Johs. H. Christensen
-
-
- Brooklyn's Finest
- "Der er kvaliteter nok i den historie, fremdrift og dynamik i billedsætningen og i glimt den altid fascinerende Ellen Barkin, der især huskes fra Al Pacino-thrilleren ”Sea of Love” (1989). Skønt filmen her giver sig ud for ”Brooklyn's Finest”, har den svært ved at fange én ind - i hvert fald undertegnede."
3
- Prince Of Persia: The Sands Of Time
- "Den er flot nok, men flotheden er monoton, for den beror for det meste på alle de nymodens digitale narrestreger, der imponerer ved første blik, men keder ved næste."
3
- Robin Hood
- "Flot nok, men langt fra godt nok - især, når filmen signeres af ham. (Ridley Scott)"
3
- I Love You Phillip Morris
- "Det er deres kærlighedshistorie, vi skal leve med i, men det er en udmattende anstrengelse, og parret er svær at elske."
2
- Valhalla Rising
- "Den er superprofessionel, men den modtages næppe med store lovord. Dertil er handlingen for stillestående og lapidarisk og personerne for endimensionale. Men den har en visuel magt, der besætter bevidstheden som et trip med sløret fornemmelse af en fjern, fjern tid."
3
- The Bounty Hunter
- "De enkelte scener er forvirrede og slappe og slæber sig af sted, så man har det, som når ens sko klistrer til et stykke tyggegummi."
1
- Roman Polanskis Skyggen
- "Det er magi - simpelthen: En øde vej i en skov i efterårsfarver, en brunlig, tom reception i et hotel, og uhyggen er knugende. Det er det, som Roman Polanski kan, eller noget af det, som han kan: skabe magi - som ingen anden nulevende instruktør."
6
- Shutter Island
- "Her svigter Scorsese, for han giver - bortset fra enkelte tvetydige praj - ikke ordentlig besked. Hvad han viser som virkelighed, er uvirkelighed og omvendt. Men vi kan ikke vide det, hvad der gør handlingen til en skuffelse. Man føler sig snydt."
3
- Edge of Darkness
- "...spændende og velkomponeret fra første til sidste billede, en typisk mainstream amerikansk thriller, og mig river de med de hver gang!"
4
- The Stepfather
- "...historien er godt nok ikke uden en vis spænding, men en banal og triviel spænding, der beror på overdreven og fantasiløs brug af chok-klip, lodrette skud og skæve vinkler."
2
- Kvinden der drømte om en mand
- "Åbenbart gør en del kvinder erfaringer af den art, for på rulleteksterne takkes de, som har talt med Per Fly. Det bliver filmen ikke bedre af som kunstværk, som alment gyldigt og vedkommende udsagn om tilværelsen, men nok som journal over lidelsen hormonchok."
4
- Mig og Melody
- "Og hvor skønt at indlede det nye års første dag med så afslappet og vittig en komedie som ”Mig og Melody”, der er, som vi kender hans film - men i endnu en overrumplende, fascinerende variation."
5
- Old Dogs
- "Det skal være sjovt, men er det ikke - bare dumt, trættende og ucharmerende, overgearet og anstrengt, plat og vulgært: Rigeligt med tis og prutter."
1
- Camino
- "Den film er en moralsk perversion."
1
- Første dag i resten af dit liv
- "Filmen er ikke uden skønhedspletter, men det er en stille glæde at se den, kærlig som den er over for sine personer..."
4
- 2012
- "Verdens undergang er en langsommelig affære: Den tager mere end to og en halv time, men føles dobbelt så lang, og filmen svælger i computersyret destruktionsraseri. Men talentløs som Emmerich er, kan han hverken skabe nogen reel spænding eller mobilisere nogen følelsesstyrke."
2
- A Christmas Carol
- "Animationen og computerstyringen beherskes overlegent, men tenderer mod at blive et mål i sig selv - på historiens bekostning. Alt hurlumhejet bremser dens fremdrift unødigt, selv om billederne er flotte og den febrilske bevægelighed ren akrobatik."
4
- Earth
- "Det er ikke nogen original film. Til forveksling ligner den de tv-udsendelser, man kan se på kanaler som ”Animal Planet” og ”National Geographic” bortset fra den stadige påmindelse om den forestående undergang, som er godt på vej."
2
- Nådeløs hævn
- "...det er en ferm thriller, der ruller for øjnene af os, et gennemsnits-produkt, som man ser og lykkeligt glemmer. Mere er den ikke, men det er nok, for lidt har jo også ret."
3
- A Serious Man
- "...er måske ikke deres bedste film, men en af de mest personlige og værd at se."
4
- Applaus
- "”Applaus” vil fortælle om en kvinde under indflydelse, men hvorfra indflydelsen kommer, er svært at se. Indefra - ja, måske, men så reduceres hun til det omtrent uvedkommende, så alene Paprika Steen vækker applaus."
3
- Taking Woodstock
- "Ang Lee tager så let på det alt sammen, at filmen bliver en letvægter..."
3
- Inglourious Basterds
- "Fra først til sidst er man godt underholdt, spændt fast i spændingens skruestik og sært modstræbende fascineret af det filmiske dampbarn, som Tarantino er. Men der er unægteligt noget tinge-linge-later over den. Som at lege med tinsoldater."
4
- District 9
- "Midtvejs taber filmen desværre højde, skønt spændingskurven stiger lodret."
4
- Sidste Chance Harvey
- "...det her er en dejlig film, intelligent og afslappet, hjertevarm og generøs og med en ægte, usentimental hengivenhed for sine personer, som skildres i et mildt, humoristisk skær."
5
- En kvinde i Berlin
- "...russeren Yevgeni Sidikhin og tyskeren Nina Hoss, spiller så diskret og med en stille indre smerte."
4
- I Love You, Man
- "Undervejs overraskes man af et par pudsige scener, men som helhed er den film så træls og ligegyldig, at den er glemt, før den er set til ende."
2
- The Wrestler
- "Mickey Rourke får her et monumentalt comeback. Det er hans film - simpelthen!"
4
- Engle & Dæmoner
- "Det er en ganske vellykket og konstant spændende thriller, som den rutinerede Ron Howard har drejet denne gang, langt at foretrække for den snakkesalige og tempomæssigt noget vraltende filmatisering af ”Da Vinci Mysteriet”."
4
- Duplicity
- "Momentvis fyrer dialogen rammende skudsalver af, men ellers forløber handlingen trægt - trods forsøgene på at skrue tempoet i vejret."
3
- Knowing
- "...historien, der er for langtrukken, er glemt i samme øjeblik, den er forbi, skønt billedforløbet i sjældne øjeblikke har en vis mystificerende råstyrke."
2
- The Duchess
- "Det er kostume-film, når den er allerbedst, renfærdig psykologisk fordybelse og en overbevisende handling frem mod en glimrende slutning efter enhver følelses og længsels tragiske afblomstring."
4
- Baader Meinhof Komplekset
- "Skuespillerne er overbevisende i samtlige roller og forlener terroristerne med en nuanceret menneskelighed og perspektiveret psykologi, og filmen er spændende nok."
4
- Gran Torino
- "...en gammel og dog spændstig og vital mands overlegent komponerede fortælling, der stemmer til eftertanke ved sin ro og suger tilskueren til sig ved sin spænding, sin stadig simrende forudanelse om, hvor galt historien kan ende."
5
- The Boat That Rocked
- "...en vittig, balstyrisk og skøn film, ikke noget storværk, men den har en fræk frimodighed og er fuld af absurde indfald, der folder sig ud i dynamiske aggressive, men godmodige replikker."
4
- The Reader
- "Hvordan man end vender og drejer den historie - der er noget galt! Er det mon kun en halvrådden skrøne, der omgås letfærdigt og overfladisk med grusomheder og lidelser pakket ind i lækker sex?"
3
- Fast & Furious
- "...på sine egne simple, men kontante præmisser lever "Fast & Furious" op til sit navn og er ganske underholdende..."
3
- Marley & Me
- "Men historien fortaber sig i hundekunster og synes selv, at de er noget så grinagtige, hvad de ikke er. tværtimod de er langsommelige, platte og pinlige."
2
- Watchmen
- "Utroligt! Utroligt så vulgært, så frastødende en film kan være!"
2
- The International
- "... man hænger nysgerrigt på hele vejen, for visuelt er filmen ganske flot og funktionel med frapperende vinkler og skud. Velspillet er den også - og forlyder det - mere populær hos publikum end hos kritikkerne."
3
- Bride Wars
- "Ingen stor film, faktisk en lille film, men acceptabel på sine egne præmisser..."
3
- Pride and Glory
- "...der er rimeligt med spændingskurver undervejs, men historien er for langstrakt og kulminerer umotiveret i et vildt ragnarok af lynchstemning og blod."
3
- Waltz with Bashir
- "Blot ryster denne film ikke - i hvert fald ikke undertegnede på hvem, handlingens konstruktion virker mere søgt end fundet."
3
- Doubt
- "Filmen skal være indstillet til et utal af fornemme priser og er da også en meget pæn, meget kultiveret, meget seriøs historie om et meget alvorligt emne, der dog kun kan vedkomme katolikker. Vi andre tager den uengageret i øjesyn."
3
- Operation Valkyrie
- "Selvfølgelig er den drejet med sikkert håndelag, spektakulært fylder Singer billedet ud, men er afdæmpet i både heroiseringen af Stauffenberg og skildringen af naziregimets udskejelser. Så man kan godt se den, men næppe igen."
3
- Milk
- "...historien om et menneske, der genopstår på lærredet - uafviseligt nærværende og bevægende - både i sin målrettede idealisme og sit indre kaos."
5
- Himlen falder
- "Ærgerligt for alle parter, måske mest for den unge instruktør, der kommer så skidt fra start."
1
- Changeling
- "Efterhånden har Clint Eastwood et kunstnerisk format, der gør hver eneste af hans film til et kunstværk med en åndeløs uafviselighed, men her, i historien sidste tredjedel, falder hans ellers så usvigelige dramatiske tæft ud i distraktioner."
4
- Zack and Miri Make a Porno
- "Men selvfølgelig forekommer der (lav)komiske øjeblikke, hvor absurditeterne er så tossede, at man griner ufrivilligt, for er der ikke mening i galskaben, så er der galskab i meningen."
3