Frederik Asschenfeldt Vandrup
-
-
- Spider-Man: No Way Home
- "...leverer varen, og dem, der vaklede i Marvel-troen under "Eternals", kan atter istemme den kappeklædte trosbekendelse, mens den Marvelverden, vi troede vi kendte, falder fra hinanden og danner scenen for Marvels næste mange eventyr."
4
- Clifford - Den store røde hund
- "Forlægget var godmodigt og simpelt, men for at få en spillefilmslængde ud af det må der lægges til. Sødmen er her stadig, og i passager er filmen ganske charmerende, men vi er spændt ud mellem en 6.-klasseshovedrolle og førskolepublikummets falde-på-halenkomik i en anstrengt blanding af gentech-virksomhed på fallittens rand, skolemobning og kæmpehundetis."
3
- Eternals
- "Sendrægtig og jappet på én og samme gang, og man føler, at Marvel ikke tror helt nok på Eternals-holdet til at give dem samme tålmodige introduktion, som Avengersholdet fik gennem adskillige individuelle fortællinger, der definerede den enkelte superhelt."
3
- Ron - Virker næsten altid
- "...er ganske fin, men blegner i sammenligning med den friskere og bedre "Familien Mitchell mod maskinerne", som den i mistænkelig grad deler grundplot med."
4
- Halloween Kills
- "Der er en grumhed og sadisme i de mange mord, så svage sjæle skal betragte sig som advaret, mens Myers ruster op, og det sidste gran af menneskelighed, der måtte være gemt bag masken, endeligt elimineres, i takt med at trilogien gør ham til en skamstøtte af et symbol snarere end en misforstået og hævngerrig dreng."
4
- Dune
- "Det er svært at anmelde en halv film, men anslaget er så godt, vellavet og engagerende skruet sammen, at jeg vover pelsen og gætter på, at Villeneuves fulde værk, når det en dag er realiseret, materialiserer sig som en overvældende filmisk sci-fi-saga i sin egen ret."
5
- Margrete den Første
- "... filmen er regulært spændende som nogen thriller. Ingen ved, om Olaf var the real deal eller ej, men historien om ham fungerer blændende som et fiktivt drama om en af danmarkshistoriens opsigtsvækkende regenter."
5
- Paw Patrol: Filmen
- "Det bliver uvant spændende og dramatisk i den store finale, hvor de yngste i seriens kernemålgruppe nok vil sætte pris på en voksenhånd - men det tjener filmen til ære, at den tør at lægge til i både dybde og volumen i forhold til den oprindelige serie."
3
- Candyman
- "Moralen står soleklart, når Candyman svinger kødkrogen for enden af armen: Man kan og må ikke overskrive de udstødtes historie. Den skal mindes og fortælles i al sin gru, for at historiens ofre ikke har været spildte. Det er et vægtigt budskab i en skrækfilm, og det spilles og instrueres hjem med fin fornemmelse for genrens muligheder."
4
- Rocks
- "Der spilles uimponeret og naturalistisk, og Rocks fremstår som en fornemt drejet tragisk figur, der på en og samme gang spejler sig i nutidens smartphonerappe snaps og den klassiske tragedies rige historie."
5
- Da Hitler stjal den lyserøde kanin
- "...en veldrejet, fint spillet og sympatisk familieskildring om en traumatisk periode i den unges Annas liv, hvor familiesammenholdet blev det sikkerhedsnet, der bar hende igennem til sikkert land."
4
- Sound of Metal
- "...Darius Marder spillefilmsdebuterer med et overraskende nuanceret, innovativt og gennemført oprigtigt værk. Helt sit eget, båret af stærke (også Oscar-nominerede) præstationer og en lydside, der spiller den måske største og mest markante rolle."
5
- Honest Thief
- "Der sjuskes med motiver hos både skurke og helte for at bringe historien hurtigt hen til det centrale hævnmotiv, men selv ikke i hævnens time har filmen noget nævneværdigt at byde på."
2
- Greta
- "...prædiker indiskutabelt til koret uden at lukke nogen ind, som ikke har fundet troen endnu, og det bestyrkes i billedet af en pige, som, måske hjulpet af sin Aspergers, er dykket så dybt ned i en klimasandhed, at hun har virkelig svært ved at acceptere, at alle andre skøjter på overfladen."
3
- The Painted Bird
- "...en film så kvalmende intens, at den nok skal anspore biografgængere til at forlade salen før tid."
5
- Milla
- "... nægter at underkaste sig genrens følelsestyranni et langt stykke ad vejen, men den tør omvendt heller ikke slutte i tide."
4
- Falling
- "Der spilles stærkt, og "Falling" har en dybt personlig og konsekvent tone, som fortjener stor ros i en tid med rigelige metervareproduktioner, men sygdomshistorien og den større generationsfortælling ender ofte med at spænde ben for hinanden."
4
- The Craft: Legacy
- "Der grædes og føles i rigelige mængder, og det spilles egentlig ganske fint, men det bliver overlæsset, når de fire hekse skal repræsentere nutidens brede køns-/ race-/ identitetspolitiske varians..."
3
- Familien Bigfoot
- "...enkel underholdning, som kan fungere for en bred aldersgruppe, men med den indbyggede manglende logik, som følger af et forsimplet plot: Olie er ondt, men vores unge hovedperson og hans mor må gerne køre til"
4
- The King of Staten Island
- "En sød og varm strigle af et drama, hvor Apatows hjerte vinder stort over hans ellers signaturbårne krasse komik."
4
- Lassie kommer hjem
- "...er næste utilgiveligt kluntet i hele sit skelet. Intet virker naturligt, musikken er uhørt overtydelig i sin manipulation, og hovedpersonen bliver i store træk decimeret til bifigur."
2
- La Belle Époque
- "Det hjælper naturligvis at have to af fransk films mastodonter i de centrale roller, og især den altid fremragende Daniel Auteuil får luftet hele paletten på rejsen fra fortabt gamling til nyforelsket 70' er-fyr, hvis selvtillid og livslyst langsomt vender tilbage i ungdommens omgivelser."
4
- Mysteriet om Henri Pick
- "...er ikke stor kunst, men en morsom og velkommen bagatel om at finde sandheden på trods af alle andres fascination af den kulørte historie."
4
- Vores mand i Amerika
- "Filmen ser godt ud, er opfindsomt filmet og formår at lade en hel krig udspille sig på lydsiden som kontrapunktiske lydcollager til diplomatlivet på poolkanten."
4
- Mælkekrigen
- "Filmen bliver lidt for forudsigelig i sin "underdog"-historie, jo længere i processen hun når, men i den første time skildrer Hákonarson og den stridslystne Arndís Hrönn Egilsdóttir i hovedrollen loyalt og med fint blik for den næsten usynlige magtanvendelse det jerngreb, som folkets egen andelsforening holder dem i."
4
- I Stilll Believe
- "...er en klæg omgang "disease of the week"-tv-film: nydeligt filmet, acceptabelt spillet, men konfliktløs..."
2
- Livets bedste år
- "...en charmerende bagatel fortalt fra et havebord på plejehjemmet. I tilbageblik glider erindring og fantasi sammen, og væsentlige nedslag fra den første film væves ind i fortællingen."
4
- Little Joe
- "...er en sjov størrelse. Indiskutabelt en ”art-film”, svært tilgængelig og tålmodighedskrævende, men samtidig med filmiske inspirationer fra populærkulturen – fra ”Gys i Blomsterbutikken” til sci-fi-klassikeren ”Invasion of the Body Snatchers”."
4
- Maryam - Den perfekte kandidat
- "...er en pudsig størrelse. Fuld af varme, humanisme og et optimistisk blik på de muligheder, der trods alt er for kvinder til at bryde ud af jerngrebet."
4
- SamSam
- "...universet mangler midt i al sin kreativitet indre logik, og det afsløres uhelbredeligt, efterhånden som historien bumler og skramler sig frem."
3
- Weathering With You
- "...filmen, der endegyldigt vil få os til at komme os over, at mesteren Hayao Miyazaki pensionerede sig selv fra spillefilmsformatet i 2014. I midten af kaos, regnvejr og klimafrygt handler den japanske animationsfilm helt enkelt om, at kærligheden er størst af alt. Og en film med et stort hjerte, der byder så meget ind, er næsten det største af alt."
6
- The Peanut Butter Falcon
- "Et sørgmuntert bekendtskab fra USA's fattige underside og et varmt filmisk kram i en tid, hvor den ægte vare er underlagt restriktioner."
4
- Fremad - org. version
- "Eventyret er medrivende og spændende, og moralen rammer dybt i hjertekulen og minder om, at vi skal huske at se os omkring i stedet for blindt at savne."
4
- Fremad
- "Eventyret er medrivende og spændende, og moralen rammer dybt i hjertekulen og minder om, at vi skal huske at se os omkring i stedet for blindt at savne."
4
- The Invisible Man
- "Det er MeToo-aktuelt uden at være prædikende, det er en forbløffende relevant opdatering af en over 100 år gammel historie, og det er frem for alt en nervepirrende thriller, som til fulde forstår, hvordan billeder skal komponeres, så vi konstant leder efter den usynlige trussel i omgivelserne omkring personerne."
4
- Call of the Wild
- "Idéen om at lave en børnefilm med en morale bygget på menneskets iboende voldelighed, fritaget for tidens berøringsangst over for alt smerteligt, er god og relevant i et børnefilmsunivers præget af indforståethed og skingrende støj, men modet har ikke rakt til helt at skære den animerede larm fra."
3
- Portræt af en kvinde i flammer
- "...er filmisk og visuelt overlegen i en periodefilmsramme med overskud til at inddrage moderne atonale toner, Hitchcock-referencer i husets mørke gange og en dybt tilfredsstillende og ambitiøs billedside, der mimer den billedkunsthistorie, som jo samtidig er fundamentet for fortællingen."
6
- Ellevilde Ella
- "...selv om Ella blot er et opkog på legendariske Pippis fantasifulde anarki, så klæder det hende her i den lange udgave også at skulle håndtere de tunge følelser, der følger med erkendelsen af, at verden ikke alene drejer om en selv."
3
- Bad Boys for Life
- "Instruktørduoen er en ung belgisk-marokkansk duo, hvis karriere angiveligt er bygget på et ønske om at lave Michael Bay-film. Det mål er nu klaret, og mens man ikke kan fratage deres visuelle stil en vis energi, kunne man godt ønske sig, at de satsede deres talenter på at lave egne film..."
2
- Bjørnene fra Sicilien
- "...et medrivende eventyr, hvor kunstfilmens frie associationer går flot i hånd med mainstream-filmens strømlinede handlingsforløb."
4
- The Grudge
- "I modsætning til tidligere amerikanske versioner, der skulle være bredt tilgængelige og derfor tangerede det harmløse, skæres der i bogstavelig forstand ind til benet i denne ombæring..."
3
- Parasite
- "...er fri fantasi forankret i reel klassekritik, og stilistisk bringer den minder om vanvidsvisioner som Leon Carax' "Holy Motors", Aranofskys "Mother" og selvfølgelig et udvalg fra øverste hylde fra den koreanske filmhistorie."
6
- Sorry We Missed You
- "Det er ikke Loachs bedste film, men en god Loach er stadig bedre end så meget andet - og "Sorry We Missed You" burde være obligatorisk pensum i denne tid, hvor black friday-pakkerne ankommer i hobetal, leveret af usynlige, men formentlig hårdt pressede hænder til postbokse."
5
- En hvid, hvid dag
- "Palmason overbeviser med sin anden film om, at han er et af de helt store talenter på den internationale filmscene lige nu, og at han kan fastholde sit personlige udtryk, samtidig med at han tager et stort skridt fra den rene kunstfilm til en fortælling med en helt klassisk, fremadskridende dramaturgi, cementerer kun i endnu højere grad talentet."
5
- Western Stars
- "...mens "Western Stars" insisterer på at sovse de lækre og velproducerede koncertoptagelser ind i banal filosofi, går autenticiteten fløjten, og hele projektet får en grim, selvsmagende og bedrevidende "kvalitet", som bør skræmme alt andet end den mest hårdføre fanskare langt væk. De tre stjerner gives i høj grad alene for musikken."
3
- Gud være lovet
- "...får aldrig den journalistisk undersøgende grundighed, som var spændingsmomentet i Oscar-vinderen "Spotlight", og minder på sin vis mere om den anderledes sprælske og levende "120 slag i minuttet", der også skildrede en marginaliseret gruppes organisering og kamp mod urokkelige institutioner."
4
- Dronningens corgi
- " Toy Story" har vist os, at man sagtens kan fortælle historien om at finde hjem med kant, spænding og humor - "Dronningens Corgi" befinder sig aggressivt snerrende i det modsatte ringhjørne."
2