Jesper Bo Petersen
-
-
- Suburra
- "Suburra er rig på undergangsstemning, og de melankolske billeder er mesterlige."
5
- Chronic
- "Det er der kommet et lige dele enigmatisk og empatisk portræt ud af. En film, der nøgternt afsøger sit emne med dødens tålmod og uforudsigelighed."
5
- I blodet
- "I blodet er et rekviem for ungdommen, et gribende eksistentielt drama om den svære overgang fra udødeligt ung mand til ansvarsfuld voksen."
5
- Sparrows
- "Der er ofte glimrende replikker – ”Du skal ikke tage alt det macho-nonsens for alvorligt,” trøster farmoren – men hele konstruktionen smager af kliché: den følsomme unge kastratsanger, forvirret og forladt, der slår sig på provinsens hårde drenge."
3
- Markedets lov
- "'Markedets lov' er ikke nogen stor film, og rigtig meget afhænger af Vincent Lindons evne til at lade indre, moralske kampe udspille sig i en mundvig. Filmen er Lindons, og den fremlægger nøgternt, også for nøgternt, hvad det vil sige at være arbejdsløs, hvad det vil sige pludselig at befinde sig for foden af bjerget uden en sten, hvor livet ikke længere giver mening."
4
- Lammet
- "Jeg kan sagtens forestille mig, at mit ti-femtenårige ”jeg” ville have elsket filmens univers og den uretfærdige kamp. At den ville have åbnet mine øjne for, at verden også kan være smuk og eventyrlig andre steder på kloden."
4
- 99 Homes
- "Kritikeren Roger Ebert udråbte Ramin Bahrani til Amerikas næste store instruktør. Nu indfrier han alle forventninger med et mesterligt værk, der spidsformulerer finanskrisen og dens konsekvenser for helt almindelige mennesker."
6
- Me and Earl and the Dying Girl
- "Det er en film, der vokser for øjnene af én. Den irriterende, øretæveindbydende teenager opdager livet, smerten og kærligheden til mennesker, og det hele er tæt på at være magisk."
5
- Mandariner
- "Det er set før, det er hørt før. Men samspillet mellem de fire mænd, som faktisk bliver en familie, og den erkendelse, der kommer snigende som en godhjertet tyv om natten og stjæler deres had - det er det, der er så pokkers rørende."
4
- Korsvejen
- "... grusomt rørende og betagende smuk."
5
- Gett
- "Den jødiske skilsmisse, gett, er et anliggende for de mandlige rabbinere, og i filmens første minutter ser vi meget symptomatisk kun mændene - rabbinerne, ægtemanden og advokaten - der taler om kvinden. Og instruktørparrets eget, empatiske manuskript er skarpt som en ragekniv og ikke uden satirisk brod."
4
- Bag fjendens linjer
- "Vi er i en forfølgelses-thriller, hvor alle jagter den fortabte dreng. Både instruktør og manuskriptforfatter har et godt greb om genrerne, og de maler karakterer og konflikter med en humanisme, så man mærker tragedien, når en ung mand er blevet beordret til at slå en anden ung mand ihjel."
5
- Short Term 12
- "... sympatisk grænsende til det irriterende. Den prøver simpelthen for hårdt."
3
- Cirkusdynastiet
- "... et følelsesfuldt, tragisk arvefølgedrama – The Godfather med badutspring."
5
- En to tresomt
- "... følger nøje manualen for en improviseret dansk artfilm. Resultatet er forbløffende uerotisk og utroværdigt."
1
- Kapgang
- "Niels Arden Oplev er vendt hjem til Dannevang, vendt hjem til sin – og forfatteren bag forlægget Morten Kirkskovs – jyske barndom, hjem til udgangspunktet, på alle måder. Resultatet er svært at være ked af, men det er også svært for alvor at engagere sig i."
3
- Frank
- "... syder af selvironisk hipsterhumor, men ender som en rørende, tragikomisk granskning af det ægte talent."
4
- Klumpfisken
- "Symbolikken er til at tage at føle på. Men de mennesker, det miljø og de følelser, der stilfærdigt foldes ud, er enormt vedkommende og står som et lysende spejl for alle, der har gennemlevet det seneste tiår."
5
- Bullhead
- "Michäel R. Roskams gangsterfilm om den belgiske hormonmafia er et maskulint mareridt med en fremragende grum hovedrollepræstation som halv mand, halv tyr."
4
- Adèles liv - kapitel 1 & 2
- "Abdellatif Kechiches nærbilledæstetik er uovertruffen og rørende, bogstavelig talt. Man føler sig kærtegnet og slået af en syngende lussing."
6
- Sepideh - drømmen om stjernerne
- "Berit Madsen formår at se den store universelle fortælling i det små, men grundlæggende er historien om Sepideh også bare meget ligetil og pæn på sådan en Uniceffacon. Ingen kan være uenige med den her film. Og måske netop derfor føles Sepideh også i momenter lidt kedelig."
4
- The Weight of Elephants
- "En børnefilm for voksne. Sådan føles Daniel Borgmans debutfilm, der trods en hjerteskærende hovedrolle drukner i poesifyld og symbolske replikker."
3
- Spring Breakers
- "Men selvom manuskriptet knækker halvvejs, da Faith, vores moralske fikspunkt, forlader historien, bæres filmen alligevel videre af stemningerne, billederne og musikken."
5
- Nordvest
- "Heisterbergs plotsnedkeri og Noers benhårde virkelighedsgengivelse komplementerer hinanden forbilledligt."
5