Simon Pasternak
-
-
- Charlatan
- "Der er gnistrende scener, hvor healingens kompromisløshed og hans hænders ondskab viser sig. Begge Trojan’er kan holde det indre mørke fanget og lade det sive ud."
4
- Undine
- "Det er et glødende kærlighed-og-død-drama, men også for meget eventyr og postulat. Hvor Christian Petzold i sine bedste film lader det fantastiske og overophedede blande blod med det hårdt realistiske, svømmer det for meget ud i fantasi her."
3
- Persiske lektioner
- "Balancen mellem komedie og drama lykkes i glimt, men som helhed har filmen svært ved at finde sine ben."
3
- Da Hitler stjal den lyserøde kanin
- "...en film, man gerne vil se sammen med sine børn. Det kan godt være, at der er noget skolefilm over den, men kan man klandre en familiefilm for at være pædagogisk? Den lykkes med sit projekt ved at være både ret charmerende og oplysende, optimistisk og opbyggelig."
4
- Proxima
- "Proxima er en socialrealistisk film om rumfart. Den har en god præmis og skildrer sit felt, så vi virkelig mærker fysikken. Den hylder kvinderne i rumfarten og rumhistorien, men er desværre også forudsigelig og mangler spræl i de enkelte scener."
3
- Unge Ahmed
- "...en hård film, fordi ideologi kan være lige så sort-hvid som en bebrillet teenagers følelsesliv. Så se den her lille tilspidsede tandbørste af en socialrealistisk film om det, der skiller os, og det, der holder os sammen."
5
- Barn
- "Barn er et velskrevet og velspillet velfærdsdrama om et hændeligt drab med splinter af finurlig humor og trykkende realisme."
5
- Edmond
- "Folk falder ned gennem lemmer i gulvet, forveksler den ene med den anden, løber rundt og overspiller i en uendelighed, og man tænker hele tiden: Hvis de nu bare brød ud i sang, og det var en musical, kunne man da nynne lidt med og måske tilgive åndssvagheden."
2
- Mellem linjerne
- "Problemet i Mellem linjerne er, at disse endeløse og ikke særligt skarpe intellektuelle fiksfakserier aldrig bliver en brugbar metafor for personernes drama, men overtager scenen og drukner fortællingen i et bundløst hav af ævl."
2
- Transit
- "Transit er ikke et mesterværk på linje med Christian Petzolds seneste to film. Den er bare virkelig, virkelig god."
5
- If Beale Street Could Talk
- "If Beale Street Could Talk har en påtrængende problematik, men desværre finder Barry Jenkins ikke balancen."
3
- Vi ses deroppe
- "Pierre Lemaitres romanforlæg er en enorm og velturneret klods, der balancerer suverænt mellem det kulørte, kvajpandede, kulturkritiske og gribende. Filmen holder sig mest til det kulørte og kvajpandede."
2
- Neruda
- "Hvis du længes efter en fornyelse af biopic’en med fortællemæssigt overskud, kunne det her være filmen for dig."
5
- Lady Macbeth
- "Æstetikken er effektiv og teateragtig med få rum: huset og stalden, skoven og heden. Mange lange indstillinger med stramt iscenesatte tableauer, der ser ud til at være komponeret over den danske maler Vilhelm Hammershøi med næsten gennemsigtige rum og bortvendte kvindeansigter."
4
- Silence
- "Silence er gennemkatolsk og så langt fra Casino, som man kan komme, men ikke desto mindre en kompleks, fascinerende film, der bliver ved at rumstere i hovedet."
5
- Manchester by the Sea
- "Lonergans fremgangsmåde er enkel og effektiv. Han doserer alle scener imod det indlysende emotionelle indhold og viser den grød af virkelighed og distraktioner, sorgen og relationerne må finde vej igennem."
5
- De uskyldige
- "Til tider er De uskyldige i fare for at gå i stå i stillestående og smukke betroelser, tvivl og optænding i brændeovnen, men pludselig tager fanden ved filmen. Mathilde er nødt til at træde i karakter. Filmen bliver en art Døde poeters klub om indre styrke, fællesskab og børn."
4
- Trumbo
- "Djævelsk charmerende og rasende underholdende film om, hvordan en manuskriptforfatter fik stoppet et sort kapitel i Hollywoods historie."
4
- Flugten til frihed
- "... en effektiv, original og klog western. Og det er filmens store styrke, at den ikke slår over i kostumedrama eller fortidsbearbejdning af lokale franske traumer, men skræller historien ned til det helt basale: to mænd i en umulig verden med hjemløsheden som vilkår."
5
- The Imitation Game
- "Det er først i kombinationen af koldkrigssporet og kærlighedshistorien mellem Turing og [datamaskinen] Christopher og takket være et ekstremt velturneret manuskript, at The Imitation Game løfter sig som både nervepirrende thriller, deadpan humoreske og eksistentielt drama."
5