Bo hr. Hansen
-
-
- Sommeren ’85
"Det er oplagt at sammenligne med Call Me by Your Name, der søreme også foregår i 80’erne og handler om en sommerromance mellem to unge mænd. Sommeren ’85 er skævere, og så har den et vildt plottwist. Men først og fremmest er den mørkere."
4
- Milla
- "Filmen er baseret på et skuespil af Rita Kalnejais. Replikkerne er tydeligvis skrev, godt skrevne, så de har et let stiliseret præg. Scenerne får lov til at være lange, når der er brug for det. Men instruktør Shannon Murphy laver ikke filmet teater. Hun instruerer med hjælp fra et levende, vibrerende kamera, der går tæt på personerne og dvæler ved deres sårbarhed."
5
- Wild Rose
- "Vi hepper på hende – og hun synger troværdigt og godt, selv om det først er i filmens sidste del, hendes musik for alvor bliver bevægende."
4
- Green Book
- "Her er en film, der er tilforladelig og bred – samtidig med at den taler ind i vores tid om et emne, som ikke burde være aktuelt, men desværre er det."
4
- Beautiful Boy
- "Beautiful Boy er en film om kærlighed og afmagt. At den også har et pædagogisk formål, gør, at den ikke rammer helt så dybt som The Broken Circle Breakdown. Men kan den få bare ét ungt menneske til at holde sig fra skidtet, har den opfyldt sin mission."
4
- The Wife
- "Jane Anderson har skrevet et præcist og bidende manuskript efter Meg Wolitzers roman. Svenske Björn Runge har instrueret knivskarpt. Først og fremmest er filmen et memento mori: Husk på, du skal også dø."
5
- Molly's Game
- "Aaron Sorkins debut som instruktør er en veludført historie om pengespil, hvor sentimentaliteten til sidst virker kalkuleret og anmassende."
3
- The Disaster Artist
- "I det hele taget er der en sjælden veloplagthed over den muntert velspillede film, der er ret solidarisk med sit tragiske materiale. Det, som kunne have været en dyster og hård film om selvbedrag, er blevet til en funklende komedie."
5
- Wonder Wheel
- "Vi kommer ikke helt så langt ud i tovene med Kate Winslets Ginny som med Cate Blanchett i Blue Jasmine, dertil er fortællingen for kontrolleret og kalkuleret. Men vi keder os ikke på færden, og som fan er man vidne til en mester doing his routines."
4
- Cairo Confidential
- "Selv om dele af filmen slet ikke er optaget i Cairo, men i Casablanca, fordi de egyptiske myndigheder lukkede optagelserne ned, er filmen et vibrerende portræt af den hektiske, overbefolkede by, på én gang frastødende og tiltrækkende."
5
- Prøven
- "Scenerne og samtalerne er lange, men ikke omstændelige. Som tilskuer mærker jeg næsten fysisk Romeos dilemma."
5
- Café Society
- "At se en god Woody Allen-film er den sødeste virkelighedsflugt, samtidig med at vi – igen og igen – bliver mindet om, hvor svært det egentlig er at være menneske."
5
- Monsieur Chocolat
- "Filmen viser os et aspekt af racismen, som er lige så aktuelt nu som for over hundrede år siden: Den herskende kultur elsker gerne den komiske fremmede, mens den fremmede, som viser styrke og stolthed, bliver mistænkeliggjort og lukket ude."
4
- Den lille prins
- "Osborne har på original vis pakket fortællingen ind i en ny, nærværende og moderne animationshistorie om en lille pige fra nutiden, der gerne vil gøre sin stræbermor glad, og hendes møde med den nu ældgamle pilot fra Den lille prins."
5
- Anomalisa
- " Filmen tillader sig at dvæle, og vi får lov til at mærke to mennesker i al deres uformåenhed, klodsethed og storhed. I al sin lidenhed er 'Anomalisa' en betydelig film."
5
- Skyerne over Sils Maria
- "En spøjs blanding af metafortælling, stiliseret realisme, Bergman’sk sjæledrama, alpefilm, midtvejskriseskildring samt parodi på Hollywoods superheltedyrkelse og moderne google-kultur."
4
- París of the North
- "... en spøjs, skæv og ganske underfundig komedie om en knudemand, der møjsommeligt, og ofte mod sin egen vilje, binder sine knuder op."
4
- Mod naturen
- "Det er mildest talt ikke verdens mest plotstærke fortælling. Til gengæld afvikler Giæver den koncentreret og sanseligt på 80 minutter. Den er på sin egen køligt underfundige måde værd at se for sin ligefremme tilgang til et menneskes indre verden."
4
- Birdman
- "Surrealistiske indslag, hvor superhelten Birdman flyver gennem byens gader, stærkt subjektive skildringer af Riggans deroute blandet med suverænt, realistisk og ekstremt humoristisk spil, gør Birdman til en blæret opvisning. Samtidig undgår filmen tomt blær, fordi den præcist fortæller noget om livets skrøbelighed og vores vanvittige og af og til smukke stræben efter storhed."
6
- Forelsket i New York
- "'Forelsket i New York' ligner en live action Disney-musical forklædt som hipsterkomedie. Den gør, hvad den kan for at få os til at svæve, og i smukke momenter lykkes det."
4
- Min søns familie
- "Der kunne være kommet en oversentimental film ud af den historie, men 'Min søns familie' er gribende, afdæmpet og fortalt på en måde, så de menneskelige valg og svære følelser hele tiden er i centrum."
5
- The Selfish Giant
- "... et gribende eventyr forklædt som barsk socialrealisme, der rummer pludselige nedslag af skønhed. Hverken Ken Loach eller Oscar Wilde har levet forgæves."
5
- Livets blomst
- "... en komedie, der hverken rører eller morer for alvor, men dufter for stærkt af parfume."
2
- Spise sove dø
- "Det svenske stortalent Gabriela Pichler fortæller overbevisende og muntert sørgmodigt om mennesker, der drømmer om, at livet rummer mere end at spise, sove og dø."
5
- Stumper og stykker
- "...skal ses for ensemblespillets og ikke mindst Eloise Laurences skyld. Hun gør det umuligt for mig at give filmen mindre end fire stjerner."
4
- The Angels' Share
- "Ken Loach drejer en solid, socialrealistisk fortælling ind på et luftigt duftspor, der fører os højt op i humorens rige."
5
- Smagen af rust og ben
- "60-årige Audiard viser sig endnu engang som en af nutidens instruktørmestre. Smagen af rust og ben er på sin egen anti-smukke måde en smuk film."
5