Michael Bo
-
-
- XY Chelsea
- "Ja, Chelsea er en helt, men det er ikke filmens pointe. Pointen er i stedet den bevægende og gammeldags at give et portræt i flere dimensioner af en kompleks personlighed. Så langt ind, som vi kan komme."
4
- Carmen & Lola
- "Vil jeg anbefale Carmen og Lola? Ja, jeg vil. Hvis ikke man forventer udfordrende filmkunst, vil man blive underholdt. Og hey, hvad er der galt med underholdning?"
4
- Gloria Bell
- "Lelio balancerer hele tiden tæt på den soapede telenovela med dens særlige latinamerikanske sensibilitet baseret på konflikt og affekt, glamour og maskespil. Han knuger de store følelser ind mod brystet, som Douglas Sirk gjorde i 50ernes amerikanske mainstreamfilm som Magnificent Obsession og Written on the Wind."
4
- X&Y
- "Den er forholdsvis hurtigt glemt, men man hygger sig med den, mens den kører. Vi bliver ikke klogere på hverken Persbrandt eller Odell, medmindre man hverken ved eller kan forestille sig andet om de kendte end det, man læser i ugebladene."
4
- Kapernaum
- "Her er vitterligt ingen egentlige skurke, kun almindelige mennesker, hvis vanskæbne tvinger dem ud i umulige valg. I et mønster, der tilsyneladende aldrig får en ende."
6
- A Star Is Born
- "Det er vidunderligt at opleve, hvor organisk Bradley Cooper inkorporerer den gamle historie i en helt ny, frisk kontekst."
5
- Bare Juliet
- "...vittig og velspillet, og fans af genren vil elske de mange referencer til klassikerne."
4
- Ulydighed
- "Filmen er så genneminstrueret, så nøje tænkt i detaljen og så fokuseret, at man føler, man er dumpet ned i noget, som fandtes allerede."
5
- C'est la vie!
- "Det er selvfølgelig ikke stor, uforgængelig kunst fra den allerøverste franske skuffe, men det er folkelig kunst af en art, som har forståelse for al menneskelig dårskab."
4
- Mit Grønland
- "Den river mildt sagt ingen nye mure ned, men den har en sødme i portrættet af den godmodige Anders, der halvhjertet forsøger at flygte fra sin skæbne som gårdejer."
3
- Montparnasse Bienvenüe
- "Den balancerer, som ekstremt få fortilfælde, mellem lys og mørke, virtuost uden at fremstå blæret. Der er en naturlighed og selvfølgelighed over afviklingen af 'Montparnasse Bienvenüe', som man nærmest kun finder i livet selv."
5
- En fantastisk kvinde
- "... for Marina har livet været en miserabel dans på rosentorne, og hun accepterer ganske simpelt ikke ydmygelsen. I solidaritet med hendes trods åbner filmen for myriader af indfald og udtryk og ender med at være et dybt vedkommende kunstværk."
5
- God's Own Country
- "God’s Own Country er ikke så overrumplende, som da Ang Lees film ['Brokeback Mountain'] kom frem, men den beskriver en ny virkelighed og gør det intenst og uforglemmeligt."
5
- Sweet Dreams
- "Det er alt sammen lovligt let og ret banalt. Men allerede præmissen – den indiskutabelt livsvigtige mor i sønnens liv – er underlig at sidde og tygge på i en dansk biografsal."
2
- Cézanne og Zola
- "Det bliver så tungt og demonstrativt med al denne 1800-tals skønhed,
og jeg griber mig selv i at ønske, at man fortalte om det opulente i en Dogmefilm-æstetik, hvor idéerne kunne brydes, uden at der kom en høj hat eller en brokadekåbe på tværs."
3
- La La Land
- "Damien Chazelle har virkelig formået at transcendere formatet og samtidig udtrykke sin dybeste kærlighed til genren. Og så demonstrerer han den eneste troskab over for traditioner, der er værdi i. Nemlig den, der skiller dem ad for så at samle dem igen."
6
- Sidste nat i Caracas
- "Alle forfølger alle i Guldløve-vinderen Sidste nat i Caracas, der er et fascinerende uforudsigeligt drama om forholdet mellem en moden herre og en ung voldsmand."
5
- Free State of Jones
- "... et spændende plot i en uforløst form, som hverken rækker ud efter storhed eller tør bruge et unikt filmsprog."
3
- Fritz Bauer: En fjende af staten
- "Den er opslugende og spændende som en spionthriller, og når den er færdig, føler man sig fyldt op af ny, god viden på den lette måde – den, der ikke giver rynker i panden, men som fylder så dejligt. Den er instruktørens triumf og i lige så høj grad hovedrolleindehaverens."
5
- The Dressmaker
- "... et ambitiøst komediedrama, der ikke er bange for at kaste boldene højt op i luften og se, hvor de lander. Eller om de lander. Det er det sådan fifty-fifty, om de gør."
3
- Urmageren
- "Instruktøren Hirschbiegel er tilbage i atletisk, kunstnerisk topform i 'Urmageren'. Har man hørt urhistorien før om den ensomme ulv, der hævner et råddent system? Ja, men Hirschbiegel har fundet nye måder at fortælle den på."
5
- L'attesa
- "Juliette Binoche slår endegyldigt fast, at hun tilhører den sjældne kategori af skuespillere, der kan ”eje” en film i en sådan grad, at den bliver god."
4
- A Bigger Splash
- "Filmens overraskelse er Ralph Fiennes, der ellers i stigende grad er blevet en af disse veldædige britiske skuespillere, hvor teknik synes at gøre det ud for indlevelse. Her springer han ind på scenen med et ”voila”."
4
- Ma ma
- "'Ma ma' er soap med soap på, selvskummende og syntetisk ud over alle bredder."
1
- Love - 2 D
- "Sengescenerne er overordentlig vellykkede på flere planer, men de og andre greb går desværre tabt i den 2D-version, som distributøren har valgt at give premiere i Danmark."
4
- Jagten på Chaplin
- "Jagten på Chaplins store udfordring handler om tonarter, om at kunne balancere i hele dur/mol-skemaet mellem situationskomedie, social satire, patos og spænding. Og gu’ lykkes det."
5
- Jeg er Ingrid
- "Portrætfilmen om Ingrid Bergman er lige så nærværende og kompromisløs som hovedpersonen, der demonstrerede, at også kvinder kan følge deres kald."
5
- Pride
- "Det er en sejr, at en vigtig og rørende film om homoseksuelles rettigheder kan fokusere på politik frem for sex. Til gengæld mangler den lidt dramatisk frækhed."
4
- The Voices
- "... en vild film, hæmningsløs, selvnydende og langt hen ad vejen virkelig vellykket."
4
- Under the Skin
- "Under the Skin er nærmest en abstraktion, men den er også en betagende, uafviselig og uafvendelig film."
5
- Der Kreis
- "Det ligner levet liv. Når det er sagt, ærgrer det mig, at Stefan Haupt ikke alligevel sætter barren højere, men fortæller så konventionelt. Han sætter ferme billeder på handlingen, og man tror på, at begivenhederne har fundet sted, som de skildres, men der er ikke meget spræl over vinklingen."
3
- Sange fra en sigøjner
- "Stemningen hele filmen igennem er mættet på den højstemt melodramatiske måde, fyldt til bristepunktet af udtryk virtuost balancerende mellem gråd og latter."
5
- Diplomati
- " Volker Schlöndorffs teaterfilmatisering vækkes til live med uteatralske replikker og formidabelt skuespil."
4
- Something Must Break
- "Der findes film og kunstværker, hvor summen er større end deres bestanddele, og sådan er svenske Ester Martin Bergsmarks nye film, 'Something Must Break'."
5
- Tom at the Farm
- "Det canadiske multitalent Xavier Dolan har begået en thriller - uden kriminalitet, men med uforløst seksualitet og en betændt, uheldssvanger stemning."
5
- Don Fabijans bekendelser
- "Man hygger sig undervejs i den djærve, rumsterende 'Don Fabijans bekendelser', der minder om balstyriske, skotske folkekomedier som 'Masser af whisky'."
4
- Kraftidioten
- "'Kraftidioten' holdt mig engageret fra start til slut. Fordi den er vittig, fordi den er drabelig - fordi den drejer en genres mange træske klichéer med lige præcis så meget elegance, at man hænger på."
4
- Selv i de bedste hjem
- "Hvad er der sket for François Ozon? ... Fra at være en andenrangs-Chabrol viser han nu takter til at blive en førsterangs-Hitchcock med et stramt og mesterligt greb om suspense-teknik og med et nyt menneskeligt overskud."
5
- Vådområder
- "... en tysk tisse/bæ-film, som sætter en ære i at være rigtig irriterende. Missionen lykkes."
1
- Mud
- "Filmens styrke er det emotionelle bånd mellem drengene og Mud: drengenes stærke behov for, at Mud vinder på deres og på menneskehedens vegne i en verden, der rent moralsk er blevet et uigennemskueligt morads."
5
- Diana
- "Det er kluntet og kreperligt."
2
- Pieta
- "Kim Ki-duk tager hele sit filmiske mesterskab i brug i en film, der myldrer med detaljer, og som er så raskt afviklet, at den nærmest er underholdende som en mainstream-film."
4
- No
- "Pablo Larraín har fyret alle sine godt nok ret få kanoner af, inden der er gået en halv time."
3
- Anna Karenina
- "I lange passager er Joe Wrights Anna Karenina en helt mageløs film. Når den er bedst, er den berusende i sin æstetik og sine dristige valg af locations. Dens æstetik er imidlertid ikke sanselig, men mere og mere demonstrativ og fremmedgørende. Den holder desværre ikke, til man er ude af biografen igen."
4
- Killing Them Softly
- "Er referencerne vulgære, overtydelige? Ja, de er, men i filmens selvvalgte, opkørte toneleje. Det her er ikke nogen dameblads- eller for den sags skyld Politiken-version af verdens tilstand anno 2012."
6