Katrine Yde
-
-
- Hidden Figures
- "...så ekstraordinært godt og charmerende lavet, at næsten alle dens tricks virker..."
5
- American Honey
- "...et råt og smertefuldt langdigt, som endnu en generations dionysiske rejse mod et demonstrativt ingenting, som en forførende og urolig stemning, der eksploderer hen over de amerikanske Stars and Stripes."
5
- Underverden
- "Den er tidligere tiders rå danske film som 'Gå med fred, Jamil' omdannet til lige dele 'Pusher'-hyldest og 'Rocky'-krop og 'Batman'-mytologi. Den er hårdtslående og tungt pumpende."
5
- Dræberne fra Nibe
- "... en dansk film, hvis instruktørs eneste erklærede og også aflæselige kunstneriske ambition er at kilde sit publikum lige akkurat nok i siden til at få dem til at smile."
2
- Nocturnal Animals - Natdyr
- "Den er effektiv, fordi alt er instrueret og spillet så stærkt og indlevet, men også fordi filmens mange forskellige spor er fletklippet så elegant sammen."
5
- The Untamed
- "Amat Escalantes horrordrama er en mærkværdig undersøgelse af, hvad der sker, når man smider en porno-alien ind i ordinær historie om råt samliv."
4
- Skønheden i alting
- "...slikker dig på øjenæblerne for at lirke en tåre frem. Filmens farver er overappetitlige som M&M's. Behovet for at udtrykke noget dybsindigt bliver så ivrigt og også kluntet eksekveret, at man får et stærkt behov for at kæmpe imod al dens overæstetiserede selvbegejstring."
3
- Iqbal & superchippen
- "...er frejdig som ' Min søsters børn', men med tiltrængt etnisk diversitet og en snert politisk kommentar..."
4
- Rogue One: A Star Wars Story - 3 D
- "...føles ikke som et stort episk drama, men en heftig, voldelig afrundet fortælling med alle de komponenter, som kendetegner det ' Star Wars'-legendariske."
4
- Rogue One: A Star Wars Story - 2 D
- "...føles ikke som et stort episk drama, men en heftig, voldelig afrundet fortælling med alle de komponenter, som kendetegner det ' Star Wars'-legendariske."
4
- United States of Love
- "...kolde, triste fortællinger om desperat kærlighed i lyset af Polens åbning mod verden og brud med det socialistiske styre i 1990. Der er et stålkoldt skær i filmens farvetone, en metallisk blålighed, der fra første scene lægger et isnende perspektiv ned over filmen."
4
- Min far Toni Erdmann
- "...et grimt og grumset filmet familiekomediedrama, som langsomt, gennem kvindesmerte og onkelhumor, vokser sig til et mærkværdigt og sygt sjovt mesterværk."
6
- Allied
- "...et berusende vulgært værk, der i sin hovedrystende alt-for-megethed, hvirvlende sexscener i marokkanske sandørkner og teatralske krigsscener med oplyst bombehimmel indeholder virkeligt gode filmøjeblikke."
4
- Tanna
- "...er en sygt flot antropologisk bedrift, mere verdensudvidende i sit natur-og kulturportræt end 19 ud af 20 film i danske biografer."
5
- Snowden
- "...er en ret god film, hvis man ser den som et stordrama, der har til formål at gøre os lidt mere klar over, hvad verdens mægtigste lands overvågningsprogrammer har af betydning for os i det små og for globalpolitisk uretfærdighed."
4
- When the Bough Breaks
- "...er gedigen klichéfyldt psykohorror og en corny, soapserieagtig våd drøm om en rugemor, der har en gemen kæreste og bliver psykopatbesat af en meget hot ægtemand (spillet af Morris Chestnut og hans svulmende overarme). Plottet er på en måde så foruroligende weird og naivt, at det nærmest er godt."
3
- Blå
- "...en visuelt fortættet fortælling om ekstremsorg - om en kvindes oplevelse af at miste både datter og elsket ægtemand og om at gemme sig i Paris, og om musik, men jo mest om sorg. Jeg havde glemt, hvor sindssygt smuk og intens Juliette Binoche er i den film, blid og frygtindgydende sørgmodig."
6
- Sidste nat i Caracas
- "Alt er underfortalt, plottet, karakterernes motiver, fortidens bagage, hvad der skete lige før en ny scene. Det føles aldrig mystifistisk konstrueret, Vigas bevarer derimod en sund forvirring, der peger på en mere ophøjet forvirring."
5
- Free State of Jones
- "Der er stærke øjeblikke, ordet nigger kommer på begavet vis til sin ret. Men formen fumler: Er vi til en 139 minutter (alt for lang) historietime? Eller vil han lave en glorificeret biopic om Newts og hans to kvinder?"
3
- Bridget Jones' Baby
- "Filmen er for lang og plat, pletvis ægte sjov og nostalgisk pirrende, den er forstokket i sin satire over en hipsteroverfladisk medievirkelighed, og så åbner den et bittelille vindue for nye samlivsformer. Sådan da."
3
- Lyset i havet
- "Alicia Vikander er over for Michael Fassbender inderlig som først muse og så sorgkrater. Mange øjeblikke er ægte mindfucks. Til gengæld afkomplicerer slutningen det, der burde forblive en forstyrrende drøm."
4
- Kærlighed og andre katastrofer
- "Der gemmer sig en lille bid af alle danske romantiske komedier produceret siden 90'erne i Sofie Stougaards parforholdsforviklingskomedie ..."
3
- Blood Father
- "...Gibsons rynkede ansigt er derimod som et læderlærred, man har malet et ultrahårdt levet liv på, og gør den forudsigelige film værd at se blot for det."
4
- Ben-Hur - 3 D
- "Det er klassisk bibelsk, muskelglinsende epos a la alle tv-film ved kristne højtider møder virkelig grumme (og fængende!) bådslavescener og med en popsang til slut, der chokerende minder om, at filmen er fra dette Herrens år."
3
- Ben-Hur - 2 D
- "Det er klassisk bibelsk, muskelglinsende epos a la alle tv-film ved kristne højtider møder virkelig grumme (og fængende!) bådslavescener og med en popsang til slut, der chokerende minder om, at filmen er fra dette Herrens år."
3
- The Lobster
- "...føles også lidt som en sketchidé, der kommer til at bøvle i fuldfed spillefilmslængde. Mens 'Dogtooth' var klinisk og uhyggeligt eksekveret, er 'The Lobster' nærmest for selvbevidst sjov."
3
- Nerve
- "Instruktørerne bag bl. a. 'Catfish' fremstiller dette fremtidsdystopiske spil forførende og samtidsdiagnostisk, men til sidst bliver det hele lige så naivt som gymnasieelevers gammelkloge Kroniker om 'deres generation' i Politiken."
3
- The Shallows
- "Prisen for flest grin i biografen, når det var meningen, at det hele skulle være rørende, går ergo til ' The Shallows'."
2
- Suicide Squad - 3 D
- "Det, jeg savner fra dig og dine ligesindede i superheltesfæren, er noget, der kunne stimulere vores interesse under jeres andet akts konfliktoptrapning, og som ville kunne få os til at mærke hjertet banke under tredje akts endeløse tjubang og forsimplede patos."
2
- Suicide Squad - 2 D
- "Det, jeg savner fra dig og dine ligesindede i superheltesfæren, er noget, der kunne stimulere vores interesse under jeres andet akts konfliktoptrapning, og som ville kunne få os til at mærke hjertet banke under tredje akts endeløse tjubang og forsimplede patos."
3
- Fatima
- "I ' Fatima' er der intet drama, slutningen føles nærmest uforløst i sin diskretion, men den har værdi som en rolig og hverdagslig erfaringsudveksling af en kvindes liv, et realistisk karakterstudie spillet med sympatisk ro og en lurende intelligent modstand af den skuespildebuterende rengøringskone Soria Zeroual."
5
- Bjerget
- "'Bjerget', af en af Israels få kvindelige instruktører, Yaelle Kayam, er en hård og blid og ensom film, et sørgmodigt portræt af en kvindes nagende eksistentielle ubehag."
4
- Star Trek Beyond - 3 D
- "... også 'Beyond' har samtidig formået at bevare charmen, karaktertegningerne og kitschværdien fra tv-forlægget."
4
- Star Trek Beyond - 2 D
- "... også 'Beyond' har samtidig formået at bevare charmen, karaktertegningerne og kitschværdien fra tv-forlægget."
4
- Lights Out
- " Hvis en horrorfilm først og fremmest er til for at fucke nerverne op, så spiller Sandberg slagbas på vores."
5
- The Dressmaker
- "Filmens motto er 'Revenge is back. In Fashion', det er både kækt og frækt og lidt småt, og det er filmen også med sine genrelege og med sit farverige persongalleri og etablering af et teatralsk karikeret minisamfund, der er sjovt at være i, men ikke i to lange timer."
3
- The Neon Demon
- "...er en drømmende horrorfilm om skønhed, af skønhed og med skønhed. Meget dybere når Refn aldrig."
4
- Nattens dæmoner 2
- "Sandheden overgår fiktionen vil Wan gøre os ekstra bange ved at påstå, men igen redder klicheernes platte bøh-bombardement os fra grundangsten."
3
- Freeheld
- "...et mellemvellykket budskabsdrama. På den anden side tegner netop det mellemgode et træls portræt af netop budskabsdramaet, når det bliver mere forelsket i at sige noget vigtigt end i at udforske filmens muligheder for at fortælle det på en ny og vigtig måde."
3
- Det spritnye testamente
- "Belgiske Jaco Van Dormael, der tidligere har lavet bl.a. den skæbnefilosofiske ad absurdum-film 'Mr. Nobody', er en finurlighedens fantast på godt og ondt. Der er noget 'Amélie'-agtigt over hans humanisme og fortællestil i manuskriptet og filmsprogligt - men også et vildt produktionsmæssigt overskud ..."
4
- The Assassin
- "...man kan både falde for og falde ud af disse fjerne, svært forståelige historier bedækket med billeder, stemning og abstraktion. Jeg gjorde begge dele. Det er en kamp, der er værd at tage, hvis man kan nyde skønheden i en på alle måder fjern historie."
4
- Teenage Mutant Ninja Turtles: Out of the Shadows
- "Det er teenagenørdens fantasiverden, man har mest lyst til at hænge ud i. Det er den fuldstændigt groteske og hyldende skildpaddemetafor for teenageliv, der gør det hele latterligt og sejt og TURTLE POWER!"
4
- Money Monster
- "Hvis Fosters intention har været at formulere en øjenåbnende kritik af Wall Street, er det ikke lykkedes særligt overbevisende. ' Money Monster' er ikke et nyrespark til kapitalismen. Men den kan sine genrer, og den kildrer på underholdende vis pengemonstret under tæerne."
4
- En mand der hedder Ove
- "Man klukkelukker lidt, bliver lidt rørt, det er fin feel good-gnavenhed. Surt er sødt."
4
- Mon roi
- "Deres drama fortælles i erindringsglimt fra Tonys tid i et rehabiliteringscenter, hvor hendes knæskade bliver symbol på hendes hjerteskade, og helingsprocessen bliver en mild kliché af opløftende nye møder. Denne lidt trælst opbyggelige ramme fucker slutningen dog op ved at gøre det forventelige vendepunkt til et enkelt nedslag i en cirkulær fortælling om hjerteskade - om blind kærlighed oplevet med åbne øjne."
4
- Bad Neighbours 2
- "... er vildt plat, den svælger usnobbet i det klamme og latterlige, i bøvsejokes, i tamponkast, i Seth Rogens farmave, som får påtegnet mavemuskelmarkeringer med sprittusch. Men den er også i øjenhøjde med den moderne virkelighed, den gerne vil beskrive."
4
- Mother's Day
- "Alle filmens stjerner gøres faktisk til personlighedsløse kvindestereotyper..."
2