Niels Lind Larsen
-
-
- Dommeren
- "Det er ikke nogen stor film, men den fungerer, og ganske som Palmer senior og søn rummer den flere strenge, end man umiddelbart tror."
4
- Short Term 12
- "... en film med mennesker, man knytter sig til, fuld af den energi, det giver at hjælpe andre. Man kan ligefrem varme sig ved den sådan en råkold novemberdag."
4
- Cirkusdynastiet
- "... et intimt og nænsomt portræt, fuld af fine registreringer. Det fanger dybden i de fælles drømme og hver en sprække i den tykke sminke, men samtidig holder instruktøren en værdig afstand, så cirkusfamilierne får lov at bevare deres stolthed og mystik."
5
- The Captive
- "Instruktøren Atom Egoyan var engang en mester i at skildre sorg og undertrykt desperation, men her er karaktererne blottet for psykologisk dybde, og historien ribbet for enhver troværdighed og sund fornuft."
2
- Stille hjerte
- "'Stille hjerte' banker, så det giver genlyd i biografsalen, og bliver stående som årets bedste danske film."
5
- 1989
- "Resultatet er levende. Vi får et indtryk af, hvordan nogle af de vigtigste storpolitiske beslutninger i vor tid blev taget - i en fortrolig samtale mellem Gorbatjov og Neméth eller i telefonen fra Bonn til Moskva. Men den er også kontroversiel, fordi vi er nødt til at tro på instruktørens oprigtighed i dokumentationens grænseland."
4
- Før vinterkulden
- "Diskret og kirurgisk præcist, spejlet i de smukke billeder, der trækker al varmen ud af efterårets farver med respekt for sine personer og med plads til, at publikum kan tænke selv."
4
- Kvinden der forsvandt
- "En film, som man forlader med en rundtosset hjerne, et forløsende smil og en personlig note om at huske at købe blomster med hjem."
5
- Den usynlige kvinde
- "Man savner passion i kærlighedshistorien, og derfor ender ' Den usynlige kvinde' som en af de store tournure-kjoler, Nelly bærer filmen igennem: Tro mod tiden og smuk at se på, men også lidt tung at danse med."
3
- Dannys Dommedag
- "Filmen savner et følelsesmæssigt engagement, der kan måle sig med genrens forbilleder, og udviklingen i karaktererne virker mere mekanisk end psykologisk betinget."
2
- Ekstra Bladet uden for citat
- "...Til gengæld udøver Mikala Krogh selv et fornemt journalistisk håndværk.
Hun er den nøgterne journalist -eller instruktør -der iagttager uden at kommentere, men vinkler og klipper sin film så fint, at vi hele tiden mærker energien i nuet, frygten for fremtiden, desperationen over udviklingen og kærligheden til bladet."
5
- Svinene
- "Det er bitter kost, fuld af amoralske mennesker, men serveret i en fængslende stærk atmosfære og understøttet af Tindersticks længselsfulde lydspor."
4
- Jersey Boys
- "Clinten er trods alt blevet 84, og måske havde ' Jersey Boys' haftgodt af en instruktør, der var lidt hurtigere på aftrækkeren."
4
- Begravet i fortiden
- "Den er så mekanisk liret af, at den aldrig rører os. Hvad hjælper det at have knaldhøje skudeffekter, skumle kirkegårde og kødøkser i kældermørket, når man ikke har hjertet med?"
2
- Æsketroldene - 3 D
- "Der er fart over feltet, og selv modne ostehoveder skal være vågne for at følge med i det fabelagtige univers, der er som et sammensurium af Rudyard Kipling, 'Delicatessen', 'Aliens' og Monty Python."
5
- Æsketroldene - 2 D
- "Der er fart over feltet, og selv modne ostehoveder skal være vågne for at følge med i det fabelagtige univers, der er som et sammensurium af Rudyard Kipling, 'Delicatessen', 'Aliens' og Monty Python."
5
- Living is easy with eyes closed
- "Der er nostalgi for hver en pesetas, men omvendt må selv den hårdeste rullesten lade sig smitte af filmens varme. Og lune sig ved de mange små Beatlesreferencer og -anekdoter, der frit, men elegant flettes ind i historien."
4
- En to tresomt
- "Monotonien slider dog hurtigt charmen af den lille pudsighed. Og de tre fine skuespillere er som musikere med bare én akkord -Ikke helt nok til, at de kan få en stjerne hver, men så er det jo heldigt, at de er vant til at dele."
2
- Boyhood
- "Det er nærmest magisk at se de to børn udvikle sig til selvstændige unge mennesker for øjnene af os, og selvom man genkender forældrenes frustration over, at det går så stærkt, er der også en forløsende fortrøstning i tidens gang. Livet leves."
6
- Kapgang
- "Med en humor, der får klangbund af historiens alvor, er det en lunt bevægende og bundcharmerende film, som på ingen måde udfordrer sit publikum, men til gengæld er let at holde af."
4
- What if?
- "Zoe Kazan, der spiller Chantry, er heldigvis smadder sød og naturlig, og filmen har et par kære ideer som at lade Chantrys tegninger blande sig i billederne.
Det er alt sammen velmenende, men førsteelsker bliver Potterdrengen altså aldrig."
3
- Joe
- "'Joe' er et leverstød af et spændingsdrama, båret af levende, komplekse karakterer og fortalt i et afventende dæmpet tempo, men samtidig fuld af en smerte og vrede, der truer med at eksplodere i hænderne på os."
5
- Blind
- "... djævelsk underholdende og finurligt udfordrende."
5
- Magic in the Moonlight
- "Det er nemlig med film som med kærlighed og tryllekunst: Vi ved, de er fulde af trick og fiduser, men vi vil så gerne narres til at tro, at det er den ægte vare. Få troldmænd giver os den illusion bedre end Woody Allen."
4
- Amazonia - 3D
- "Billederne er bjergtagende, og kapucinerabernes tilsyneladende evne til at agere er imponerende, godt hjulpet på vej af en dramatisk lydside. Men alt dette til trods har filmen svært ved at bevare sin spænding gennem 80 minutter."
3
- Amazonia - 2D
- "Billederne er bjergtagende, og kapucinerabernes tilsyneladende evne til at agere er imponerende, godt hjulpet på vej af en dramatisk lydside. Men alt dette til trods har filmen svært ved at bevare sin spænding gennem 80 minutter."
3
- Det andet liv
- "Jonas Elmer har i al sin imperfektion skabt en levende og vedkommende film, der varmt kan anbefales."
4
- Kraftidioten
- "...en lun sarkasme og en række af norsk films største stjerner, der tydeligvis nyder at slippe den indre fjeldabe løs. Se den med paraderne nede og et par sommerøl under vesten."
4
- Lev stærkt
- "Det er en film fuld af energi, drama og veloplagte unge stjerner, og mon ikke de smukke Melville og Oftebro kan smelte et pigehjerte eller to i biografmørket, mens kæresten ved siden af drømmer om alufælge og brændt gummi."
4
- Om heste og mænd
- "Det er på én gang rørende og afsindig absurd, og det er den dobbelthed ' Om heste og mænd' fanger med glimt i øjet og forfriskende originalitet. Det er et vrinskende lille stykke filmkunst i ponyhøjde."
5
- Når dyrene drømmer
- "Arnby skal have ros for forsøget og for modet til at lege med genrerne. Han virker allerede som en instruktør med en sikker æstetisk sans og et stærkt billedsprog, der gør 'Når dyrene drømmer' til en ganske fysisk oplevelse."
4
- Cykelmyggen og Minibillen
- "Den let pædagogiske historie er hverken mere eller mindre, end man kunne forvente. Til gengæld skuffer det, at filmen i musikalitet, miljø, figurer og sjove påfund lægger sig aldeles op ad forgængerens kvaliteter i stedet for at skabe sine egne."
2
- En flænge i himlen
- "'En flænge i himlen' er sentimental og stortudende sørgelig. Men den er det på allersmukkeste vis, for historien om en 16-årig dødsmærket kræftpatient formår nemlig at vække alle vores følelser uden at manipulere dem."
5
- Miraklet
- "Simon Staho har aldrig været publikums mand, men hans film har altid været drevet af en beundringsværdig sikkerhed og konsekvens. Denne gang synes han dog at være trukket i det ligegyldige kompromis' retning, måske for trods alt at få en film på gaden."
2
- Locke
- "...skaber et spændingsdrama ud af hverdagen med et fingerknips og viser, hvor skrøbeligt livet og lykken kan være for en mand, der blot forsøger at handle anstændigt."
4
- Våbensmuglingen
- "Det er ikke bare en vigtig film om selvrådige efterretningstjenester og lyssky regeringsaftaler, men også en god film, der bruger sine virkemidler effektivt."
4
- Min søns familie
- "Historien er som taget ud af ' Desperate Housewives', men vendt og drejet med soberhed og indsigt. Det er menneskeligt, velspillet og velfortalt, men det er altså også vel forudsigeligt."
3
- Kolbøttefabrikken
- "Trods veloplagte skuespillere og gode intentioner er 'Kolbøttefabrikken' en gumpetung affære."
2
- The Salvation
- "Den er klassisk i ordets bedste forstand. Onde tunger vil måske ligefrem kalde den gammeldags og uambitiøs, men når man arbejder med rendyrkede genrefilm, er det en kunst at holde sig indenfor rammerne."
4
- Selv i de bedste hjem
- "Ozon er altid et interessant bekendtskab, der går sine egne drilske veje, men denne gang er han også en smule for forelsket i sin egen kunst og formåen. Selv i de bedste hjem bør man kende sin begrænsning."
4
- The Other Woman
- "Ikke så sjov som i ' Knocked Up' og ' This Is 40', hvor hun spillede overfor Paul Rudd, men sjov som en små-neurotisk mini-Woody Allen med vagina. Og Nikolaj Coster-Waldau? Ja prisen var høj, men i det mindste fik han lov at kysse Cameron Diaz."
2
- A Thousand Times Good Night
- "Instruktør Erik Poppe fortæller med indlevelse og bevæger os, især i de små mellemspils-scener, hvor dilemmaet mellem passion og fornuftfår lov at ulme i underteksten. Men desværre vil han også gerne føre os ved hånden, og han smører således unødigt tykt på."
3
- The Selfish Giant
- "Det er på én gang hjerteskærende og ditto varmt, og selv om historien sine steder virker en anelse konstrueret, fortæller Barnard med overblik og stor loyalitet overfor alle sine personer."
4
- Det store stilehæfte - Krigsdagbogen
- "Historien er alvorstynget, men formår ikke selv at vække en eneste følelse, og instruktionen er så stiv og gammeldags, at ingen personer rører os."
1
- Rejsen til fjerkongens rige - 3 D
- "... Esben Toft Jacobsen fortjener ros for at skabe en åben fortælling, hvor ikke alt kan forklares, men blot skal opleves og føles. Men sympatien til trods har filmen også sine begrænsninger."
3
- Rejsen til fjerkongens rige - 2 D
- "... Esben Toft Jacobsen fortjener ros for at skabe en åben fortælling, hvor ikke alt kan forklares, men blot skal opleves og føles. Men sympatien til trods har filmen også sine begrænsninger."
3
- Mig ejer ingen
- "Her er ingen kedeligt løftede pegefingre, men en knyttet næve af smerte og en udstrakt hånd, der ikke kan nå, i en både smuk og smertende fortælling om en kærlighed, der ikke kan leve, men ej heller dø."
5
- Detektiverne
- "Det er synd og skam og lidt snyd, at ' Detektiverne' bliver markedsført som en ungdomsfilm, for den vil gøre sig klart bedst blandt de 8-til 12-årige. De har lige alderen til at lade sig rive med af actionen, forskrække af forbryderne og bære over med det lette plot."
4