Anders Rou Jensen
-
-
- Stuart Little 2
- "Handlingsmæssigt et plot, der er lige efter bogen. Og trods en vis tilstedeværelse af charme og humor kan det dog ikke skjules, at der grundlæggende er tale om en tynd og frasepræget historie."
3
- Belle époque
- "For det er nemt at forestille sig, hvor beregnende og syntetisk en film 'Belle Epoque' kunne udarte til i de forkerte hænder. Nu er den heldigvis i stedet skabt og spillet i den rette ånd."
4
- The Tuxedo
- "Humor og vid ejer 'The Tuxedo' kun i få glimt. Ellers består den af en umulig ophobning af actionoptrin, tilsat en fuldstændig forvrøvlet historie..."
1
- Vanilla Sky
- "...mange lumske overgange mellem det virkelige og det uvirkelige, der skaber filmens raffinerede spænding og gør den så fascinerende."
4
- Orange County
- "Trods opbuddet af talentfulde stjernefrø og selvdisciplinerede fiksstjerner altså prætentiøs mainstreamunderholdning med kræfter, der kunne være bedre brugt."
3
- Uprising
- "Der er hverken kunstneriske omveje, spektakulære krumspring eller fikse idéer i 'Uprising'."
4
- The Kid
- "... den varsomhed, poesi og livsindsigt, tema og plot kalder på, har Jon Turteltaub vanskeligt ved at mobilisere. I stedet vælger han at iføre sig både livrem og seler, smøre tykt på og spænde sikkerhedsnettet ud."
2
- Atlantis - det forsvundne rige
- "Her er der ingen smalle steder i det nye, effektive udspil fra Disneys ydedygtige drømmefabrik. Atlantis tager sig godt ud på lærredet."
3
- Before Night Falls
- "Her forenes sanselig skønhed og afstumpet grusomhed i en særlig cubansk danse macabre , og Reinaldo Arenas (Javier Bardem) oplever til fulde begge dele på sin krop og sjæl."
5
- Jeg er Dina
- "'Jeg er Dina' har sine fejl og mangler. Men også et strømførende lag, hvor filmen og figuren bliver vedkommende. Ole Bornedal har insisteret, og han og Maria Bonnevie har i fællesskab fået Dinas mørke frem i lyset."
4
- P.O.V. Point of View
- "...skønt Trine Dyrholm i hovedrollen er ganske nærværende og reel i enkeltscenerne, så bliver hun aldrig i filmens løb en vedkommende og interessant skikkelse som Kamilla. Dertil er hendes historie alt for ujævn og famlende."
2
- Minority Report
- "...selvom der er masser af alvor og paranoia, misantropi og pessimisme i 'Minority Report', er der også i Spielbergs udspil et klart element af leg, humor og elegance."
5
- El Bola - Kuglen
- "'El Bola' er en lille, stærk film, som på en nødvendig måde gør opmærksom på et stykke hverdag, et stykke virkelighed, man helst ville glemme."
4
- Wilbur begår selvmord
- "Her virker det forunderligt nok, som om Lone Scherfig på samme tid evner at indkredse et almengyldigt eksistentielt tungsind og en form for underdrejet, mere nutidig humor, man måske især forbinder med originale filmkunstnere som Jarmusch, Kaurismäki og Lynch."
5
- Legend of Bagger Vance
- "Hvad er det dog for en historie Robert Redford vil fortælle? Den handler sympatisk om livskundskaben i sporten og om sporten i livskundskaben. Og alligevel forbliver det hele underligt pseudo-dybsindigt og lommefilosofisk. Eller som den legendariske Bagger Vance så genialt formulerer det: "En golfbane lever og ånder ligesom os." Eller: "Inden i os alle er der et ægte autentisk sving.""
2
- Mænd af ære
- "...de seværdige scener i 'Mænd Af Ære' foregår stort set alle på havets bund. Der er bare for få af dem."
2
- Græd ikke Germaine
- "En varm og vedkommende beretning om et myldrende ukueligt, meget menneskeligt livsmod. Værd at se, værd at grine med og tænke over."
4
- Enough
- "Interessant bliver det aldrig. 'Enough' er en næsten to timer lang tagfat mellem den raske Slim og den utilregnelige Mitch. Men fortalt og filmet alt for modstandsløst, idéforladt og rutinemæssigt."
2
- All or Nothing
- "Og Mike Leighs mesterskab som instruktør ligger netop i, at han evner at fremhæve denne værdighed og dermed samtidig drejer opmærksomheden bort fra sin egen sublime, kunstneriske formidling af den."
5
- Dommedag nu
- "Den viser os, hvor frie vi er blevet til at se og vælge. Verden er grænseløs. Dommedag Nu er i den forstand ikke blot den første nutidige krigsfilm. Men en af de første film overhovedet, der begriber og iscenesætter selve det nutidige i billeder og stemninger. Det er udelukkende et spørgsmål, om man tør se den i øjnene."
6
- Sidste kys
- "Hans (instruktøren Gabriele Muccino) film har visse steder en tendens til at sprede sig for meget, men samtidig er det netop instruktørens lille kunststykke, at det bittersøde og det galgenhumoristiske lykkes så fint i 'Sidste kys'."
4
- Dude, Where's My Car?
- "Når noget med vilje er dumt og fjollet, kan det være vanskeligt at tage afstand fra. For tåbelighederne er jo virkelig meningen med det hele. Alligevel er der ingen tvivl om, at bunden er nået med den irriterende og stupide ungdomskomedie "Dude, Where Is My Car?""
1
- Lilja 4-ever
- "...en stærk, ja, næsten demonstrativt voldsom oplevelse, der kun i hovedrollerne giver rum for de menneskelige nuancer, Moodyson tidligere har vist sig at have så godt et blik for."
4
- Killing Me Softly
- "...der (er) noget alt for udvendigt og påklistret over Chen Kaiges tilgang. Det er, som om han og skuespillerne aldrig rammer den indlevelse og intensitet, der er essensen og eksistensberettigelsen i et psykologisk drama."
2
- D-Tox
- "Altså, inden vi blot lærer personerne nogenlunde at kende, er halvdelen af dem flået, flænset, stukket og skudt til ukendelighed. Spørg mig derfor ikke, hvem morderen er. Jeg aner det ikke. Men filmen slutter da på et tidspunkt. Så Sylvester Stallone har heldigvis regnet det ud."
2
- Family Man
- "...mest underholdende er Brett Ratners film alligevel i den del, hvor Jack endnu er rasende og lamslået over sin uheldige og uforståelige sociale forvandling."
3
- Hal's store kærlighed
- "Men desværre bliver latteren ofte halvhjertet og uforløst. Pakket ind, som den er, i alle disse reelle hensigter og opbyggelige budskaber."
2
- Lilo & Stich
- "...mens baggrunden er retro, så er det meste af handlingen et miks af nutid og fremtid."
2
- Slim Slam Slum
- "For trods sine skæve indfald og sin ubehøvlede charme, der får en film som 'Let's Get Lost' til at minde om 'Borte med blæsten', er 'Slim Slam Slum' teknisk set alt for amatøragtig."
2
- Lagaan
- "...en varm, humoristisk og meget lang indisk film i en form for syntetiske realisme, som både er karakteriseret af manglen på nuancer og af en gennemgående naivitet, midtvejs mellem det charmerende og det ubehjælpsomme."
3
- Murder by numbers - Iskoldt mord
- "Der er krummer og energi i Sandra Bullocks figur, men omkring hende synes filmen i store træk at blegne og yde for lidt modstand."
3
- Marie-Line
- "...en velmenende og sympatisk film."
3
- From Hell
- "...overbeviser som fascinerende filmisk komposition -suggestiv som billedstrøm og som montage."
4
- A Beautiful Mind
- "... uden af idyllisere lykkes det tillige i 'Et Smukt Sind' for Howard og Crowe at skabe en udlægning af paranoia og skizofreni, der ejer drømmens lunefuldt æteriske karakter."
4
- 40 Days and 40 Nights
- "...fræk uden af være vulgær, sjov uden at være hylende morsom og sød uden at være tynget af alt for mange af den amerikanske ungdomsfilms sædvanlige skabeloner og klicheer."
4
- Chelsea Walls
- "...instruktøren kæler mere for stemninger og intensiteten i de enkelte scener, end han er optaget af at fortælle en enkel, overskuelig og medrivende historie."
4
- Cecil B. Demented
- "...de få virkelig gode og originale idéer - bl.a. en aktion mod indspilningen af filmen 'Gump Again', der er en fortsættelse af mainstreamsuccesen 'Forrest Gump' - forsvinder i den uskønne mængde af anstrengt lavkomik og de mange infantile morsomheder om især sex, stoffer og satanisme."
2
- Sex & Lucía
- "...i bund og grund er der stadig tale om et eksemplarisk skæbnedrama af den gamle skole."
3
- The Contender
- "...både Allen, Bridges og Oldham spiller nemlig med en flertydighed, som hele tiden gør deres personer levende og uberegnelige."
4
- Mean Machine
- "...hakker en del i det og konstant vælger det grovkornede fremfor det mere spidsfindige eller antydede."
3
- We Were Soldiers
- "...filmens vigtigste funktion synes at være at fremstille den tapre amerikanske soldat i almindelighed og Hal Moore i særdeleshed i et strålende ærefrygtindgydende lys."
2
- K-PAX
- "...ærgerligt er det, at den lunefulde, mildt omtågede blanding af poker og pingpong mellem Bridges og Spacey, mellem den skråsikre fornuft og den intuitive indsigt, mellem udråbstegnet og spørgsmålstegnet ikke får lov at folde sig endnu mere ud. "
3
- Thir13en Ghosts
- "...minder om et eller andet uheldigt møde mellem en motorsav, en bunke døde dyr og en musikvideo."
1
- The Zookeeper
- "Det er, som om selve historien aldrig falder i hak og foldes tilfredsstillende ud. Kan den overhovedet bære en spilletid på næsten to timer, når den udelukkende synes at bevæge sig på stedet?"
3
- Den gamle mand der læste kærlighedsromaner
- "...helt ud i Richard Dreyfuss' glimrende indsats i hovedrollen er der en afvæbnende, menneskeklog lune på spil, der gør, at filmen hverken svulmer op til hul symbolik eller klasker sammen til klæg sentimentalitet."
4
- Hearts in Atlantis
- "Scott Hicks har med held lavet en film, der tager sig god tid, og som frem for at skilte med en eller anden ydre spænding vover at fremhæve nuancer, mellemtoner og nerven i spillet mellem de medvirkende."
4
- Rat Race
- "Optrin med masser af gang i. Falde-på-halen-komik i actionregi. Hele tiden denne sammenbidte jagt efter den bralrende latter. Men med meget lidt fornemmelse for det vittige, det i bedste forstand beåndede vid."
2
- En kærlighedshistorie
- "Hos Ole Christian Madsen øjner man i 'En kærlighedshistorie' udelukkende de reelle hensigter og det velformulerede postulat. Men det, der savnes, er måske den udefinerbare menneskelige udstråling af visdom og vision."
3