Jeppe Mørch
-
-
- Maskiner
- "Det er langt fra sandsynligt, at de 70 minutter, som Maskiner varer, vil ændre noget afgørende ved Vestens forhold til tøjindkøb og indiske arbejdere. Men dokumentaren tilbyder et æstetisk overrumplende indblik i en dagligdag, vi helst vil se bort fra."
5
- Kedi
- "Kedi er en sød, lille film om bekymrede menneskers følelser over for ubekymrede dyr. I meget sjove og lidt triste optagelser optræder et par tykke pelskugler som et rammende billede på, hvordan kattene overdænges med kærlighed og mad."
4
- Kolos på lerfødder
- "... man føler sig hensat til et Agatha Christie-mysterium fremført som en række sketches."
3
- Den unge Karl Marx
- "'Den unge Karl Marx' antyder blændende, at det er virkelige, fejlbarlige menneskers håndtering af abstrakte tanker, der afgør historiens gang."
5
- Vold - i kærlighedens navn
- "Christina Rosendahl er i sin gode ret til at vinkle på helingsprocessen og de små, vitale sejre, kvinderne oplever i krisecenteret. Det er livsbekræftende at overvære, hvordan de går fra udvisket selvtillid til nyvunden selvrespekt."
4
- Kære far
- "Johan Löfstedt er kendt for mockumentary’en 'Konspiration 58', der med et skælmsk smil hævder, at fodbold-VM i 1958 aldrig fandt sted. I 'Kære far' er der også pludselig en ordentlig ræv bag øret til slut, og sådan går man glad ud af biografen efter en film om fobi og død."
4
- Gud taler ud
- "Der er stort visuelt snilde over filmatiseringen af Blendstrups vidunderlige erindringsroman, og Søren Malling brillerer med pludselige skift mellem det morsomme og modbydelige."
4
- Kærligheden flytter ind
- "Kærligheden flytter ind gentager platheder om romantik og tosomhed, og derfor fremstår den vantrevne komedie mindre interessant end lugten af daggamle fisk."
1
- Souvenir
- "Desværre får Huppert denne gang lov til at funkle i et konventionelt melodrama om svær kærlighed og knuste drømme. Den fantasifulde præmis anvendes nemlig ikke til andet end at antænde en simpel romance."
3
- Fortiden foran os
- "Belgisk debutfilm om en apatisk mor, der pludselig må tage sig af sin søn, formidler dygtigt en tyst melankoli."
4
- Grusomme mig 3 - org.vers.
- "Instruktør Pierre Coffin har med skiftende samarbejdspartnere formået at fremtrylle masser af spøjse, enkeltstående energiudladninger i Grusomme mig-filmene, men også i treeren halter det med at få forbundet de mange gode idéer til én sammenhængende historie."
3
- Grusomme mig 3 - 3 D
- "Instruktør Pierre Coffin har med skiftende samarbejdspartnere formået at fremtrylle masser af spøjse, enkeltstående energiudladninger i Grusomme mig-filmene, men også i treeren halter det med at få forbundet de mange gode idéer til én sammenhængende historie."
3
- Grusomme mig 3 - 2 D
- "Instruktør Pierre Coffin har med skiftende samarbejdspartnere formået at fremtrylle masser af spøjse, enkeltstående energiudladninger i Grusomme mig-filmene, men også i treeren halter det med at få forbundet de mange gode idéer til én sammenhængende historie."
3
- All Eyez on Me
- "Benny Boom vælger filmen igennem at kannibalisere Tupacs mange hits, så bidder af rap-oeuvret fordeles ud over den lange spilletid. Det er et velfungerende og modigt valg, som desværre kommer til at så alene."
3
- Lo and Behold, Reveries of the Connected World
- "Denne gang har Herzog selv bevæget sig ud i nettets vildtvoksende skove, og længe ser det ud til, han er ved at fare vild. Men så skærer den vidunderlige stemme pludselig gennem krattet, og den geniale mand sætter vores digitale hverdag og fremtid i relief."
4
- T2: Trainspotting
- "Filmen kredser interessant om hævntørst og tilgivelse. Men det store problem i 'T2 Trainspotting' er, at filmen kun bevæger sig fremad i ganske korte intervaller ad gangen, før den kigger tilbage."
3
- The Great Wall - 3 D
- "Mødet mellem Øst og Vest rummer mange interessante kulturforskelle, men i The Great Wall nivelleres de til en farveløs masse."
3
- The Great Wall - 2 D
- "Mødet mellem Øst og Vest rummer mange interessante kulturforskelle, men i The Great Wall nivelleres de til en farveløs masse."
3
- Rings
- "Rings forsøger konstant at være ildevarslende. Musikken har enten en forpustet puls, eller også rumsterer droner ominøst i baggrunden, og instruktørens skumle planer drukner alt for ofte i lydsovs."
2
- Split
- "Mens store dele af filmen fremstår som et miskmask af overgreb, fjollerier og overnaturlig horror, så er slutningen anderledes snedig og fuld af overskud."
3
- American Honey
- "Sasha Lane brager igennem i sin første rolle nogensinde som omstrejferen Star. Med dreadlocks og i diminutive shorts udtrykker hun komplekse følelser i det ansigt, som så ofte er i fokus. Hun er eventyrlysten, åben og naiv. Men også desperat og i konstant kamp mod den totale demoralisering."
5
- Diktatoren
- "Charlie Chaplin var ikke bare et geni ud i fysisk komik. Han fremstår som en mesterlig satiriker, når Adolf Hitler parodieres som infantil megaloman."
6
- Rød
- "Rød skulle vise sig at blive Krzysztof Kieślowskis sidste film, og når man forlader verden med en så overrumplende, æstetisk bjergtagende diskussion af moralprincipper, er dommen ikke vanskelig. Den polske instruktør er en af den europæiske filmhistories vigtigste skikkelser."
6
- Truman - venner for livet
- "Det er en vigtig pointe, at kræft ikke kun er noget, vi kan tale om, hvis vi lægger ansigtet i triste folder. Og Cesc Gay leverer dette argument glimrende – ikke mindst fordi Cámara og Darín er dygtige skuespillere, der får venskabet til at leve gennem humor."
4
- Perfect Strangers
- "... har så travlt med at afdække sine karakterers hemmeligheder og løgne, at den ikke synes at ænse, hvor usympatiske de efterhånden fremstilles."
3
- Hvid
- "Det er de små, elegante skift mellem det enkle og komplicerede, der ophøjer Hvid til en lille genialitet."
5
- Inferno
- "Vi stopfodres med oplysninger og ledetråde i et hæsblæsende tempo i smukke Firenze. Stopper man op engang, er det dog tydeligt, at trådene er bundet sjusket sammen."
3
- Blå
- "Juliette Binoche leverer en af sin imponerende karrieres største præstationer. Hun gennemlever sorgfaser, så man sidder tilbage både rørt og skræmt, for de pludselige skift mellem ulykkelighed og apati leveres så subtilt, at Julie omgærdes af en fængende tvetydighed."
5
- One More Time with Feeling
- "One More Time with Feeling er en rørende beskrivelse af hvordan, en ikonisk kunstner overfaldes af sorg og usikkerhed – og formår at forvandle den personlige brydekamp til sakral musik."
5
- War Dogs
- "Phillips' filmatisering mangler dog bid som vanvidskomedie, og satiren over det absurde ved krig er ikke syleskarp. Til gengæld leverer Jonah Hill en forstyrrende morsom præstation som skruppelløs bamse."
3
- I morgen
- "Repræsentanter fra industrilandbruget eller nogle af de politikere, som angiveligt udelukkende favoriserer verdens rigeste, burde være fundet frem og stillet spørgsmål. Hvad er deres bud på løsninger? Det får vi ikke at vide, og det er en skam, for 'I morgen' har et forfriskende fokus på løsninger frem for de spektakulære undergangsscenarier, klimaforandringerne kan forårsage."
4
- Demolition
- "Den første time af Demolition er god. Det er den banale fortælling om, hvordan et dødsfald kan tvinge én til at rive hele tilværelsen ned, før man kan bygge noget nyt op – originalt fortalt gennem en mand, der omsætter de indre kampe til konkrete handlinger. Men så går det desværre galt for filmen."
3
- I Saw the Light
- "Hank Williams var tilsyneladende god til country, men dårlig til hverdagen. 'I Saw the Light' insisterer på en slavisk gennemgang af sidstnævnte. Resultatet er en Wikipedia-artikel fortalt med levende billeder."
2
- Now You See Me 2
- "'Now You See Me 2' spurter hele tiden mod næste store trylleoptrin eller actionsekvens, og plottet bliver til tider et rod af fortidens og nutidens uvenskaber. Til gengæld formår filmen virkelig at give los i sine spektakulære scener."
3
- Money Monster
- "Jodie Foster vil både levere spiddende mediesatire og en løftet pegefinger til finansverdenen. Men 'Money Monster' er bedst, når den ikke er andet end en spændingsfilm."
3
- The Boy
- "... ambitionerne er lave og slutningen decideret latterlig."
2
- Blandt mænd og får
- "... hæver sig over de andre gennem sin suveræne balance mellem sorthumoristisk parodi og et oprigtig kærligt portræt af to særlinge."
5
- Hardcore
- "... gennemsyret af drengerøvshumor og en fascination af computerspil. Men hvis man ikke er rigtig sjov, så er det en dårlig idé at plastre sin actionfilm ind i jokes."
2
- Eddie the Eagle
- "Det walisiske stjerneskud Tagon Egerton spiller sig helt ud som den kvindeforskrækkede og svagt flyvende ørn, men 'Eddie the Eagle' overbeviser aldrig om, at filmen eller dens hovedperson er andet end en kuriøs pauseklovn med hang til slapstick."
3
- Grimsby
- "Oasis-hår og utallige liter elefantsæd kan ikke skjule, at Sacha Baron Cohen var sjovere, dengang han satte sig selv på spil i autentiske situationer."
3
- Walking Distance
- "'Walking Distance' er ikke en film om en mand, der tilfældigvis er tyk, men en film om en tyk og fastlås mand. Filmen er ofte lige så gumpetung som sin hovedperson. Vi lærer en masse om Federicos krop, men ikke nok om Federico."
3
- Hugland
- "... et interessant bekendtskab takket være måden, de to idiosynkratiske brikker H.U.G. og Povl Kristian passer sammen på."
4
- Krop og sjæl
- "Død, sorg og ulykker popper op i 'Krop & sjæl' som bananskræller, personerne kan glide rundt i. Szumowska er eminent til at finde skægge sprækker i det trøstesløse, men det sker på en måde, så de enkelte scener fungerer bedre end helheden."
4
- Truth
- "... frem for at pege den dømmende finger mod journalistholdets ukritiske forhold til kilder og dokumenter, vælger 'Truth' ensidigt at fremsætte en generel mediekritik af tv-journalistikkens udvikling. Det er utvivlsomt en del af forklaringen, men Mary Mapes og Dan Rather slipper for nemt, og dramaet taber dermed i dybde."
3
- Perlemorsknappen
- "... chilensk filmessay, der elegant balancerer mellem det smukke og det foruroligende."
5
- The Martian - 3D
- "Matt Damon leverer et jovialt og energisk portræt af en usædvanlig botaniker, der aldrig lader sig knække."
4
- The Martian - 2D
- "Matt Damon leverer et jovialt og energisk portræt af en usædvanlig botaniker, der aldrig lader sig knække."
4