakdown
- "I The Broken Circle Breakdown svinges mellem pittoresk hipsterlivsstil og totalt tudetraume, men begge dele smækker nærmest for hårdt. Lækkerheden er for lækker, og forfærdeligheden for forfærdelig til, at nogen af delene er til at tage ind. Filmen opleves snarere som en form for selvforelskelse i egen inderlighed."
- Frances Ha
- "Frances Ha er totalt vellykket, totalt følsomt spillet og replikskarp sort-hvid ungdoms-og storbyeksistentialisme i en tone og stil, der kombinerer vidunderlige New York-fiktioner som Woody Allens Manhattan ( 1979) og Lena Dunhams Girls og Tiny Furnitures ( 2010)."
- Captain Phillips
- "...med en af Hollywoods oscarvindende og all american sympativækkende skuespillere i centrum og med valget af den skala af storfilm og med den underholdningslyst og dramaturgi, der dertil hører, bliver Captain Phillips også mere effektjagende dramatisk end underspillet voldsom. Det er ret kraftfuldt, men ikke lige så godt, som Greengrass før har gjort det."
- Antboy
- "... generelt sker der alt for meget og på en lidt for klodset en facon, til at etablere de karikerede karakterer og afvikle konflikt og løsning på 77 minutters spilletid."
- Pieta
- "Guldløve-vinderen fra Venedig Film Festival, Pietá, skabt et stærkt værk, der langsomt kommer til sin ret."
- Nattens dæmoner
- "Jeg spjættede for hvert tredje bøh, for gysergreb gør deres virkning, og det er aldrig hyggeligt, når alt går galt i et hjemsøgt hus."
- Lys efter mørke
- "... føles underligt ægte. Som en bekendelse af det mørkeste lort og den lyseste kærlighed i mennesket – med alle de mærkelige rester af erindring, som man aldrig rigtig bliver klog på."
- Player
- "...en lidt for nuser folkekomedie, der ikke er særligt sjov eller særligt grov, men en lillebitte smule hyggeligt ligegyldig og så kort, at man på godt og ondt aldrig rigtig når at mærke den."
- The Big Wedding
- "...er en smule skarpere i replikken og en lille smule mindre nuttet og cremefarvet, end plakaten for filmen antyder. Men The Big Wedding tror, at den med kant opruller den moderne, liberale amerikanske families problemstillinger."
- Spring Breakers
- "Det er lige så cool og grusomt som synet af en Britney-deroute. Og det er usædvanligt forførende fortalt for den ubehagesyge billedmester, Harmony Korine."
- Jeg taler til jer - John Kørners verden
- "Det bevæger sig dynamisk og nysgerrigt rundt på Kørner, når han arbejder, og det bevæger sig mellem de to mænd, deres ansigter, og værkerne, når Kørner forklarer sig og viser frem."
- Haywire
- "Der er en sær, kitchet coolness og et for filmnørder fascinerende deja-vu-ridt over Steven Soderberghs stjernespækkede (som altid), 1980’er-voldshyldende, demonstrativt lemfældigt klippede og kvinde-røvsparkende spionthriller."
- Kriger
- "Krigers styrke er de fysiske udladninger, velspillede, råt filmet, akkompagneret af adrenalinpumpende nazipunkmusik. Filmens svaghed er banaliseringen, når de unge kvinders miljø spejles mod hinanden, og når deres drastiske forandringer ind og ud af voldsspiralen skal gøres til plot."
- Til ungdommen
- " Moe har et fantastisk stærkt materiale, der tilbyder sin egen unikke, og vigtige, tilføjelse til historien om hvilke skader Breivik (konsekvent kaldet »gerningsmanden«) påførte Norge ved netop at ramme Utøya."
- Smagen af rust og ben
- "Audiards styrke består i at konvertere det grumme til gribende sanselighed. Og kun en fremragende instruktør kan realisere et manuskript med så konventionelt et persondrama som i Smagen af rust og ben."
- The Sessions
- "Hans seksualitet, og sexethed, forbliver ærgerligt indpakket i selvironisk komik. Havde Lewin afholdt sig fra at indhylle os i vat, havde The Sessions for alvor været en superdristig tabusession."
- Beautiful Creatures
- "...ligesom med den romantiske zombiekomedie, Warm Bodies, der havde premiere i sidste uge, undgår Beautiful Creatures med forfriskende selvironi Twilights-universets drabeligt alvorlige selvhøjtidelighed."
- Warm Bodies
- "...da zombiernes mellemmenneskelighed vækkes, og da Julie indser, at »' kadaver' bare er en betegnelse for noget, vi ikke forstår,« udviser teenagefilmen også en fin lille samfundsansvarlighed."
- Otto er et næsehorn - 3 D
- "Instruktørerne Kenneth Kainz og Erik C. Schmidt har givet det tegnede univers en fin og autentisk visuel charme og bragt en perfekt portion sød komik ind i replikkerne."
- Otto er et næsehorn - 2 D
- "Instruktørerne Kenneth Kainz og Erik C. Schmidt har givet det tegnede univers en fin og autentisk visuel charme og bragt en perfekt portion sød komik ind i replikkerne."
- Drengen fra bjerget
- "...en krybende ubærlig smertebombe om en lille dreng for foden af en stejl voksenverden."
- Max Pinlig på Roskilde
- "Hvor er det en befrielse i vintermørket at blive hensat til sympatisk, fjollet, hyggepinlig og sommervarm teenagebegejstring på Roskilde Festival."
- Tyrannosaur
- "Det mest ægte og vigtige, man kan tage med sig fra biografsædet, er sammenspillet mellem Joseph og Hannah og den tynde tråd, der holder deres to hundeliv sammen. Trods alt."
- Manden med kameraet
- "Det er vittigt og vildt legende, gjort med alle tænkelige filmeffekter og med en kameramand som den dristige ' actionhelt' i midten."
- Hope Springs
- "...er en mildt naiv, men sympatisk og mættende sødsuppe - med bid af velspil - i markedet for tiltrængt livsbekræftelse."