Katrine Hornstrup Yde
-
-
- The Imposter
- "I den skamløst underholdende dokumentarfilmthriller ' The Imposter' er de faktiske hændelser lige så vilde som den genresikre måde, de fortælles på."
- Marco Macaco
- "Det er en charmerende, men aldrig grinagtig film..."
- Kapringen
- "Jeg har faktisk svært ved at forestille mig, at nogen film gør præcist det, som det tonstunge talent Lindholm har gjort med sin tålmodigt dirrende og rørende realisme."
- Moon Rider
- "Det er et svært narrativ af op- og nedture at skildre. Men Denciks talentfulde, indefra fortalte portræt af en dreng, der selv ser sin dødsdriftige månerejse fra månen, efterlader et helt særligt indtryk."
- Ai Weiwei: Never Sorry
- "At den amerikanske instruktør Alison Klaymans dokumentarfilmsdebut har fået prominent plads på avissiderne som ugens vigtigste film i nærværende tryksag kan ikke forklares med, at den i sig selv er en god film af en dygtig instruktør. Dertil er Ai Weiwei: Never Sorry for pliskplasket, for grådigt altsammenhobende og ført uden et mærkbart kunstnerisk greb."
- Matchmaking Mayor
- "Alle, og ikke mindst Informations ikke-forplantende læsere, bør gå ind og se den. Så kan de forelske sig i mørket og producere nye læsere med fin filmsmag."
- Take This Waltz
- "...skildrer skurkeløst, velspillet og med deprimerende præcision en hyggekonform hustrus pludselige tosomhedskrise."
- Albert Nobbs
- "Manuskriptet, med sin stivnakkede humor, svigter dog, når han til tider, plotpædagogisk, skal tale højt med sig selv. Og dette mildt teatralske bliver desto mere karikeret i selskab med resten af karaktererne på det irske hotel, hvor hans historie udfolder sig i."
- To Rome with Love
- "Samlet set virker de fire sammenklippede historier som en snap realisering af to siders idéudkast i den aldrende auteurs notebog. Der er langt til kraftanstrengelsen fra sidste års succesfulde drømmetidsrejse, Midnight in Paris."
- Smølferne og den fortryllede fløjte
- "For skal man være barn, eller høj på svampe, eller gammel nok til at blive nostalgisk over noget fra 1976, for at have noget at gøre i denne tegnefilms selskab? Smølf smølf smølf."
- Habemus Papam
- "..føles som en alt for letfordøjelig og lun tæt-på-ingenting komedie om en magtfuld mere-end-rigelig institution."
- Udyret
- "Udyret er en skrap, men ikke en skarp nok film. Musikken er tykt smurt, billederne pæne, men ufarlige. Samlet bliver den en lille, nærmest filmskoleagtig lang novellefilm, der ikke genkender sin egen forudsigelighed."
- LOL
- "Fyldt med boyband-stylede teenagers med Lægeligt Ordnede Læber. Filmen kunne have heddet POP for Product placement og Patos. SOS for Sindssygt Overdrevet Sukkersødt. BOB for Botox Og Bruncreme."
- A Dangerous Method
- "Med A Dangerous Method har Cronenberg og manuskriptforfatter Hampton fremstillet og gjort den relevant psykoanalysens barndom sobert - med universelt fokus på menneskelig drift og fortrængning. Det gør den ikke til en drøm af en film. Men som ufarligt, velspillet historisk snakkedrama må den gerne få lidt taletid."
- Get the Gringo
- "...en spøjs sammenblanding af den latinamerikanske filmbølges tæft for farverige og rå ghetto-portrætter og så mundrappe actionfilm a la Dødbringende våben."
- Hvad gør vi nu?
- "Som begavet underholdning fungerer den i hvert fald. Som en religionsfejdens kække, kvindemægtige ostesang."
- Stormfulde højder
- "...et råsmukt, nekrofilt naturdrama med en farvet Heathcliffsom udgrænset mørkemand og med ungdomssanser stærkere end voksenfølelser..."
- Du kan vente dig
- "Du kan vente dig til en multiplottet, men enøjet romcom-pludder, der føles lige så opdateret som første oplag af inspirationsforlægget, Heidi Murkoffs bestseller, fra 1985."
- Diktatoren
- "Cohen skærer paradokserne ved Vestens hyklerisk profitable og fremmedhadske diktatorklapjagt ud i pap for os. Det er et satirespid, der er 1940-diktatoren værdig."
- Alperne
- "Det er ikke helt så præcist, isnende ( og knap så ubehageligt) gjort som Dogtooth, men peger effektivt på, at det helt at fornægte identitet og tab og derved menneskets betydningsfuldhed bliver en perverst forskruet kamp mod livets mørkezoner."
- Jiro Dreams of Sushi
- "...som et sansevækkende geniportræt og indføring i japansk grundighedskultur, og med en dyb respekt for fisk og sushi som slowfood, må man trykke sig på næsen i velbehag."
- Abepigerne
- "En ond cirkel af beskyttelseshysteri (også publikums) er skarpt demonstreret af Aschan, et kæmpetalent med en debut, der ikke mindst bør ses for årets ufrækkeste go go-dans."
- Jernladyen
- "Nysgerrigheden efter analyse af, refleksion over og holdning til Thatchers politiske liv bliver ikke stillet, når portrættet af den kolde krigskælling lader rammen være Thatchers post-politiske nutidsjeg."
- Bellflower
- "... spækket med musikvideo-greb, et hav af eksperimenterende videokameraer og -vinkler og Hipstermatic-agtige farvelag, en ivrig leg med flashbacks og med skuespil, der balancerer mellem det vildt indtagende og lidt for selvfede."
0
- Lysår
- "... en krævende fuglefrøfilm, der nærer sanserne og skærper mikroperspektivet i en tyst indføring i naturens nuttede multiliv."
0
- The Music Never Stopped
- "...et elegant, flerlagret sammenspil mellem to historiske og musikalske generationer, der i mere end én forstand kunne have godt af at lytte mere åbent til hinanden."
- The Darkest Hour
- "...en jævnt underholdende skabelonfilm, der inspirerer til glemsel fremfor til sært postuleret globalt sammenhold."
- Undskyld jeg forstyrrer
- "...i al sin bitre særhed en vellykket film i en særligt Genz/ Jepsensk genre, der med dramaturgisk og stilistisk sikkerhed mestrer sit eget forstyrrede filmunivers."
- Magi i luften
- "Jeg kan ikke komme i tanke om at have set noget som Magi i Luften. Den platkåde danseenergi bliver i kroppen."
- En ny chance til Larry Crowne
- "Med undtagelse af én fantastisk dagen derpå-scene med en fortrydelses-udmattet Roberts og Star Treks George Takei som herligt sær økonomiprofessor, er filmens komik plat og gumpetung: Vi skal grine af Hanks store røv i hvide boksershorts, af Talias jaloux latinokæreste og af kaskader af overgearet fis i det etnisk diverse klasselokale."
- Anonyme romantikere
- "Det er fed, fyldt chokolade for de, der lokkes af filmens danske rom-comtitel, men en fuser for de, der foretrækker spejlingen i det følsomhedshelvede, der kan få det mest banale hverdagslige møder til at føles knusende uoverkommelige."
- Neds
- "Mullan ved ikke rigtigt, hvor han vil hen med sin grumme historie, så et sted undervejs ophører slagene fra livets lammetæv med at gøre ondt på den måde, den kritiske instruktør havde til hensigt."
- Hysteria
- "Tanya Wexlers britiske komedie om opfindelsen af vibratoren er et tankevækkende og kuriøst stykke seksualitetshistorie, fortalt vakst og vittigt med hele den sociale og videnskabelige revolution som fortællingens bagtæppe."
- Arthurs Julegaveræs
- "Humoren og tempoet styrer flot udenom det dødpunkt af forudsigelighed, som selv de kækkeste animationsfilm ofte lider under."
- Beast
- "Man holdes, med kvalme, fanget af horrorhistoriens fremdrift uden rigtigt at forstå det parforhold, der i starten underskriver sin kærlighedskontrakt med en klam slurk blod."
- Værelse 304
- "...en ægte modig og frisk tænkt genrefilm. Den er et ambitiøst, narrativt fletværk, der leger med og dyrker den psykologiske thriller."
- Footloose
- "For mig er det svært ved at se, at der er faktisk opdateret ungdoms-tidsånd i denne form for 80' er-genbrug, eller for den sags skyld, hvad visionært der er ved at gøre 2011 til en tid til linedance."
- Samme dag næste år
- "...da dramaet til slut får et ordentligt smæk med gong gong'en, og ens bryst burde dirre over disse tyve års 15. juli'er af semi-platonisk tosomhed, er teen for længst blevet kold."
- Bollevenner
- "...er nuttet som Timberlakes krøller og blød som Kunis' store øjne."
- Brudepiger
- "Jeg takker bare brudepigerne for at lykkes med så meget af deres høje og lave humor: en anbefalet portion kvindegiftig lort og (bryllups)lagkage, der skulle få det til at boble i alles maver."
- The City Below
- "Den efterlader én en smule kold. Man får aldrig lirket den rigtigt op. Byens kølighed bliver filmens. Men det er også i sig selv fascinerende."
- Kung Fu Panda 2 (org. version)
- "Mens det oprindeligt var underholdende genreparodisk at se det kinesiske kampkunstunivers blive bygget op, er toeren på den lange bane trættende forudsigelig med ups-jokes og en hæsblæsende overdosering af animerede kampscener."
- Kung Fu Panda 2
- "Mens det oprindeligt var underholdende genreparodisk at se det kinesiske kampkunstunivers blive bygget op, er toeren på den lange bane trættende forudsigelig med ups-jokes og en hæsblæsende overdosering af animerede kampscener."
- Paul
- "Det er stilsikkert og vittigt og filmnørdet..."
- The Beaver
- "Med pudseløjerlige manuskriptdetaljer og musik af blandt andet Radiohead vil Fosters drama gerne være en indiefilm a la Craig Gillespies fine dukkeforelskelsesdrama Lars and the Real Girl ( 2007). Men i Fosters varetægt føles det mest som at se Hollywood-dinosaurerne tage en indiehånddukke på."