Morten Piil
-
-
- Købmanden i Provence
- "Ikke nogen 'stor' film, men uendeligt lettere at holde af end mange guldrandede storværker."
- Et juleeventyr
- "Den ordflom, der konstant står ud af munden på personerne, fremtræder i reglen ikke psykologisk eller dramatisk velfunderet, men mere som instruktørens forsøg på at brillere eller dupere med kloge, kvikke bemærkninger."
- Gensyn med Brideshead
- "England er fuld af skuespillere, der bare kan spillestilen i en sådan en litterær film, og det er med til at gøre Gensyn med Brideshead underholdende, hvor lunken den ellers kan være i konfliktstoffet og overfladisk i karakterskildringen. Alligevel overbevises man ikke helt."
0
- Anja og Viktor - i medgang og modgang
- "Det klæder serien at få Frellesen bag kameraet, for selv om han hverken som forfatter eller instruktør foragter en vandet vits, har filmen et humoristisk niveau, som hænger sammen med den afslappede tilgang til stoffet."
- Gå med fred Jamil
- "Omar Shargawi gennemfører med konsekvens sin særlige stil og tematik, og efterhånden gribes man alligevel af den sjælelige styrke og overbevisning, han kan lægge i sine scener og billeder."
- MørkeBlåNæstenSort
- "Problemet er, at Arévalo - trods elegante, slående billed-idéer - ikke får skabt nogen særlig fornemmelse for miljø og omgivelser. For ofte har han bare travlt med at illustrere sit manuskript..."
- Spillets regler
- "Her er et manuskript, der virkelig kan spilles, og de medvirkende griber chancen med bravour."
- Du levende
- "Få instruktører i verden har haft mod til at drage så radikale konsekvenser af deres pessimisme som Andersson. Men rart, at han denne gang får os til at smile noget mere end før. Bl.a. af os selv."
- 3:10 til Yuma
- "Der er energisk drive i fortællingen og intensitet i spillet..."
- Fighter
- "Det er en sikkert gennemført som en uoriginal, men umiddelbart medrivende fortælling om en stædig og modig pige med en kampkraft, der ikke bliver ringere af hendes indestængte vrede."
- 12:08 Øst for Bukarest
- "...der er også noget småtskårent ved hele holdningen: Disse mennesker er livsløgnere og narrehatte - og desværre ikke så meget andet. Humoren reducerer dem i stedet for at berige dem."
- Min Søn
- "Den tørre stil, med mange billeder af familien indrammet af dør- og vindueskarme, skaber desværre en afstand, som gør det svært at engagere sig for alvor i den noget ensporede historie om moder-uhyret og hendes stakkels søn. Men dygtigt og konsekvent gennemført er den."
- Farvel Bafana
- "Bekendtskabet mellem Gregory og Mandela udbygges i anden halvdel, hvor fangen får mere komfortable ydre rammer, kontrollen slækkes, og kontakten bliver nemmere. Men samtidig bliver filmen mere melodramatisk og patetisk og den politiske baggrundskonspiration mere uigennemskuelig."
- Goya's Ghosts
- "...er mindre en kunstnerfilm end et veliscenesat kulørt drama om historiens vingesus."
- Cecilie
- "...alt i alt er Cecilie et vellykket bud på en af de genrer (gyseren snarere end thrilleren), som dansk film ellers har notorisk svært ved at håndtere."
- Venus
- "...Peter O'Toole i en af sine bedste præstationer som en gammel skuespiller, der oplever en ung kærlighed."
- Magtens rus
- "Ordrig, men konsekvent og hvas Chabrol-film om en kvindelig undersøgelsesdommers kamp mod økonomisk kriminalitet."
- Lemming
- "...filmen lignede ellers et lille mesterværk. Nu må den nøjes med at være et effektfuldt genrestykke i splid med sig selv."
- Kærlighedens slør
- "Det er som en intim ægteskabsskildring, at den iøvrigt flot opsatte Kærlighedens slør har sin styrke..."
- Rich Kids
- "Snarere end en egentlig spillefilm er Rich Kids en blanding af forvokset trailer og forjasket musikvideo med tale."
- Hvordan vi slipper af med de andre
- "Anders Rønnow Klarlunds forskruede fremtidsfantasi er kvalmende, fordi den så åbenlyst - i idé såvel som udførelse - spiller op til netop den indre svinehund, som filmen måske samtidig vil advare mod."
- Breaking and Entering
- "...en seværdig film, der med energi og indsigt lodder storby-konflikter netop nu."
- Tid til afsked
- "Indfanget af Ozons drevne, koncise fortællerform følger man opmærksomt og spændt den enkle fortælling, men føler sig aldrig rigtig grebet."
- Broderier
- "Dejligt langt fra konventionelt fotografisk skønvirke, dejligt tæt på to uidealiserede kvinder, hvis enkle liv gøres levende og smukt."
- United 93
- "Som ultrarealistisk skildring af en terrorhandlings forløb sekund for sekund har United 93 en nervesitrende overbevisningskraft."
- Heaven's Gate
- "...alt i alt er det også i instruktørens egen version svært at se 'Heaven's Gate som andet end et monstrøst og passagevis forførende filmfænomen skabt af lutter store armbevægelser..."
- Intime Betroelser
- "...ikke uegnet som let sommerunderholdning med et overskeligt element af hjernegymnastik."
- Poseidon
- "Filmen kvaliteter er af mere overfladisk art: de velgennemførte special-effekter..."
- Tilgivelse
- "Emnet har tyngde, og det dramatiseres med både dygtighed og inspiration. Så denne sydafrikanske film har adskillige trumfkort, selv om den i starten skilter vel voldsomt med sin seriøsitet."
- Afsporet
- "...Håfström kan ikke redde en overkonstrueret historie fra at synke ned i det kulørte morads."
- Brønden
- "...kunne godt have undværet nogle af Kristian Petris noget selvhøjtidelige personlige funderinger og drømmereferater. Men heldigvis er Petri ikke så lidt af en visuel begavelse og skaber gang på gang harmonisk sanselige billeder..."
- Min ven Machuca
- "En velfortalt og både vindende og skarp fortælling om venskab og klassemodsætninger - og om at vokse op i et land, hvor de barske politiske realiteter skaber tidlig modning og desillusion."
- Leoparden
- "Som historisk tidsskildring og overdådigt udpenslet miljøbillede er Leoparden i en klasse helt for sig..."
- Pusher III
- "Pusher-trilogien syner af noget, som den står helt for sig i nyere dansk film - kølig, kraftfuld og konsekvent."
- Monas Verden
- "Som en sommerfugl flagrer Monas verden hid og did. Alligevel er dens kerne seriøs nok, for den handler om at turde konvertere dagdrømme til realitet, trummerum til eventyrlighed."
- OKAY
- "...rammer den underfundige hverdagstone milimeterpræcist, både i spillernes musikalske replikføring of i den stiliserede almindelighed i fotografen Erik Zappons funktionelle bå-gråt tonede billeder."
7
- Arven
- "Arven rummer ikke Bænkens skærebrænder-intensitet, men har til gengæld et konsekvent bud på en ny, mere monumental stil..."
6
- Til højre ved den gule hund
- "...der er noget decideret lunkent af en nu grundigt tyndslidt genre: komediedramaet med lunende lunser til hyggedyrkerne."
- Fluerne på væggen
- "...en artistisk selvbevidst film med et forfriskende anderledes bud på både billedside og på en personskildring, der så at sige ikke rummer et sympatisk mennesker i miles afstand."
- Generalen
- "Filmen er en flintrende forfølgelsesfarce, hvor alt både er realistisk og morsomt."
- En Smag af Livet
- "Godt begravet i dette alt for behagesyge omsvøbsdepartement af en film ligger der et smertepunkt, som gør indtryk."
- Øst for Paradis
- "Men Øst for Paradis lever stadig takket være mange af præstationerne, især selvfølgelig James Deans, der nok er blevet efterlignet, men stadig er enestående i det underlige underspil, den ulmende lidenskab og den kejtede gratie - han er noget så paradoksalt som en nørd med sexappeal."
7
- I ♥ Huckabees
- "...finder aldrig sin tone eller sit stilleje. Snarere end forløsende latter udløser den en voldsom undren."
- The Ring 2
- "...rummer korte strejf af den skræk-poesi, der tidligere delvis forsonede med den noget søgte historie..."
- The Ring 2
- "...svært at lade sig skræmme af den fortænkte, overkonstruerede historie."
- The Ring
- "Filmen lever mere på sin suggestioinskraft end på de krasse effekter."
- Manderlay
- "Man må altså beundre Manderlay for idé-indholdets dialektiske spidsfindighed og for de gennemtænkte pointer, anbragt med næsten matematisk præcision i helhedskompositionen."