Morten Piil
-
-
- The Homesman
- "Alligevel er det nok Hilary Swanks stolte og stædige prærie-kvinde, man vil huske. Synd, at filmen svigter hende, inden hun når i mål."
- Serena
- "Hvad er problemet? Måske to ting: Det virker stødende på nogle, måske især amerikanere, at se deres darlings, Cooper og Lawrence, spille så uvant blakkede karakterer som her. Og filmen kan være svær at genrebestemme, fordi den på sin hårdt pumpede måde bevæger sig ind i et ingenmandsland mellem melodrama, krimi og kærlighedshistorie i et uvant miljø."
- Fading Gigolo
- "Det er en af den slags film, der er som skabt til at blive set på flyrejser – en lille smule fræk, en lille smule rørende, en meget lille smule sjov."
- Bogtyven
- "Denne filmatisering af en diger australsk bestseller for unge læsere blander det behersket smagfulde og selvbevidst rørende på en måde, der kan være svær at kapere."
- Håbets land
- "Udformet som en ret uspiselig blanding af sentimentalt familie-melodrama, poetiserende fabelfortælling og jordstrygende folkekomedie vader hans film rundt i katastrofen, hvis uhygge kun glimtvis bliver nærværende trods en alt for lang spilletid på 133 minutter."
- Paranoia
- "...efterhånden leveres alle pointer i en styrtsø af banale replikker, der forklarer og forklarer, uden at man føler sig synderlig inddraget, hverken i den ydre spænding eller den stærkt moraliserende overbygning."
- Painless
- "... indsat i en grundigt usandsynlig sammenhæng er det svært at tage det
ellers interessante tema alvorligt."
- Sunset Boulevard
- "Sunset Boulevard er nok stadig den skarpeste Hollywoodfilm om Hollywood."
- Renoir
- "Kameraet dvæler så betaget ved de æstetiske glæder, at selve historien gang på gang taber tempo, ja, næsten går helt i stå. Det bliver i passager for musealt og benovet og for lidt i tråd med Renoirs eget uhøjtidelige kunstsyn..."
- Jagten
- "...som fortælling er filmen suverænt klassisk komponeret med en koncis eksposition og en epilog, der på alle måder virker som en logisk udgang på den stærkeste danske filmoplevelse i mange år."
- Hypnotisøren
- "Hallström tilføjer som helhed krimien mere ægte følsomhed og situationsfornemmelse, end man normalt ser i den mekanisk oppumpede genre."
- Viceværten
- "Instruktøren Katrine Wiedemann har gjort store fremskridt siden den helt mislykkede Fruen på Hamre og skaber med Kim Fupz' gode replikker mange lune, velturnerede scener, bakket op af et fint hold af skuespillere..."
- Natural Selection
- "Den debuterende Robbie Pickerings manuskript og instruktion viser fingerfærdighed og sans for det fermt udspekulerede."
- Marie Krøyer
- "Det er instruktørens første film i fem år ( og første danske i 25 år!), men han har ikke glemt sin sikre professionalisme og sans for rolig fremaddrivende fortællerytme."
- Terraferma
- "Den udpræget autentisk virkende lokalkolorit gør ikke det almengyldige humanistiske sigte mindre klart i den velfortalte film, hvor det menneskelige drama står lige så stærkt som de sollysende billeder af hav og bjerge."
- Over kanten
- "Møns Klint indgår som effektfuld kulisse for en intrige, der efterhånden tager for mange oversmarte og fortænkte vendinger, men ofte fungerer godt i velturnerede, velfotograferede enkeltscener og drives frem af spændstig klipning og præcist spil. Håndværket er altså i orden, og enkelte scener har virkelig snert."
- What's Your Number?
- "I al sin tegneserietydelighed og essensielle plathed er filmen pænt underholdende."
- Drive
- "Ved siden af Pusher II er Drive Refns mest helstøbte film og er fuldt fortjent blevet den nu 41-årige instruktørs endelige internationale gennembrud efter snart mange års smigrende, men relativt smalle udenlandsk interesse."
- Beginners
- "Personligt synes jeg nok, at sensitiviteten ellers virker rigeligt selvbevidst og selvsmagende i flere passager, men det skyldes måske bare anmelderforhærdelse. Så Beginners har bestemt chancer for at blive et sommerkult-hit."
- Insidious
- "Parret James Wan-Leigh Whanell, der gav os Saw, har godt fat i de lidt mere subtile gys i første halvdel af denne ferme sommer-shocker."
- Brighton Rock
- "Som moderne film noir har Brighton Rock altså oplagte kvaliteter, men de er især stilistiske. Som menneske-drama synes jeg den indsnævres rigeligt af diverse postulater. Især katolske sådanne."
- The Way Back
- "The Way Back er værd at se, også fordi den så sjældent at bruger gennemskuelige trickoptagelser, men rigtig gribende bliver den aldrig."
- True Grit
- "Men ellers er Coenbrødrene også denne gang stilens mestre - koldblodige og koncise fortællere, der aldrig bruger amerikansk films mange indsmigrende tricks for at skabe sympati for personerne."
- Sandheden om mænd
- "...en film med et stor overskud, hvor alt falder i hak med et ubesværet artisteri, som gør den til det mest opløftende møde med en dansk film i flere år."
- Hold om mig
- "...et postulat af en historie, som giver følsomheden ringe kår - selv om den af og til trænger igennem, især i scenerne med Sara."
- Honning
- "...en film, der - for at være ærlig - i passager er tungt trav, men som helt klart afspejler et egenartet talent."
- Troldmandens Lærling
- "...en overlæsset film, som meget gerne vil overtrumfe Harry Potter-serien i bjergtagende trolddoms- og trickkunst af enhver art, men desværre mangler den charme, der kan få de vilde, men sært mekaniske påfund til at glide ned."
- Marmaduke
- "Det hele er smurt grundigt ind i sentimentale strygere og storladne horn på lydsiden, og da godheden på alle måder vinder til slut, er der dømt akut sukkerchok."
- Pindsvinet
- "Achache debutinstruerer med fermhed og sans for nuttede detaljer. Heldigvis forstår Josiane Balasko at skære igennem, når det kræves, så filmen ikke bliver helt interesseløs."
- Agent 007 i skudlinien
- "Bond-filmene har udviklet sig til rene tegneserie-eventyr, hvor replikkerne kommer ud af munden på personerne som kedsommelige bobler, især når de fremføres af ret uoplagte skuespillere som her."
- Kujoner
- "...har sine skarpe øjeblikke, men for ofte kører i ring omkring sit - for et dansk publikum - meget slidte emne."
- Still Walking
- "Tro dog ikke, at
Still Walkinger lutter begrædelighed; faktisk er den ofte ret sjov og lun på sin understatede måde."
- The Wolfman
- "Man betænker sig altså ikke på at anbefale filmen til horror-genrens fans – så meget mere som den, modsat mange andre film i genren, er generelt velspillet og stærkt besat i alle roller."
- Coco Chanel & Igor Stravinsky
- "Udenværkerne er prægtige, men hverken Mads Mikkelsen eller Anna Mouglalis har meget at spille på som de hemmeligt elskende. Dertil fortæller det underernærede manuskript ganske enkelt for lidt om dem og om deres baggrund."
- Kvinden der drømte om en mand
- "Skal en så fortærsket og klichéfyldt historie forsvares, må den laves som et bjergtagende erotisk billeddigt, og selv om filmen som sagt er både nydelig, dekorativ og sporadisk stemningsfuld, synes jeg ikke, at den visuelt hæver sig op mod de tilstræbte højder."
- Coco før Chanel
- "Coco før Chanel tager sig på overfladen ud som en historisk biografifilm af de ødsle og overfladiske, men den er bedre end som så."
- Kærlighedens Krigere
- "Staho har altså et oplagt stilskabende talent, men som helhed synes jeg de fleste af hans film er svære at sluge. I Kærlighedens krigere bliver stilen igen selvsmagende."
- Departures
- "...n folkekomedie lavet med kærlig omhu og fine detaljer - og med en meget afvæbnende karismatisk præstation af Tsutomu Yamazaki som den ordknappe gamle bedemand, der tager den unge cellist under sine vinger."
- Earth
- "En naturdokumentarfilm så proppet med åndeløst smukke billeder, at man næsten ærgrer sig over, at man ikke kan have den liggende på sit coffee table."
- The Burning Plain
- "De påstået brændende passioner ender for ofte i det nydelige, med lidt for mange mekanisk virkende 'jeg elsker dig'-dialoger."
0
- Vanvittig forelsket
- "For trods et filmsprog, der er både smidigt og spændstigt og på begavet vis fastholder Daniels synsvinkel, lykkes det ikke helt filmen at rive sig løs fra sit præg af sygehistorie."
- The Young Victoria
- "Vallée har et skarpt blik for den royale skørhed og absurditet, når han adræt bevæger sig ind og ud af de kongelige gemakker og forsyner sine billeder med et dynamisk spil mellem forgrund og baggrund."
- Velsignelsen
- "Filmens styrke ligger i en stærk ægthedsfornemmelse, der fører os ind i intim kontakt med personerne, selvfølgelig især den hjælpeløse mor og hendes stadig større isolation."
- Boy A
- "Filmen lever i høj grad på Andrew Garfield hypersensitive spil som Eric/Jack, fremstillet som en almindelig ung mand, der famler sig frem i en fremmed identitet og prøvende og smertefuldt forsøger at skabe sig et nyt liv."
- 3 Monkeys
- "Utvivlsomt har denne film et subtilt spil gående om temaer som skyld og ondskab, ansvar og fortrængning. Og utvilsomt vil der blive skrevet lærde afhandlinger om hvordan disse motiver afspejler sig i filmens form. Men film er til for at blive oplevet, og for mig var oplevelsen af 3 Monkeys mere frustrerende end forløsende."
- How to Lose Friends
- "...for syrlig til at være egentlig morsom, men alligevel interessant og underholdende på sin egen maniske, tegneserieagtige måde."
- Katyn
- "som helhed lider filmen en af en spredt, vævende komposition, der inddrager så mange 'hovedpersoner', at man ikke for alvor trænger ind i nogen af de sørgelige skæbner."
- Appaloosa
- "Historien om det vilde vestens civilisering er nemlig spændende nok i sig selv. Når den, som her, fortælles med kærlighed, humor og psykologisk indsigt."
- Den du frygter
- "Som en fortælling om en usikker maskulinitet, hvilende på et skrøbeligt fundament af overflademoderne civilisation, er Den du frygter ikke just original, men respektindgydende konsekvent gennemført og fuld af indsigt i de små skred, der markerer hovedpersonens forvandling fra pæn mand til småpsykopat."