Bo Tao Michaëlis
-
-
- Skaknovelle
- "Skaknovelle er klar over, at den må skrue op for ondskaben og samtidig finde en nutidig grimasse og realistisk ramme, som passer til tekstens patetisk-psykologiske paranoia. Det formår den flot at gøre og bliver dermed seværdig."
4
- No Time to Die
- "Instruktøren Cary Joji Fukunaga (True Detective) har ikke kun iscenesat en af de mest vellykkede, sammenhængende og handlingsmættede, men også en af de visuelt smukkeste og billedmæssigt overdådige James Bond-film."
5
- Respect
- "Jennifer Hudson, som fik en Oscar for sin birolle i Dreamgirls, er troværdig som den heftigt syngende Franklin. Og med sine musiknumre får Respect indimellem toner af en musical."
4
- Billie
- "Billie er et ramsaltet portræt af en samspilsramt sanger. Hun bliver kaldt for narcissist, masochist og biseksuel nymfoman, ekstrem narkoman, umættelig drukkenbolt og impulsiv psykopat."
4
- På kanten af livet
- "På kanten af livet sniger sig ind i en såre fransk filmtradition om venskaber på tværs af forskellighed, som så overvindes med stærke følelser og gode viljer. Der skal også en pæn portion velvilje til for at blive underholdt af denne moderat seværdige komedie."
3
- Marco effekten
- "Det er først og fremmest Ulrich Thomsens portræt af den desillusionerede, traumatiserede og faktisk hjemløse Carl Mørck, som gør filmen til mere end middelgod. Hans fortvivlede ansigt med desperate øjne, nervøse træk og trodsig mund er filmens vedvarende seværdighed."
4
- The United States vs. Billie Holiday
- "Oscar-nominerede Andra Day leverer sine Holiday-evergreens, så de lyder som forbilledet. Men hun medbringer sin egen smertefulde indsigt og melankolsk bagklogskab, hvorved hun giver sangene – og sangeren – en ny, mere traurig dybde."
5
- Lille sommerfugl
- "Lille sommerfugl er kernesund, politisk korrekt og kontant underholdning. Kærlighed blandt bønder – nu med kant. Men Søren Kragh-Jacobsen er mere eventyrfortæller end virkelighedsrealist. Heldigvis."
4
- Erna i krig
- "Det hele er instrueret med superb visuel sans og ferm tæft for fortællingens energi, som kendetegner den spændende, men også seriøse og spektakulære filmfortælling, vi for det meste forbinder med Steven Spielberg."
5
- Familiefesten
- "Ensemblespillet er som altid i franske film solidt og smittende, og Familiefesten ender som delikat bagatel: underholdende og med eftertænksomme nuancer."
4
- Undtagelsen
- "Men ellers ved filmen ikke, hvilket genreben den skal gå på. Om den vil servere en psykologisk thriller med freudiansk filosofi eller levere en kontant politisk menneskejagt fra Balkan og omegn. Begge aspekter kunne være håndteret mere klart og konkret..."
3
- Krudttønden
- "Ole Christian Madsen viser med Krudttønden, at han er en af vores fornemmeste og mest ferme filmfortællere."
5
- De særlige
- "I mine øjne er De særlige en bedre film end De urørlige. Den sigter højere end blot et sympatisk venskabsportræt og har bedre blik for de problematikker, den belyser. "
4
- De forbandede år
- "Alle spiller røven ud af bukser og besættelse. De forbandede år er en lidt konservativt iscenesat, men på alle måder fascinerende flot film. Den er meningsfuldt underholdende uden at være for meget med sine markante meninger."
4
- Motherless Brooklyn
- "At filmen kan sin film noir-klassikere vises gang på gang med håndstrøgne citater. Det er nok forglemmeligt, men ikke desto mindre underholdende."
4
- Knives Out - Var det mord?
- "Filmen forringer sig over midten i retning af de ordinære krimier på tv, som danske kanaler i weekenden byder os som tilbehør til enten fredagsbajeren, lørdagskyllingen eller søndagskaffen."
3
- Selvmordsturisten
- "Selvmordsturisten er mesterlig, en lille film om et meget stort emne."
5
- Flugten fra Østtyskland
- "Mens mesterlige tyske film som Good Bye Lenin! og Værk uden skaber giver et nuanceret signalement af øst og vest, er Flugten fra Østtyskland et mere entydigt drama. Men ikke desto mindre eller måske netop derfor er den stærkt medrivende."
4
- Smagen af Toscana
- "Italiensk film beviser endnu engang at have sort bælte i at dreje en sentimental film, som giver vand i øjenkrogen uden alt for dårlig smag i munden."
4
- Værk uden skaber
- "Nogle gange er filmen lidt vel eksistentiel med sine ambitiøse diskussioner om kunst og kunstnere. Men på alle måder taler vi om en fascinerende og flamboyant film, der fortæller bevæget om det at
være menneske i efterkrigstidens delte Tyskland..."
5
- Vice
- "Politisk propaganda vil der sikkert blive råbt fra højre. For mange af os andre er det en intelligent og meningsfuld mockumentary. Måske bliver Cheney i filmen klandret for alt for meget ondt i verden – fra klimaforandringer til Islamisk Stat – men filmen argumenterer sgu godt for anklagerne."
5
- Happy Ending
- "Det er et problem for flere af Hella Joofs film. Hun ved ikke rigtigt, om hendes værk skal være en lavkomisk bagatel eller et alvorligt lystspil. Men i sidste ende er Happy Ending det sidste på en charmerende måde."
4
- Cold War
- "Pawel Pawlikowskis personlige værk er smerteligt og suggestivt, rørende og vedkommende. Et vintereventyr om at leve på polsk under Den Kolde Krig."
5
- Christian IV - Den sidste rejse
- "Man rammes af en voksende ligegyldighed om, hvem der gik i seng med hvem. Filmen mangler simpelthen enten noget traditionelt 1600-talsdrama med historiske gevandter og kulørt ramasjang eller en kalejdoskopisk og inciterende fortælling, som vil mere og andet end at langtidsstege en affære om royal utroskab engang i Danmarkshistorien."
3
- I Krig & Kærlighed
- "Det er en langstrakt affære, men den vinder ved eftertanke. Hverken krig eller kærlighed er for begyndere."
4
- Den tid på året
- "... den mest elegante og morsomme danske komedie i årevis."
5
- Journal 64
- "Slutningen trækker ned, men ellers er Christoffer Boes livtag med Afdeling Q den filmisk mest sprælske og holdningsmæssigt skarpeste i serien."
4
- The Seagull
- "Underholdende, men langt fra sofistiske Tjekhov, hvor det gør ondt, mens man ler."
3
- Den dag på stranden
- "'Den dag ved stranden' er egentlig uhyre gammeldags fortalt, men også hjertegribende serveret med stænk af bittersød britisk bagklogskab."
5
- Lykke-Per
- "Bille Augusts Lykke-Per er på alle måder god i sig selv, og som illustreret klassiker giver den én lyst til at læse bogen igen eller for første gang."
5
- Skytsenglen
- "Filmen slingrer usikkert mellem at ville være saglig
og farvelagt reportage og samtidig antyde konspiratoriske labyrinter med fæle politifolk og gådefulde dødsfald."
3
- Huset ved havet
- "'Huset ved havet' er som Guédigians 'Byen er stille' og 'Kilimanjaros sne' fuld af gode intentioner. En meningsfuld fransk folkekomedie, hvor nogle dør, og andre får hinanden, akkompagneret af et politisk statement om at tage imod flygtninge uanset, hvorledes og hvorfra de kommer."
4
- Hotel Europa
- "... pludseligt drejer filmens design sig mere og mere ind på at blive en decideret debatfilm, sat op som både en allegori, en thriller og en farce, hvor historien noget klodset pendler mellem at være det ene og det andet. Man kan selvfølgelig godt lave hybride crossover-film, men det kræver, at man har færre ambitioner og for eksempel ikke samtidig også vil udrede Balkan-krisen nu og dengang."
3
- Den 12. mand
- "... bortset fra, at den er lidt lang i skisporet, så er 'Den 12. mand' med sin både gamle og nye fortællestil, flotte scenarier og sympatiske intentioner seværdig, ja, sågar rørende."
4
- I, Tonya
- "Fra et spøjst signalement af en temperamentsfuld sportsstjerne løfter Craig Gillespies drama sig til en større fortælling om en formørket nation, hvor enhver har ret til sin egen sandhed."
4
- Darkest Hour
- "Filmen rokker ikke ved Churchill-myten, men er alligevel ganske underholdende. Endnu en nostalgisk sang om dengang Storbritannien stod helt alene, og sådan set havde det bedst med det."
4
- Rodin
- "Rodin er stilfærdigt seværdig og deltog i hovedkonkurrencen ved årets Cannes-festival."
4
- The Party
- "Alle spiller godt, og alle spiller godt sammen. De synes at nyde samspillet, og det smitter charmerende af på tilskueren og strammer plottets mange tråde op med dramatisk spændstighed."
4
- Snemanden
- "Det er en begavet udgave af en traditionel seriemordersag, som så alligevel vender klichéerne en gang til og det på en ny, inciterende måde."
5
- Paula
- "Feministisk kunstnerfilm om maleren Paula Modersohn-Becker, der trodsede patriarkatet i 1800-tallet, er båret glimrende skuespil og et smukt tidsbillede."
4
- Aldrig mere i morgen
- "Der er glimt af gode, gamle Erik Clausen, men hans film om en sjæl efter døden er en sandkasse af sentimentalitet."
3
- Tulipanfeber
- "Den fatalitet, der gør en kostumefilm som Historien om Martin Guerre grænseoverskridende vedkommende, forsvinder i dette mylder af smukke billeder. Spænding bliver til stilleben."
3
- 3 ting
- "Jens Dahl debuterer med en stram thriller, der med små og få midler skaber en troværdig aura af skæbnens luner og menneskets koldblodighed."
4
- Springtur i Toscana
- "...filmens stædige tro på egne barokke virkemidler og sørgmuntre scener er så smittende, at man undervejs mere og mere lader sig rive med i troen på, at det hele i sidste ende nok skal gå."
5
- Dan-Dream
- "Casper & Franks komedie om verdens første elbil kører i tomgang med en historie, der bogstavelig talt er fuld af lort."
2
- Aminas breve
- "Esben Smed spiller fænomenalt i hovedrollen, men ikke engang hans skuespillerpræstation kan redde filmen fra dens langstrakte kedsomhed og humorforladte omstændelighed."
3
- Guldfeber
- "Ramsaltet realisme, smertelig romantik og genial slapstick er ingredienserne i en af filmhistoriens største bedrifter, som holder den dag i dag."
6
- Jackie
- "Natalie Portman er mageløst fremragende og yderst indlevende som både sofistikeret og høvisk førstedame på tv og til koncert med applaus og håndkys, og som samspilsramt kvinde, der konstant ryger franske cigaretter og drikker russisk vodka på kanten af et sammenbrud."
4