Rasmus Brendstrup
-
-
- Mother
- "...er ikke hans mest tilgængelige film, men det er den mest raffinerede."
5
- Søstrene Gusmaos usynlige liv
- "I Søstrene Gusmãos usynlige liv er det ikke de store set-stykker eller skuespilpræstationerne, der gør varigt indtryk. Men derimod den usædvanlige kombination af fuld følelsespedal, stil over realisme, feministisk indignation og sydlandsk charme."
5
- Den sorte jord
- "...en stærk film, der ikke taber i aktualitet ved at blive set i lyset af antidemokratiske lovændringer i Rusland, Polen og Ungarn..."
4
- Inception
- "Christopher Nolan laver brandgode scifi-fantasier og kryptiske film, der sætter tilskuerens hjerne på arbejde. Men med Inception, instruktørens mest monumentale og gennemarbejdede værk til dato, opstår der for første gang et misforhold mellem mål og midler."
4
- A Hidden Life
- "A Hidden Life er et poetisk dokument om tro, håb og kærlighed og et historisk opråb, man bør lytte til."
5
- Portræt af en kvinde i flammer
- "Portræt af en kvinde i flammer er en storladen gestus, der tror på musikken, malerkunsten og mytens magt. Filmen er fuld af skønhed og tragedie, fordoblinger og metalag."
5
- 1917
- "...en unødigt liret film, hvor filmholdets heltedåd overskygger soldaternes. Andre vil sikkert anskue det sådan, at to gange plus stadig giver plus det er nok en smagssag. Uanset hvad er 1917 endt som et værk, der er spændt ud mellem krigens ragnarok og kunstens æstetiserende tæmning og trimning."
4
- 3 kvinder
- "I krydsfeltet mellem socialkritik, symbolisme, eksotisk dramatik og et fint blik for sprog- og kulturforskelle bringer 3 kvinder alle de kvaliteter i hu, som det iranske filmmirakel i 90erne byggede på."
5
- Det vilde pæretræ
- "Normalt har jeg ikke problemer med film, der er gennemsyret af mismod og misantropi. Men for første gang i Ceylans værk synes jeg, at de tålmodige digressioner af magtkamp og eksistentialistiske betragtninger indimellem klinger mere programmatiske end nødvendige."
4
- Alle ved det
- "...for dem, der har deres første Farhadi-oplevelse til gode, vil filmen næppe virke ordinær. Og for de trofaste støtter viser den trods alt, at instruktøren hverken er blevet træt af at søge nyt land
eller at udforske det grågrumsede landskab af menneskelig etik."
4
- Silvio og de andre
- "Filmen rummer ingen biografiske nøgler til at forstå det bizarre fænomen Berlusconi. Men ved at gøre mennesket Silvio til et redskab (for hustleren Sergio) og et medium (for alles drømme) bliver hans ukuelighed, omstillingsparathed og hedonisme alligevel uhyggeligt relevant."
4
- Dogman
- "Dette måske mest forstemmende portræt af middelhavskultur til dato – ikke overraskende inspireret af virkelige hændelser – er mod alle odds blevet en film, der pulserer livskraftigt videre i ens bevidsthed, længe efter den sidste knogle er knust."
5
- ROMA
- "Alfonso Cuarón har lavet svulmende smukke bredformatbilleder, der vækker hans barndoms Mexico til live, og filmens Dolby Atmos-lydside formidler hjertesuk, demonstrationsråb og bølgeslag, som om man sad i midten af turbulensen. Lov mig, at du ikke brænder denne film af på en tarvelig computerskærm."
6
- Climax
- "Stilisten Noé – som vi er nogle, der elsker og beundrer for det semi-spirituelle dødsoratorium 'Enter the Void' – folder sig her ekvilibristisk ud."
4
- Shoplifters
- "Japanske Kore-eda får os ubesværet til at reflektere over moral og familiebegrebet i sin vidunderligt gribende Guldpalme-vinder, der er en af årets store film."
5
- Mod solnedgangen
- "Naomi Kawase har lavet en film, hvor fotografiet, blikket, erindringen, tabet og ensomheden flettes sammen, så enhver kan fornemme den filosofiske tyngde."
4
- Den skjulte tråd
- "Det er en film-film, sansestormende som en opera, thrillerstramt spillet scene for scene, kompleks i sin tematik, kærligt optaget på celluloid med stor farvedybde og serveret i en skysovs af klaver og strygere."
5
- Dobbelt begær
- "François Ozon giver den fuld skrue med sadomasochistiske fantasier, tvillingeforvekslinger og filmiske lækkerier, men undervejs indsniger der sig en vis træthed."
3
- Med krop og sjæl
- "En særling, man gerne vil forstå og elske. En original, som man også må bære lidt over med."
4
- Detroit
- "... ikke en film, man kan regne ud, hverken når det gælder udviklingen fra scene til scene, eller når man prøver at ryste den på plads bagefter. Historieformidling, politikrimi og actionvold i et anfægtet, men aldrig forudsigeligt miks og tilsat soulmusik og retssalsdrama."
5
- Dunkirk
- "Det er et dynamisk studie i suspense, men også med miljø- og atmosfæreskabende sidegevinst. Netop i farten får Nolan vist os følelsen af krig anno 1940: saltvandsgennemblødte, tunge uniformer, rifler i baglås, piloternes afhængighed af læderstropper og briller med tunge metalbeslag og fodtussernes altoverskyggende lyst til bare at komme væk."
4
- Hjertets vej
- "Man kan kritisere Hjertets vej for at skønmale. Men den er ikke forpligtet til at afspejle virkeligheden, og den slår så stærkt, at man vitterligt ikke bør se den med et svagt hjerte."
4
- Efter stormen
- "...en filmisk maggiterning, der stiller store livsspørgsmål og giver nuancerede svar."
5
- Sælgeren
- "... kombinerer hverdagsrealisme og krimiplot i en suverænt strammet skruestik, hvor man løbende må skifte sympati og ståsted."
5
- Nocturama
- "Verdens undergang kommer ikke med et brag, men med et ungdommeligt skuldertræk. Det er en dybt original film, Bertrand Bonello har lavet, ildevarslende, vild og cool. Den handler om vores tid, intet mindre. Vi gør klogt i at kigge med."
5
- Operation Avalanche
- "Illusionen er teknisk imponerende forløst, fra genskabelsen af brylcreme-æraens brune kontormiljøer til splejsningen med alskens arkivoptagelser. Selv Kubrick spiller overbevisende med!"
4
- Nocturnal Animals - Natdyr
- "Når Tom Fords film fungerer bedst, er den en kompleks psycho-thriller om begæret og bestialiteten under vores civiliserede overfalde."
4
- Havet brænder
- "Havet brænder har alle de humanistiske kvaliteter, vi har vænnet os til at forbinde med Berlinalens jurysmagsdomme, men den har også alle de kunstneriske kvaliteter, man kan forvente af en Guldbjørn vinder. Og lidt til."
5
- Søstre
- "...for første gang i sine elleve spillefilm falder Koreeda over kanten til den afgrund, han har flirtet overlegent med gennem hele karrieren: sentimentalitetens og banalitetens. Søstre mangler helt essentielt, at konfliktstoffet får dybde og liv."
3
- Dheepan
- "... et potent og vildt drama, der er båret af en humanisme, som er alt andet end blødsøden."
5
- Knight of Cups
- "... tomheden gemmer sig bag den smukke og intellektuelle facade."
3
- Youth
- "Billed- og lydsiden i Youth er ofte guddommeligt smuk med sin blanding af flydende kamerabevægelser, klassiske toner og uklassiske beskæringer. Men der er denne gang også en absurd-fjollet slagside."
4
- Victoria
- "... et godt bud på en 'Pusher' for den yngre generation. En autentisk miljøskildring, der udarter sig til et adrenalinsus. En god, gammeldags neglebider."
4
- Crosswind - hvor vindene mødes
- "Stalins uhyggelige deportationer berettes gennem et genialt greb, der fryser skuespillernes bevægelser og gør oplevelsen til en slags rejse gennem fotografier i 3D."
5
- Crimson Peak
- "I Crimson Peak er der kort sagt for meget visuel onani og for lidt kærlighed til karaktererne."
3
- 45 år
- "Trods al sin alvorsfuldhed er '45 Years' et kærlighedsdrama i ordets bedste forstand. En hjerteskærende, kompleks og overvældende film om to menneskers relation, der i 45 år har stået uantastet."
6
- A Girl Walks Home Alone at Night
- "... primært en film, som kalder på, at man læner sig tilbage og lader sig kærtegne af de musikvideolækre billeder med slows, ultra-closeups og fokusfinesser."
4
- The Duke of Burgundy
- "'The Duke of Burgundy' ligger tættere på salonfæhig arthouse end sleazy B-film og må siges at være en relativt lidt udfordrende sag. Men den har masser af interessante antydninger (livmodersymboler, barnløshedskomplekser), så man får lyst til at gå på opdagelse i den en gang mere."
4
- Jimmy's Hall
- "Med Fader Sheridan i centrum kunne den være blevet virkelig interessant. Nu er den bare pæn - og en sært utilfredsstillende afrunding på Loachs bidske, livslange symfoni om humanismens og socialismens landskab i England og omegn."
3
- Leviathan
- "Andrey Zvyagintsevs drama vandt fuldt fortjent manuskriptprisen på Cannes-festivalen 2014, og den er blændende. Psykologisk indsigtsfuld og totalt overbevisende i sin lokale forankring, men også ambitiøs med sine Jobs Bog-referencer og kirken som politisk medspiller i kulissen."
5
- Interstellar
- "Den lidt for glatte Nolan fra 'Inception' har taget Kansas-tøjet på, og åh hvor det det dog klæder ham. Og 'Interstellar' er det bedste fra de gode gamle Star Wars-dage kombineret med det bedste fra CGI’ens årtusind."
5
- Ida
- "En sjæle-sønderrivende historie om identitet, tilgivelse og det at leve i en verden af uret, men også en tyst, bevægende film om sanselighed og kærlighed. Alt sammen fortalt på beskedne 80 minutter og uden farver. Ikke en løs ende. Ikke et billede for meget."
6
- Svinene
- "Fransk films eksperimenterende førstedame, Claire Denis, har kastet sig ud i en thriller. Hos hende bliver et stramt plot til æggende, sansemættet og befriende mystificerende filmkunst."
5
- Gloria
- "Gloria har på godt og ondt sig selv i fokus. Filmen om hende er stor kunst for små midler."
5
- Håbets land
- "Det er ikke en film for enhver smag, men i sin blanding af nedtonet mareridt og bittersød drøm er den i beundringsværdig grad en film til tiden."
4
- The Grandmaster
- "Det er en film fuld af paradenumre, balletagtige flyvespark og slagsekvenser, men også spækket med orientalsk fortune cookie-visdom og ladet med melankoli og højstemthed."
4
- Zaytoun
- "Et voksent publikum skal ikke forvente at blive klogere på mellemøsthistorien, men til gengæld være villigt til at acceptere en pæn potte sentimentalitet."
3
- Efter revolutionen
- "...et detaljerigt og momentvist morsomt portræt af 70’ernes dogmatik og politiske gejst. Det er et tidsbillede komplet med duplikationsmaskiner til flyveblade, piberygning, partnerbytte og molotovcocktails."
4
- The Place Beyond the Pines
- "Trist som en dreng, der ikke er elsket. Poetisk som et oversavet motorcykelkarosseri. Intens som en stuntmand på vej gennem den amerikanske skov med tasken fuld af pengebundter."
5