Eini Carina
-
-
- Crawl
- "...er udspekuleret og leger med vores klimaangst uden at være underholdende."
2
- Petra
- "...en film, der bliver hængende i bevidstheden og skaber nyt sprog at fatte verden igennem. Den dybe forståelse af de komplekse forhold, der skildres, forløses i formen, og resultatet er isnende anti-sentimentalt. En udpræget original film."
6
- Carmen & Lola
- "Den er dybt banal, men også ægte, og egentlig følte jeg mig bare charmeret over at få lov til at være i det her livfuldt ungdommelige kærlighedsdrama."
4
- I krig
- "...en spøjs blanding af europæisk-socialdemokratisk socialrealisme og amerikansk heltedyrkelse. Måske et meget godt billede på vores forvirrede orienteringsevne i disse oprørstider."
4
- Kaptajn Bimse
- "Det smager som billigt syntetisk slik. Børn har fortjent bedre."
2
- Transnistra
- "Anna Eborns dokumentar er sælsomt stilfærdig med smukke billeder skudt på film, hvori sommervarmen knitrer i 4:3, det ligner polaroidfotos fra en fortidig ungdomsidyl. Man driver gennem filmen som gennem en solvarm park et uventet sted i byen."
4
- Booksmart
- "Det her er intet mindre end en af de bedste amerikanske komedier i nyere tid. Et lille teenagemesterværk."
6
- Kvinden, der glemte sin fortid
- "Det er elegant fortalt, fordi det ikke forlader sig på udsagn, men skildrer komplekse relationer. Gabriela Muskala bærer filmen frem med en afgørende dybde i sit spil, der hele tiden giver et ydre blik, en følelse af både utryghed og nærvær i scenerne."
5
- Kvinde på krigsstien
- "Det er en livfuld, original og særligt velskrevet folkekomedie af den slags, jeg kun kan ønske mig flere af."
5
- Sunset
- "Filmen taber fart, da den vil forsøge at forløse sig selv til sidst, og det er en skam, at man alligevel når at kede sig undervejs, når nu det ellers var så eklatant berusende. Det er desværre en genkommende akilleshæl for nye ambitiøse arthouse-instruktører: at have en spændende filmisk vision, men dårlig fornemmelse for egne begrænsninger..."
4
- Lazzaro den lykkelige
- "...en absolut interessant, smuk og seværdig film, der forbinder religiøs mytologi med en intelligent og usentimental forståelse af det moderne samfunds sociale strukturer."
4
- Ava
- "Denne sommerspraglede debutfilm af det franske instruktørtalent Léa Mysius bliver hængende i underbevidstheden. Energisk jonglerer den mellem flere forskellige fortællelag med et nyskabende fortællemæssigt drive."
5
- On the Basis of Sex
- "Den vil så gerne hylde denne enestående kvinde, som satte sig op imod de patriarkalske strukturer, at den sætter bedrifterne på against-all-odds-formel og glemmer at interessere sig for omstændighedernes kompleksitet. I stedet lægger den et slør af overmenneskelig mystik hen over RBGs bedrifter."
3
- The Miseducation of Cameron Post
- "I og for sig kunne det have været en fint underholdende coming of age -komedie. Så ville det ikke gøre noget, at psykologien var ’pappet’ og budskabet rudimentært. Problemet er bare, at filmen tager sig selv og sit materiale ekstremt seriøst helt uden at forstå det bedre af den grund."
2
- Ben is Back
- "...er optaget af de løgne, der følger med et misbrug, og hvordan de splitter en familie, men den er blind for sit eget sociale hykleri."
2
- The Favourite
- "Parykfilmen ’The Favourite’ om seksuelle magtspil blandt kvinder ved det engelske hof er et helstøbt, overlegent værk."
5
- Second Act
- "Cirka halvvejs sker der noget mærkeligt. Et plottwist af den slags, man normalt kun finder efter syttende sæson af en sæbeopera, bryder ind i filmen og vender alt på hovedet. Hvis man vil have en film til at give mening, er det dybt forstyrrende. Hvis man vil overgive sig til nydelsen ved det meningsløse, er det lidt charmerende."
2
- Mary og troldkvindens blomst - org.vers.
- "Det er en gave, at der stadig laves film, der ikke forsøger at overdøve larmen ved at skrue op for effekterne, men er nærværende på en måde, der åbner op for det smukke i verden."
4
- Mary og troldkvindens blomst - dansk tale
- "Det er en gave, at der stadig laves film, der ikke forsøger at overdøve larmen ved at skrue op for effekterne, men er nærværende på en måde, der åbner op for det smukke i verden."
4
- Burning
- "...formår at indkapsle det ufattelige ubehag, der martrer en generation af unge, som skal finde mening i en verden, der er lige ved at bryde i brand."
5
- Engle går i hvidt
- "Skildringer af kapitalismens indtog i Kina har været et tilbagevendende tema i nyere kinesisk film, og det ofte med et interessant blik. ' Engle går i hvidt' emmer af engagement og nødvendighed."
4
- Rekonstruktion Utøya
- "...er en film, som er umulig at ryste af sig, ikke som en filmatisering af en tragedie, men som en filmisk skildring af nogle menneskers oplevelse af et massemord, og den forskel er altafgørende."
5
- Suspiria
- "Selv om det er dejligt, at der er skruet op for den heksede dansehorror, efterlades jeg mere køligt analyserende end forført. Jeg savner skamløsheden. Alligevel fungerer den nye ’Suspiria’ som film i egen ret."
4
- Touch Me Not
- "Det er, som om instruktøren forsøger at normalisere det usædvanlige og dermed modsiger sig selv. Læg dertil indklip fra intimitetsworkshops og billeder af urban arkitektur. Industrialmusik og montager fra swingerklubber. Kliché på kliché."
3
- Climax
- "...filmens tomhed bliver ubønhørligt enerverende, når Noé alligevel ikke kan dy sig for at prøve at postulere eksistentiel dybde undervejs, og dermed prikker han hul på sin egen farverigt changerende sæbeboble."
3
- Bad Times at the El Royale
- "Goddard kombinerer fermt ensemblefilmen med mysterieplottet, alligevel bliver man aldrig overbevist."
3
- Centaur
- "...emmer af hjerteblod, ægte filmnostalgi og følsomme menneskeskildringer."
4
- Shoplifters
- "... ramt the sweet spot mellem
tematisk dybde, psykologisk troværdighed
og filmisk originalitet."
5
- Feministen
- "Portrættet af Gudrun Schyman er en ret ordinær portrætfilm, men den giver tankevækkende indsigt i den feministiske kamp og politiske situation, vi befinder os i."
3
- The Wife
- "... et solidt drama, hvor svære tematikker behandles med elegance, og store skuespillere får plads til at udfolde sig, og alene det gør den til en absolut seværdig film."
4
- Bare Juliet
- "...prøver ikke at sige noget særligt, men det, den siger, og måden, den siger det på, er virkelig klogt, sjovt og dejligt at være i selskab med."
4
- The Predator - 3 D
- "...er ikke andet end kedelig dialog i dyre omgivelser, tilsat en småfascistisk fascination af evolutionær overlegenhed."
1
- The Predator
- "...er ikke andet end kedelig dialog i dyre omgivelser, tilsat en småfascistisk fascination af evolutionær overlegenhed."
1
- The Nun
- "...en uoriginal, men effektiv gyser med det samme kunstneriske niveau som en tur i rutsjebanen."
3
- Whitney
- "Endnu en gang efterlades Whitney alene med ansvaret, og således beroligede ved denne selvpåførte menneskeofring kan vi fortsætte, som om intet er sket. Og vi har stadig den ordentlige Whitney-dokumentar til gode."
2
- De utrolige 2 - org.vers. - 3 D
- "Dialogen er skarp og elegant, intensiteten øges konstant, og figurerne er på én gang karikerede og psykologisk troværdige. ’De utrolige 2’ er intet mindre end formidabelt manuskripthåndværk."
5
- De Utrolige 2 - org.vers. - 2 D
- "Dialogen er skarp og elegant, intensiteten øges konstant, og figurerne er på én gang karikerede og psykologisk troværdige. ’De utrolige 2’ er intet mindre end formidabelt manuskripthåndværk."
5
- De utrolige 2 - dansk tale - 3 D
- "Dialogen er skarp og elegant, intensiteten øges konstant, og figurerne er på én gang karikerede og psykologisk troværdige. ’De utrolige 2’ er intet mindre end formidabelt manuskripthåndværk."
5
- De Utrolige 2 - dansk tale - 2 D
- "Dialogen er skarp og elegant, intensiteten øges konstant, og figurerne er på én gang karikerede og psykologisk troværdige. 'De utrolige 2' er intet mindre end formidabelt manuskripthåndværk."
5
- Ordets magt
- "De politiske spændinger bliver således udelukkende brugt som en dramatisk motor for en sentimental omgang ’modsætninger mødes’, og filmen ender som et tanketomt forsvar for patriarkatets beståen."
1
- The Spy Who Dumped Me
- "...man skal passe på med progressive intentioner; de kan så let komme til at afsløre, hvor lidt progressiv man egentlig er. Sådan er det med dette makværk af en kønsforkrampet actionkomedie."
1
- Fornærmelsen
- "...kan man bære over med overtydeligheden og melodramaet, giver filmen et originalt vinklet indblik i de betændte følelser, der regerer i Mellemøsten, og stiller nogle grundlæggende og meget væsentlige spørgsmål."
3
- A Ciambra - et hjørne af Italien
- "Der er en stærk coming of age-skildring i sig selv, alene i billederne af det hæsblæsende, unge romaliv, den unge Pios hektiske faren omkring efter penge og anerkendelse og det helt naturlige drama, der ligger i dét."
4
- Breathe
- "Man skal være lavet af sten for ikke at blive bare en lille smule rørt af kærlighedshistorien mellem Robin og Diana."
3
- Deadpool 2
- "...det er især manuskriptet, der løfter filmen over den typiske superheltebasker. Dialogen er ægte vittig, karaktererne engagerende."
4
- Sankt Bernhard Syndikatet
- "... plages af retningsløs hittepåsomhed, men holdes oppe af originale komiske greb og spektakulært flotte billeder."
4
- Dalida
- "...belyser egoets fald og berømmelsens pris, og sortsynet gennemføres med en konsekvens, der næsten er beundringsværdig, men ikke desto mindre er filmen i sig selv ulideligt sentimental, overfladisk og alt for lang."
2
- Hvad vil folk sige
- "...hæver sig op over klicheerne. Haq er ikke bange for at skrue på effekterne, men bevarer alligevel jordforbindelsen hele vejen igennem og har begået et barskt, men fintfølende portræt af, hvordan mennesker kan elske og gøre hinanden ondt."
4
- Lucky
- "...en meditation over menneskets dødelighed og et udsagn om at finde det gode i livet ved at forholde sig til virkeligheden, som den er."
4