Jacob Wendt Jensen
-
-
- Af en anden verden
- "MArgretha Buy agerer med overbevisning skiftevis indebrændt over sin nonneskæbne og optændt af den hellige ild."
3
- Ghost World
- "Outsider-ånden i projektet er velkommen, men man skal lede med lup efter de humoristiske pointer, som for tit forsvinder i en stillestående ophobning af særheder."
3
- Rat Race
- "Næsten hver anden scene fungerer, og det er meget i en komedie."
3
- En kærlighedshistorie
- "Uden direkte at afsløre vejen ud af dramaet skal Ole Christian Madsen dog også have at vide, at han er utro mod filmens grundtone i de sidste billeder. Det er som om han ikke helt tør stå ved sin dystre film. Det kan han nu ganske roligt gøre."
5
- Kom og vask min elefant
- "Tempoet er adstadigt, men Sellers får noget ud af manuskriptet helt ned til det mest undselige komma."
3
- Stranger Than Paradise
- "Tålmodigheden belønnes heldigvis tit med en uforudsigeligt velskrevet replik eller kropsbevægelse, der siger alt."
3
- Rejsen til Kandahar
- "Anretningen af begivenhederne virker tilfældig, men instruktøren er god til symbolsproget og har i det hele taget lavet en flot billedside."
4
- Lunefulde lykke
- "Når en gennemsnitsvare som 'Lunefulde lykke' får tommelfingeren til at dreje en anelse op og ikke ned, så er det fordi den engelske instruktør Peter Chelsom har gjort sig umage med sit håndværk."
4
- High Heels and Low Lifes
- "Det dér med at grine, når gangsteren ud af det blå pludselig skyder forskellige dyr >i>haaar vi set i dansk film."
2
- America's Sweethearts
- "Komedien er forbilledligt disponeret med sit store persongalleri, og når man hvert minut føler sig underholdt i mesterklasse, er det let at bære over med mindre ubalancer."
5
- Dr. Strangelove
- "Alvoren bag grinet gør, at man går ud af biografen i godt humør og med en afklaret pacifisme i kroppen."
5
- Harry - En ven i nøden
- "...en helstøbt hverdagsforskrækkelse, der aldrig lader sit diskrete dagligdagsantræk falde. Galskab og vanvid får kun lov til at kigge frem i glimt, der på én gang trækker på smilebåndet og får det små hår i nakken til at rejse sig."
5
- Pearl Harbor
- "Helt i orden, at vi skal have en times opvarmning til det store søslag, hvor vi får præsenteret hovedpersonerne og delt de emotionelle kort ud, men efter slaget i Stillehavet begynder Bay af bruge løs af resten af de 145 mio. dollar store budget uden at fastholde sit publikum."
3
- Bandits
- "Charmerende svindlerkomedie overbeviser med sine sympatiske skuespillere og en håndfuld velskrevne højdepunkter af elskværdig humor."
5
- Hannibal
- "Effekterne siger visuelt splat!, men forbliver kun sådan lidt hovsa klamme."
2
- Kaptajn Corellis mandolin
- Skespillerne presses ned i nogle rædsomme græske og italienske udtaler af det salgbare hovedsprog engelsk."
2
- Enemy at the Gates
- "Filmen fungerer simpelthen bedst ved den elementære spænding når snigskytterne har hinanden på sigtekornet."
4
- What Women Want
- "Fra første scene buldrer [Gibson] derudad, men desværre virker det mere forceret end morsomt, når han lægger eyeliner og optræder i nylonstrømper. Det smager af, at Mel Gibson ikke har fået modspil nok."
3
- Enigma
- "Der gemmer sig uden tvivl en spændende historie i de kloge mænd, der var med til at vinde Anden Verdenskrig, men den formidles for snævert og uden nogen særlig sans for billeddrama."
2
- Heartbreakers
- "Det hjælper også, at det gode manuskript indeholder en stribe sjove replikker, som det især falder i Ray Liottas lod at fyre af."
4
- Sig det er løgn
- "Sig det er løgn er ikke en af de mest opfindsomme film, men er da jævnt underholdende."
3
- Evolution
- "Evolution går fra at være velovervejet munter til at blive en fortænkt komedie, der drejer stadig mere desperat om sig selv for at finde sin slutning."
2
- A Knight's Tale
- "Indimellem sine fine selvironiske øjeblikke bliver begivenhederne af og til nærmest tåkrummende banale. Ærgerligt for de gode intentioner er bestem til at få øje på."
3
- Dårligt selskab
- "De medvirkende er rigtig godt valgt, og tonen er så hylerrealistisk, at vi bliver fluer på væggen i Grenoble. Vi tror på historien uanset om vi ser de fra forældre-kanten eller forsøger at leve os ind i den via vores indre teenager."
5
- Blow
- "At se filmen er ligesom at læse en avisartikel op i punktform. Opremsende og uden en særlig struktur eller glød. Instruktøren giver os ingen nøgle til, hvem George Jung er, og det gør Johnny Depp heller ikke i en fortolkning af hovedrollen helt uden nuancer."
3
- Leïla
- "Gabriel Axel har skudt sig selv i foden med et eksperiment, som virker dumdristigt."
2
- Get Over It
- "Sød, morsom og dynamisk ungdomsfilm, der tager sit publikum alvorligt." ""Get Over It" er bedre end en bunke andre aktuelle såkaldte teenagekomedier - tilsammen."
4
- Audition
- "Veksler mellem at lade rædslerne være virkelighed og drøm i scener, der kan minde om tidlige "nu skal jeg vise dem, hvad jeg kan"-udgaver af David Cronenberg og David Lynch."
3
- Kat
- "Martin Schmidt har fået mere styr på sine virkemidler siden 'Sidste time' og 'Mørkeleg'. For at skabe en rigtig god gyser mangler han dog stadig en fængslende historie og nogle interessante personer at bygge sin gyserfilm på."
3
- Et skud i mørke
- "...som tyndbenet actionkomedie holder den ikke nær så godt i dag som senere film i serien..."
4
- Ventelisten
- "...ville være en fin lille kortfilm, hvis den blev trimmet ned til den halve længde for hverken i karakterer eller miljø er der materiale til en spillefilm."
3
- De blodrøde floder
- "Med en perfekt afbalanceret oprulning af den mystiske historie og god tid til personportrætterne, glider man lige så stille ud på det yderste af stolesædet."
4
- The Escort
- "At Michel Blanc har sat alt ind på at vise sig som en seriøs filmmager kan ses på det mobile kamera, der afslører London smed en sjældent set ihærdighed. Det er imponerende, at han har lavet så helstøbt en film i et fremme land, for The Escort holder en fin balance mellem drama og humor og fremstår alt i alt som en sejr for Blanc."
5
- Når mændene kommer hjem på ferie
- "Den handler ikke kun om længsel, men også om voldtægtsforsøg, utroskab og en adfærdsvanskelig søn. Og så forstår vi pludselig, hvorfor filmen har været nødvendig at lave:"
4
- Ensomme hjerter
- "Uden omveje og unødvendig indpakning sætter [instruktøren] fingeren på samfundssygdomme som ensomhed og alkoholisme, så det vil bevæge selv de rigeste og mest succesombruste biografgængere."
4